HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 87

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2013/04/05 :  18:05:51  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Spännande att se detta bygga ta form. Hifi kan ta sig en hel del olika former.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/05 :  20:58:11  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
justerbar broms


Någon slags broms kommer jag nog att behöva, ja. Dock vill jag inte bromsa själva rullen, jag har lite dåliga erfarenheter av att tråden skär ner så att hela rullen blir oanvändbar. Däremot funderar jag lite på någon sorts broms lite senare längs trådens väg, plockade loss några gummirullar ur en skrivare som kanske kan vara användbara. Har lite lösa idéer om att använda ett RC-servo för att styra en liten skiv- eller trumbroms med återkoppling från den där vippmojängen med hjul på som syns på förra sidan. Tåls att funderas på.

quote:
Hifi kan ta sig en hel del olika former


Tja, så länge det är spännande byggprojekt i görningen så är jag nöjd!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/06 :  03:27:28  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nu kan man, med en gnutta fantasi, börja se vad det ska föreställa:



"DJ, spin that shit!" :



Lite lagerbockar, axelkopplingar och liknande krafs som jag slöjdat ihop i verkstan på jobbet. I min värld finns det inget som heter "överdimensionera", man "dimensionerar" bara. Den runda kopplingen mellan kulskruven och lagerbocken skulle förmodligen funka som drivknut i en sovjetisk stridsvagn. Här ska den snurra några varv per minut och praktiskt taget utan belastning, men det fanns inget att vinna på att bygga den av klenare material...:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/04/06 :  07:59:34  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Mycket proffsigt bygge Fuling
Ang trådbroms, så tror jag absolut man måste ha en sådan
Problemet är ju att skapa en justerbar absolut konstant broms
Vad tror du om en liten klämma, med justerbar kraft, med filt på kläm-ytorna som tråden får löpa genom
Vill riktigt "go bananas" så kan man ju mäta dragkraften i klämman för att justera klämkraften
/Px

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/06 :  08:57:06  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Så jävla snyggt

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2013/04/06 :  12:30:25  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
pix...och Fuling: om man nu behöver en broms...borde inte något slags magnetsystem kunna funka för en sådan användning...jag har lite svår å se hur en sådan ser ut...men bara som en vag idé alltså.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2013/04/06 12:31:15
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2013/04/06 :  16:04:01  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:

Nu kan man, med en gnutta fantasi, börja se vad det ska föreställa:

Man måste nog ha lite fantasi för att kunna skruva ihop nåt sådant oxå.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2013/04/06 :  16:17:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Porrigt!!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/06 :  17:57:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack för de uppmuntrande utropen, gubbar!

Trådbroms är nästa sak som ska lösas, har gott om kreativa idéer med olika grad av verklighetsförankring... Som givare för trådspänningen har jag monterat den här mackapären:

I all enkelhet ett hjul monterat på en fjäderbelastad vipparm med en 600 ohms potentiometer som givare. Tanken är att utsignalen från poten ska styra någon sorts steglös broms monterad mellan trådrullen och givaren, ett återkopplat servosystem alltså. (Ungefär här börjar jag få inre skräckbilder av ett självsvängande system med skrikande bromsar och en givare som klapprar vilt mellan ändlägena för att försöka kompensera hela katastrofen, men varför vara pessimist i onödan...)

Tänkbara alternativ för själva bromsmekanismen:

* Hacka och använda den mystiska broms som följde med resten av grejorna. Satt och stirrade på den en timme inatt utan att förstå särskilt mycket av den, men nu har jag via omvägar kontaktat en tekniker som borde ha insikter i ämnet. Avvaktar svar.

* Bygga en egen trum- eller skivbroms som aktiveras av någon sorts motor eller solenoid. Bör vara genomförbart utan oöverstigliga problem.

* Använda hållmomentet i en stegmotor som broms. Provade nyss att dra lite likström genom ena lindningen på en liten fjuttmotor (i storlek med en delvis uppäten Delicatoboll) och den blev genast ganska tjurig att vrida runt. Olika strömstyrka bromsade förstås olika mycket, vilket förstås inte är fel i sammanhanget.

* Vända på konceptet och köra med tråddrivning istället för egentlig broms. Om man justerar så att drivningen hela tiden vill mata fram tråden aningen långsammare än vad maskinen förbrukar den borde verkan bli densamma. Lite svårt att förklara i ord känner jag.

Oavsett princip måste bromsen kopplas till tråden på ett vettigt sätt och här tror jag att spillrorna av den slaktade printern kan komma till nytta. Fick loss några gummiklädda hjul i olika storlek med tillhörande axlar, har testat lite snabbt och hjulen verkar nypa tag i tråden riktigt duktigt utan att skada den. Tanken är att bygga en anordning där tråden kläms fast mellan två gummihjul varav det ena rullar fritt och det andra är kopplat till bromsen.
Jag antar att gummihjulen måste klämmas ihop för att det hela ska fungera, en hyfsat kraftig spiralfjäder borde räcka.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2013/04/06 :  18:12:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
COOLT bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/06 :  21:03:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Kan inte riktigt släppa tanken på den här, mycket ändamålsenliga, prylen:



Efter att ha rivit den i molekyler och fått ihop den igen tror jag mig ha fått en lite bättre bild av vad det egenligen är. Den stora runda trumman till vänster verkar vara någon sorts magnetbroms, består så vitt jag kan se bara av en järnrotor som roterar i ett polstycke försett med en kopparlindning. Kuggremmen går via ett envägslager till en kraftigt utväxlad liten likströmsmotor, hela klabbet ska alltså kunna drivas i ena riktningen och frihjula i den andra, vilket är lite intressant.

Den tunna remmen utan kuggar går till vad jag antar är någon slags rotationsgivare, det går i alla fall ut tre kablar från den och det verkar vara en diodövergång när man mäter mellan två av tåtarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/04/07 :  07:21:10  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Fuling,
En tanke..
Kanske är det bra om trådmatningen har ett par skarpa kurvor. som rätar ut tråden innan den når bobinen.
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Brandmästaren
Member

203 Posts

Posted - 2013/04/07 :  09:22:56  Show Profile Send Brandmästaren a Private Message  Reply
Skitsnyggt

Givaren på magnetbromsfrihjulshistorien är troligen en hallgivare, antingen för att ange position, eller för varvräkning.
Användes förut i den andra generationens tändsystem för motorer, bl.a.

Tror att du är inne på rätt spår med din justerbara broms, men du kommer inte ifrån att matarbobbinen måste bromsas då du i annat fall vid start och stopp med största säkerhet riskerar att få ett vackert skatbo.

Som enkel jämförelse i matningsprincip finns ju mig/mag-svetsar.
När bobbinbromsen är kass blir det inget bra alls


Mvh:

Figge.

Mitt system:
Yamaha RX-A3010 förstärkare 5.2 (11.2), Alto Macro 3.4PC filter och 2st Macro 2400 till subbarna.
DIY högtalare, 5st MTM med 8G40 och CP21 samt 4st subbar med SM115K.
HPD-dator, Technics CD och SL1200 med Ortofon MC-pickup.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/07 :  15:52:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Kanske är det bra om trådmatningen har ett par skarpa kurvor. som rätar ut tråden innan den når bobinen


Jo, tanken har slagit mig också. Å andra sidan vill man kanske inte böja tråden för skarpt heller då det påstods någonstans att det kan orsaka sprickor i emaljen. Får experimentera mig fram och se vad som funkar, en av fördelarna med att bygga på de aluminiumprofilerna är att man kan flytta runt och byta ut saker på två röda.

Brandmästaren: Ja, när du säger det så kan nog någon form av broms på trådrullen också vara nödvändig. Dock räcker det nog med att man bromsar den lite grann så att den inte snurrar fritt, att styra trådspänningen genom att bromsa rullen kan som sagt också bli katastrof. Här tror jag det kan räcka med någon enkel mekanisk lösning, nåt i stil med en fjäderbelastad arm som trycker lite mot rullen så att den inte kan skena bara.

Släpade fram ett nätaggregat och gjorde lite experiment med magnetbromsen igår. Först såg det lovande ut, vid ca. 5Vdc över lindningen började axeln gå märkbart trögt att vrida runt och vid 10V gick den inte att vrida utan att använda en tång. Tyvärr verkar det som att hela systemet blev magnetiserat av mina tester, efteråt började axeln "klicka" ganska kraftigt även utan ström genom spolen.

Det största problemet var nog att om man väl bromsat kraftigt en gång genom att lägga på hög spänning så fortsatte axeln vara låst även när man kopplade bort spänningen, man fick ta i ordentligt och vrida till för att den skulle släppa. Antagligen ska lindningen matas med någonting mer sofistikerat än likström.


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/07 :  16:20:33  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Antagligen ska lindningen matas med någonting mer sofistikerat än likström.


ja dom ska ha en PWM-signal. men det har vi redan diskuterat..

kan ju även vara en permanentbroms. isof ska den ha vanlig likström och så regleras bromsverkan med luftgapet..
kolla här: http://www.inkom.se/sitespecific/inkom/files/bromsar/high_torque.pdf

eller för all del, kolla alla deras bromsar.. ganska genomgående datablad
http://www.inkom.se/komponenter/bromsar-och-kopplingar/

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/07 :  18:48:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
PWM


Mycket möjligt, men PWM är väl ganska jämförbart med likström, problemet med remanent magnetism borde bli detsamma. Funderar på om den ska avmagnetiseras med växelström men det känns väldigt besvärligt att lägga in en sådan cykel varje gång bromsverkan ska minska.
Något justerbart luftgap kan jag inte se.

Problemet med trådbromsen kan styckas upp i två delar. Dels själva bromsmekanismen (mekanisk, magnetisk osv) samt den inte helt enkla biten att få tråden att koppla på ett bra sätt till bromsen. De där gummerade plasthjulen jag plockade ur skrivaren känns lite väl veka för att bygga med så dagens uppgift blev att svarva ett ganska stor aluminiumhjul som ska beläggas med silikon så att tråden inte slirar.

Genom att sedan dra tråden nästan ett helt varv runt det hjulet hoppas jag kunna uppnå tillräckligt hög friktion mellan tråd och hjul för att det hela ska funka. Vad som ska sköta själva bromsningen är fortfarande en öppen fråga men jag funderar mer och mer på en utväxlad motor som styrs med en signal från givaren.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/07 :  22:23:00  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
PWM är väl ganska jämförbart med likström


Mjae.. där pulsar du ju strömmen med samma spänning varje gång och laddar på så sätt alltid spolen fullt..

Det satt ett ganska grovt gummerat hjul på min trådgnist som borde fungera, om inte bror din har liknande liggandes?

Det kan vara så att du fasvänder spänningen för att släppa på bromsen, fast jag tror problemet är mindre om sakerna roterar hela tiden. Prova sätt bromsen i borrmaskin och kör innan du kopplar på spänning, så att det hela tiden roterar, då tror jag magnetfältet släpper bättre..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/07 :  22:55:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
laddar på så sätt alltid spolen fullt


Nu är jag inte riktigt med hur du menar, då borde väl bromsen ligga i hela tiden också?

Gummihjulet du har ska vi ta en titt på om inte mitt hembyggda fungerar, silikonet måste få härda ett par dagar innan jag testar.

quote:
hela tiden roterar, då tror jag magnetfältet släpper bättre


Det ligger något i det, i originalutförandet driver ju motorn på hela tiden och när jag testade att köra motorn och dutta på spänning till bromsen saktade hela anordningen in men kom igång igen utan problem.



"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2013/04/07 :  23:17:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
u är jag inte riktigt med hur du menar, då borde väl bromsen ligga i hela tiden också?


Mjae. du måste ju alltid ladda en spole med spänning innan den leder som den ska och med PWM skickar du ut en puls med max spänning och så varierar du strömmen som hinner laddas upp i spolen med hjälp av pulsbredden..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/07 :  23:30:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, det är ju förstås sant. Får nog leka mer med den där bromsen vid tillfälle. Ska prova att avmagnetisera den och se om jag får bort klickandet till att börja med.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/07 :  23:57:04  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Resultatet av dagens metallslöjd:



Tanken är att tråden ska komma in mellan de två små rullarna till vänster, gå under det vänstra stora hjulet, upp över det blanka/rödkladdiga hjulet, ner under det högra svarta och sedan vidare till hjulet med givaren. Det röda kladdet är silikon, tanken är att det ska ge bra grepp om tråden. Bromsmekanismen, vad det nu blir, ska kopplas in på det silikonbelagda hjulet. Så är i alla fall tanken, kladdet ska få härda någon dag innan jag ger mig in på några praktiska prov.

När det gäller hela den här biten med servostyrning av trådspänningen gäller det nog att försöka hålla förväntningarna på en realistisk nivå. Målsättningen är att i första hand försöka få systemet att fungera med ganska klena tråddimensioner, upp till kanske 0,5mm eller så.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2013/04/08 :  07:35:19  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Imponerande proffsigt!

En liten tanke,
Lindningsförhållande räknas ju i lindningvarv av praktiska skäl
Problemet (speciellt vid lindning av PP-trafos på I-E kärna) är att de yttre lindningarna är längre än de inre

Kunde man mäta längden på pålagd lindning så skulle man i viss mån kunna kompensera för denna oballans genom att gå ner en dimension på den innre av dessa lindningar.

Detta skulle vara applicerbart om man även hade en räknesnurra på ett av matarhjulen
/Pix





"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/08 :  15:17:17  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, att köpa med olika tråddimension i yttre och inre primärhalva på PP-trafos ska tydligen vara ett beprövat knep från förr i tiden. Att sätta in en extra räknare för att hålla reda på förbrukningen är ingen dum idé, typisk sådan sak som man kan ge sig in på när man fått grundfunktionerna att fungera stabilt.
Utvecklingsmöjligheterna känns ganska stora för det här bygget men, återigen, jag har personligen absolut noll koll på programmering vilket känns som ett pyttelitet hinder i sammanhanget...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2013/04/08 :  18:25:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Denna tråd är ju helt underbar. Härligt att se ditt engagemang och kunnighet

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2013/04/08 :  18:59:46  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tackar, tackar. Engagemanget kommer liksom stötvis och kunskaperna kommer oftast när det redan är för sent...

Min teori med det silikonbelagda hjulet verkar dock fungera riktigt bra, gjorde några enkla praktiska tester idag och tråden suger fast ordentligt i hjulet. Blir nog att jag provar med en liten stegmotor som broms, en sådan går ju lite trögt att vrida runt redan när den inte är inkopplad och med lite likström genom lindningarna ökar hållmomentet gradvis.

Som påminnelse om att det finns annat i livet än magnetbromsar och stegmotorer dök det upp två stora sovjetiska sändartetroder med posten idag. Stackars mig, nu blev det för mycket roligt på en gång. Tur att veganen slutat höra av sig...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"

Edited by - Fuling on 2013/04/08 19:03:27
Go to Top of Page
Page: of 87 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000