HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ny lågnivå MC-pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/10/26 :  19:42:15  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Dags att skaffa ny pickup.
Jag har avverkat några Goldring Electro II + som har van den Hul typ I nål,
som jag uppskattat mycket, inte minst för lågt skivbrus och att de vaskar fram mer information och mindre distorsion från slitna begagnade skivor än många andra pickuper.
Statisk fjädringsmjukhet 18 mm /N.
Effektiv massa 12 g på min Helius Standard arm som sitter på en
Dunlop Systemdek IIS spelare
Min nya förförstärkare McIntosh C2300 har 0,45 mV känslighet för 2,5V ut på MC-ingången.
Lasten kan justeras under spelning via fjärrkontrollen!
Jag vill reservera MM-ingången för 78-varvsspelaren med Ortofon OM78,
men där stitter nu Electro II'an lastad med 1 kohm (inte 47 kohm) för den låter bäst så.

Någon av Goldrings nya Elite-modeller är väl det enklaste valet,
Lyra Dorian verkar spännande.
Tacksam för råd, tips, erfarenheter och andra förslag.
Maxpris 10.000 kr.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/10/30 :  06:51:39  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Lyra Dorian är ett utmärkt val eller kanske en Shelter 501? Den har lite slappare hull än Lyran men boogiear lite mer. Fast Dorian passar nog bättre klangen i ditt försteg. Seså köp Dorian. :)
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2008/10/30 :  10:32:37  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag är mycket nyfiken på ZYX. Verkar vara synnerligen intressant vad gäller pris / prestanda.

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/10/30 :  23:06:53  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Tack för förslag.
Shelter 501 har såvitt jag förstår vanlig elliptisk nål och låter säkert bra på skivor i gott skick, men som sagt, jag är bortskämd med van den Huls förmåga att läsa av de oskadade delarna av spårväggen.
ZYX verkar vara lite "hemliga", jag har haft svårt att hitta information om vilka modeller som är aktuella nu. De flesta ligger dessutom långt över min budget.
Här http://www.phonophono.de/YZYX1_a.php3?Kennung= hittade jag lite, sammanfattning "mycket återhållen klangbild" förvånar mig lite, vad är de bra på?

/lennartj
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/10/31 :  07:28:51  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Javisstja du ville ju ha bra spårning och djupt ner i diket... vad sägs om Clearaudio Symphony?Den har pepprigare temprament än Lyra Dorian och spårar nog bättre men låter å andra sidan lite torrare och sakligare.

Ortofon Jubilee spårar ju fantastiskt men vet fanken om den görs längre.
Men om du gillar van den Huls nålar så ska du kanske köpa en van den Hul?

Eftersom du är van vid den uppspelningskvalitet som Goldringen medger så borde samtliga i tråden nämnda pickor ändå få dig att börja skratta av lycka.
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/11/01 :  16:49:09  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Som Per nämner kan jag understryka den utmärkta spårningsförmågan hos Clearaudio Symphony, jag kör en sådan sedan ett drygt halvår.
Den behöver dock lång inspelning, man får även räkna med att prova sig fram med olika belastningsimpedanser, manualen rekommederar att man startar på 47 Kohm och säger att dom själva fått bästa resultat med 400 ohm. Jag tycker att 400 Ohm ger ett för "ljust" ljud.
Jag kör nu på 100 Ohm, och det börjar "sitta" nu, beror nog till stor del på vad övrig utrustning består av.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2008/11/01 18:02:16
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/11/01 :  17:04:29  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jubilee finns åtminstone listad på både NeedleDoctor och Vinylbutiken.com, men den är dyrare än 10 kkr.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/11/01 :  22:17:57  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Precis Leif. Jag kör min Clearaudio Stradivari på 100 ohm också, högre upp tycker jag den får en för ljus klang och den blir även lite för fladdrig.

Nån picka i Ortofons kontrapunktserie då? Eller dynavector? De är roliga musikförmedlare iaf.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/11/03 :  00:56:43  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Förutom att Ortofon Jubilee kostar för mycket är den sannolikt inte tillräckligt "köttig" för min smak, Kontrapunkt A kanske kan gå an, men inte B, att döma av de recensioner jag läst.
Dynavector har jag liknande förutfattad mening om, för mycket "finlir" och för lite "jävlar-anamma" för mig, rätta mig om jag har fel.
Clearaudio Symphony har jag missat, ska kolla mer på den.

/lennartj
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/11/04 :  17:16:13  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Nej Dynavector har jävlar anamma så det räcker. Inte alls bara sirlig och vacker som tex Benzarna brukar vara.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/11/04 :  22:53:25  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Hur som helst, i morgon ska jag hämta en Lyra Dorian.
Fick tillbaka min DAT från omfattande service i förra veckan.
Ska nog spela in några väl valda vinylspår med gamla pickupen innan jag byter i helgen.

/lennartj
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/11/05 :  08:01:03  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Gratulerar Lennart. Du har gjort ett bra val. Dorian är dessutom en av de snyggaste pickorna. Kan du verkligen hålla dig med byte till helgen?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/11/05 :  08:06:56  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Det tror jag, brukar vara ganska systematisk och noggrann att utvärdera förändringar i anläggningen. Att spela in Electro II'an före bytet känns viktigt, för sedan tror jag inte att det finns någon väg tillbaka.

/lennartj
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/11/07 :  08:11:38  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Nej det finns ingen väg tillbaka. Bara vidare. :)
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/12/31 :  00:19:11  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
En senkommen uppdatering.
Jag har fått bekräftat vad jag länge misstänkt, Goldring Electro II+ är en gravt underskattad pickup, sannolikt för att få användare har hittat ner till 1 kOhms belastning på bra MM-ingång.
Efter tweakande med vinklar och belastningsimpedans är jag smått besviken på min nya Lyra Dorian, den gräver bara fram marginellt mer information ur skivorna och den hissade översta diskanten är påfrestande ibland.
Jag kan justera pickuplasten under spelning från fjärren, och diskanten blir softare om man sänker till 50 Ohm men då blir återgivningen generellt lite för "lös i hullet" för min smak. 200 Ohm är bästa kompromissen tycker jag och jag använder hellre tonkontroll för att tämja diskanten vid behov.

/lennartj
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/12/31 :  10:34:18  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Konstigt, när man lastar ner till 50ohm brukar diskanten upplevas som lite avrullad i toppen men det brukar bli mer kontroll över hela registret. Vad har du för riaa?
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/12/31 :  11:13:09  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
McIntosh C2300

/lennartj
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000