HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Center för att matcha Rauna Leira?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/02/13 :  00:18:09  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Hej!

Jag funderar på att investera i lite fler kanaler, men undrar lite vad för center jag skall köpa. Har planer på att använda mina nuvarande Rauna Leira som frontar och letar efter en matchande center.

Några förslag? Behöver inte vara allt för dyra då jag är student :P

//Andreas

Edited by - gerward on 2009/02/13 00:23:00

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/02/13 :  08:51:16  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Skaffa en till Leira och ha som center.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/13 :  09:48:36  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Finns ju små högtalare från Rauna kolla in Credo.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/02/13 :  14:53:06  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
En leira till hade varit lite roligt, kanske två till som bakhögtalare med, ett Leira surround!

Dock är rummet lite litet för en stor center!

Så skulle gärna behöva tips på en lite mindre och smidig center, gärna för väggmontage under TV:n.

Så har ser stereokonfigurationen ut med planerad stereobänk:

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/02/13 :  15:33:27  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Köp element o filter av Bo till en Credo och bygg en liten smidig högtalare på rätt volym. Kanske tom integrera den i möbeln ?
Det är väl det enda sättet att få samma karaktär genom att använda samma element. Eller om du hittar något begagnat såklart

Edited by - Stormen on 2009/02/13 15:35:21
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/02/14 :  13:16:32  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Stormen: Att integrera den i bänken lät som en trevlig idé får jag
säga! Tror det lutar åt den idén. Hur stor volym behöver lådan ha?
Är en 6.5" + diskant eller 5.25" + diskant att föredra?


Gjorde en liten skiss, kan det fungera såhär? Inritad är en 6.5":





//Andreas

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/02/16 :  08:28:14  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Det är en vanlig bokhyllestorlek på tex tyr. Så jag skulle tippa på 15-19 liter och en liten lagom basport.
Men slå en signal till tillverkaren, han brukar vara hjälpsam.
Senare så kan du ju bygga vidare på surroundhögtalare o sånt.
www.rauna.com
Nu är detta på gränsen till marknadsföring eftersom jag är god vän till Bo, men jag tycker det verkar en vettig lösning till dina högtalarbekymmer.

Edit: jag hade nog lagt datorlådan ner i en av hyllplanen. Den kommer endå med åren att bytas till ett HTPC chassi ? ! Centern kommer ner i höjd så det blir enklare att bygga samt att det blir lite utrymme under som man kan ha lite aktuella lånefilmer mm i. Eller tror du centern kommer för lågt ner för ljudbilden mot hur höga sidohögtalarna är ? Hissa inte upp t:n för långt. Rent ergonormisk ska de inte var högre upp än till ögonhöjd i soffan.
Snyggt skissat, det ger alltid en bra bild om hur man vill ha det.

Edited by - Stormen on 2009/02/16 10:10:58
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/02/16 :  11:42:50  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Typiskt, nu blev det massa nya idéer i huvudet... HTPC-chassi hade varit riktigt snyggt, hittade följande på Dustin:
http://www.dustinhome.se/pd_5010084851.aspx

Skulle nog vilja ha centern en bit upp med tanke på Leirornas konstruktion.
TV:n är inritad som den sitter i dagsläget och vill helst inte borra nya hål =).

Men jag får fundera vidare och se var det hela går, att skita i surround och köpa
en ny vinylspelare lockar i bakgrunden med...

SketchUp är ett väldigt trevligt program för sådana här skisser där millimeter inte är direkt relevant!

//Andreas
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2009/02/16 :  12:18:31  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Ta fram stora "sågen" och kapa en Leira till lämplig storlek.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/02/20 :  14:04:05  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Haha, det skulle vara något, man hade väl blivit hemsökt av Bo, men annars så.. =)

Har funderat fram och tillbaka och tror att det får gå åt det
aningens tradiga hållet med en mindre center monterad under TV:n.
Surroundljudet är inte prioriterat men trevligt ibland!

Gjorde en skiss till, att rita i 3D är beroendeframkallande... Leirorna skapade lite problem:


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000