Author |
Topic |
Jerry_E
Member
334 Posts |
Posted - 2008/10/13 : 12:14:16
|
Finns några skivor med Harry Belafonte som är väl värda att äga. Den ena heter "live In Concert At Carnegie Hall" och är, om jag inte tar helt fel två skivor. Finns också som CD. En annan är "Harry Belafonte Returns To Carnegie Hall". Den första är utan tvekan en toppenskiva. Skulle tro det finns fler av samma artist som är väl värda låna ett öra. |
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2008/10/13 : 17:01:51
|
Har båda dom skivorna med Harry Belafonte, den ena är en dubbel-LP. Helt otroligt ljud tycker jag. Speciellt applåderna där man hör händer som klappas överallt, precis som man skulle sitta i publiken.
|
S |
|
|
Batman
Member
836 Posts |
Posted - 2008/10/13 : 21:46:59
|
Just nu lyssnar jag på: Eric Clapton, 461 Ocean Boulevard. Har den även på SACD men vinylen är stråt vassare! Claptons bästa? Sutherland Brothers & Quiver, Slipstream. Ni har väl inte missat ett av 70-talets bästa popband! Roger Waters, Radio Kaos. Ytterligare presentation överflödig! Roger Waters, Pros and Cons of Hitchhiking. 45 varvs maxisingel! Wow! |
Ibland är beslut det enda som fattas |
|
|
Freddie Boy
Member
704 Posts |
Posted - 2008/10/14 : 20:32:50
|
Batman, vad skiljer sig 45 varvs singeln jämfört med LPn angående Roger Waters, Pros and Cons of Hitchhiking. Äger bara LPn. |
Länge leve Vinylen! Because Sound Matters. |
|
|
Batman
Member
836 Posts |
Posted - 2008/10/15 : 20:05:37
|
Hej Freddie Boy! Nu har jag lyssnat och kollat lite! 45an är en annan mixning alt tagning! Den är 5:25 lång mot 4:36! På 45an finns ett härligt saxsolo med David Sanborn direkt efter Claptons gitarrsolo! Sen är 45an högre inspelad varför jag blir lite osäker. Jag tycker nämligen att den har en djupare och fastare bas och ett bredare djupare "soundstage"! Båda låter jättebra, men jag föredrar 45an inte minst tack vare Sanborn, en underbar Saxofonist som jag följt sedan han dök upp på Paul Butterfield Blues Bands plattor, ex In my own dream f ö ännu en riktig favoritplatta för er som inte upptäckt detta band ännu! De var bl a med på Woodstockfestivalen ( men låten där, Love march, är inte representativ för bandet ). In my own dream kom 1968 och var en stor inspiration till bl a Chicago och Blood, Sweat and Tears ( men nu har jag visst spårat ur lite! ) Bästa hälsn Per |
Edited by - Batman on 2008/10/17 18:32:31 |
|
|
lindome
Member
1054 Posts |
Posted - 2008/10/15 : 20:36:10
|
Ett litet påpekande från en som samlar/samlade 12:or.
Ljudet från en maxisingel brukar nästan alltid vara lite bättre än LP. Mer dynamik kort uttryckt - och det är ju inte fel |
|
|
Batman
Member
836 Posts |
Posted - 2008/10/15 : 21:00:56
|
Tack Lindome! Det stämmer med min känsla!
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2008/10/15 : 22:34:39
|
quote: Finns några skivor med Harry Belafonte som är väl värda att äga. Den ena heter "live In Concert At Carnegie Hall" och är, om jag inte tar helt fel två skivor. Finns också som CD. En annan är "Harry Belafonte Returns To Carnegie Hall". Den första är utan tvekan en toppenskiva. Skulle tro det finns fler av samma artist som är väl värda låna ett öra.
"Live in Concert..." har jag aldrig talas om - däremot Belafonte at Carnegie Hall, RCA Living Stereo LSO-6006 (dubbel-LP) och den är fantastisk - Jag har den som original ("Shaded Dog"), återutgåva av Classic Records och som en box med 8 skivor på 45rpm, graverade bara på ena sidan
Originalet är bättre än den normala återutgåvan av Classic Records men 45rpm utgåvan är helt otrolig och det är nog det närmaste live man kan komma och de som hört den skivan på min Simon Yorke glömmer det aldrig
Den tidigare omnämnda La Folia (franska Harmonia Mundi HM1050) är som nämnts en fantastisk inspelning men ingen skiva man ofta lyssnar till. Det går att finna den på skivmässor och jag köpte ett andra ex billigt på en skivmässa i Uppsala för några år sedan - skänkte bort det.... |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/10/17 : 19:20:55
|
Om jag nu absolut måste drista att uppge källan för min största vinylkärlek, så kan det eventuellt vara den här: James Newton Howard & Friends, Sheffield Lab 23.
Men den spelar jag bara på finhelger iklädd i frack och sittande i en tvångströja och ögonbindeln.
|
Edited by - pick-me-up on 2008/10/17 19:22:04 |
|
|
JohannaV
Starting Member
4 Posts |
Posted - 2008/10/20 : 14:17:01
|
Måste jag välja en skiva så får det väl bli The dark side of the moon med Pink Floyd. Om man nu struntar i ljudkvalitén en stund så väljer jag Salisbury med Uriah Heep som en god tvåa. |
|
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2008/10/22 : 13:03:36
|
Belafonte på Carnegie är en bra platta. Jag har två utgåvor; en amerikansk och en tysk. Båda är RCA Living Stereo!? Sedan tycker jag att Dave Brubeck Live at Newport 1958 är en mycket bra platta. |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/10/22 : 13:55:08
|
quote: Belafonte på Carnegie är en bra platta. Jag har två utgåvor; en amerikansk och en tysk. Båda är RCA Living Stereo!?
Från vilket årtionde är skivorna pressade? Vilken av dom låter bäst? |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2008/10/22 : 22:14:21
|
quote: Originalen är från 1959, men den finns att köpa i ny tappning också. Vet inte om ljudet är lika bra.
Se mitt inlägg ovan!!! |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/10/22 : 22:48:54
|
Jag vet att ljudet år något av det bästa man kan höra jag har hört Eliots utgåvor hemma hos eliot och de är fantastiska. Har även hört Bellafonte på Reveldemon på Arken/malmö-mässan och även den var fantastisk. |
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/10/22 : 23:46:12
|
Jo jag känner ju till Carnegie hall skivan redan när den kom 1960. Vad jag var intresserad av, var om skivorna möjligen var pressade på 60-talet. Jag har själv några "Living Stereo" original-pressningar från både 50 och 60-talet. Jag tyckte som jag mins det att dom tyska Teldec pressningarna brusade lite mindre än USA pressningarna. |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2008/10/23 : 20:58:28
|
Nej det här går inte riktigt, de 1000 bästa kan jag gå med på men inte snävare än så, då fördärvar jag den här tråen så jag nöjer mig med ett tips här: The Weavers - Reunion at Carnegie Hall 1963. Här och där rankad som en av de ljudmässigt bästa skivorna någonsin, muskaliskt underbar.
En av de viktigaste sakerna med musik för mig är glädjen i att dela den med någon så därför startar jag nu en tråd med mina favoriter. Mycket udda och obskyrt blandat med allemansplattor.
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 18:06:10
|
Bra Ingvar!
Det ska bli kul att få delta i den tråden. Fast jag misstänker att jag har inte så mycket att komma med ... precis som vanligt, med andra ord.
Vet inte exakt om jag har ens endaste platta som skulle platsa. Men man vet aldrig. |
Edited by - pick-me-up on 2008/10/24 18:07:07 |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 19:25:15
|
Jag har köpt Harry Belafonte på loppis 10 kronor mint skick. Den heter Excerpts from the Belafonte Canegeie Hall Consert. RCA Victor SVAS-1002 STEREO.
Var ser man hur gammal den kan vara?
Mvh Anders.S
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 19:43:08
|
Har efter ca 24 års frånvaro från vinylens underbara värld tagit tag i detta media igen. Tycker att frågan är tänkvärd men kan absolut inte tala om vilken som är min bästa vinylskiva. Lyssnar med hjärtat och är då beroende av sinnesstämningen vid just det tillfället, tycker att musiken ska beröra en. Har därför ingen specifik skiva att delge er. Kan bara säga att jag är allätare och vurmar kanske lite extra för den svenska musiken och även det svenska sättet att producera skivor på. Tack till alla på fina tips på bra skivor här på forumet, är mycket glad för detta.
Kan kanske få återkomma vid ett senare tillfälle om vad jag tycker är bäst, men är 100% säker redan nu på att det inte kommer att bli en skiva, utan kanske som en del redan skrivit, årtionde eller genre. Tråkigt svar kanske? Men så känner jag. |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
gcs
Member
5273 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 20:55:14
|
quote: RCA Victor SVAS-1002 STEREO.
Det var på sin tid en tyskpressad lågprisserie. |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/10/24 : 22:02:03
|
>pick-me-up: Dina tips platsar om de duger till dig. >Ingvar.Ahlberg: Ja Weavers-plattan har jag också hört hemma hos tidigare nämnda Eliot och den har ett helt underbart ljud. Eliot spelar med Acapellor och det var obcent bra! |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/10/25 : 18:21:40
|
Tack, iroise!
Jag fick leta på nätet vad själva ordet obskyr verkligen betyder, så att man inte gör bort sig. Lovar att återkomma när jag hunnit damma av mina raringar.
(Även obskur. Okänd, obekant, obemärkt; tvivelaktig, skum, suspekt, misstänkt, mystisk, ljusskygg; dunkel, mörk, oklar) Källa: synonymer.se/
Tycker själv att det var oerhört obskyrt att dagens V75 innehöll fyra sjuor i rad i slutet! Snacka om ovanligt alltså. |
Edited by - pick-me-up on 2008/10/25 18:22:18 |
|
|
Gemeni
Member
1162 Posts |
|
Big Pete
Member
224 Posts |
Posted - 2008/11/03 : 09:34:33
|
Ingen har ännu nämt Proprius som har gett ut en hel del fina inspelningar. Utan att kanske nämna de vanligaste så finns det bl.a. Kornet har sin vila med Gustav och Anders Eby, fin körmusik. Fåglarna och källorna orgel med Bengt Berg. Käbi Laretei spelar piano till Ingmar Bergman filmer.
|
PSET-High Smile Value Per Watt! |
|
|
Topic |
|