HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Lynx L22
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/07 :  21:18:16  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag skapar en egen tråd här så jag inte kapar alla andras hela tiden.
Jag köpte en Xindak dac 5 som jag tänkte skulle vara bra mycket bättre än mitt Creative X-fi ljudkort i datorn. Men döm om min (och kompisens) förvåning när det inte var bättre på alla punkter och till och med sämre på vissa. Nu har jag lämnat tillbaka dacen och funderar nu på ett nytt bättre ljudkort istället. Jag har kollat på Lynx L22 som är ett studiokort och inte har så många ljudingångar som de andra Lynxkorten. Detta passar mig utmärkt eftersom jag endast kommer att använda ljudutgångarna och lyssna på musik i stereo (kommer dock även att ha den kopplad digitalt med sp/dif till hemmabiostärkaren).
Men nu kommer funderingarna... Även om det inte finns så många ingångar på det så är det ändå en massa mjukvara och annat som jag inte kommer att behöva. Det kostar 7000:- och det är jag beredd att lägga men jag undrar hur mycket av de pengarna man betalar för sådant som jag aldrig kommer att behöva? Ingen idé att betala 7000:- för ett kort som låter lika bra som ett kort som kostar hälften och som låter lika bra men inte har ingångar och program och liknande...
Så hur bra låter det? Jag läste om någon som testade det mot en droplet-cd och inte märkte mycket skillnad... Ska jag köpa ett ljudkort för 7000:- så vill man ju märka en markant skillnad mot tidigare.
Tacksam för svar.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/09/07 :  21:36:00  Show Profile  Reply
En droplet kostar ju nästan 30 lök, så om ett det inte är skillnad mellan den och ljudkortet är det ju inte svårt att räkna ut vad som är bästa köpet

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/07 :  22:00:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Jag läste om någon som testade det mot en droplet-cd och inte märkte mycket skillnad...
Det var Time, Preben och jag som testade, de gick inte att skilja åt för någon av oss.

Vi spelade på Times grejor då, från Prebens dator.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/07 :  22:04:16  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
O fy tusan! Är du allvarlig? Att jämföra mot en cd-för 30'000:-? Får man vara så oartig och fråga vad ni hade för kringutrustning?
Då antar jag att en droplet-cd spöar en Sat cdfix för det var det som jag och kompisen använde som referens. Cdfixen slog ju både ljudkortet och dacen ganska rejält på fingrarna om man säger så.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/09/07 :  22:41:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kringutrustningen finns mestadels i den här tråden:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=33512
Försteg var Shindo Auriege, slutsteg Prebens DIY balanserade rörsteg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/23 :  13:25:57  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Har beställt ett Lynx L22 kort nu. Har läst så mycket jag kan om det på internet. Ska bli mycket intressant att höra hur det låter!


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/09/24 :  08:47:05  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Om du tänker koppla direkt till slutsteg så använd inte nyare drivrutin än 13f..
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/24 :  11:54:37  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ok, nej jag ska koppla in i ett thule försteg först.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/09/25 :  22:44:58  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Du bör absolut prova direkt till slutsteget också..det är då Lynx verkligen presterar på topp..sätter en tusenlapp på att det låter mycket bättre än med Thulen som filter..

Men man måste ha koll på vad man gör. Som sagt, inte nyare drivrutin än 13f beroende på att man i senare versioner inkluderat "finessen" att även låta Windows sköta volymen istället för enbart Lynxmixern.
Innebär att vissa program/spel m.m. startar på högsta volym..
Man skall då heller inte starta/stänga av datorn med slutsteget igång, det resulterar i rätt så kraftiga smällar..
Starta om med slutsteg på går dock utmärkt.

Hör gärna av dig om du vill ha mer hjälp..har kört detta ljudkort i flera år nu (TwoB).

Just det..ladda ner J River Media Center oxo. Ställ in det för ASIO-output, uppsampling m.m. är valfritt..
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/26 :  00:53:12  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tack för inputen!
Grejen är att jag har ett Thule surround försteg och då blir det att koppla både ljudkortet och thulen på samma ingångar till slutsteget. Dessutom använder jag datorn som htpc och kör film genom den, vilket gör att jag tar ut en digital signal från ljudkortet som då måste gå in i thulen för att få surround. För att göra det ytterligare komplicerat kör jag biampat till högtalarna så då måste jag alltså splita signalen från ljudkortet... men.. hmm... måste testa att köra rätt in i slutsteget iaf och se hur det blir. Men som sagt, det är en del krångel med det.
Jag hör av mig om det blir problem!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/28 :  09:43:05  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Kommer få kortet idag!
Laddade ner J River media. Mycket bättre och klart snyggare än vanliga winamp!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/09/29 :  19:13:51  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Blev det nåt ljud....?
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/09/30 :  00:28:48  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Nää... ligger kvar på posten. =( Jag får avin på måndag!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:23:07  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ojojojojojojojojojojojoj...

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/10/01 :  16:45:22  Show Profile Send Peg a Private Message  Reply
Berätta !!!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/10/01 :  18:18:37  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Han har inte tid..han har fått en ny skivsamling nu..
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/01 :  20:49:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/10/01 :  22:08:19  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Ojojojoj säger jag bara igen!

Har suttit och lyssnat nu i några timmar och kan väl säga att skillnaden mellan Creative X-fi och Lynx L22 är stooora.

Det allra första man märker är att utgångssignalen från ljudkortet är otroligt hög. Jag måste sänka rejält för att inte spela för högt från början. Knappast problem att driva slutsteg direkt.
Lynx tar fram ett 3-d känsla som får X-fi att verka platt som Linus på linjen. Alla register blir mer framträdande. Basen är torr, bergfast och avgrundsdjup. Mellanregistret är framträdande men inte påträngande och diskanten är sååå detaljerad men inte ettrig. De största skillnaderna kan man nog säga är 3-d känslan och driv. X-fi kortet är tillbakalutad som en gumma i en gungstol i jämförelse.
Lynx tar fram detaljer i alla register som jag aldrig hört tidigare. Dock inte överdetaljerat.

Kanske ska nämna min kringutrustning:
Högtalare: Hfls-1
Försteg: Thule PR 250 B
Slutsteg: H/K Signature 2.1 som driver högtalarna biampat.
Kablage: Transparent och Tara Labs.

En glad kille här...

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/10/01 :  23:14:19  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Visste jag väl..

Vet att många hyllar X-Fi (Elite Pro), vilket är ett bra ljudkort. Lynx är något helt annat dock..

Jämför de olika utnivå-inställningarna, -10/+4db. Hänger på ditt försteg vilket du föredrar men välj den inställning där du kan hålla utnivån i Lynx-mixern så högt som möjligt, men inte FÖR högt.. Vill minnas att det började dista när man närmade sig max..men det var länge sen jag provade så testa själv förstås..

Nästa steg för dig är att sälja av din Thule och köpa ett LynxTwoB istället..sen kör du ALLT via datorn/Lynxen..
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/10/02 :  00:23:22  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Måste bara tacka för tipset med J River media. Kanonbra mediaspelare! Så om jag fattar det hela rätt behöver jag bara Välja Asio på output och inte göra något mer för att kringgå windows egna mixer? Jag drog oxå ner 13f drivrutinerna och installerade efter skivan jag fick med... Något annat jag bör tänka på? (Förutom utnivåinställningarna) Ska sova nu... har lyssnat på musik hela kvällen!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/10/02 :  00:29:07  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Bör väl oxå tillägga att jag inte ens hade X-fi elite pro, utan extreme music. Kostar runt 1000:- idag. Så man får väl säga att för de pengarna får man otroligt mycket ljud! Det ljudkortet spelade i princip jämnt med Xindak dacen som kostar 5000:- . Det konstiga var att X-fi-kortet och dacen var otroligt lika varandra i ljudkaraktär. Jaja, som CH skrev, detta är en helt annan liga!

Edit: Vill inte få det att låta som att jag snackar skit om Xindak dacen. Den passar bara inte mig helt enkelt.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2007/10/02 00:35:08
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/10/02 :  03:43:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
En kul grej med J River är de saker du kan göra med digital korrigering och trix.
Jag använder den till lite mild korrigering av rumsresonanser.
Sånt kan man läsa mera om här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=45391

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/10/04 :  01:46:53  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Har uppkommit ett problem med J River faktiskt. Ibland när jag lyssnar på en låt så börjar det spraka som bara tusan i högtalarna, precis som om det distar något fruktansvärt. Det slutar direkt när jag stoppar låten och klickar på en annan låt men ibland måste jag stänga ner J River helt och starta om programmet. Vad kan detta vara?

Edit: Kom just på att jag hade maxat alla inställningar på output format... 32 bit och 192 hz
Kan kanske vara detta? Ändrade tillbaka till vanligt 16 bit och 48 hz.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Edited by - Bogus on 2007/10/04 01:56:56
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2007/10/04 :  11:11:33  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message  Reply
Japp, detta händer mig också ibland när man uppsamplar till max..24/192. Ett J River problem..Ett snabbt tryck på paus/play så är det dock borta.
Men kör man 16/44 så är det inget problem.

Skillnaden mellan 16/44 och 24/192 tycker jag är att man får ett lugnare, mer avslappnat ljud med den högre uppsamplingen men dock tappar lite attack o krut kontra 16/44.. Vad tycker du..? Kör mest 16/44 nu..
Hade samma uppplevelse när jag körde dCS prylar för några år sedan..
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/10/04 :  11:55:37  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
har inte huniit lyssna så mycket än, men det du skrev verkar stämma rätt bra med ljudintrycken... Testar nu med 24/96. Verkar vara en bra kompromiss.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/10/23 :  01:20:33  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Tog med datorn hem till kompisen för någon vecka sedan så han fick höra vad ljudkortet kunde... Nu ska han sälja sin cdfix!

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000