HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Ljudkort till Htpc
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Beyer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/04/24 :  18:27:56  Show Profile Send Beyer a Private Message  Reply
Hej!

Tänkte väcka en gammal fråga här. Trodde ett tag att jag aldrig skulle integrera min pc i min kära stereoanläggning. Men nu har det blivit så ändå. :)

Skulle dock vara intresserad av att sätta i ett riktigt bra ljudkort i denna. Något som kan mäta sig med min CD-fix hade varit toppen! Kortet får gärna kosta några kronor. Viktigt är dock att det skall gå att mata ut Dolby Digital samt DTS i digital oförändrad form.

Hoppas på lite fina tips. Tycker själv det är svårt att hitta lämpliga kandidater. Hur bra är egentligen Creative X-fi korten? En polare har ett sådant och det låter schysst. Har dock alrig testat det mot en bra cd-spelare eller något annat för den delen.

Tack på förhand!

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2007/04/24 :  18:39:14  Show Profile Send Twilighter a Private Message  Reply
Sitter på ett Xfi kort (den största i serien) och det är det bästa ljudkort för rimlig peng jag testat iaf


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/04/24 :  18:53:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Flyttad till rätt forumdel i form av "WiFi och flerkanalsHiFi".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/04/24 :  21:12:01  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Det sägs att Auzentech X-Meridian 7.1 ( http://www.guru3d.com/article/sound/399/ ) ska ha klart bättre ljud, men jag har sett att en del har problem med det under Vista.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Beyer
Starting Member

35 Posts

Posted - 2007/04/25 :  09:50:26  Show Profile Send Beyer a Private Message  Reply
Hej!

Oj lade visst inlägget fel. Tack för flytten.

Ja detta ljudkort verkar onekligen fint. Skall kolla upp detta närmare.

Har upptäckt en annan sak. Det verkar inte finnas så direkt många ljudkort med separat analoga utgångar för vänster respektive kanal. Det mesta verkar ju vara 3.5 mm gemensam utgång. Detta är lite synd tycker jag.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/25 :  10:22:34  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Jag vet inte hur bra X-Fi korten är men jag _tror_ inte att dom kommer i närheten av en CDFix.

Jag skulle nog försöka hitta hifi-mässiga tester av några proffskort typ RME osv.

tex:
http://www.rme-audio.com/english/hdsp/hdsp9632.htm

Annars finns det externa DACar som tar USB in.

tex:
http://www.psaudio.com/products/digital_link_iii.asp
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/25 :  14:03:29  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Lynx professionella ljudkort, t.ex. TwoB som jag själv använder.
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/04/25 :  21:23:37  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message  Reply
skulle köpa Benchmark DAC-1 i dag har, själv ett m-audo solo men nästa köp på den fronten blir Benchmark DAC-1

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2007/04/26 :  14:01:51  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
"Lynx professionella ljudkort, t.ex. TwoB som jag själv använder."

Jo, det finns ju många professionella ljudkort som är bra, men också rätt dyra. Det där kostar väl en åtta tusen eller så?

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/04/26 :  14:17:00  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
quote:
Det där kostar väl en åtta tusen eller så?


Jovisst, det kostar runt 11000kr. Men ska man ersätta en cd-spelare av klass så duger det inte med ett Creative...
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/04/26 :  14:21:50  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
8000 är ju iofs inte så farligt för att ersätta en 16000 kronors CD spelare.

Edit: Nån gång ska jag lära mig att posta först och hämta kaffe sen så man slipper låta papegoja :-)

Edited by - Peg on 2007/04/26 14:23:36
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/05 :  08:44:36  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Var hemma hos Bo H och vi ställde upp två datorer, en med lynx two i och en dator med SoundTrack Audio, det var förvånande liten skillnad mellan dessa två ljudkorten. Det som skiljde sig var storleken på rummet som upplevdes något större på lynx. Men ytterst marginellt och det var knappt man klämde det ens i ett AB-test. Det tog ett tag innan man hörde skillnad. Men sedan visste man vad man skulle lyssna efter och då gick det bra. Hördes tydligare på lite romantisk orgelmusik och annat vanligt förekommande :-) Detta var intressant då Soundtrack audio kostar ca 6000 kr.
Men det som var en kioskvältare så var det skillnaden på mjukvarorna. Spark,Peak,i-tunes,quicktime, Audacity.
Varav Spark spelade absolut bäst, Audacity var inte långt efter med quicktime och i-tunes skulle jag nästan betrakta som virus.
Jag har tidigare jobbat med Steinbergs program Nuendo o Cubase i studio och det är synd att spark bara har 2 kanaler för det låter väldigt bra. Men Audacity är gratis och smidigt.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/10/19 :  22:48:53  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Finns det något riktigt bra ljudkort till datorn som klarar av de nya hd ljud formaten som skulle outperforma en squeezebox + oljuds dac?


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Wiker
Member

104 Posts

Posted - 2008/10/19 :  23:22:31  Show Profile Send Wiker a Private Message  Reply
ESI's ljudkort är grymma. Waveterminal har 5.1 analogt ut, då kan man låta datorn koda ljudformaten och skicka ut analogt.
Ska man ha 2-kanal så är det Benchmark via USB som är bäst!

This article is about audiophile sound systems. For other uses, see High fidelity (musical).
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/20 :  08:41:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Eller Lynx...

AES16 klarar format upp till 192 kHz/24-bit.
Då måste du hänga på dac som fixar det på utgången. Det var vad Audio Nord körde på demon av Wilson Alexandria.

Lynx Two klarar 200kHz/32bit, men analogutgångarna ger inte motsvarande vad jag förstår.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/10/20 08:57:20
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/10/20 :  11:15:56  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
okej tack för lite info, funderade på om de gick att göra som så att om du t.ex har en nyare receiver som kodar dessa format om man låter den koda formaten men att man skickar ut ljudet via ljudkortet? som troligtvis lär vara bättre än de flesta/alla receivrars inbyggda dacar idag.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/10/20 :  11:54:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vet inte. Jag spelar upp filmerna via datorn, all elektonik jag har till bioljudet är dator och sex slutsteg

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/10/20 :  11:58:30  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
annars borde de ju gå att göra som du gör nu t.ex och sedan använda mjukvara för att koda de nya formaten.

Aja får se hur det blir, htpcn ska byggas iaf sen får vi se vart det leder.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000