Author |
Topic |
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/07/29 : 21:58:56
|
Ja kontakten blev bra! |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
8080 Posts |
Posted - 2023/07/29 : 22:40:42
|
Ja, det blev lite designjobb med den som jag faktiskt blev nöjd med. Tittar man för nära så är det väl inte helt rakt och vinkelrät, men... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/07/30 : 22:36:12
|
Förhoppningen var att få musik ur den här innan midnatt men jag körde fast en lång igår på att fundera över hur jag skulle lösa biasen till slutrören. Har en timme och 25 minuter kvar, tveksamt om jag hinner men man vet aldrig |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
abbot
Member
670 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 00:53:18
|
Det blir midnatt idag också så det är lugnt. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 01:33:43
|
Fyra lödningar kvar nu, sen är det dags för en sista inspektion innan provsprängning. Innehållet i chassit är en ganska kompakt kaka av komponenter och kablar så jag hoppas det här funkar felfritt på första försöket, annars blir det problem... |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 05:32:44
|
Ett par timmar efter midnatt fick jag liv i skrället. Som tur var funkade allt på första försöket, även om jag möjligtvis ska peta lite i några motståndsvärden i den mån det går att komma åt att göra det.
Glödspänningarna ligger lite off och ingångsrören skulle kunna dra aningen mer anodström känner jag, sånt som händer när man ögonmåttar i anoddiagrammen, huvudräknar lite snabbt och sen ändå inte orkar leta fram exakt motstånd man vill ha
Tyvärr har den ett svagt brum också men det är egentligen inget som hörs från lyssningsplats och om jag inte kommer på nån snilleblixt för hur det ska åtgärdas så får det vara. Att börja rota i layouten och flytta runt glödströmskablage och liknande i den här är bara att glömma. Det rimligaste jag kan göra är nog i så fall att försöka skaffa en till spänningskontakt och bygga en egen nätdel åt den här med DC-glöd och bättre filtrering av högspänningen. Nätdelen jag har nu funkar bra till PP-kopplingen den är byggd för men SE är som bekant kinkigare eftersom de inte släcker ut brum på samma sätt.
Bilden gör inte färgen riktigt rättvisa, tänk mer Lenin och mindre Barbie så stämmer det bättre...:
|
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 15:49:31
|
Snyggt! |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 20:21:43
|
Tack! Utseendet blev helt okej, funktionen är lite mer...sådär. Den går varmare än väntat och hade gärna fått vara helt utan brum. Båda sakerna känns lösbara, jag har fler stärkare som går varmt och har tänkt ordna nåt system med långsamtgående fläktar som vädrar ut värmen från stereobänken.
Brummet får jag nog angripa genom att bygga en ny nätdel. Där sitter det mest fast i priset på ett extra kontaktdon. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 22:04:00
|
Tänk vad man kan hitta om man rotar lite hemma:
Precis rätt kontakt...fast tvärtom vad det gäller hane/hona, såklart... Det jag skulle kunna göra är att byta chassikontakten i nybygget mot den här och sen svänga ihop en ny nätdel med DC-glöd och bättre filtrerad högspänning, då borde det väl bli tyst på brummet. Antingen det eller betala svinpengar (mest frakt) för en extra sladdkontakt som passar chassikontakten som sitter där, oklart vilket som känns jobbigast.
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 22:18:04
|
Den söker han skall finna... |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 22:24:45
|
Här brukar man kunna finna det mesta utom just det man letar efter...:D
Känner att det tar emot lite att börja byta kontaktdon i förstärkaren också, dels var det eländigt trångt och pilligt att montera det första gången och nu har det garanterat klibbat fast också så att det inte går att lossa utan att förstöra lacken. Tror jag lugnar mig lite med det infallet ändå och letar vidare efter en extra sladdkontakt istället. |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/07/31 : 22:41:22
|
Ha! Amphenol, militärindustrins svar på Lego! Kontakterna är ju faktiskt modulärt uppbyggda av lösa delar, det var ju bara att mecka isär dem och utföra ett litet könsbyte så fick jag plötsligt precis det kontaktdon jag behöver plus en extra chassikontakt som jag redan har idéer om var den kommer hamna.
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/01 : 05:46:55
|
Hade lovat mig själv att vända dygnet rätt, städa huset och skrapa ihop lite allmänna vuxenpoäng nu men det råkade bli ett Alfons Åberg-moment här, ett litet "ska bara" när jag ändå hade en massa mätutrustning framme: Det började med att jag blev nyfiken på hur trioden PC900 beter sig med anoddrossel och lokal återkoppling, innan jag riktigt hunnit hejda mig hade det tillkommit en interstagetrafo som fasdelare och ett triodkopplat utgångssteg med EL81 och en del gamla knep som Western Electrics sysslade med för snart hundra år sen.
5W i klass A, inte så pjåkigt ändå även om mätresultaten visar skillnaden på trafos som kostar hundralappar och trafos som kostar tusenlappar...
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/01 : 11:40:14
|
Pc900 är det nåt nyproducerat rör eller,har alldrig hört om dom förr. Såg dom dom finns på Svebry för en hundring. Dom skulle man ju kunna driva Lufon med ju. Nej du får jag lugna ner mig.. |
|
Edited by - Ryssen on 2023/08/01 11:40:56 |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/08/01 : 12:52:54
|
PC-900 e en gammal triod. Ja har massor m sådana men aldrig byggt nåt m dom. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/01 : 16:38:16
|
quote: Ja har massor m sådana men aldrig byggt nåt m dom.
Kan du tänka dig att sälja 4st av dom? |
|
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/01 : 16:45:41
|
quote: blev nyfiken på hur trioden PC900 beter sig med anoddrossel och lokal återkoppling,
Vad kom du fram till då? |
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/01 : 18:27:55
|
Jag skulle också kunna tänka mig att köpa eller byta till mig några om det blir av att jag bygger den här kopplingen. Har redan PC900 som drivsteg till 12B4A i ett annat bygge och det funkar men nåt bra audiorör är det väl egentligen inte, man får kämpa för att få fram nåt spänningssving.
Det enda jag sett det användas till i seriösa sammanhang är i phonosteg, där har man nytta av den höga brantheten och förstärkningsfaktorn.
Dock ser det lite roligt ut eftersom det är mycket mindre än vanliga 7-pinnarsrör. Skatboet jag kopplade ihop inatt var bara lite lek med udda rör och riktigt billiga trafos.
Transformatorerna (Edcor interstage och kinesiska gitarr-utgångstrafos) snodde jag ur ett gammalt fulbygge som jag plundrat på oljekondingar som behövdes till rysstrioderna |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/01 : 20:27:31
|
Hittade ett Riaa steg med dom. http://www.dissident-audio.com/RIAA_PC900/Page.html
Edit:Hittade en tråd på diyaudio där det ska göras kretskort till Riaa. Detta är ju livsfarligt man blir ju sugen på att bygga hela tiden.--- |
|
Edited by - Ryssen on 2023/08/01 21:11:50 |
|
|
abbot
Member
670 Posts |
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/02 : 03:37:21
|
Ja, det är pyttelitet, ser lite kul ut bredvid normala rör vilket också är enda orsaken till att jag ämnar använda det. Ett PC86 skulle göra jobbet mycket bättre men det ser inte lika roligt ut
Tja, nu när jag hunnit lyssna på senaste bygget två kvällar kände jag väl att det var dags för nåt nytt projekt. Min tobaksodling klarar sig själv tack vare det svenska sommarvädret och samma väder gör att det inte lockar så mycket att åka ut och fiska eller göra nån nytta utomhus. Huset behöver inte vara städat förrän på lördag, gott om tid för ett litet bygge alltså:
Det började bra, har en viss vana av att kapa och borra aluplåt vid det här laget så det där var gjort på en timme eller två. Därefter var det dags för lackering, det brukar alltid sluta med ett "äh, det får duga" men den här gången gick det åt helvete fullständigt...
Tanken var att plåten skulle få samma mörkgröna färg som flera andra av mina byggen men för att göra en lång historia kort så slutade (?) det med att jag fick tvätta av allting med aceton, slipa plåten en gång till och måla om den med hammarlack på burk. Innan dess hann den vara knottrigt raggarvolvo-lila en stund, efter ett desperat försök att rädda situationen med en av två tillgängliga sprayfärger som jag kunde hitta på jobbet. Alternativet var nån slags livmodertappsrosa nyans...
|
Edited by - Fuling on 2023/08/02 05:00:17 |
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/02 : 08:25:05
|
Ja, det här blev ju ett drama i tre akter... Hammarlacken blev inte heller bra så jag tvättade bort den också (betydligt svårare än att tvätta bort sprayfärgen) och testade att polera plåten istället. Blev såklart inte nöjd med det heller och det skavde lite i hjärnan att inte få den gröna nyans jag ville ha från början. Vid det här laget hade Biltema öppnat igen för dagen och i nuläget är plåtjäveln faktisk grön Inte jättevackert lackad som vanligt men äh, det får duga... |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2728 Posts |
Posted - 2023/08/02 : 11:15:02
|
Ja brukar köra exenterslip på alu plåt åsså lite tunn olja på. De blir rätt snyggt om man inte vill måla.
Ryssen. Jo ja säljer gärna några PC900 för 75:- st. |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8756 Posts |
Posted - 2023/08/02 : 11:22:19
|
Ok jag skickar ett P.M med detaljerna. |
|
|
|
Fuling
8080 Posts |
Posted - 2023/08/02 : 11:23:49
|
Efter ännu lite om och men har jag lyckats få till en mattgrön finish som ser rätt skaplig ut. Liknar inte alls ytan jag fått med likadan färg på likadan plåt tidigare, antingen gör jag nåt fel nu eller så är det en ny batch med burkar som beter sig annorlunda.
Finishen som den är nu duger väl som så till det här inte så seriösa bygget men det är ändå trist att det inte går att få samma yta som på den tillhörande nätdelen. Tappade inspirationen lite av färgkrånglet men blir det här klart så köper jag gärna några PC900 av dig också, Blomman. |
|
|
Topic |
|