HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Flac- skivimage eller separata filer?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:31:20  Show Profile Send Balthazar a Private Message  Reply
Skall börja dra ner skivsamlingen till dator och köra med
EAC och Foobar. Ni som har lite erfarenhet:
vad finns det för fördelar/nackdelar med att spara ner album som
separata flac-filer istället för en fil/image?


Edited by - Balthazar on 2008/11/29 11:27:11

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/29 :  10:21:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Flac-formatet innehåller taggar, dvs. information om spåret. Om man kör image, så måste denna info ligga i en separat fil.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2008/11/29 :  11:34:06  Show Profile Send Balthazar a Private Message  Reply
OK- då måste man ändå använda mappar om man kör image, för
att ha ordning och reda. Då verkar det inte finnas nån
anledning till att göra en fil av det hela?

(Har en massa ljudfiler i olika format, sorterat och osorterat,
och det blir en herrans massa filer till slut. Så det kändes spontant
som en vinst att använda Image. Ett plus för "själen" alltså.
Men nu skall jag börja om och göra det seriösare och har man ordning och reda från början verkar det ändå vara bättre med separata filer antar jag)

Edited by - Balthazar on 2008/11/29 11:34:45
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/11/29 :  12:44:22  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Separata filer, inget snack.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2008/12/03 :  12:52:55  Show Profile Send Grillen a Private Message  Reply
hur gör man separata filer ifrån en skivimage (Flac/cue)?
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/12/03 :  13:41:21  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Har du bara en imagefil kan du bränna den och sedan rippa igen som enskilda filer. Har du en cue-fil så finns verktyg som läser cue-filen och själv delar upp imagen i filer.

Googla på t.ex "cue image split".

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/12/04 :  17:35:34  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Man behöver ju inte bränna imagefilen, det räcker med att mounta den i t.ex. Daemon Tools...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/12/06 :  18:55:05  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Man behöver ju inte bränna imagefilen, det räcker med att mounta den i t.ex. Daemon Tools...

VLC klarar att läsa image-filer rakt av, som om de vore en DVD eller CD. Antingen öppnar man .cue-filen, eller .bin eller något av de andra vanligare formaten.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2008/12/06 :  19:36:18  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
Jag använder AIFF formatet. Det funkar väldigt bra både på Mac och Windows och är helt Lossless.
Aiff är mer eller mindre samma format som Wav om jag förstått rätt fast det har fördelen att kunna ha taggar.
Flac är också bra men jag gillar inte att filstorleken krymper, känns skumt ;)

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/12/07 :  20:31:39  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Jo, nästan precis som med julölen. Det är egentligen lika mycket kvar när skummet har försvunnit, fast det inte ser ut så

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2008/12/15 :  20:58:26  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
Halloy!!
Första gången jag är inne på denna tråd, har aldrig fattat tidigare att t.ex FLAC låter bättre. Lyssnar i väldigt enkla prylar från datorn, ni vet, sladden från hörlursutgången på datorn o in i försärkaren...he he..!
Första frågan: Vad är taggar? och, jag lyssnar för närvarande igenom Winamp o fick tipset att hämta ASIO4ALL men det funka ej(för gammal dator)den var omständig också, i mitt tycke

Fråga 2:
Ni som vart med lite på det här området... Vad skall jag ha för mediaspelare när jag har en så gammal o klen dator, som med en hårddisk på 8 G o RAM 256..?
Ja, ska skaffa nytt


//Mvh:Diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/16 :  13:52:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
"Tag" är i detta fallet, en icke ljudbärande del av en musikfil, den innehåller information om innehållet, t.ex. Artist, Album, Årtal, Genre etc. Olika filformat har olika struktur på taggarna, men typiskt ha de samma syfte.

Finns egentligen inget som säger att FLAC låter bättre(än vad?), men formatet ger förutsättningar för att, trots komprimering, återskapa och spela upp originalinformationen.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/12/16 :  14:14:12  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
diffen
Du kan stöta på patrull om du trycker in en stor HD på ett gammalt moderkort. Men det går ofta att gå runt, antingen genom att flasha moderkortet och jag tror att servicepack2 i XP gör att du kan hantera större diskar. Du kan maila mig när du stöter på det problemet så har jag lite instruktioner.
Och visst var det J river Media som jag tänkte på

Edited by - Stormen on 2008/12/16 14:15:27
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2008/12/16 :  19:41:14  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
Tackar för infon grabbar
Magils//
quote:
Finns egentligen inget som säger att FLAC låter bättre(än vad?)


Tänker på att det låter bättre än musik som är på 128Kb/sek jämfört med Flac som oftast ligger mellan 700-1100kb/sek

Mvh//Diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/12/16 :  20:38:54  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Visst är det så, men flac i sig är bara ett format (som möjliggör att återskapa ett bittroget original)...som också kan lagra t.ex. 24/96....eller tidigare komprimerad musik som kanske ger sämre ljud.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000