HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Traditionen, Äpplet och Julmusik.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/24 :  16:41:34  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Inte skall ni undslippa heller detta år en liten rundvandring i Julmusiken - ny som gammal. Traditioner skall hållas på och när mörkret faller med årstiden tänds en ack så värmande glöd i mitt inre.


Sammanfattningsvis kan jag alltså säga att det sedan en tid inte bara skvalat svart kaffe här, utan också ett minst lika trivsamt skval i form av en viss sorts musik...



Börjar således med en sedvanlig äpplebild...



/M

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/24 :  16:58:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
YES!

Ska bli kul och se om vi har tittat in på samma skivor.
Ses vi den 4e ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2008/11/24 16:59:10
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/24 :  19:25:58  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Kul att iaf en vet att uppskatta Julmusik. Den 4:e är noterad i almanackan.



Jag känner mig inte helt säker på om jag iklär mig rollen som Josef, Maria eller möjligtvis den obligatoriska Åsnan då det likt tre vise män (med lite god vilja) uppenbarar sig långväga resenärer i farstun. Liknelsen blir än mer träffande i och med de fina gåvor som medbragts till husvärden. Om det är av givmildhet eller bara vanliga mutor låter jag vara osagt, men med tanke på vad dagen utlovar lutar det åt det senare.

Jag är inte den som är den och vet att något stärkande ofta behövs i samband med intensiv (nåja) musiklyssning. Varav den ena gåvan snabbt togs i bruk. Och med "stärkande" menar jag självfallet kaffe.

Hark! Hark! Behold the Christmas Coffee!

Mala, mala...

/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/25 :  09:50:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Japp,,,

Snart är det dags att införskaffa lite julkaffe. Blir nog från J&N

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:51:29  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Med potent bryggkaffe innanför västen står sig det mesta slätt som uppladdning inför en musiksittning. Någon skulle kanske uppskatta en eller ett par pepparkakor i sällskap till drycken, men vi kan inte låta oss distraheras redan i inledningen av sötsaker! Vänligt, men bestämt, skuffades årets bidrag mot vardagsrummet.



Som vanligt kan man konstatera att utbudet är konstant överväldigande och det är svårt att veta vart investeringarna skall göras. Man kan inte få allt... Men en bit på vägen kan man allt komma. Först ut på rinken hamnar en dam med rätt mycket på sin lyra. Skivan kan fås för en spottstyver via lämplig e-handel och tänk på att priserna är som lägst mitt i sommaren.


Who´s that girl?


/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/25 :  17:55:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ja,,, Den har jag inte vågat beställa... Känns som det skulle kunna bli en rikgit kalkon
Om man ska handla mitt i sommaren, så får man nog köpa tidigare års utgåvor

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/11/25 :  18:21:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Härligt! Nu har man lite smarrig läsning att se fram emot!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:07:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Cool yule :)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:17:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Inledningen är klassisk med med Merry Christmas och är förvånande mysig. Trevligt och stämningsfullt med en liten twist åt något pytte pytte jazzigare ibland - Inte mycket, men det ligger och gror i bakgrunden med en ansats om att kunna bli riktigt intressant. Nästa låt blir titelspåret Cool Yule och... Men vänta nu. Det här har vi väl hört förut? Några låtar in på skivan låter det misstänkt likt Diana Kralls julsläpp från -05 (fast med lite mer Bette Midler då förstås). Storbandsjazzen sticker alltså fram då och då och det hela blir väldigt trevligt. Lite upptempo i en duett med Johnny Mathis och Winter Wonderland/Let It Snow! Här var det bra känsla, vilket ger pluspoäng. Med Mele Kalikimaka, som alltid är skoj, går vi varvet runt och det mesta får godkänt. Det är bara den lite halvsliskiga julversionen(!) av Midlers paradnummer From A Distance som känns lite nödgad på en annars okej skiva.

Jag vill också ha en sån mössa!


Efter lite diskussion framstår Midlers skiva som lite mer intim och avskalad, storbandjazzen till trots, jämfört med Kralls dito. Bette med sin Cool Yule går utmärkt att exempelvis ha på i bakgrunden till pyntandet av granen eller som stämningshöjare just som gästerna kommer. Skivan är klart mer "amerikansk jul" än "snön-lyser-vit-på-taken-nordisk". 2,5 Glöggar av 5 möjliga. Med den sista 0,5 pga att tanten vågar ge sig på en julskiva.

/M

Edited by - rannagarden on 2008/11/25 19:19:37
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:38:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Oj, 2,5 glöggar. Efter det lät väl allt bra?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/25 :  19:42:33  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Tveksamt att Frun Michelin kan låta bra :) (Om den nu kommer med)

Hmm, blir lite sugen på att inhandla denna,, Speciellt till det trevliga priset.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/26 :  16:30:50  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Dra nu inte för stora växlar på antal glöggar. Som vanligt i sådana här sammanhang rekommenderas lyssning med egna öron för att få en helhetsbild.



Nästa skiva är inget att hymla med. Vi gick rakt på sak och laddade ömsom kaffe ömsom skiva (på lämpliga ställen). Jag kan väl säga att tveksamheten var utbredd, men alla var öppna till sinnet och redo på det mesta.




Blackmore och hans Night borde vara kända för de flesta med intresse för musik. Här kan man läsa mer och bekanta sig med den lite udda musikstilen: Blackmores Night

Oavsett tidigare bekantskap har de totat ihop ett album med Winter Carols. Oj! Det svulstiga (inte ofta man får använda det ordet men här passar det) introt på inledande Hark The Herald Angel Sing... får en att instinktivt sträcka sig efter volymkontrollen. Pukor, trumpeter och hela baletten! Spåret hade i min mening suttit bättre som en avslutande salut. Men efter lite tillvänjning kommer man i fas med musiken. Så låt inte det avskräcka - det finns mer att upptäcka.

Flertalet av spåren är klassisk julmusik om än i tappning av Blackmores Night. Anspelningar från obestämd medeltid med instrument som hör där till. Här i ett kollage av sånger och melodier med kommande högtid som gemensam nämnare. Flera är traditionella engelska verk som är lite ovanligare för våra nordiska öron. Skivans behållning blir Ding Dong Merrily On High och God King Wenceslas då de är såpass intressanta att de skulle kunna stå för sig själva när som helst på året.


Nästa skiva ligger redan redo...


En något ovanlig skiva med anglosaxiska-/medeltidsinfluenser. Juligt? Både ja och nej. Intressant? Absolut. Hur många glöggar? Det blir 3 Glöggar av 5 på denna.


/M
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2008/11/26 :  17:20:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Oj, oj, 3 glöggar!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/26 :  17:38:57  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nästa skiva skulle jag gissa är en svensk "ny-utgåva" med några nya spår på..
Hoppas jag har fel.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/26 :  19:59:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

No, no, no... Likt ett Ho, ho, ho... (på tomtevis) är svaret på din gissning, Zalve.




Nästa skiva dök upp som en fullkomlig överaskning och höjde mer än ett ögonbryn. Namnet Sarah Brightman är inget man i första läget förknippar med skivsläpp med julmusik! Här fanns inte mycket till val faktiskt. Det blev bara till att beställa.





Om skivsläppet i sig kom som en överaskning så känns det mesta alltjämt bekant. På A Winter Symphony sjunger Sarah B. samma sjönsång som alltid. Ljust, sprött och svävande. Äger man fler skivor med denna fröken är det egentligen bara låtvalet som gör den nya skivan uppdaterad.

Här återfinns många av säsongens trotjänardängor. En blandad givning med urvackra Ave Maria och Silent Night (den förra i godkänd duett med Fernando Lima). Mycket symfoni och mycket skönsång. Sammantaget en vacker skiva, men med knapp godkänd känsla. Lite mera "christmas feeling" hade inte skadat. Skall något sticka ut? Jo´rå... Rena rama schlagervarianten/dansbandssvängiga I Wish It Could Be Christmas Everyday(!) får vem som helst att dra på munnen. Riktigt udda och borde höras.

Skall det bli några glöggar på denna vintersymfoni? Denna var faktiskt riktigt svår... Den kan växa efter några lyssningar, men den kan också gå andra hållet. Med viss eftertanke enades beslutet runt 3 Glöggar.

/M
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/11/26 :  21:37:11  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Glögg, slask och ungarnas tjat om vad de vill i julklapparna... åså detta.. ... hmm det lackar mot jul

Blev lite inspirerad och har nu beställt Hush! The angels are singing, förra årets favorit.

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2008/11/26 :  22:41:14  Show Profile Send hal a Private Message  Reply
Härligt med denna jultradition, tack rannagarden.

Skulle vilja se den trevliga "Jon Rekdals Orkester - Presenterar Julmusik I Bossanovatakt " under din eminenta glögg-lupp.
(79.- på CDON)

quote:
Blev lite inspirerad och har nu beställt Hush! The angels are singing, förra årets favorit.


Alla års favorit, jag har svårt att spela den utan att gråta, lite opraktiskt

Sarah Brightman kan vara trevlig, får kanske bli ett inköp.


Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2008/11/26 22:41:48
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/27 :  17:21:14  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Vasse go´, hal. Jon Rekdal är noterad och skall undersökas närmare. Tips är alltid tacksamt.

Ang. Hush! The Angels...
quote:
Alla års favorit, jag har svårt att spela den utan att gråta
...så har jag samma problem. Sanslöst vacker musik.



Men det var förra årets toppnotering (rekommenderas!) och hur skall -08 kunna försvara sig mot sådant motstånd. Vi går in på nästa skiva för att se efter. En lågoddsare med tanke på betyg från -06. Här har vi dessutom bäggedera för att påvisa åtminstone visuell skillnad.




Hur skulle det låta denna gången? Första skivan var enligt min mening en riktigt bra julskiva. Bra låtval, bra inspelad och med önskvärd högtidsaura. Hur är det med uppföljare? Höga förväntningar?

Det låg ett visst mummel i rummet innan musiken började...

1. A child is born
2. Maria går i törnesnår
3. Ding dong merrily on high
4. Jul jul strålande jul
5. Himmel
6. Det är en ros utsprungen
7. Oh little town of Betlehem
8. Veni veni Emanuel
9. In dulce jubilo
10. This Christmas
11. Candlelight Carol
12. Kristallen
13. Christmas hymn
14. Marias vaggsång
15. Peace on earth

Låtvalet är traditionellt försiktigt med en eller ett par friska avstickare. Den bjuds på en blandad kompott från lättjazzigt småkomp ända till säsongens mest smäktande, vackra sånger. Man kan säga vad man vill men jag tycker det här funkar. Första skivan är nästan en klassiker och denna uppföljare räcker inte riktigt till för att fylla ut tomterocken helt. Kringmusiker och inbjudna "friends" till Nils Landgren sköter sig bra och allt håller god klass. Gillade du förstasläppet så kan denna vara mer av samma vara. Något att lyssna aktivt till, eller ha i bakgrunden när man myser vid brasan eller har över vännerna på glöggprovning. Nisse Landgren och Christmas With My Friends II får 3,5 Glöggar av 5.



Jag kikar ut och ser att Kung Bore kikar in för lite julmusik också...




/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/27 :  20:12:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Medans det ännu är ljust och snön faller ymnigt kommer nästa skiva med paket...

Verkar vara hårda klappar.



Vem kan det vara? Tomten? Frankie? Eller kanske en helt annan idol? Gästerna tar en bensträckare och funderar.


Husvärden har låtit fliten spilla över och gör sig redo att proppa russin i jäsande bakverk. Men får plötsligt hantera flera saker samtidigt: Saffranskusar måste in i ugnen, mer kaffe ställas på brygg och skyndsamt undanröja några med dåligt gissarsinne som ville fuska genom att kika på fodralet.

Saffransbuse i väntan på äggpensling och russin.


/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/28 :  07:51:52  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Är det någon som kan leverera hårda klappar så är det snubben som gjorde en ikon av sig själv och plogade nya fåror där musikvärlden saknade genrebryggor. Om Sarah Brightman inte kändes som någon man räknade med skulle släppa en julskiva så blir nog Billy Idol ett än längre tankesprång.





B.Idol levererar en julkavalkad av vitt spridda sånger/låtar och vandrar självsäkert den tunna linjen mellan succé och kalkon. Det balanserar perfekt och man både anar och hör det där sneda leendet bakom varje sång. Han vet att skojar med oss och han har faktiskt kul. Vi hoppar friskt mellan låtvalen och river av det mesta med en viss färgning av rock n´roll, med ett par allvarligare spår traditionella hitar så som Silent Night och Auld Lang Syne. Det mesta har fått en Billy Idol-tolkning och vi kan konstatera att det är en ball skiva. Han vill ge oss Happy Holidays och tillsammans med denna skiva känns det som om han är på rätt väg. En klar allroundare som passar lika bra i bilen på väg till hämtandet av granen som bakgrundsmusik till julfesten. Billy driver med oss och kommer faktiskt undan med det. Vi hamnar på starka 3,5 (med snudd på 4) Glöggar av 5 möjliga.

/M
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/11/28 :  08:24:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Billy Idol vill jag verkligen höra. Ta med om du kommer!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2008/11/28 :  08:54:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message  Reply
Billy Idol-skivan ser intressant ut! Tack för tipset, det blev en beställning!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/28 :  12:19:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Nästa skiva kom som en överraskning (ja, det har jag ju inte skrivit förut i denna tråden...). Skivan var en företagspresent till de anställda på sambons jobb. Hem kom hon och stack en skiva i min hand. Perfekt! Ett par lyssningrundor senare stod den på listan över vad som skulle komma att presenteras här.


Den uppmärksamme kan kanske ha sett en snik av fodralet på nån av de andra bilderna, men här får ni en liten större sneak-peak.





Göteborg Gosskör

Här finns att läsa om både kör, skiva, konserter och provlyssning. Finns även en handfull andra skivor som skulle kunna intressera. Rekommenderar en titt.

Gosskören.



Skivan GLORIA med Göterborgs Gosskör och sopranen Carolina Sandgren från Göteborgsoperan, dirigent Maria Forsström. Inspelad i Örgryte kyrka -06 (vet dessvärre inte om det är den nya eller gamla kyrkan som menas).

Låtvalet är en samling förväntade och härliga högtidssånger. För oss med nordiska öron innehåller skivan god avslappning och man känner igen sig. Luciakänslan ligger tät. Det är en bra inspelning som på de flesta sånger skänker en högtidens stillhet. Faller blek i jämförelse med omnämnda Hush! The Angels... men jag tycker den ändå håller god klass och att par snäpp över medel. Om inte annat kul att ha nåt närproducerat.



Skivan får snurra en stund medans samtliga deltagare siktar in sig på lite tyngre fika. 3 Glöggar.


/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/28 :  22:52:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Mörkret faller i sällskap med snön. Några bilder upp kan man se upptakten till ett tilltagande snöfall och kombinerat med 3 minusgrader fanns bara en utväg. Det var dags för varm dryck av starkare sort.

Glöm nyheten Lingon/Blåbär från Dufvenkrooks - rena blandsaften. Vanilj är det som gäller.


Blossa vinglögg är en omtyckt klassiker. Här intill en nyhet från Dufvenkrook - Vaniljglögg. Dryckerna hettas och serveras tillsammans med nästa skiva.



Efter vissa påtryckningar hamnade denna skiva i spelaren för bredare bedömning. Kan inhandlas på nätet för nästan inget - Ella Fitzgerald med Ella Wishes You A Swinging Christmas.




Oookej. Killen som gjorde originalomslaget med en enhörning som kikar fram i en grästuva med en blomma i munnen har:

1. Förmodligen varit under inflytande av någon för kroppen främmande substans.
2. Förmodligen aldrig upplevt en jul
3. Förmodligen aldrig fått göra skivomslag med jultema igen.

Men jag tycker iofs att det musikaliska innehållet är en viktigare parameter. Över till det. Ella är alltid Ella och här är hon på topp. Hade det inte varit en skiva med jultema hade det liksom fortfarande varit en bra skiva. Även om skivtiteln gör anspråk om att dölja ett skivinnehåll med huvudsakligen upptempoalster med swing så återfinns även flertalet lagom jazzsläpiga spår.

Skivan är inspelad vid ett par tillfällen med lite olika förutsättningar och det nitiska audiofilörat hör det tydligt. Några låtar är vad man kan förvänta sig av en inspelning från 60-talet: lite bredare, smetigare och mycket musik. Sedan hittar man några andra spår med raka hifiparametrar: Rent, skarpt och bakgrundstyst. Diskanten är rejält mycket mer detaljerad på de bakgrundtysta spåren. Inspelningen varierar alltså lite. Om än dock med det viktigaste klart i fokus - musiken. Ella är som sagt Ella och amerikansk jul är som sagt amerikansk jul, med allt vad det innebär. Likt Billy Idols kiva får man ta det för vad det är. Lägg på ett swingackord och ta en rejäl glögg i handen och detta blir en kalasskiva på släden. Jag tror vi har 3,5 Glöggar (med snudd på 4).


/M
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/11/29 :  14:20:09  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Helt underbart kåseri, garvade högt när jag såg att Billy Idol släppt en julskiva men jag blev lite nyfiken på den och Blackmore's Night.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2008/11/30 :  08:14:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Hur trevligt man än har så kommer förr eller senare ett slut. Skivskörden har varit god och hållit en jämn kvalitet. Ljudmässigt ligger Nils Landgren och hans Christmas with My Friends II bra till med alla hifiparametrar på topp. Jag kan tänka mig en GLORIA till västkustens gosskör och en kompenserande eldgaffel till en cool Billy Idol med hans Happy Holidays. Bette Midler hamnar lite i bakvattnet och Sarah Brightmans symfomi håller även som icke säsongsbunden skiva (en förnyelse av sound hade dock inte skadat, Sarah). Sammanfattningsvis så kan vi fastslå att mycket musik har passerat våra öron och årets skörd har varit en blandad påse konfetti. Många traditionella spår men även en del nytolkningar. Men även om entusiasmen har legat på topp så börjar glögg och kakverk ta ut sin rätt. Kvällningen faller och vi har bara bubblarna kvar.

Hur var det nu med bubblare? Jo, nyheten från förra året där fokus inte behöver ligga på skivan som helhet utan enstaka spår med ett över genomsnittet juligt tema. Ett exempel vore tex Misstress For Christmas med AC/DC.



Spaningsresultaten för -08 har gett två resultat. Vi börjar på hemmamark...

Inte så vintrigt kanske...



Ulf Lundell?! Japp. Här ligger inga tvivel om ambitionen. På skivan I ett Vinterland återfinns spår nummer 14 och Låt det snöa.

Låt det snöa
Låt det bli jul igen
Låt det bli snötyngda granar
vid en stockstuga i bergen igen
Tänd dom där ljusen
jag vill känna doften av stearin
Håll grytan kokande, måla världen varm
med den röda färgen igen


Nu är ju inte jag en Lundellkännare av större mått, men med liknande text och ett juligt komp (till och med bjällror) träffar Uffe helrätt. Det här är så juligt det kan bli (utan att vara det). Är du en kronisk anti-julmusik-människa kan I ett Vinterland och i synnerhet Låt det snöa ge dig en lömsk smygdos jul. 4 Glöggar.

En bra bubblare avverkad och en återstår.

/M
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000