HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 The Pretender /kommentar 24 månader senare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/31 :  01:43:12  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
20110405/Sist i tråden några ord om dagsläget, bla en liten men ändå stor "justering" av högtalaren.

----------------------------

Efter att ha jobbat läääänge på denna högtalare, i omgångar sedan flera år, är det så dags bestämma sej...vara med, eller inte vara med (i tävlingen...)

Sent omsider har jag som det verkar fått det att falla på plats..då så!

Namnet "The Pretender" syftar på dels att jag inte tror mej vara nån högtalarguru överhuvudtaget, samt på att låten med samma namn är en av min singer-songwriterfavorit Jackson Brownes bästa och med tiden mest hållbara låtar...och kan jag få den låta bra så är jag iaf nära att kunna vara nöjd!
Nu efter mkt om å men låter den bra (låten alltså...) och då är det bara att köra.

(Konstaterade igår att nyss hemlånade "Strictly Commercial" (FZ) spelar smaskens genom dessa lådor, hehe)

Har annars hunnit dra igenom en massa softjazz, klassiskt orkester och diverse pop/rock med glädjande resultat, men också lyckats få en AC/DC-platta att låta skit...kanske nån annan av deras låter bättre än "The razors edge" gjorde häromdan


Har ju en lång tråd om detta bygget(1), men tar det i koncentrat / förtydligande här:

Först:
Anledningen till den blev anmäld i "Ulimited" är pga att baselementen jag använder inte finns att köpa längre.
En ngt annorlunda version finns ju men jag tolkar reglerna så att då just min bas inte finns för köp kan det inte bli fråga om deltagande i "Limited"-klassen.
Så nog är namnet passande, hehe, känns ju lite som att jag som byggherre agerar lite "pretender" (över min förmåga) men det får väl vara så då

Tanken bakom detta projektet:

"En liten högtalare som är mkt stabil i lådan samt nog stor att kunna ge i varje fall hintar om bastoner, och som spelar 'den musik jag brukar lyssna på' tillräckligt bra för att jag ska smajla i soffan när det spelas".
Närmare bestämt som spelar bra i ett rum på ngt under 20 kvadrat, och det utan behov av extraordinära kraftresurser från förstärkaren.
Jag har inte kravet att det skall kunna spelas väldigt högt, men vill ha bra djup och bredd i stereobilden.
Har heller inget problem med om "sweetspoten" skulle bli smal/trång, bara de önskade egenskaperna finns tillhands när jag sitter där jag till 99% brukar sitta: i mitten.



Beskrivning:

2 vägshögtalare, av stativtyp, med tänkt placering med diskanten ca 90 cm över golvet.
Passivt delningsfilter (av 3 ordningen), monterat separat.
Lutande baffel (7 grader)
Låda byggd med stomme av 13 st MDF-stycken ihoplimmade ställda på högkant med själva volymen ordnad genom utskärning av ett avrundat hål i varje platta.
4 av plattorna har dock fått 2 hål och monterats parvis för åstadkommande av ett lodrätt stag per par, dvs det är 2 stag från tak till botten av lådan utan att jag behövt limma dit separata stag.

Sidostyckena består av dubbla björkply-plattor, en 7 resp en 9 mm ihoplimmade per sida.
På ena sidan den tunna ytterst, tvärtom på andra sidan för skapande av lite lätt ossymmetri (ja, varför...?)

Yttre delen av baffeln utgörs av en MDF-platta, och hörnet skall bestå av en rundad list.

Området runt diskanten (alternativt hela) ska täckas med filt, evt även över hörnlisten.

Ytterst på varje sidostycke skall det placeras (limmas) en tämligen tunn täljstensskiva något mindre än sidans yta.

Lådan är 10 liter, med basreflexröret 40mm x 100 mm

Mått:
Djup 350 mm
Bredd 190 mm (+ täljstensplattorna)
Höjd baffel 330 mm
Höjd bakstycke 280 mm.
Vikt 12-13 kg (uppskattad vikt)

Inre ytor skall delvis täckas med tyg eller filt, samt del av volymen fyllas med dämpvadd/fårull.
Sidostyckenas inre sida är täckt med "blygummi".


Element:
Bas/mid: SEAS W14CY-001, ett 5 tums element med kon av magnesium, samt med gjutet chassi och diverse arrangemnag för få till en bra motor och bra "kolvrörelse".

Diskant: Scan Speak D2905/9300. Välkänd 1" tygdiskant, med låg resonansfrekvens, dämpkammare och gjuten frontplatta.


Snickrandet är inte färdigt i skrivande stund, medan filtret är på väg bli klart.
Dvs det är i stort klart till konfigurationen, men inte färdigmonterat.

Konstruktionsidén avseende elementval, låddesign/princip är min egen, ävenså filtrets önskade egenskaper.
Dessa senare var:
Bra transientsvar/pulssvar samt aningen nedtonat mellanregister och aningen försiktig avrullning uppåt.
Låg delningsfrekvens, tänkt ha en bit nedom 2000 hz, blev sedermera satt till alldeles drygt 1500 hz.
Detta för att basen skall befrias från att komma för högt upp (den har en elak uppbrytning vid ca 8-9 khz)(2) samt jag "har fått för mej" att jag gillar ljudet från SS 2905/9300 delad lågt, blir som jag tycker rätt bra "luft" i röster, perkussiva instrument etc, samt faktumet att jag inte spelar särdeles högt gör att det funkar bra att dela lågt.
Genom 3:e ordningens filter har det ju också underlättats att dela lågt.
Lyssning hittils ger vid handen att det trots(?) så hög ordning ändå är en bra attack i ljudet
Har önskat en bas som inte bara spelar "en ton" - hur just det lyckats visar sej när det är slutmonterat och provlyssnat i fler rum än mitt eget...hemma gillar jag ganska bra vad jag hör i basen.
Minns jag rätt är lådan avstämd till 43 (alt 46) hz och hade vid mätningen inte några skrammelhyss för sej.Jag antar att rundningen av inre volymen gör sitt till där...



Mätning/simulering:


Detta har utförts av forummedlemmen, likaså medlemmen av Nerikes Audiofiler: Asto.

Jag har delgett mina tankar och funderingar om hur det önskats bli, och från mätningen (utförd hemma hos Asto) samt arbete med simuleringsprogram har Asto gett ett förslag "Version 1.0" vilket jag implementerat och därefter avlyssnat hemma i mitt rum.
Efter att jag tyckte diskanten var lite väl nedtonad gjorde jag några egna justeringar av diskantens nivå, följt senare av en dämpning där diskantnivån (igen simulerad av Asto) blev satt 2 dB högre än i "Version 1.0", räknat från ca 1500 hz och uppöver.

Ännu osäkert om denna "Version 1.2" skall bli slutgiltig, men i mitt rum med en 2 x 3 meters ryamatatta på golvet under högtalarna verkar den diskantivån bli rätt så bra...

Har tänkt framöver att driva lådorna med 2 förstärkare, varav den som driver diskanterna (Edison 60) har egen volymkontroll, så en exakt dämpning är inte nödvändig att ha i filtret, och då framförallt inte för mkt dämpning.

Fyller väl på mera senare, hoppas denna beskrivning räcker som "stomme" och anmälan

/Edison




(1)
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28179

(2)
Denna uppbrytning kan nedtonas genom en notchlänk, något som ännu ej är avgjort ifall den skall användas.

Filtret är för övrigt ett rent 3:e ordningens, med diskantdämpning genom ett serie och ett parallellmotstånd; ännu inga andra filterkomponenter.
Således 8 komponenter per kanal, vilket blir 2 ytterligare parallella ifall jag plockar dit notchen (vilken alltså uteblir, åtminstone före DYI-mässan)




Edit(s):
Diverse skrivfel/stavfel/förtydliganden
Edit 20090402 Notch inte med vid slutlig provspelning.Verkar funka mkt bra ändå helt subjektivt, så den utgår, iaf före DIY-mässan...





SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2011/04/05 21:10:36

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/01/31 :  08:41:05  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Kul med ett bidrag till

Synd att bildservern ligger nere

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/31 :  08:58:30  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tobbe L:
1.Tackar!
2.Yep!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/01/31 :  09:57:32  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Välkommen edison!

Tobbe och Bernt behöver lite mer konkurrens!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/01/31 :  10:52:11  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Fint att se dig i startfältet Edison. Jag kör en server som heter "Dino" till mina bilder, tror det är upp till 2Gb man får gratis. Har funkat fint för mig.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/01/31 :  11:25:12  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Tack Asto, för konsultationen och för bildtipset!

Ska kolla upp det, för jag har inte lagt in bilder på forumet sen flera år nu...dags komma igen där...också, hehe.

/edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/08 :  01:33:39  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Idag (ehh, igår visst) har det jobbats lite igen.

Slipat lådan runt om med fina pappret, slät yta blir det.
Även slipat till sidostyckena så de nu är jäms med resten av lådan.Vart lite grovt tillsågat...sånt man får igen när slipandet ska göras...bara jobba på.

Krossade ett av de 4 täljstensstyckena på vägen ut till bilen f avfärden till arbetsstället...fick åka till Spiscenter å köpa en till.
Fick schysst nog hjälp där att snedsåga stenen vilket sparade både tid och besvär, tack Lasse!
Lasse berättade fö att han kollar in vårt eminenta forum då och då.
På Spiscenter stod också ett par små finska Avalanche stativhögtalare (med Seas 4" bas), vars lådor är gjorda helt i täljsten...fick löfte att låna dom för en framtida lyssningssession, trevligt.

Åter t ämnet:
Fasat kanterna av baffeln.

Plockat lite med diskantelementet...lurar på att göra en egen frontplatta men är nog tveksamt kunna få till nåt stabilt med bara 4-5 mm tjocklek och fixa ett exakt 45 mm & snyggt rundat hål för diskantdomen att spela ut genom verkar inte skitenkelt heller...får se vad som sker med den saken.

Har planerat jobba måndagen med detta också, så är det nog nästintill klart att spela med ihopsatta lådor snart.
Lär låta ena sidan per låda förbli olimmad till lådan ett tag till så portlängd och mängd dämpstoff kan labbas med innan slutlig ditlimning sker av även den sidan.

Tar bilder under arbetets gång och får förhoppningsvis upp några innan det hela är helt klart.Min kamera har lagt av så nu är det morsans kompakt som gäller...den funkar iaf rätt bra.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/08 :  23:20:27  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Så, får vi se om jag får det att funka med peta in bilder...

Detta skall vara en bild av filterförslag 1.0, simulerat av asto efter mätning:




så...funkade inte

Edit:
Tack Passerati för inläggandet, hur du nu gjort...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/02/08 23:49:01
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/09 :  00:12:56  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Som synes på de med passeratis hjälp inlagda bilderna är delningen vid runt 1500 hz, verkar som jag skrivit innan att fungera riktigt bra...

Det krokiga uppåt kan delvis bero på de vid mätningen "kantiga/stegade" främre hörmen, samt på att diskanten har lika avstånd till både sdrona och till toppkanten av baffeln.

Detta kan antas bli bättre, när följande gjorts:
Tyg/filt kring diskantdomen, (och kanske även på fronten runt elementet/elementen), avrundade sidor, evt något som gör så att kanten från diskantplattan "trollas bort" eller täcks, nämnt nåt ovan hur det skulle kunna göras.


Simuleringen hintar om rätt tät spridning mellan 2500-4000 hz, och lite mindre tät uppåt/nedåt det området.
Hur det är/blir i verkligheten återstår att kolla upp med evt mätning.
(Osäkert om det kan bli innan tävlings-deadlinen dock)
Originalmätningen kan jag säkert få fatt på som jämförelse till simuleringen.

Ska lägga upp bilder på filtrets uppbyggnad också framöver, samt lite bilder från bygget.

Hade ju ett helt gäng bilder uppe i min DIY-bildreportage-tråd, men dessa har fallit bort pga "knaak-braket".
Hårddisken dom fanns (finns) på är trasig, så jag får försöka ta nya som visar / hintar om hur lådorna är uppbyggda...i avsaknad av bilderna jag tog då när jag påbörjade bygget.

Går ganska bra plåta dem invändigt då de inte är så hiskligt svåra att komma åt med kameran innan de limmats ihop slutgiltigt...

Startade ju detta bygget för många år sen och plockade upp bilder allteftersom, av vilka många nu är "gone"


Filtret:

3:e ordningens elektriskt i hög- och lågpass.
Diskant dämpad med serie/parallellmotstånd




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/02/09 00:23:43
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/09 :  08:26:55  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
quote:
Simuleringen hintar om rätt tät spridning mellan 2500-4000 hz, och lite mindre tät uppåt/nedåt det området
.

Det blir så med udda ordningens (akustiska) filter. Lyckas ni får
till 24 dB akustiskt filter från ett tredje ordnigens elektriskt
utan att få stora Q-värden på överföringsfunktionen (eftersom det
minskar impedansen kan vissa stärkare bli sura...) skulle det vara
bra för spridningen i höjdled.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/09 :  10:39:39  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Petter Pettersson:

OK, & tack för inputen!.

Jag har iofs tänkt ha en bestämd relation för öronhöjd / diskantelemtets höjd, vilket är med i specen asto utgått från vid sin simulering.
Höjdspridningen har naturligtvis sitt inflytande på helhetsljudet ändå, men kanske inte så mkt så jag lägger mkt stor vikt på den faktorn, men jag kan ju då räkna med att få leva med resultatet...min tjocka golvmatta gör sitt till för viss dämpning av en del frekvenser iaf...
Köpet av den för dryga året sedan är definitivt bland det bästa jag gjort för att få till bra lyssning i hemmet mitt

Ang låg impedans vid viss typ av filter, ja, jag vet inte hur detta filter uppför sej i det hänseendet, då det inte är mätt något på det.
Jag misstänker dock att även impedansförlopp varit med som faktor vid simuleringen - hur sen det exakta resultatet blir ang impedans är ju upp till mätning att påvisa.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/02/09 10:44:29
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2009/02/09 :  12:49:35  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Vassego

quote:
min tjocka golvmatta gör sitt till för viss dämpning av en del frekvenser iaf...


Tänk på att takreflexen är väldigt hård och odiffuserad samt kommer väldigt nära direktljudet i tid...


Impedanssimuleringar har för egen räkning stämt bra (bättre än tonkurvesimuleringar) med mätningar. Så lycka till
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/10 :  02:42:42  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Takreflexen ska man inte glömma...har viss fördel i att taket är något snett, samt att jag lyssnar tämligen nära.
Det senare ger en större tidsskillnad 'direktljud vs reflex' än vid större lyssningsavtsånd, så det är inte så stor fara där.

-----------------

"Idag" (måndag 9/2) har detta gjorts:

*Snedfasning även av frontkanten av varje sidostycke, så det mer eller mindre blir en fortsättning av baffelns avfasning.
*Slipat rundning på alla lådans kanter, lite mer på vissa ställen mindre på andra.
*Slipat lådans samt sidorstyckenas ytor ned till 180, finare kommer senare när sidor och låda förenats medelst limning.

*De 4 hål som var tänkta för terminalerna (och som hade borrats på ena lådan tidigare) har jag borrat upp till att bli en slits på ca 12mm x 85mm.Över denna skall sedan sättas 1 st 7 mm björkply-platta (ca 60mm x 130mm), per låda där terminalerna skall sitta efter att hål borrats upp.

*Gjort 2 st "utbytesfrontplattor" till diskanterna.Diameter ca 130mm, av 7mm björkply.
Ordnat med hål för fästskruvarna för plattan till elementet samt hål för fästning av plattan/elementet till högtalarens baffel.Något snedsågad yttre kant.
Tagit hål för domen med "håltagningsrondell", samt filat/raspat/sandpapprat hålet så det dels blev hyggligt jämnt, dels blev snedfasat som en fortsättning på elementets egen "lilla hornring".

Detta senare påhittet (andra diskantplattor) tog rätt mkt (onödig???) tid, men jag fick ju idén så som nämnts längre upp i tråden, och kunde bara inte låta bli att prova.Låter det skit har jag slösat tid låter det bra har jag nåt som är lite mer "eget" än annars...risken finns ju också att det blir för uselt designmässigt...återstår att se.
Tanken är, om det låter sej göras, att täcka denna runda "diskantbaffel" med filt, efter att dess yttre kanter snedslipats rätt så ordentligt, och hålet sneddats av mkt mer än jag hann idag.

*Fikat

*Fotat lådorna ute i dagens fina solsken!

*Fotat de flesta momenten av dagens arbete, samt lite allmänna bilder på lådornas design/utförande/uppbyggnad.

*(snart) Somnat, ganska nöjd med dagen nedlagda arbete tror jag, hehe.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/02/10 02:48:00
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2009/02/10 :  08:18:21  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Var är bilderna? Undanhåller du viktig information?
Vi är ju jättenyfikna på hur de ser ut nu.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/10 :  10:08:56  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Marina jansson:
Nope, här undanhålls inget
Önskar bilder hade rasat fram i samma tempo som senare tids arbetstempo på projektet...

Jag öppnade i förrgår ett album på Photobucket och la där upp simulerings-jpg:arna, men trots att jag uppfattar att jag gjorde på korrekt vis* för att lägga in dom här i tråden blev det bara ett kryss av bilden jag la upp (se ett par inlägg upp ovan)

De på simuleringarna hjälpte mej Passerati att plocka upp (tack igen)

Återkommer, för nu har jag ett gäng bilder på hårddisken vilka visar hur det det hela tar sej ut!
Måste ju bara iväg å jobba lite igen innan nåt kan hända ang bilderna (gå till jobbet alltså, inte detta labbandet...hehe)


*
(klicka på "insert image"-symbolen upptill här i redigeringsrutan och sen klicka in bildens länk mellan klammerna)
Då ska det ju bli rätt, eller...???


edison

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/02/11 02:32:40
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/02/10 :  10:33:50  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Ja det är rätt men du kanske måste få fram rätt adress på bilden på Photobucket.
Högerklicka o välj visa bild så borde du få rätt adress.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/11 :  01:13:09  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Och basröret ska INTE utgöras av en WC-rulle, hehe...

Tack igen Passerati!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/11 :  02:35:48  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Så var en massa bilder uppladdade till Photobucket.

(Elementen har jag givetvis INTE monterade under arbetet med hyvel/slip etc...ifall nu nån skulle fasa(!) när de sitter monterade på många av bilderna...)

Tar å provar om jag kan lägga in dom nu...och...VA(!)(?)...YEHAW, nu gick det vägen...sen natts möda gav återbäring till slut!

Äntligen fått till bilderiet...
En liten hint om hur det kommer se ut som färdigtställt projekt:


Då kör vi väl på när jag ändå är vaken...varsågod alla morgonpigga å andra... :

På "arbetsbänken" ute i solen, ett ganska najs par, eller (hur)?


Elhyvelns framfart kan här ses tydligt:


Fronten uppifrån med ena sidan fasad, andra ännu rak:


Elhyvel, slip samt 1 st "The Pretender" i vardande:


Fika med Mor & Far är givetvis essentiellt under en lång arbetsdag.Mjölet i dessa smarriga kubbar kommer från farsans kvarn i vilken hobbyrummet där jag jobbar finns i ett hörn.Där har jag alltså utfört en god del av jobbet, annars har jag vid trevligt väder jobbat ute på kvarnens lastbrygga.


Del av den skiktlimmade MDF-stommen syns här, med de 2 stagen som också vardera har en mötande punkt utåt mot sidostycket, vilket i sin tur är bitumenbelagt:


Toppvy med båda sidor fasade:


Närkoll av ett av hörnen:


De första terminalhålen utsågade, (vilket sedan ändrats som jag skrivit i annat inlägg, och som visas enligt kommande bild nedan denna):


Det nuvarande 'terminalhålet': en slits utanpå vilken en fästplatta skall finnas där terminalerna skruvas fast:


Vy genom diskanthålet, där vi ser 2 st "håriga" ben/stag, samt hålet där basröret skall sitta och slitsen där terminalerna skall sitta och ledningarna komma in.Syns gör även stagens rundade stöd mot sidostyckena samt att stommens del av baffeln är hyggligt tjock:


En sidovy, med lite av arbetsmiljön: en hel hoper fina flygplan hänger i taket och står lite varstans



Så var det den där idén att göra andra frontplattor till diskanterna...är man galen eller vad?



Mer i den svängen.Efter håltagning, avfasning av hålet samt skitkrånglig skruvhålsborrning ser det ut som så här, bara utsågning av plattorna kvar:

Jag sa ju att jag nog är tokig...nåja

Åter till vettigare saker:
Insidan av fronten, utan baffelplattan monterad,( samt med lite slarvigt ditplockad täckfilt över staget...får nog göras om tror jag):


Som sagt, man kan ana slutresultatet (rent visuellt iaf...):


En till utebild, nu efter att solen gick i moln...lite mjukare ljus då:



Hoppas jag stillat något av den evt nyfikenhet som funnits...
Nu ska jag sova!!!




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2015/02/09 21:04:16
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2009/02/11 :  08:30:24  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Cooolt litet bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2009/02/11 :  08:49:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Seriöst bygge, du har lagt ner mycket jobb.
Det ska bli kul att provlyssna!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2009/02/11 :  15:36:06  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
Ja, dom blir verkligen snygga. Vilket lyft sedan sist jag såg dom. Kanske oroligheterna i tonkurvan har lagt sig lite också nu när baffeln är fixad. Det var lite kantigt då när vi mätte
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/02/11 :  16:51:09  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Ser mkt trevliga ut edison!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/02/24 :  00:58:40  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Passerati, Tobbe L, Bernt Jansson, Asto, Guy Gadbois:
Ett sent "Tack" & "tack" (men ändå...hehe)

Liten uppdatering (några bilder kommer senare):

*Märkt lite mer vibrationer i sidorna nära basen än påövriga ytorna, så jag applicerade ett ytterligare skikt Bitumen på den främre halvan av sidostyckenas insidor.Bättras säkert när täljstenplattorna kommit på men varför inte 'döda' vibbar lite extra när det går(?)

*Satt dit ny port (med 42mm diameter), och testspelat med 15 resp 22 cm längd (första porten var 10 cm lång med 40mm diameter)

*Klippt till och satt dit filt på och runt diskantens frontplatta, provat ett par varianter
Blev bättre än utan, ingen tvekan.

*De där alternativa diskantplattorna har spelats med ett par veckor nu, och därefter förkastats.Först tyckte jag om dem, tyckte lite mer "bett" var bra, men sen...njaa.
De gav en lite för påträngande klang nånstans i övre mellanreg (och i diskanten) kanske pga den lilla extra "tratt med hornverkan" som de ju innebar...(de gav en ettrigare klang även med lite lägre diskantnivå från filtret, alltså bort med dem.

Vid direkt prov i söndags (22/2) efter spelning först en halvdag med träplattorna sedan byte till standardplattorna stod det till slut klart att det sega jobbet att framställa dem var onödigt jobb, eller "lärotid", sån tid är kanske aldrig onödig(?) hehe...

*Tyckte ju att originala diskantfiltret lät för tamt/svagt och fick då tillsänt en "+ 2 dB-variant" av asto.
Har spelat med den nivåjusteringen i drift mest hela tiden senaste veckorna, och kommit att gilla ljudet ganska bra så.Upplevde det tom som att me än 2 dB skiljer mellan de och original...men vet inte exakt hur de skulle mäta, 'bara' att simulering visade på +2 dB med alternativkretsen.
(både vid lyssning med standardplattorna och de alternativa var det för klen nivå uppåt vid original-diskantfiltret)

Men nu är det dags att närma sej avslut i testningen/byggandet så...igår 22/2 tog jag och en hjälpsam icke-forum-kompis närmast en heldag till spela/prova och efter drygt halva dagen kunde jag konstatera "det var skittrevligt detta".
Många (de flesta) CD lät gött, med bra upplösning och, när sådan fanns på CDn, en bra och "GO" bas.Fint med attack, djup luftig ljudbild och fint 'släpp'.

Ett par spår från Pink Floyds "The Wall live 1980-81" + några från High Fidelitys Test-CD nr 16 gav mkt mersmak!
Stor orkester bredde ut sej med pondus (för 10 liter låda iaf...hehe) och massor av "spatial cues", PF spelade klangrikt och luftigt, akustisk gitarr lät som just en sådan (nåja)Mums.

Gott nog, men var det RIKTIGT bra?

Njaa, näää
Liiite för energiskt uppåt vid vissa spår, även om återställningen till diskantens normala frontplatta lugnade det hela något.

Som sagt: aningen för mkt av "det goda" och en provkörning med första diskantfiltret blev av nöden - började med ta bort träplattorna och fortsatte sen genom att återställa till 'originalnivån' i ena kanalen (vänstra)

Nu blev det jobbigt...

Lyssningsällskapet växte sent under dagen med 2 pers till (Jimmy & passerati) och vi satt länge och spelade med VÄ kanal standard, och HÖ kanal "+ 2 dB" med monoknappen intryckt och växling mellan kanalerna låt efter låt.

Klart att VÄ var för klen, och HÖ för stark.Förslag från icke-medlemmen Fredrick att sätta ett litet motstånd FÖRE diskantfiltret (högra kanalen alltså) testades då...hmmmm...
"Kan man göra så???" var min spontana kommentar...prova går ju, så provade gjorde vi.
Har inte så många motståndsvärden liggandes hemma att det blev smidigt/enkelt att "trimma" HÖ-kanalens nivå via ändring av den egentliga serie-parallellkretsen, var bla därför som denna idé uppstod.

En tanke var också att på detta vis verkligen jämförelsespela den av mej tidigt ratade originala diskantnivån mot den som var ngt högre, så det var den högra som justerades lite fram och tillbaka nu.

"Nja...njoo"...vi provade några varianter av detta "trim" och det klargjordes att "panelen" föredrog HÖ kanal, mest, för en större klarhet och "direkthet/omedelbarhet" medan VÄ hade lite mer "kropp" i (övre?) mellanregistret...ändå totalt sett bättre i HÖ kanal.

Jag tyckte som "panelen" men besvärades lite av att det (i HÖ kanal) upplevdes ngt 'tunnt' i mellanregistret...en märkbar om än svag "hängmattevarning" skulle jag kalla det.Men mer definition i toppen gillades av alla som lyssnade.
Ett litet minus att "rummet" artisterna upträder i blev aningen "distant" eller "avlägset" (i HÖ kanal)

----------------

Nu är vi inne på nyanser, det är svårt beskriva korrekt, ännu svårare veta "exakt" vad det är som hänt teknikst utan att ha gjort nåt mätande av det hela.

Har ju ingen egen tillgång till den saken så nu hänger det slutgiltiga (tävlings)bidragets prestanda på de justeringar jag kan göra "by ear and intellekt" hehe.
Så, bara att spela på och testa med utgångspunkt från de simulerade filter jag har fått av asto, vilka i sin tur bygger på den mätning han gjorde tidigare (slutet av 2008).
Får skaffa fram fler motstånd så snart jag hinner.

Spännande värre, men som min icke-forum-kompis sa innan han gick:
"Nu är en sak klar iaf: du är nära!"

Menade nog "närmare"...när allt kommer kring
Kul höra iaf.Eller så var han bara snäll (skrock, skrock)

Finns mkt att bättra, går ju finslipa även EFTER tävlingen...!!!

There is "Life after The Högtalartävling", som väl är




-------------------

Återstår:

*Trimma diskant färdigt
*Limma ihop lådorna, med portlängd och ulldämpningens mängd slutligt avgjord efter lite mer lyssning
*Bestämma finish, tex ska det bli (konst)läder på baffelplattan eller lack som resterande lådan?
*Efter förmåga handskriva/skanna in några ritningar/beskrivningar av lådornas uppbyggnad/byggandets arbetsgång.
*Beskriva lyssningplatsen/rummet dom spel-testats i (= mitt hem)
* nåt jag glömt/missat


/edison




edit:
förtydliganden
stavfel

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/04/03 00:23:25
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/02 :  17:38:32  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Körde med exakt det originala filtrets diskantdämpning (serie 5,6, parallell 2,7 ohm) några dagar, och kom att gilla det lite mer än förut, om än inte till fullo.
Har beställt fler motstånd för att kunna prova med bara en aning höjd diskantnivå mot original, alltså typ 1 dB.

Testade innan de kommit med att öka parallellmotståndet från 2,7 till 3,7 med seriemotståndet oförändrat.Blev på sätt och vis lite bättre subjektivt, men varför är oklart (alltså vad som tekniskt har hänt)
Provad detta mest då jag hade dessa 1 ohms liggande men inte mkt annat...
Lite mer liv i diskanten men inte så mkt som vid "+ 2 dB"-varianten.Kanske blev en "justerad" kurva också, låter inte helt övertygande...
Alltså "inte "hemma", men är nog ungefär i närheten av vad jag kan få till utan ytterligare mätande/programsimulerande Får se vad som kan bli med anlända motstånd.






SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/03/09 20:41:46
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/09 :  20:44:34  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Såg idag av en händelse att de bilder som fanns på den avsomnade forumbildservern nu kan ses igen!
Trevligt.

Den som bara kollat i denna tråd är alltså betjänt av att titta in på DIY-tråden om detta bygget för en hel del bilder tex från när jag började det hela.Var ju ett tag sen...och viss varning för att den tråden är lång...blir nog lite upprepningar om man läser både denna och den gamla tråden, men so what

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28179&whichpage=1

/Mats

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/03/09 20:46:41
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2009/03/27 :  00:28:54  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Limmat 2 av 4 sidor, ena sidan till respektiva låda.
Hunnit slipa till ena lådan lite grann, samt testspelat med längre port än förut.
nu 190 mm (diameter 42mm)

Klätt sidornas inre yta med extra lager bitumen över främre halvan av ytan, samt hela ytan med ett dämptyg, ca 1-1,5 cm tjockt.
Detta tyg har även fått täcka lådans botten, dvs ytan bakom/nedanför basen och mellan och bakom stagen.

Har också pillat ytterligare med diskantens dämpning:
1:a förslaget var 5.6 ohm serie, samt 2.7 ohm parallellt.
Provat med 2:a förslaget (= 2 db starkare ljud) vilket var 4.5 ohm serie, 3.4 ohm parallelt.

Nu har jag kört ett tag med 5 ohm serie, samt 3.2 parallelt.
Började spela med denna variant samt senaste rörlängden efter jag limmat ena sidan på en av lådorna och det tycks som där ska det stanna.
Kan ju upplevas annorlunda när jag provar i stereo...

Idag har plattorna där terminalerna ska sitta slipats till så de kan komma på plats.

Blir baffel utan läder eller annan "klädsel", blir svårt få till + sparar tid om jag kör med samma behandling av den som på övriga ytorna.



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2009/03/27 00:35:26
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000