HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Taggning en viktig sak?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/15 :  21:36:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply


Nu sitter jag här och gör mina första stapplande steg i musikservervärlden.

Min server, Servio, står redo och jag skall föra över musiken till honom för att i framtiden kunna njuta till hans service via min squeezebox. MEN, när jag har rippat har jag slarvat med taggnings formaten.

Jag inser nu att jag inte skulle tagit det jag tyckte såg snyggt ut för dagen utan jag skulle försökt hålla en konsekvent linje.

Finns det något smart program som kan tagga om det jag gjort inkonsekvent eller måste jag sitta och manuellt tagga om...?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/15 :  21:42:20  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Sök och man finner.

Det verkar finnas fler som stött på det här ptoblemet. Det finns flera olika program som kan göra jobbet. Tag&rename är ett.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av något bra program?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/10/15 :  22:02:03  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag har provat en del program för detta och för mig är Tag&Rename klart bäst. Enkelt att använda och det gör jobbet...

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/10/15 :  22:12:24  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Instämmer!!!

Tag&Rename är det som gäller,,

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/10/15 :  22:40:13  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Ett diverse inlägg.
Det är lite pyssel med musiken man läser av. Men gör man det rätt från början behöver man inte göra om det igen och rätt kan naturligtvis vara olika från person till person.

Taggarna är en del och jätteviktiga om man vill söka vettigt i sin musiksamling. Här bör man tänka till och göra sitt vägval hur skall jag tagga min musik. Ett exempel är all klassisk musik hur skall den taggas? Ja det är en bra fråga efter kompositör eller musiker, för man vill ju ibland kunna söka på kompositölr och ibland på den som framför musiken. Man får bestämma sig för något och köra efter detta. Man kan kanske tom kombinera. Här har jag själv ej bestämt mig här dvs mycket taggning kvarstår.
Frontbild
En annan del är omslagsbild som är trevligt att ha i Squeezecenter. Då får man fixa det och spara som tex thumb.jpg i samma katalog som flacfilerna.

En annan sak är organisationen av sitt musikbibliotek. Efter ett tag kan det bli stora kataloger om man slänger allt i samma katalog. Men man kan ju splitta detta på bokstöver oxå om man vill. En annan fråga skall man ha olika format i samma underkatalog.

Lycka till i taggningen!

/Mattias
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/15 :  22:52:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag börjar förstå att taggningen är en av nyckelpunkterna i det här att ha ett digitalt musikbibliotek. Hur har du gjort Mattias?

Hur gör man med musik man får från vänner, taggar man om den?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/10/15 :  23:15:48  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Angående taggning
De flesta kör Tag & Rename som funkar utmärkt. Per default får man fram de vanligast använda taggmöjligheterna (som oxå är konfigurerbart har jag för mig).

Man kan via progget få ner taggar från nätet och tom frontbild om den finns. Alternativet är att göra som jag skrev innan angående frontbild.

Det kan vara klurigt att komma igång då progget inte är helt självförklarande och det är nog bäst om någon kan visa en del av alla kluriga funktioner i detta program.

/Mattias
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/10/15 :  23:20:02  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply
Taggarna som visas per default i Tag & Rename:
Filename
Artist
Album
Title
Year
Genre
Track
Birate
Time

/Mattias
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/16 :  06:45:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag förstår nu att klassisk musik kan bli ett problem. Hur hanterar du det? Räcker den taggningen som tag&rename gör automatiskt eller har du ett knep?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2008/10/16 :  10:19:41  Show Profile Send Mattias a Private Message  Reply

Ja klassiskt är en soppa. Som det nu är det en mix i min digitala värld rörande klassisk musik. Ibland är skivan focus på artisten och då blir det den som står i artist fältet. Men som artist har jag oftast kompositör om det är samma på skivan och ibland tar jag även med eventuella solister. Typ: Rachmaninov, Martha Argerich. När man gör så kan det bli lite manuellt jobb, skriva lite i Tag & rename.

Sen har vi blandskivorna... hur skriver man då? VA som i Varius artists är ett alternativ. Får man då med artisten i låtnamnet kanske man får vara nöjd, blir ju sökbart då.

Finns det någon som har en bra lösning på detta, berätta gärna.

/Mattias

Edited by - Mattias on 2008/10/16 10:22:12
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/16 :  11:06:13  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det här gör mig lite snurrig...

Hmmmm.... Hur skulle du till exempel göra med Mozarts Requiem? Taggar du den med orkestern eller dirrigenten eller....???


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/16 :  11:08:43  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66698


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/10/16 :  11:09:14  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=174300

En kanon guide, ifall någon har missat





/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/16 :  12:10:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Är det specifikt för Squeezebox man får de här bekymren?

(Jag kör uppspelningsprogram i HTPCn och programmet sköter allt detta själv. Förutsatt att det finns på nätet förstås. Har aldrig ens tänkt på problemet vad jag minns.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/10/16 :  13:10:34  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Om du kör Windows rekommenderar jag Mediamonkey (http://www.mediamonkey.com/).

Man kan inte vara för noga med att tagga sina musikfiler...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/10/16 :  18:22:33  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Tag&Rename är bäst tycker jag.
Mediamonkey hanterar inte multidiscalbum som jag vill.
/Micke
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/10/16 :  20:55:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Är det specifikt för Squeezebox man får de här bekymren


Det beror väl på hur man ser det. Squeezecenter läser det som finns i arkivet och använder det, inget mer dvs. sk-t in = sk-t ut.. sen finns det andra servrar som är "hjälpsamma" och manipulerar innehållet.

Sen iTunes "röjde upp" i mitt bibliotek senast så föredrar jag det första.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/10/16 :  21:32:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Allt är inte optimalt taggat så jag kommer att ha anledning att jobba mig djupare in i taggningsdjungeln fram över. Men nu har jag en server med musik på.

Tack för alla tips.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2008/10/19 :  16:29:29  Show Profile Send Joel a Private Message  Reply
Personligen använder jag Mp3tag som jag bedömer vara det allra mest kompetenta program som finns. Det verkar kunna det mesta utom att koka kaffe. Riktigt bra forum finns också.

http://www.minhembio.com/Joel/marknad
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000