HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 riaa fråga!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2009/01/23 :  16:46:54  Show Profile Send skalet100 a Private Message  Reply
godkväll! Har precis köpt en pro-ject phonobox mk 2
till min nad stärkare och rega p2 skivspelare och får det inte
att spela till belåtenhet, låter ok men lite platt och burkigt om man säger så, bättre ljud med cd och så vill jag inte ha det då min mesta och bästa musik är på vinyl.

Jag vet att det inte är det dyraste riaat som finns så det kanske är den som helt enkelt inte håller måtet men kommer ta en stund innan jag byter ut den så under tiden tänkte jag göra det bästa av situationen.

Har en billig taralabskabel just nu som jag ska byta ut men gör det så stor markant skillnad i slutändan ? Byta väggbula har jag ju läst om att det kan göra lite skillnad.

Jag njuter ju fortfarande av musiken men skulle vilja få det lite mer engagerande.

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2009/01/23 :  20:26:05  Show Profile Send KentTomas a Private Message  Reply
Kolla fasen på väggbulan prova och vänd den
Räkna med inspelning på RIAAN minst 20 timmar

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2009/01/23 :  20:40:15  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag har själv ett billigt RIAA (TC 778) och det låter mycket bättre än CD (Sony QS 930) så du borde nog kunna få bättre ljud med din Rega + Pro-Ject RIAA tycker jag.

Är Regan inställd som den ska?
Vad har du för PU?
Om du jämför med CD, vad har du för CD-spelare?

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2009/01/23 :  20:57:46  Show Profile Send skalet100 a Private Message  Reply
jag provade och vända bulan och jag vet inte men det vart då inte sämre. :)

regan är inte inställd av mig vilket är bra, ska va ordentligt gjort och det sitter en at95e pickis på den
och som cd kör jag en cambridge 640 v2
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/24 :  01:50:24  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Ursäkta en kanske oförskämt dum fråga:
du har väl inte MM/MC-omkopplaren i MC-läge?
I så fall blir din phonobox antagligen överstyrd och låter just platt och hårt.
I MM-läge kommer du att få vrida upp volymkontrollen på din Cambridge betydligt högre än när du spelar CD, men det är helt normalt.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/01/24 :  09:13:30  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Har en liknande uppställning som du: Rega P2, AT-95E... men med SE-varianten av RIAA-steget och det låter väldigt bra.

Jag har märkt att små skillnader i pick-up inställningen gör stor skillnad för ljudet i min spelare. Har du den enkla inställnings-mallen som följer med Regan när man köper den? Du kan ju kolla med den så att puppan sitter något så när rakt.

Signalkabeln borde inte ha något med saken att göra.

Som någon tidigare sade så tror jag också att du ska ge RIAA:t ordentlig inspelningstid innan du bedömer ljudet.
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2009/01/30 :  10:17:57  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Jag hade en Phonobox mk2 förut och konstaterade att den låter barnskrik från början. Det några timmars spelning gjorde stooor skillnad.

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000