HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Dipolers placering inte bara köpa köpa...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2008/12/17 :  11:07:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Den här idén har jag nämnt på "vanliga forumet" för ett tag sedan.

Vad jag har sett av trådarna här, så kretsar det ganska mycket kring köp av diffusorer, absorbenter och andra PRYLAR som skall ge det önskade resultatet. Dvs lika mycket "Hjälp-mej-köpa-rätt-prylar-inlägg" här som där... (Ursäkta gnället)

Själv tror jag definitivt att det finns väldigt mycket att göra INNAN man "ger upp" och öppnar plånboken!

Just detta handlar om hur man kanske kan/bör "manövrera" bakåtstrålningen när man spelar på dipoler (full range (Magneplanar)).

Brett stort rum:
Placera högtalarna kraftigt intåat mot långvägg, så att bakåtljudet reflekteras ut åt sidorna.
Det bör ge mindre av störande interferens med framåtljudet. Högtalarna bör kunna stå ganska nära väggen utan att det blir problem dessutom.

Smalt rum:
Placera högtalarna kraftigt intåat mot kortvägg och nära sidovägg, någon meter in i rummet. Det bör leda till en första reflex i sidoväggen, som sedan reflekteras snett in i bakvägg, för att sedan så reflekteras ytterligare en gång innan det når örat.
I mitt fall nyttjar jag denna uppställning, för övrigt.

Oavsett rum:
Vinklar man högtalarna, så slår bakåtloben i väggen snett! Dvs man sprider ut reflexionen över ett stort frekvensband, dvs en slags diffusering.

Jag har INTE köpt några absorbenter eller diffusorer! Däremot har jag bokhyllor (med böcker) längs delar av båda långväggarna. (Tror dessa är minst lika effektiva som mycket annat specialdesignat, men VET naturligtvis inte...

Jag FUNDERAR på att testa en liten billig idé jag har dock:
Det handlar om att ställa ett papprör (betonggjutrör) några dm bakom resp panel. Min teori är att på så sätt ytterligare sprida ut reflexionsmönstret. Ibland kan ju faktiskt de idiot-enkla åtgärderna vara effektivare än de tekniskt komplicerade och dyrbara.

Återstår att se! Rören kostar ju en femtilapp styck, så det är ju inte bara att springa och köpa hursomhelst! :-)

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Edited by - Strmbrg on 2008/12/17 11:27:42

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/17 :  12:47:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Har du läst tråden om gjutrör som basabsorbering?
Dessa åtgärder går ju fint att kombinera.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2008/12/17 :  12:54:54  Show Profile Send Cliffan a Private Message  Reply
Hej och tack för ditt inlägg!
Mycket trevlig läsning då jag själv har dipoler.
Har mina nära väggen i ett smalt rum av familjeskäl. Men när jag ska spela lite seriöst drar jag ju fram dem från bakre väggen, oftast 1-1,3m.

Har också lekt lite och flyttat runt högtalarna.
Fick till det rätt bra med dem intåade en aning och min egen placering minst en meter från bakre väggen. Har dock inte funderat så mycket på akustiken.

Jag avvaktar och ser hur du tycker det blir med rör bakom så jag vet om det kan vara värt utgiften!
Ha ha!

Rör...
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2008/12/17 :  13:33:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
quote:
Har du läst tråden om gjutrör som basabsorbering?
Dessa åtgärder går ju fint att kombinera.

Hej!

Ja, jag skummade förbi nåt som handlade om dessa rör.

Man kan ju ta det stegvis:
1 Testa hur rören funkar som "spridare" först.
2 Sen testa vad som händer om man gör om dem med den dubbla funktionen.

Det är så lätt att "skena iväg". Man kan ju många gånger lösa ett till synes stort problem med en "liten" åtgärd, menar jag.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/12/17 :  14:28:08  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Du har helt rätt strömberg, man kommer långt med enkla medel. Om du kollar i HiFi-kokboken finns en del basics också. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431

Om det är diffusion du är ute efter och du är sugen på lite experiment så fram med borrmaskinen och lite masonit. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67673&SearchTerms=BAD

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2008/12/17 :  20:26:54  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply

Jag hittade lite rör på jobbet som jag trixade lite med i somras.
Det är vattenledningsrör, och de gör verkligen underverk för ljudet.
Tog lite olika dimensioner som jag klyvde och satte ihop runt ett lite större rör i mitten.
Dom bygger ca. 300 mm ut från väggen.

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/17 :  21:45:28  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Whoohoo Digger! En DIY-lösning som inte är superful som de flesta tyvärr brukar vara.
Hur har du fäst rören i varandra? Skruv och mutter? Lim? Tejp? Tuggad knäck? :)
Go to Top of Page

Digger
Member

304 Posts

Posted - 2008/12/17 :  22:15:16  Show Profile Send Digger a Private Message  Reply
Skruvat.
Fick köpa diverse längd pga olika tjocklek på rören.
Dessa rören är behandlade, typ teflon och är dessutom väldigt tunga så jag vågade inte lita på lim
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2009/01/02 :  12:22:27  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Nix!

Betong-gjut-rören gjorde ingen skillnad! Om man verkligen koncentrerade sej så kunde man höra att det blev lite sämre.
Jag vill helst slippa anstränga mej jättemycket för att höra skillnader. Speciellt när det blir sämre naturligtvis!

Vi var två som testade rören på våra respektive anläggningar och effekten var förvånansvärt liten i båda fallen.

/Strmbrg,

/Strmbrg,

Edited by - Strmbrg on 2009/01/02 12:23:33
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2009/01/03 :  12:01:34  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Ja och sämre i mitt fall... men det är alltid kul att prova.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2009/02/04 :  06:33:06  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Betong-gjut-rören gjorde ingen skillnad!
Spännande! Vad var du ute efter och hur gjorde du?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2009/02/04 :  15:50:28  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
quote:
Betong-gjut-rören gjorde ingen skillnad! Om man verkligen koncentrerade sej så kunde man höra att det blev lite sämre.
Jag vill helst slippa anstränga mej jättemycket för att höra skillnader. Speciellt när det blir sämre naturligtvis!

Strmbrg: Det du skall göra är att du skall kolla vilka moder du har i rummet och göra sk "ESL-rör" av dessa rör. De kommer inte att verka som diffusorer utan som Kvartsvågs resonatorer. Längden gör att aktuell frekvens kommer ut i motfas och släcker ut basbummel vid en frekvens.

En annan sak man kan göra med gjutrör är att göra upp hål i delar av ena halvsidan och fylla med mineralull och sätta på tyg samt topp och lock. Sk Tubetraps, finns trådar om det skulle jag tro. Dessa fungerade bra för mig då jag spelade i ett litet rum men relativt kort lyssningsavstånd. (till och med min totalt ointresserade Mor hörde tydlig förbättring)

Så nu kan du ju med enkla medel göra något bra av dina införskaffade gjutrör.

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

Edited by - Andrén on 2009/02/06 11:57:23
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000