HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Din bästa vinylskiva?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2008/09/29 :  15:29:23  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
Hej!

Jag söker nya influenser. Vad borde jag införskaffa till min vinylsamling?
Vilken skiva är just din personliga favorit i din samling?
Jag lyssnar på nästan vad som helst så... go wild!

Just nu är min personliga favorit dött lopp mellan Tracy Chapmans självtitulerade LP och Energy Orchards självtitulerade LP - svårt att välja en favorit där.

Vad har ni för favoriter?

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2008/09/29 :  15:50:11  Show Profile Send govinda a Private Message  Reply
Mitt senaste köp hämtades på posten idag är!

Roy Harper, Stormcock
Widely considered Roy Harper's masterpiece, 1971's STORMCOCK downplays the mercurial quirkiness of Harper's earlier records in favour of a mature, sophisticated, but never stuffy or boring orchestrated folk-rock song cycle. Scored by DavidBedford, the four lengthy songs mix folk, rock, and jazz elements into a subtle and understated blend not at all unlikean earthier, less spiritually preoccupied Van Morrison.
The centrepiece is "The Same Old Rock", a bitter anti-religion diatribe supported by a blazing extended guitar solo by Jimmy Page. Elsewhere, the swaggering "One Man Rock and Roll Band", Harper's signature tune, and the tender, beautifully arranged "Me and My Woman" show the range of emotions Harperwas capable of successfully conveying. Somehow, Roy Harper was never an enormous star, but he's clearly an enormous talent.

From the Artist
The consensus of opinion regarding my recording career is that 'Stormcock' is my best record. Sometimes I disagree, mainly because in my own mind there would seem to be more mature things like HQ, Bullinamingvase, Jugula and Once, all recorded at later dates.
'One Man Rock and Roll Band' and 'The Same Old Rock' have been recorded live at later dates equally well.

Never-the-less, Stormcock is some kind of peak in the Harper range. It was made at EMI Abbey Road Studios and was the first record that I really spent time making. Attention to detail became important.

The record was made in the era when I still wasn't used to buying too many guitar strings and I can remember blagging at least three from Hank Marvin who was in studio three with Cliff and the boys. Bruce always used to say hello.

Pete Jenner on the steps and myself on the bike outside the Abbey Road Studios. Pete Jenner and I turned out a great record. Seems like a thousand years ago now. Though I very rarely listen to my own records
quote:
I would definitely say that my personal highlight on the record is Jimmy Page's guitar solo on 'The Same Old Rock.' My opinion has not changed since the day he put it on there. Absolutely brilliant.
The arrangement on 'Me And My Woman' is by David Bedford.
Ett litet smakprov!
Roy Harper - Me And My Woman (part 1)
http://www.youtube.com/watch?v=7VHc13c8O_U&feature=related

Mvh Anders.S

Edited by - govinda on 2008/10/12 22:09:04
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/29 :  15:51:15  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
Tracy chapman.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/09/29 :  16:40:05  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Köp boken "1001 plattor du måste höra innan du dör" Där kan du botanisera vilt och det som rekommenderas av 50-60talsmusik går inte av för hackor!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/09/29 :  16:40:50  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Fö är det helt omöjligt för mig att svara på topic!
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2008/09/29 :  17:53:59  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Fö är det helt omöjligt för mig att svara på topic!

För mig med det finns så mycket bra och allt efter humör också, just nu lyssnas det på soul från STAX .

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2008/09/29 :  18:14:01  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
Köp boken "1001 plattor du måste höra innan du dör" Där kan du botanisera vilt och det som rekommenderas av 50-60talsmusik går inte av för hackor!

Jag köpte denna bok för en tid sedan
Oboy!! vilken nostalgi-tripp
Samma känla som när man hittar den där gamla skivbacken på vinden med 60-70-80 tals skivorna
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/09/29 :  23:43:01  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
utan tvekan "Godspeed you! black emperor - Lift your skinny fists like antennas to heaven"

En av världens bästa plattor, och verkligen musik jag känner ÄR vinyl. Har du inte hört det så är det grymt varierande instrumental musik av detta kanadensiska 9-manna band. Svårt att beskriva musiken exakt, mer än att den i början kan tyckas ganska svårlyssnad, men i slutändan är så sjukt grymt bra!

Annars så skulle jag kanske säga Elliott Smith - XO, också förbannat bra!

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2008/09/30 :  16:11:01  Show Profile Send keso77 a Private Message  Reply
quote:

Beställd från Adlibris!
Tack och bock för tipset.

Keep 'em comming!

Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2008/09/30 :  16:23:20  Show Profile Send qvisten a Private Message  Reply
min bästa platta, hmm...Hawkwinds första slåss med plattor som the piper at the gates of dawn och motorheads första om den plattsen, och den vinner knappt, på ren flummighet
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/30 :  20:03:18  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
(Fö är det helt omöjligt för mig att svara på topic!)

Samma här, iroise! Även när de frågade om 100 bästa plattor, så svarade jag inte. (På ett annat forum, inte svenskt.)
Hur i sjutton kan man rangordna bland sin samling? No way.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2008/09/30 :  20:35:55  Show Profile Send iroise a Private Message  Reply
Vad som är bästa skivan för mig skiftar med humör. Ibland lyssnar jag på jazz långa tider ibland helt andra saker! Boken är iaf trevlig och finns både som svensk utgåva och engelsk. Jag har en polare som skrivit förordet till den svenska läs det för det är förbannat bra skrivet och visar på kärleken till musiken och hur ett helt liv förändras när man hör Elvis vid låg ålder.
Go to Top of Page

rynnox
Member

192 Posts

Posted - 2008/10/01 :  11:59:43  Show Profile Send rynnox a Private Message  Reply
Det finns så otroligt mycket bra musik på vinyl men två skivor som snurrar mycket på tallriken

Beatles : Abbey Road och AC/DC : Back in black

Roxy musics tidiga skivor är också mycket bra
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/01 :  14:11:26  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jösses! Vilken fråga! Naturligtvis helt omöjlig att besvara på ett vettigt sätt, men eftersom jag läst High fidelity och sett filmen så kan jag inte motstå att komponera en fem-bästa-lista. Ingen inbördes ordning dock, någon måtta får det vara!

-Jackson Browne; Late for the sky.
-The Jam; Setting Sons
-The Clash; Give ém enough rope
-Steve Earle; Exit 0
-John Hiatt; Bring the family

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/10/01 :  14:12:45  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Enon - High Society

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2008/10/02 :  15:41:05  Show Profile Send MartinH a Private Message  Reply
Den skiva jag skulle kalla mitt guldkorn är helt klart AKUS "LIVE" i MoFi utgåva !!

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/04 :  11:46:01  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
MartinH har god smak!

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2008/10/05 :  22:08:29  Show Profile Send Hannes a Private Message  Reply
Måste rekommendera Witchcraft - The alcemist. Bland det bättre 70-tals retrobanden, dessutom från sverige. Bra inspelning dessutom!

En skiva som jag tycker väldigt bra om på CD och som jag bör ha på vinyl i slutet av veckan är Mark Lannegan - Bubblegum. Han hörs sjunga på flera queens of the stone age plattor, men det här är något helt annat! Så pass eget att alla som anser sig musikintresserade bör lyssna!

Hooker & Heat (john lee hooker och canned heat) är en av favoriterna om vi går i på äldre skivor. Underbar närvaro i rösten!
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2008/10/06 :  11:16:27  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Atrium Musicae de Madrid - La Folia De La Spagna. (Harmonia Mundi HM1050.)

Är troligtvis en lögn att få tag på men Speakers Corner har gjort en helt anständig återutgivning. Finns även i en lyckad överföring till SACD.

"With its high resolution sound which places a high demand on hi-fi equipment in order to get the best reproduction, this record is both cult and legend."

http://www.vinylbutiken.com/article.asp?artID=4232&view=yes

299:- är lika med fyndvarning!

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/10/06 :  15:54:47  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
George Benson - Give me the Night på vinyl är verkligen en superskiva - inte minst musikaliskt!
Här har du allt: Detaljer, ljup i ljudet, sväng massor med tight bas etc....
/Shaft
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/10/07 :  22:53:11  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei.
Går aldri trøtt av Jennifer Warnes` "Famous Blue Raincoat".
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Karla
Member

138 Posts

Posted - 2008/10/08 :  17:39:11  Show Profile Send Karla a Private Message  Reply
Delar upp det i tre kategorier:

1. Gammal audiofilpress: Thelma Houston "I´ve got the music
in me" Sheffield Labs direktgraverad.

2. Nyinköpt LP: Kate Bush "Aerial"

3. Loppisskiva: Tears For Fears "Seeds of Love"
Go to Top of Page

Jerry_E
Member

334 Posts

Posted - 2008/10/09 :  14:19:45  Show Profile Send Jerry_E a Private Message  Reply
Om man ser till bra ljud: La Folia! Undrar om inte denna skiva är outständing när det gäller ljudet. En vinylskiva alla vinylfreaks borde äga! Musiken kan alltid diskuteras, men oj så mycket roliga saker det finns på den! ATR 013 LP. Dire Straits LP-skivor kan vara nog så fina att lyssna till.
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/10/10 :  14:19:58  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Jag kan inte kora någon absolut favorit. En av många favoriter i mitt diskotek är Satchmo at Symphony Hall, Brunswick LAT 8017. En riktigt tidig LP från tidigt 50-tal. A Long Playing Flexible Microgroove Record. Illustrationen på konvolutet föreställer LP-skivan själv, så märkvärdig ansågs den vara. På artisterna Louis Armstrong and The All Stars finns inga bilder. Det är mono förstås, ljudkvaliteten är bra men inte enastående. Huvudsaken är ju bandets spelglädje #8211; jag spelar den nu. De här gamla LP-skivorna var ju tjockare, egentligen skulle väl VTA:n fininställas.
Jag har andra riktigt gamla LP också. Många från början-mitten av 50-talet var ju ofta 25 cm diameter, alltså som stenkakor. Kul nostalgi!
Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/10/11 :  17:47:53  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
Håller med dej Jerry; La Folia är ett riktigt mästerverk, en kul LP är det oxå. Annars så kan jag ku rekomendera Dark side of the moon med Pink Floyd, en klassisker.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/10/11 :  18:23:22  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Cornelis Wreijsvik " I Elfte timmen".

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000