HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Eddie och Jörgens super-tweak
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  18:42:26  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Jag har sedan en tid besvärats av statiska "smällar" i mitt system när det är minusgrader ute. Min anläggning är tydligen känslig för torr luft.

Att smällarna har samband med min grammofon har konstaterat. Det smäller vid vinylavspelning men även när jag spelar cd och grammofonen står och snurrar. Stänger jag av grammofonen så smäller det aldrig.

Smällarna påminner starkt om när man sticker en nål i en välfylld ballong. Både ljudkaraktären och ljudstyrkan är väldigt likt just en ballong.

Tänkte presentera en möjlig lösning på problemet. Det är ännu inte prövat fullt ut men jag och Jörgen har ju för vana att delge världen våra försök under resans gång. Detta är ingen färdig hallelulejaprodukt avsedd för serietillverkning. Det är ett test än så länge och tweaket kommer att utvärderas.

OK, första bilden...


Fem böjda ståltrådar.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2008/12/30 :  18:47:57  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Spännande!!!
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:03:33  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Och här kommer resten.


Luftfuktare för torra bostäder.

Dessa kan kompletteras med larm (vilket jag redan gjort). När vattnet i burkarna är slut (för det är vatten) så börjar katten leka med dem och då skramlar det. Dags att fylla på alltså.

Om man har blueskväll hemma kan man ju fylla burkarna med pisner igen för att få den där gemytliga krogdoften.


Sweet-spot återställd. Burkarna kan endast anas bakom lyssningsplatsen.

Väderförhållandena ute är inte optimala för utvärdering ikväll då tempen smugit upp runt nollan. Jag kommer att ge den nya komponenten i mitt helhetssystem en riktig utvärdering vid svårare väderförhållanden, kanske redan i januari.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:10:13  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
En kompletterande bild på larmet.


/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:15:46  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Nu är det kallt ute, funkar det?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:21:22  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Bearvik.
Tror dom kompleterar=långt element
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:30:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Dessa kan kompletteras med larm (vilket jag redan gjort). När vattnet i burkarna är slut (för det är vatten) så börjar katten leka med dem och då skramlar det. Dags att fylla på alltså.



ligger dubbel av garv över tangentbordet.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Mschill
Member

420 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:40:37  Show Profile Send Mschill a Private Message  Reply
Detta har dubbel glädje för nu måste jag dricka 5-6 pilsner för att få burkarna. (Viktigt att det är pilsner burkar, annars funkar det inte lika bra)

Snurrar, blänker och transporterar ljud, om den inte var platt kunde man tro det va Gud.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:52:25  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
10 poäng av 10 möjliga. Underbart!

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  19:57:38  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
I kristider kan burkarna lösas in till ett värde av 2:50 om kassan behöver utökas.

Nu kör jag med fem burkar som ni ser. Man kan ju lika gärna köra med femtio om man har radiatoryta som räcker. Larmfunktionen behöver man dock inte uppgradera.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/30 :  20:19:56  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Trams jag kör med GuldBurkar!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  20:24:34  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Norrlands Guld eller riktiga guldburkar? Riktiga guldburkar borde ju i o f s leda värmen bättre, eller...?...

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net

Edited by - Eddie on 2008/12/30 20:25:06
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/30 :  20:27:56  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Guldpläterade audiofilburkar naturligtvis, kostade bara 1800 stycket. Mest prisvärda tweak jag inhandlat.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  20:30:34  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Tycker att tweaket redan givit viss effekt. När jag förut ställt ner tomma ölburkar på diskbänken, har det slagit centimeterlånga blå gnistor mellan burk och bänk. Nu är jag nere på millimeterlånga dito.

Nu är ju inte vädret det bästa för utvärdering som sagt. -2,5 för närvarande. Det var -0,9 när försöket inleddes.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  20:34:25  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
quote:
Guldpläterade audiofilburkar naturligtvis, kostade bara 1800 stycket.


Gruppköp?

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  20:45:48  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Jag kom på att jag kanske borde ha fler burkar hängandes. Kanske i hela lägenheten också. Sitter nu och försöker åstadkomma tomburkar, testar effekten av mitt tweak genom att ställa ner tomma burkar på diskbänken och klappar larmet.

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2008/12/30 :  20:57:26  Show Profile Send MatsT a Private Message  Reply
Det var som katten, finurligt!!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/12/30 :  20:58:17  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Humor! Saamtidigt som det kanske ger resultat?
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/12/30 :  21:44:05  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Denna tråden kan man bara älska!!!
Fullständigt underbart ;-)


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  22:35:55  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
Oj då!


Larmet tillfälligt ur funktion...

/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2008/12/30 :  22:47:13  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Hur går det med testet?
Larmet orkar väl inte med att passa alla burkar.
Goa gumman säger att gröna växter funkar bättre!!!
Men jag menar att innehållet är godare än gröna växter
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/12/30 :  22:48:56  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Larmet tillfälligt ur funktion...



Har du ingen batteribackup, eller en mus?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2008/12/30 :  22:49:08  Show Profile Send mrk a Private Message  Reply
Haha! Det här var den roligaste tråden på länge!

Men, blir det inte lite "burkigt" ljud

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Eddie
Member of Nerikes Audiofiler

624 Posts

Posted - 2008/12/30 :  23:36:41  Show Profile  Visit Eddie's Homepage Send Eddie a Private Message  Reply
quote:
Goa gumman säger att gröna växter funkar bättre


Så länge dom får vatten, ja.


/Eddie

Fritänkare

www.kapellet.net
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/12/30 :  23:38:39  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Vad är det för döa växter som hänger ner? De verka också knaster-torra. De kanske är de som knakar? Eller har jag pajjat hela tweak-iden nu? Kanske ska vara vatten i blomkrukan istället för pilsnerburkarna? Bara ett litet husmorsknep.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2008/12/31 :  00:09:23  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Det är ju lysande Eddie!
Underbar tråd !
Gröna växter är ett alternativ, fast det här var mycket roligare
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2008/12/31 00:10:49
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000