Author |
Topic |
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 20:48:05
|
Kom på att jag räknat fel när det gäller xmax när det gäller max spl. Hade för mej att det var maximum displacment (peak to peak) och inte ena vägen.
Så nu skiljer det inget mellan B&C 15PS76 och Beyma 15G450/N när det gäller max SPL. Tycket resultatet verkar fel men båda är begränsade av konutslad nånstans mitt i dippen. Känns nästan som jag borde räknat fel någon stans.
"Räkna" Där ser man. Har inte tänkt på det förut. *känner mej lite dum*
18TBX100 kanske är mer värt än 15G450/N eller 15P80Nd. Men det blir iofs en ännu högre kostnad. Får ta och kolla de andra 18" också. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 20:50:33
|
quote: Tycket resultatet verkar fel men båda är begränsade av konutslad nånstans mitt i dippen. Känns nästan som jag borde räknat fel någon stans.
Nej då, det är helt rätt. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 21:16:40
|
Max SPL för 18TBX100 hamnar på 137dB från två TH moduler med totalt 4 element. (125 dB för ett element + 12dB för tillskottet av de andra elementen) *edit* mätt mitt i 'dippen'.
B&C 18PS100 hamnar på 134dB max SPL (vid dippen)
18PS76 hamnar på 135,2 dB
Beyma 15G450/N 135,8 dB
Kan detta stämma? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2009/02/06 21:23:15 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 21:25:24
|
Hur simulerar du då?
Lägger jag på 90V per element (4 st) får jag en nivå mellan 144 och 142 dB. Konutslaget ligger under 9 mm över 41 Hz. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 21:27:01
|
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 21:37:46
|
Jag får det till 55V för ett element. Räknar på ett helt vanligt TH med en driver. Peakar 9mm vid 49Hz. Lägger jag in 4 element så ändras SPL kurvan. S1 631 S4 2000 L12 & L34 35 L23 180 Kör iofs med CON utvidgning. Men om jag ändrar till EXP så skiljer det inte särskilt mycket.
Och det stämmet väl att det blir +12dB om man lägger till de andra elementen. Och du kör i 2pi? btw har du senaste hornresp? Den markerar nämligen vad som är desp och p limited med röd respektive svart. Såg inte det i dina bilder.
*edit* Ah, du kör större area helt enkelt. Ska testa. Men blir det inte fel värden då när elementen interagerar etc. Det gör den ju inte om man bygger 4 stycken vanliga TH (som det teoretiskt blir när man sätter ihop dom back to back så att säga) Så en modul är två TH back to back och teoretiskt borde bete sej som två separata med skillnaden att den ena har en böj. Eller har jag tänk fel igen. |
Edited by - Joda on 2009/02/06 21:43:55 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 21:47:42
|
Hm, 18000 cm2 blir 75 cm högt. Det kanske är för mycket?
15000 cm2 blir ca 62 cm högt. Inga större skillnader på tonkurvan.
Ju större skillnad på s1 och s4 det är, desto större skillnad mellan con och exp.
Taket är en begränsningsyta -> 2pi
Dubblerat antal element ger 6 dB extra förutsatt att hornet också halveras.
Jag har version 20.10, kanske inte nyaste, ska kolla... |
|
|
Rickard.v
Member
195 Posts |
Posted - 2009/02/08 : 18:50:06
|
OB kommer inte att funka! Horn är väldigt krångligt att bygga!
Några väl valda 18" i basreflex funkar nog bra! Och bra med effekt. Sätt en baslåda i varje hörn av lokalen så hjälper hörnen till med ljudtrycket och det tar inte så mycket plats på varje ställe.
Subsonicfilter på runt 35hz. |
Denon Dali Supra. |
Edited by - Rickard.v on 2009/02/08 18:50:45 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 17:32:17
|
quote: OB kommer inte att funka!
Sant. På rund av dess spridningkaraktäristik.
quote: Horn är väldigt krångligt att bygga!
För en som inte vet vad han gör kanske, men då ska man inte bygga basreflex heller utan förlita sig på inhyrd kunskap eller köpa färdiga grejjer. Nu har ju både ud och david visat genom sina tidigare byggen och simuleringar att de har full koll!
quote: Några väl valda 18" i basreflex funkar nog bra! Och bra med effekt.
Varför "funkar nog bra"? Sågar du andras idéer måste du ha underlag för dina egna...
Effekt är inte gratis tyvärr.
quote: Sätt en baslåda i varje hörn av lokalen så hjälper hörnen till med ljudtrycket och det tar inte så mycket plats på varje ställe.
Förvisso hjälper hörnen till. Varje begränsningsyta ger maximalt 6 dB extra om ljudvågorna adderas helt i fas. 1/16 dels våglängd mellan centrum på elementet och begränsningsytan och du kan tillgodoräkna dig i princip hela extra stödet. för 34 Hz är våglängden 10 meter -> centrum på elementet får sitta som längst 62 cm från väggen. Vid 50 Hz är detta avstånd 43 cm. Tänk också på att om lådorna placeras i hörnen blir det längre till lyssnaren vilket delvis motverkar den verkningsgradsökande placeringen. Tänkt på löptidsskillnad om basarna placeras i hörnen? Det blir många meter...
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/10 : 22:45:14
|
Med tanke på den koniska utvidgningen
Här är ett exempel, S1 = 800 cm2, S2 = 7600 cm2, Längd 250 cm
Det skiljer som mest ca 860 cm2 i tvärsnittet. Det är inte försumbart. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/03/22 : 17:51:03
|
Har funderat, simulerat och tänkt bra länge på detta nu. Jag får inte riktigt till det med TH. Blir liksom inte tillräckligt bra högre upp i frekvens.
Så nu har jag snöat in mej på frontladdat horn. Mycket "lättare" att få ett sådant att se bra ut högre upp i frekvens. 130dB från 1* 15" är ganska görbart också. Nackdelen är att det blir stort. Fast kanske inte för stort. Den smidigaste lösningen som jag hittat ser ut lite som kuben fast i större modell och med ett vik till. Driver spelar ingen större roll för effektiviteten verkar det som. Så länge som hornet är rätt dimensionerat. Pmax och Xmax sätter då max SPL mer eller mindre. 50Hz är nog det som gäller. 45Hz är önskvärt men får se om det är görbart. Kanske går att kompromissa lite. +-3dB borde gå att få till. Akustisk impendans och reaktans är väldigt svårt att få till. Blir lätt rejäla peakar. Någon som har lite tips och idéer? en CF på 2:1 är kanske max man vågar eller? vill liksom inte ha sönder något heller.
Hur mycket SPL behövs egentligen? Tar jag helt enkelt i för mycket? Topparna lär ju inte hänga med men det är ju bättre att ha för mycket än för lite. Borde båda gott för dist om elementen inte behöver jobba så mycket.
Vad allting blev rörigt nu då. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/03/24 : 11:25:02
|
Dessa två presterar full fräs ner till 50 Hz om de placeras i hörn. Längs vägg låter de okej, fristående låter de gurka. Summa summarum: Man måste bygga efter placeringen de ska användas för. Dessa horn har en mun på 8000cm2 vardera. Visserligen simulerar de snyggt över 100 Hz, men pga hornladdningen gör dem oerhört känsliga för vibrationer och vi delar dem därför vod 80-90 Hz. Skulle jag byggt dem idag hade jag laminerat med dämplim eller liknande för att få bort vibrationer. Trots mycket stagning hjälpte det inte. Man måste ha något som äter energi också.
Vi spelade för 350 pers med dessa två (15") på "öronproppsnivå". Men jag vet inte hur nära max vi låg då. Din lokal är något större, så jag skulle säga minst 2 st 15" är nödvändigt. Försök komma ner till 45 Hz, det fattas en del botten i dessa enligt min mening.
Tänk på att veck i lådan försämrar högfrekvensegenskaperna. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/05 : 19:14:40
|
Inte nu igen. Får nog sluta tänka tror jag.
Är tillbaks till TH då FLH blev för stort om man ville komma ner till 40Hz.
Vad tror ni om två av dessa horn.
Beyma 15G450/N ~370L invändigt.
Tror ni att max SPL räcker? Om toppen som så många har rapporterat som en artefakt försvinner så borde boomigheten vid 115-135Hz försvinna. + lite dämpning på det längs väggarna närmast elementet. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/06/05 : 22:20:17
|
Tonkurvan ser fin ut, hur simulerar det med ett brutalare element, med X-max på 10 mm eller liknande för att få lite marginal. Tyvärr brukar det ju bli hängmatta med lägre fs, som sådana element brukar ha. Rent spontant skulle jag säga att det kommer räcka, men elementen kommer få slita rätt hårt. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/06 : 17:58:32
|
15TBX100 380L
CR på 3,17:1 mot 2:1 för 15G450/N
Klart mer oompf. Men kostar 1000kr mer styck också. Det märks att 15TBX100 är lite svårare att få till. Men omöjligt är det inte. Ska kolla om RCF har något som skulle kunna passa. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/06 : 18:30:11
|
RCF LF15G401 360L CR på 2,2:1 3457:- från hifikit. Billigare än 15TBX100 på 3790:-
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/06 : 18:50:29
|
RCF MB15H401 330L CR 2,2:1 3573:-
|
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/06/06 : 21:58:42
|
quote: Klart mer oompf. Men kostar 1000kr mer styck också.
15TBX100 de e grejjer de :)
På måndag lämnar jag ritningsunderlag till snickare på ett par taapde horn (45Hz ->) för dessa element, blir det inte alltför dyrt så slår jag till :)
Det är ena små rackare med yttermåtten 50x68x55 (bxhxd i cm) men trotts detta simulerar de ca 100dB/W/m från 45hz vid 2pi... klart intressant storlek/prestanda ratio. |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2009/06/06 22:00:51 |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/06 : 23:28:56
|
Låter inte så dumt. Ska kolla vad jag fick ut för max SPL ur den. *edit* skiljer inte just något i max SPL.
Här är RCF LFG401 som det lutar åt just nu. 350L CR på 2,22:1 49v in. Toppar på 450W i passbandet.
Beyma 15G450/N har inte en chans att hänga med.(grå linje)
|
Edited by - Joda on 2009/06/06 23:39:00 |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/07 : 13:16:17
|
Det enda alternativet från Beyma jag hittade var 15P1200Nd 335L CR på 2,63:1 65V toppar på 650W
(grått streck RCF 15G401)
Ingen aning om vad 15P1200Nd skulle kosta. Men tvivlar på att den blir särskilt billig.
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/11 : 22:37:34
|
Jag tror faktiskt på RCF LF15G401. 15TBX100 ligger inte långt efter men är lite svårare att få till en bra kurva på. Blir också lite för hög CR för min smak. Vilket slutsteg skulle rekommenderas till detta? Dippar som lägst till 4,8ohm och drar som max 460W inom passbandet vid 49V. Så billigt som möjligt men bra.
DCX vs DBX i detta fallet. Vilken är mest lämpad tror ni?
Ska självklart räkna lite till innan det blir byggt men nu börjar det dra ihop sig. |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 16:12:09
|
Två stycken RCF LF15G401 beställda! Har hornrespat lite mer och nu är kurvan rak och inte lutande. 360L. CR på 2,17:1
Hur ska man göra med material tycker ni? Har provat lite med asfaltlim men förstår mig inte på det. Är inte mycket till lim tycker jag. Eller har det så fruktansvärt lång torktid? Har funderat på två 12mm OSB med någon form av dämplim mellan. Eller två 12mm ply med dämplim. Eller 21mm ply. Konstruktionsply då. Var blir bäst? Vid halsen blir det nog 3 lager eller så pga de höga tryck som kommer att uppstå. Vill ju inte hornladda alla vibrationer då detta TH börjar bete sig lite som ett vanligt horn. Preliminär ritning och skiss kommer senare. Lite annorlunda än de flesta TH blir det. Så får hoppas att allt fungerar som det ska.
|
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/06/21 : 21:52:00
|
Spännande!
Torktiden då man har ett ca 2 mm tjockt lager är några dagar till en vecka beroende på temperatur. Har du applicerat det med tandspackel?
Vanligt 21 mm-konstruktionsplyfa är minst bra bland de kombinationer du anger då det har sämst inre dämpning. 12-mm byggplyfa är mer lättare och mer slitstarkt samt trevligare att skruva i än OSB, men OSB är billigare och ett fullgott alternativ pga dämpskiktet.
Använd 4 lager vid halsen istället för tre. Detta för att få en dämplimsfog i mitten. Tre lager är sämre än två ur dämpsynpunkt eftersom största skjuvspänningarna uppstår i mitten av en symmertisk struktur. Störst dämpning sker därför om ett lager dämplim appliceras i mitten.
Ser fram mot ritningen och bygget
|
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/06/23 : 19:48:58
|
Aaaaargh! 3 veckors leveranstid. Hifikit hade inget på lager och leverantören hade inget på lager. Jaja får snällt vänta då.
Ett par dagars torktid är nog att ta i. Får hitta något bättre. Har du något förslag på annat lim som dämpar bra men inte är onödigt dyrt? Gärna något som det går att såga i sen utan problem. Vi hoppas på bra pris på ply då. Är nog värt det i halsen iaf. Är ju inte kul om det inte blir 100% bra. Så det kanske är värt den extra kostnaden.
Tror du att det räcker med ett stag i sidled? Vad jag läst ska man undvika stag i mitten där den gör minst nytta för otrevliga resonanser. 1,618 från ena sidan kanske. Om det nu inte blir för långt. Så kanske två närmre mitten eller så. Och sen hålat förstås så att inte de lägre frekvenserna blir lidande. Ska stagen fixeras med någon form av dämplim eller vill man ha en så styv fog som möjligt där?
Hade ingen tandspackel så det fick bli en vanlig. Kanske inte fick tillräckligt med luft? Hmm, värma och blanda med vanligt lim kanske? Har ju en hel burk man kan leka runt med nu. |
|
|
ud
Member
894 Posts |
|
Topic |
|