HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Airport Express / USB - DacMagic
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/01/09 :  12:10:16  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Jag är lite inne på att spara ner mina CD i Apple lossless så att jag kan sitta med min iphone som fjärrkontroll och bläddra och spela musik på min dator och ändå behålla (eller kanske tom öka) ljudkvaliten jmf med att spela Cd-skivorna direkt. Min tanke är då att antingen koppla min dator med usb till en Cambridge DacMagic eller trådlöst via en Airport Express optiskt till DacMagic.

Min undran är om det är nån skillnad i hur dataströmmen skickas, optiskt vs USB till DacMagicen? Fick för mig att den skickas på ett annat (bättre) sätt via USB. Det skulle dock vara mera praktiskt med AirPort varianten för att slippa kablar samt friheten att ha min dator (laptop) varsomhelst i lägenheten.

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2009/01/09 :  15:09:19  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
När USB var nytt som dataöverföring inom audio pratades det en del om att det skulle vara bättre än bland andra optisk eller coax då det skulle vara mindre problem med jitter. Jag gick själv i tankar om att modda min Airport Express för att kunna ta ut USB-signal från den, tankar jag snart övergav

Detta då det verkade krångligt, om det ens gick, och att det kom rapporter om att USB kanske inte var så överlägset t.ex. optiskt överföring. Det var en del folk på audioasylum.com som jämförde optisk och USB via Benchmark DAC 1 och föredrog den optiska överföringen. Om jag inte missminner mig så gjorde även Hifi & Musik den jämförelsen i sitt senaste test av DAC:ar och gillade även dom den optiska bättre. (Man kan iofs fråga sig om Hifi & Musik hade konfigurerat USB-källan på bästa sätt )

Som alltid är det vanskligt att uttala sig generellt om olika standarder. Mycket kan bero på hur väl man lyckas implementera USB-mottagarchippet i DAC:en osv. Jag gissar ändå på att Benchmark har hyfsad koll på sådant. Någon som annars verkar kunnig på området är Steve Rochlin (www.wavelengtaudio.com / www.usbdacs.com).

Själv så siktar jag på att köra optisk ut från macbooken vid finlyssning eller airport express vid strölyssning, till da9 eller nåt käckt begagnatfynd. Att jag väljer macbooken vid finlyssning grundrar sig inte i nåt jag undersökt själv utan bara på forumsnack där jag uppfattat AE som rätt skraltig som transport. MB kopplat till lavry da10 får däremot lyriska omdömen på naimforum.
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/01/09 :  15:27:07  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Intressant läsning buck.
Jag håller själv på att överföra hela min skivsamling till Apple Lossless, tar sin lilla tid.
Jag har en Benchmark DAC1 USB. Jag har tänkt att skaffa mig en Macbook och en Itouch, och kanske en Airport Express. Jag trodde det skulle vara bättre med USB-överföring, men då får jag testa optiskt oxå helt enkelt :)
Jag har även lätt låna både Harmony Design DA9 och Lavry DA10. man kanske skulle göra en shootout :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2009/01/09 :  15:36:45  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hm, jag trodde oxå att usb skulle reducera jitter. Signalen behöver ju aldrig överföras via någon digitalkabel och inte utsättas för eventuellt olika klockfrekvenser. Då får man läsa lite på audioasylum då..

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2009/01/09 :  15:40:31  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Inte för att jag testat det empiriskt, men borde det inte vara såhär: Ljudkvaliteten beror huvudsakligen på kvaliteten på den digitala signalen (alltså hur pass okomprimerad den är) och inte på hur den digitala överföringen sker.

dator-optiskt/usb-dac-förstärkare

borde väl ge lika bra resultat som...

dator-airport express-optiskt-dac-förstärkare

... om utgångspunkten är samma ljudfiler.

Eller, har jag fel?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/09 :  16:59:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har jämfört Airport Express optiskt till Benchmark DAC1 och Squeezebox Classic med coax till samma Benchmark.
Jag upplevde att Squeezeboxen lät bättre med ett mer avslappnat och mjukare, naturligare ljud.
Squeezeboxen går också att styra via iPod Touch med programmet iPeng som kostar 75kr. Squeezeboxen kostar en tusenlapp mer än Airport men tar också alla format och du slipper vara beroende av iTunes.
Om du ska köra optiskt från Airport så lönar det sig att köpa en bra kabel. Jag bytte till Supra från en standardkabel och det var ett klart hörbart lyft med betydligt mer lyster i ljudet jämfört med det gråa trista ljudet från standardkabeln.
Sonos burkar går också numera att styra via iPod Touch.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2009/01/16 :  01:29:54  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
Kilgore: Verkar vara en fin variant att köra med Itouch som fjärrkontroll. Det vore mycket intressant om du gjorde den där shootouten mellan Benchmark, DA9 och Lavry DA10. Gärna med stora bilder, info om övrig anläggning, ljudpreferenser och hifi-filosofi
Go to Top of Page

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/01/16 :  10:43:59  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
buck: Ja det kommer dock dröja, då jag ännu inte köpt ngn Macbook och Itouch :(
Men jag kan ju göra ett första försök med Vistalaptop (usch o fy vad jag är trött på den)
Jag har många saker på önskelistan just nu, så vi får se när det blir testat med Mac.

Men det är inte omöjligt det blir ett reportage så smånigom.
Först ska reportaget om Jittermätningar på olika DAC:ar och Cd-spelare göras

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2009/01/18 :  12:32:15  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jag kör själv med AirPort Express till Naim SuperNaits inbyggda Dac, och styr det självfallet med iPhone.
Fullkomligt älskar denna setup.
Har jämfört att stoppa optisk kabel direkt från MacBooken och jag hör ingen nämnvärd skillnad.

quote:
Squeezeboxen kostar en tusenlapp mer än Airport men tar också alla format och du slipper vara beroende av iTunes.


Att man är låst i iTunes ser jag personligen inte som ett hinder då jag och många Macägare (läs Apple fanboys) har det som favorit.

quote:
Men jag kan ju göra ett första försök med Vistalaptop (usch o fy vad jag är trött på den)
Usch, jag lider med dig.. välkommen över till andra sidan


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/01/18 :  13:48:30  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
tt man är låst i iTunes ser jag personligen inte som ett hinder då jag och många Macägare (läs Apple fanboys) har det som favorit.


Jag använder själv Tunes när jag rippar men när det börjar dyka upp mer högupplösta musikfiler för köp på internet så verkar det vara FLAC som gäller. Det och andra format hanterar inte iTunes.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2009/01/18 :  15:01:47  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
Det finns faktiskt ett relativt enkelt sätt att spela Flac i iTunes (på mac):
http://twistedwave.com/TwistedFLAC.html

Go to Top of Page

buck
Starting Member

47 Posts

Posted - 2009/01/18 :  18:33:27  Show Profile Send buck a Private Message  Reply
Jag använder det enkla X Lossless Decoder (XLD) som bland annat konverterar flac till apple lossless. Det är också ett mac program.

http://www.macupdate.com/info.php/id/23430/x-lossless-decoder
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2009/01/18 :  20:22:51  Show Profile Send freann a Private Message  Reply
XLD är ett superprogram. Fördelen med TwistedFlac är att man inte behöver spara om filerna. Somliga på The Interweb påstår att Apple Lossless inte är lossless och modifierar vågformerna. Jag vet inte, men hårddiskar är billiga och .wav funkar ju alltid...
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2009/01/19 :  10:03:39  Show Profile Send Blue a Private Message  Reply
Att köra annat än Itunes till Airport Expressen är också det rena barnleken. Bara att ladda ner det trevliga lilla programmet Airfoil så kan man lyssna från vilket program som helst. : )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/01/19 :  14:02:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Låter som något för WiFi-forumet det här tycker jag. Flyttar...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2009/01/19 :  14:34:55  Show Profile Send -AG- a Private Message  Reply
Mjo, kanske det... men min fråga är hifi-orienterad och hör väl då hemma i "HiFi-diskussion". För mig spelar det inte så stor roll var topicen ligger, bara folk kan läsa och man får svar på sina funderingar. Känns ibland som att det är för låg aktivitet på hififorum i relation till den mängd kategorier som finns?
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2009/02/02 :  18:15:32  Show Profile Send Hornta a Private Message  Reply
Är väldigt sugen på att köpa en DAC till min setup, men funderar på att fixa akustiken i rummet också en hel del.
frågan vad som är bäst?

funderar på Benchmark DAC1, är den fortfarande ett bra alternativ som DAC trotts att den har ngt år på nacken?
Tänkte köra MacBook -> AirPort Express -> Optiskt -> DAC -> RCA -> Förstärkaren som många fler här.

eller ska man köpa sig lite akustikprylar för pengarna?

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2009/02/02 :  19:40:49  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Inte för att jag testat det empiriskt, men borde det inte vara såhär: Ljudkvaliteten beror huvudsakligen på kvaliteten på den digitala signalen (alltså hur pass okomprimerad den är) och inte på hur den digitala överföringen sker.



Om musiken skickas direkt till DA-omvandlaren så har överföringens kvalitet stor betydelse p.g.a. att jitter kan tillföras den digitala signalen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bmxx
Member

256 Posts

Posted - 2009/02/13 :  12:47:15  Show Profile Send bmxx a Private Message  Reply
kör min mbp till en stello dac via usb och så använder jag en marantz dvd som transport via coax.
har inte hört någon jätte skillnad på dom olika alternativen.

dock så tror jag att det känns lite bättre för själen å stoppa i en cd i spelaren...

max är också ett bra och lättanvänt program till mac som jag använder för konvertering och ripp.

Å för er som inte trodde att det skulle bli nå mer rock... NU JÄVLAR BLIR DET MER ROCK! - bob hund, hultan -99
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000