HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Bergen Lydlaug hos Ivarlo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/04 :  22:17:02  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Ivarlo er en av grunnleggerne til Bergen Lydlaug. Han har nok en større affinitet til vinyl enn til digitalt, og et blikk på vinylspilleren forteller vel hvorfor:



Forsell Reference platespiller

Musica, dona vobis pacem

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/04 :  22:37:38  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply


Van Den Hul Colibri. En helt fantastisk PU. Low output, 0,23 mV.



Tangentialarm. Sporet veldig bra.
Har selv aldri gått for tangentialarm, men når man høre denne, forstår man hvorfor noen synes at de er det absolutt beste..



Et bedre bilde av tangentialarmen



Separat Teres motor

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/04 :  22:48:59  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Man må jo ha en pre....



Men ikke hva som helst.....CAT (Convergent Audio Technology) rørpreamp m / innebygget RIAA



CAT SL1 Signature


Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/04 :  23:04:10  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
....og en digitalrigg...



Counterpoint transport og dac

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/12/05 :  09:24:59  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
superrigg

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/12/05 :  09:27:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Ja, det skall bli riktigt trevligt att få följa med på denna utflykt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/05 :  16:13:06  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
....Og effektforsterker :



Et bilde til:



Counterpoint SA 100

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/12/05 16:17:40
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/12/06 :  07:23:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
TKR, anar jag att ni kört en Emmlabs i anläggningen också?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/06 :  11:33:14  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@PAC: Du er en observant mann!
Jada, Ivar hadde bedt meg om å ta med Emmlabsriggen. Han ville vite hvordan Counterpointene sto seg i forhold til Emmlabs.
Mer om det senere, men jeg røper vel ingen stor hemmelighet når jeg forteller at det var nokså store forskjeller.

Men først må vi litt videre:




Engelske høyttalere



Vakre er de!

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2008/12/06 :  14:13:59  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Ska bli spännande att höra hur emmLabs står sig! Och jag är mycket intresserad av CAT försteget som jag sneglat på länge! Vilken uppgraderingsnivå?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/06 :  15:50:01  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@Batman:
Hei, Per!
Når det gjelder oppgraderingsnivå, er jeg litt usikker. Det eneste jeg vet er at det er en SL 1 Signature Mk I. Forteller det deg noe?
En høyst habil preamp, ihvertfall.
Jeg synes ellers at det er litt vanskelig å si noe om enkeltkomponenter når de står i et ukjent anlegg med ukjente høyttalere.

Hvis noen synes at det er noe kjent med bildet som står på gulvet bak høyttaleren, så er det en ekte Per Helge Hansen (Zen)

Duellen Counterpoint-Emmlabs skal jeg komme tilbake til.



Duellantene.

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2008/12/06 :  16:07:13  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Då är det en tidigare model, därmed inte sagt att den inte är bra! Jag tror att den senaste heter Ultimate Mk II men det kanske finns nån på forumet som vet mer. Av många rankad som ett av dom bästa förstegen på marknaden och med ett mycket fint integrerat RIIA-steg!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/06 :  17:17:23  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, Batman,
Du har helt rett angående CAT SL 1. Det er en tidligere modell, kanskje 10 år gammel. Du har også helt rett i det du skriver om den integrerte RIAAen.
Vinyl gjennom dette anlegget låt uvanlig godt. Heftig dynamikk, stooort lydbilde! Jeg fikk spille en av mine referanser, Ry Cooders "Bop till you drop". Nå er ikke Harbethene høyttalere med direkte avgrunnsdyp bass, "The very thing that makes her rich makes you poor" drives frem av slidegitar og en formidabel bass. Bassen gikk ikke særlig mye under 40 Hz i Ivarlos rom, men det svingte likevel, som man kan se på bildet. Zen og AA i sweetspot.


Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:24:09  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Hej tkr

Tackar för reportaget Låter säkert trevligt!

Van Den Hul Colibri verkar spännande! Letar efter pickup till min tangialarm kanske kan vara en kandidat.

mvh
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:49:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Härligt att se Harbeth i ett annat träslag än de vanliga, ekalyptus är vackert och bra låter de också tyvärr så äger jag ingen men det skulle jag tvingas köpa en högtalare då skulle det bli Harbeth Monitor 30 som är mitt i prick.

Forsell skivspelare har jag en kamrat som äger en den är fantastisk skivspelare. Tack för ett trevligt reportage.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/07 :  11:57:13  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@ Anders S og Bubbel: Takker, hyggelig at dere setter pris på et Korrespondentbrev fra Bergen

Re: V d H. Kolibri: Jeg har ikke hørt så mange Highend Van den Huler, kan i farten bare huske Kolibri og Grasshopper I og II. Kolibrien er liten og lett, med en voldsom dynamikk. På gamle LPer var det en del knistring, men Ivarlo mente at stiften snart burde byttes ut.

Re: Harbeth: Jeg var imponert over disse høyttalerne, selv om jeg nok har hørt høyttalere med mer bass... Det mest påfallende var at man ikke hadde dempet kabinettet, det var designet for å "synge med", og det gjorde det. Mellomtonen var meget god, forresten.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/07 :  15:06:39  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Bare racket igjen å vise:


Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2008/12/07 :  15:57:21  Show Profile Send svejk a Private Message  Reply
Braaa smak på högtalarefronten! En Forsell spelare är bara så frän, skulle vilja ha en i hyllan.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2008/12/07 :  19:26:35  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Kom igen Tönnes! Håll oss inte på sträckbänken längre! Du är ju värre än PAC!

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/07 :  19:48:17  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
"Kom igen Tönnes! Håll oss inte på sträckbänken längre! Du är ju värre än PAC!"

Nei,Per, det er jeg ikke!

Beklager, jeg har holdt på med dette:



Men, for å ikke holde deg på pinebenken, får du det nå:

Det var enstemmighet blant alle som var hos Ivarlo at Emmlabsen låt bedre enn Counterpoint- komboen. "Et rått parti" skrev SOA...Prisforskjellen tatt i betraktning, er det kanskje ikke så rart.

Skal jeg selv beskrive forskjellene, tror jeg at jeg må ty til en analogi:
Der Counterpointen låt som en radering, låt Emmlabsen som en akvarell.
Andre nevnte mer bass og bedre dynamikk, bedre detaljer.

mvh Tønnes

PS: Ivarlo ringte meg og var litt streng med meg. Hans Counterpoint SA 100 var NP- modifisert, med bl.a. nytt hovedprint. Jeg kan bare beklage at jeg ikke fikk det med meg.

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/12/07 19:52:21
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2008/12/08 :  21:01:28  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Det var skönt att höra! Så du har lyssnat på vinyl! Är förstärkaren på bilden den där Conrad Johnson Premier 15 som du talat om tidigare? Hur står sig den mot CAT SL 1 Signature?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/12/08 :  23:17:26  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, Per, ja, jeg har vært vinylabstinent siden primo juli...fikk platespilleren på plass igjen på søndag.
Det er min C-J Premier 15 du ser på bildet.
Jeg har aldri testet den opp mot CAT SL1, så jeg kan ikke svare på hvor god den er i forhold til den. Kanskje vi burde prøve det ut en gang!
Den blir ihvertfall i anlegget .
mvh Tønnes

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/12/08 23:18:28
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/12/09 :  00:54:05  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Då är det en tidigare model, därmed inte sagt att den inte är bra! Jag tror att den senaste heter Ultimate Mk II men det kanske finns nån på forumet som vet mer. Av många rankad som ett av dom bästa förstegen på marknaden och med ett mycket fint integrerat RIIA-steg!

Jag har en CAT SL1 Ultimate Mk. II som jag är mycket nöjd med (se test)

- Det har precis kommit 2 nya modeller och nu har de integrerade Stepup-transformatorer och Home Theater feedthrough:
De heter SL1 Renaissance ($10'000) och SL1 Legend ($18'000).

Trevligt reportage

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2008/12/09 00:58:06
Go to Top of Page

Batman
Member

836 Posts

Posted - 2008/12/09 :  06:56:44  Show Profile Send Batman a Private Message  Reply
Eliot - hur fungerar den med MC om den inte har step-up?

Ibland är beslut det enda som fattas
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/12/09 :  08:10:50  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Phono har enligt datablad 47dB förstärkning (line har 25,5dB).

Jag själv använder Stepup, The Head av Tim dePavaricini och då har jag ungefär samma ljudstyrka på vinyl som på CD men den fungerar även utan Stepup. (Alla tester verkar vara gjorda utan Stepup!)

- Jag har faktiskt inte testat min Ultimate Mk. II utan stepup utan den ersatte rakt av en gammal Convergent SL1 från mitten på 80-talet
En gång Convergent - alltid Convergent

Ljudet blev i det fallet klart kraftigare med stepup och den verkar förhållandevis orkeslös utan ...

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2008/12/09 08:12:42
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2008/12/10 :  15:47:04  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Kul! Kom i kontakt med Harbeth för första gången i Köpenhamn för ca två veckor sedan. Det enda på mässan som fick mig i gungning!

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000