HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl - hur göra?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/09 :  21:30:16  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Nu för tiden står min gamla vinylsvarv mest och samlar damm medan squeezeboxen går för högvarv.
Lite synd, eller hur?

Men frågan är, hur står sig min Walker CJ55 med Mission-arm och Ortofon OM 30 kopplad till ett Sugden Optima Riaa-steg egentligen.







Skivspelaren och armen köpte jag nya för några år sedan (sådär 27)
mekaniskt verkar grejerna OK, Walkern startar baklänges ibland och motvikten till tonarmen är lite vissen, polymermaterialet mår inte helt bra (har lärt mig att justera med skruven nu och inte direkt på vikten men den fungerar. Pickupen har några år på nacken men inte många timmar. Silikonoljan till armdämpningen finns kvar (skulle det behövas kan jag skaffa mer utan problem)


Frågan är egentligen, är det något att satsa vidare på?
Bör någon komponent bytas?
Eller skall jag satsa på helt nytt?

Något diffusa frågor, men det är en början för att försöka reda ut vilken väg jag skall gå.



Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/09 :  23:29:27  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Gissar att nya grejor inklusive RIAA-steg för mindre än 10.000 kr kommer att spela sämre om din spelare är felfri.
Frågan är väl snarare vilken kvalitetsnivå du vill nå och hur mycket du är beredd att betala för att komma dit.
Hur många år har pickupen på sin nacke? Även om nålen inte är sliten kan ju nålupphängningen ha åldrats och fått fel egenskaper.
Förutom eventuellt nålbyte och allmänt underhåll på mekaniken (det finns olika åsikter om man ska byta olja i tallrikslagret eller inte, bl.a.) så tror jag inte att det är mödan värt att byta arm på verket.
Jag hittar inte din spelare på VinylEngine. Har den samma lilla växelströmsmotor som Thorens m.fl. från samma tid kan jag rekommendera att leta efter ett kristallstyrt aggregat som ger 2-fas ren sinusvåg ut. Jag köpte ett Flutterbuster från HiFi-News tillbehörsshop för många år sedan, och det ger en bättre stadga i återgivningen, dessutom slipper man pilla med remmen för 45 varv. Slå till om du hittar!
Sugdens RIAA-steg känner jag inte till, men de integrerade förstärkarna jag har hört har varit utmärkta.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/09 :  23:45:34  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Din CJ Walker är en riktigt fin skivspelare så den bör du behålla.(Jag tycker bättre än Linn, nästan som Thorens 320 serie)En kontroll behövs vid anslutning till motor och kondensator så man hittar orsaken till bakåtstart ibland. Armen däremot är inte så mycket att ringa hem om (återigen min åsikt) Ortofonpickupen behöver bytas. Låt ny pickup styra vad Du skall leta efter på armmarknaden. Grundtipset är en Grado Gold eller Audio Technica AT95 i en Rega 250 arm. Letar Du på beg marknaden så kan Du hitta bättre armar för ganska små pengar.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/10 :  08:31:24  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Tackar för svaren.
Grado och AT låter intressant.
Hur är det med Denon 103 (tror jag den heter), kan det vara lämpligt och är i så fall Regaarmen lämplig här också?

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/10 :  11:54:44  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
DL 103 är bland det roligaste man kan spela skivor med. Rega armen fungerar bra ihop med den, eller någon äldre lite tyngre arm.
Mycket låg utnivå, om din riaa inte har MC-ingång behövs trafo eller step-up.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/03/23 :  21:55:34  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Dags för lite uppdatering.
Efter att ha kört med squeezeboxen en längre tid så blev det äntligen dags för vinyl.
Spenderade en stor del av gårdagen samt kvällen idag efter jobb med att lyssna på en del plattor inköpta för sådär 30-35 år sedan.
Det han bli: Cat Stevens, ELP, Mahavishnu, BrandX, Kaipa och Marley. Får köra lite klassiskt och jazz med så småningom.
Speciellt igår tyckte jag att det distade förskräckligt på en del plattor men idag lät det betydligt bättre, kan ju vara skivorna förstås, de har ju fått stå ut men del genom åren.
Men vilken härlig känsla det var. Jag jämförde en BrandX-låt på squeezeboxen med vinyl och iofs var det nog mer detaljer med boxen, men tusan vet om det inte var mer musik och känsla med vinylen.
Nåväl, nog om detta.

Jag tackar för tipsen ovan, men nu är jag om möjligt ännu mer villrådig.
Så jag tänkte att det kanske hade varit ide att börja med att få spelaren genomgången av någon som kan sina saker.
Var kan man tänka sig att få det gjort bäst i Malmötrakten?


Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2009/03/23 21:57:09
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2009/03/24 :  07:43:21  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Calle på ljudprodukter eller så hos tomas jönsson i Trelleborg, har i skrivande stund inte hans telefonnummer men blir det aktuellt så pm:a, jag bor mittemot hans serviceverkstad.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/03/24 :  12:44:52  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Klart du ska kontakta Calle på http://www.ljudprodukter.se/
Han är duktig på att kolla över skivspelare. Passa på att byta kablage i den om det inte redan är gjort. Calle har gjort det till mig både på en Linn Basik o en Thorens TD3001, o det gjorde stor skillnad.
sen kan du ju klart byta PU, då blommar spelaren ut ska du se, speciellt om du får den rätt inställd av Calle.
Han har många olika alternativ, hans favorit i mellanprisklassen är Benz Ace L.
Han har en hel del olika RIAA du kan testa oxå medan du är där.

Jag tog med min skivspelare o sedan fick jag provlyssna olika PU medan jag var där på min skivspelare.

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/03/24 :  20:48:54  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Får väl leta mig ner till Calle.
Den där Benz-puppan verkar ju också trevlig men kräver väl en tyngre arm.
Får en känsla av att det här projektet kommer att spränga budgeten rejält (varför blir det alltid så?)

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2009/03/27 :  18:35:23  Show Profile Send Bland a Private Message  Reply
Har en CJ walker spelare nedpackad i källaren! Har legat där flera år. Det blev så när jag skulle laga min arm - grace 707mk2. På den armen sitter trådarna, på huvudet,lödda fram till nålen. Det hade börjat "brumma" och jag såg att två av trådarna höll på att gå av. Glad i hågen tog jag fram lödkolven...men det borde jag inte. Huvudet på Grace armen är tillverkat av plast och jag lyckades komma åt plasten och ge märken, på två ställen....inte fick jag dit trådarna... istället hade jag förstört min arm...Jag vet inte hur mycket det påverkade ljudet. En vän till mig lödde på trådarna och jag levde med den ett halvår till. Nu ligger armen och spelaren nedpackad. Gracearmen, skadad som den är, i sin orginalkartong. Men, CJ spelaren var bättre än linn anno 1980....

Edited by - Bland on 2009/03/27 18:37:01
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/03/27 :  22:22:56  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Bland - Då är det väl bara att sätta dit en ny arm och dra igång den igen

Har fortsatt att lyssna och det låter fakiskt inte alls tokigt, kanske både RIAA:t och spelaren behövde värmas upp lite igen.
Har även hittat lite info om armen på Vinyl Engine och det verkar faktiskt som att den stog sig rätt bra en gång, i varje fall jämfört med SME.
En gång i tiden hade jag faktiskt en Dynavector 100 R (tror jag den hette) kopplad till en Accuphase E-203, det skall väl egentligen inte gå så bra med den pick-up/arm kombinationen men det lät i varje fall, möjligen att dämpningen fixade en del av resonanserna.

Köpte lite vinyl idag, rätt många år sedan det hände sist.
En liten butik på Larochegatan vid Lilla Torg, runt om hörnet där jag bor, i Malmö alltså, har ett litet men kul sortiment av begagnad vinyl.
Hittade bl a Risken Finns fast den knastrar rejält, men lite J:son Lind, Peps, Ralph Lundsten, Jethro Tull och Kate Bush blev det med.
Fast den ena Ralph Lundsten-plattan hade jag visst redan nåväl, den var signerad så lite kul blev det ju ändå.

Testade även att lägga in en annons på Hifimagasinet för att se om det går att hitta en Transparent signalkabel att koppla ihop RIAA:t och förförstärkaren med.
Sedan skall jag försöka ta mig ner till Calle för att ge spelaren en översyn och kanske byta kablaget,

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2009/03/27 22:23:44
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/03/28 :  09:52:16  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Hittade "instruktionsboken" till Sugden RIAA:t, synnerligen mager läsning.
Enda riktiga infon är att MM-ingången är lämplig för pickuper med utgångsspänning över 1,5 mV,
medan MC-ingången är passar för input mellan 0,15-0,7 mV.
Ingen som har erfarenhet av en sådan här tingest?

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/03/28 :  10:02:36  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
En fråga till dök upp, pickupen är tydligen en OM30B vad är det för skillnad mellan en sådan och en vanlig OM 30, om någon?
Skulle det förresten vara ide att sätta dit en OM 40-nål?

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/03/29 :  10:14:05  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Skynda dig till Calle Porta om du ska byta ut kablaget till van den Hul. Calle börjar få slut på det, och sedan Hifiklubben tog över van den Hul så är det svårt att få tag i 501 och 502 silverhybrid, eftersom Hifiklubben inte tar in den. Calle håller dock på att leta upp ny bra prisvärd kabel. Det finns ju förstås Nordost, men den kan man ju inte anklaga för att var prisvärd ;)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/03/30 :  17:52:34  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Så, nu står den nere hos Calle för översyn och kabelbyte.
Det bidde en Benz Ace med. Återstår att se om den fungerar med Mission-armen, men det skulle visst kunna gå.
Skall bli intressant, får se om den dyker upp i slutet på nästa vecka.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/03/31 :  07:51:18  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Ahh låter bra Porta, en Ace är aldrig fel i mna öron :)
Blev det en Low, Medium eller High variant?

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/03/31 :  18:50:50  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
En Low blev det, han hade tydligen bara en kvar. Skall bli spännande.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/04/20 :  21:48:48  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Så, hämtade spelaren idag.
Var lite trixigt att justera den, ett par av fjädrarna var tydligen lite slitna så det fick bli ett inbördes skifte, sedan gick det.
Väl hemma så spelar det riktigt trevligt, upplöst och tredimensionellt med stuns i basen och öppet i både diskant och mellanregister.
Med ny konding till motorn och ny rem så både startar den snabbt och på rätt håll, dock låter spelaren en aning, något som jag i varje fall inte lagt märke till tidigare.
Sedna märks även ett svagt brum i högtalarna(jordbrum?, låter mer när jag rör armen), inte så högt men det kan anas mellan spåren och när den är igång utan att spela.
Kan det bero på att jag kör en MC nu och att det därmed är mer gain?
Sedan har jag beställt ett par sådana här: http://www.whitezombieaudio.com/nosferatucables.html att koppla ihop RIAA't med min Lyngdorf DPA-1, ett impulsköp men det skall bli intressant.

Frågan är bara vad jag skall göra åt brummet.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2009/04/20 :  22:22:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vad kul att det blev lyckat och att du njuter av vinylen igen.

quote:
Kan det bero på att jag kör en MC nu och att det därmed är mer gain?


Det kan stämma mycket väl.

Men jag tycker att du bör titta på jordanslutningarna inne i själva skivspelaren det kan vara så att motor-lager-tonarms jorden ligger nära en av signalkablarna och det genererar genast brum.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/04/25 :  09:17:01  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Nu har det blivit lite mer lyssnande, squeezeboxen har inte använts så mycket de senaste dagarna. Dock har jag märkt ett annat (o)ljud, det verkar som om vibrationer från motorn letar sig via remmen till skivtallrik och tonarm, det går att känna på tonarmsplattan när motorn är igång, lustigt nog så känns inga vibrationer i själva chassit där motorn är monterad.
Att remmen är ny och kanske lite väl spänd bidrar förmodligen.
Men det går att ana ett missljud i hötalarna direkt när nålen landar och mellan spåren, så kan man ju inte ha det.
Eftersom jag inte riktigt vet vad jag håller på med så testade jag att fixera de "flytande delarna" mot chassit med hjälp av häftmassa och det verkar ha tagit bort det mesta av vibrationerna i tonarmen och missljudet har minskat, får väl fortsätta att experimentera.
Upptäckte även att man bör vara försiktig var man stoppar fingrarna när man har bottenplattan avmonterad och spelaren igång, 220 volt kittlar lite.

Har beställt en Okki-Nokki skivtvätt och Hifi-News testskiva också. Jag hade på känn att detta skulle gå överstyr.
Men det är kul.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2009/04/25 09:17:38
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2009/04/25 :  09:27:53  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
"Upptäckte även att man bör vara försiktig var man stoppar fingrarna när man har bottenplattan avmonterad och spelaren igång, 220 volt kittlar lite."
:D Vad gör man inte för än mera HiFi-upplevelse? ;)

Riktigt roligt att flera hittar tillbaka (?) till vinylen tycker jag. Det här bidrar ju faktiskt till att vi håller mediet levande och kanske till och med låter vinylbranschen växa igen?
MVH /Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/26 :  10:58:57  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Har erfarenhet från ett oljud på just denna modell. Remmen ligger och rider på motorns remskiva på ena sidan mot den förhöjning som skall hindra att den kliver av. Line-up en aning fel. Vet inte just i skrivandes stund hur ägaren kom runt detta, men om Du kollar om oljudet helt eller delvis kan härledas därifrån, kan jag kolla med ägaren om Du bara "ringer i klockan".

Du har en jäkligt bra svarv och en schysst puppa, så det måste spela gööörgötttt. Lite nellanbas (50Hz) i fingrarna piggar bara upp. Vid min ålder lossnar lite slagg i kranskärlen å så... *flin* Friskt kopplat är hälften brunnet...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/04/26 :  13:00:27  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Något mindre brum idag, tror jag, eller så är det inbillning.
Jag kan inte se att remmen ligger fel hör men gärna med "ägaren" om hans erfarenheter, det skulle uppskattas.

Egentligen stör det inte direkt när jag lyssnar, men ändå...
Eftersom jag vet att det är något som inte är perfekt så gnager det, och det kanske kan påverka ljudet.

Fast nyss spelade jag en gammal Count Basie/Sammy Davies-platta och j-ar vad det svängde.
Helt plötsligt var det ett gäng blåsare en bit till vänster om vänstra högtalaren, det är det inte ofta jag upplever.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/04/27 :  19:47:48  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Nu har jag kollat lite mer.
Jag får intryck av att motoraxeln med drivningen slår en aning och att det är de vibrationerna som sedan tar sig via remmen till skivtallriken och vidare. Som jag skrev tidigare så spelar det egentligen inte alls dumt, men vetskapen att det inte är perfekt irriterar.

Så nu har jag tre alternativ:

1. Fortsätt som nu.
2. Satsa på en ny spelare (och arm).
3. Fixa en ny motor.

Alternativ 3 misstänker jag kan bli svårt, men det hade egentligen varit det mest tilltalande. 2:an kan iofs va lite kul, men jag vete tusan om jag är så pigg på det just nu, med en ny vända beslutsångest.

Vad anser expertisen?


Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/27 :  20:47:46  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Jag skall kolla lite och återkommer... skevhet har aldrig hänt tidigare. Frågan är om det är motoraxel eller om remskivan sitter snett. Hoppas kollat tills imorrn.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/28 :  10:42:46  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Pratat med ägaren som är av oss; hultan47. Han är inte riktigt framme ännu, men tycker att det verkar som om Ni delar problematik. Han kommer blanda sig in här, när det finns något att berätta. Ev kan Ni ju messa varann via PM.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000