HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Optiskt/elektriskt/analogt från datorn
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2008/12/17 :  02:08:53  Show Profile Send Balthazar a Private Message  Reply
Jag har tänkt köra coax från datorn till extern dac.
Har för mig att jag läst någonstans någongång att det kan komma lite otrevliga ljud/störningar i någon av ovanstående kopplingar. Rättare sagt analogt eller elektriskt-digitalt. Man kunde undvika det hela med att köra optiskt.
Det skulle ha att göra med att det kom just från en dator- kanske någon jordhistorie eller nåt... Men jag kommer inte ihåg om det skulle kunna uppstå när man kör analogt eller digitalt ut.

Är det någon som känner igen frågan?

Edited by - Balthazar on 2008/12/17 02:10:22

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/12/18 :  09:30:01  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Det jag kan tänka mig du menar är att datorn på vissa ljudkort gav en för hög signal ut till förstärkaren så man brände ingången på den. Inget problem idag om du har ett någorlunda modernt ljudkort.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2008/12/18 :  16:16:39  Show Profile Send OcA a Private Message  Reply
Kör och har alltid kört coax från datorn och det fungerar utmärkt. Inga missljud, jordbrum eller annat. Använder en Supra Trico-kabel.

Har kört detta system i två olika bostäder och olika väguttag med samma resultat - bra.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/12/21 :  19:53:36  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Problemet som kan uppstå är om man kör datorn i ojordat uttag då kan jordnivån krypa upp till halva nätspnningen, och det kommer vid påslag skjuta sönder ingången. Om du kör digitalt via coax så är det i så fall ingången på DAC:en som du kan bränna.
Bra lösningar på problemet är att köra datorn i jordat uttag eller att köra optiskt digitalt ut från datorn eller att första ingången efter datorn är digital och skyddad så att den klarar en spik på minst 200V.
Om den är analog och den klarar spiken så för du bara spiken vidare i kedjan. Om alla delar i kejdan klarar spänningen så får du en extrem spik ända ut i högtalarna och riskerar att förstöra något där det troligen är mycket dyrt att laga.

Edited by - silvervarg on 2008/12/21 19:55:58
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/12/21 :  23:00:48  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om man har möjlighet så ska man köra optiskt eftersom man då aldrig kan få några brum problem. Ett mera dyrt sätt om man absolut vill köra med elektrisk överföring är att använda en isolerande transformator, men jag ser inga fördelar med det....optiskt är det enklaste.
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2008/12/22 :  00:33:55  Show Profile Send Balthazar a Private Message  Reply
Silvervarg: Det var väl nånting sådant som jag läst tidigare. "...första ingången efter datorn är digital och skyddad..."
Lite osäker på vad du menar. D/A omvandlaren är väl första ingången efter datorn, eller menar du på annat sätt?. Vilken typ av skydd talar vi om här?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000