HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Min Lenco 75 krånglar : Vad är felet ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/09/29 :  09:50:51  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
HJÄLP !!!!
Min Lenco krånglar.
Efter den startas så saktar den ner och till slut så står den still.
Vad är felet ?

Är det motorn eller bara en enklel elektrolyt som ska bytas ut ?

Hur öppnar man på skivtalriken ?

Måste man skruva upp bakstycket ?

Talriken sitter ju ganska hårt dit satt.

Finns det någon som är duktig på Lenco här ??

HJÄLP

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/09/29 :  14:00:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Motorn går att renovera.

Tallriken behöver man tre(3) händer till, du lyfter upp tallriken och sedan ger du centrumtappen en liten smäll med en hammare så lossnar tallriken.

Ja för att komma till och fixa får man ta loss undersidan.

Nä jag är inte duktig men jag har petat i några stycken och jag har en egen som skall få lite omvårdnad och uppgraderingar när jag har tid.

Förmodligen behöver du plocka ner motorn för en genomgång och det kan du enkelt göra själv. På denna sidan har du alla svar http://www.lenco-lovers.com/forum/viewforum.php?f=28 som är för övrigt en mycket bra sida när det gäller Lenco.

Ge hela skivspelaren en service när du ändå är igång så håller den längre också och fram för allt så kommer det att låta bättre.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/09/29 :  18:41:09  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ta av tallriken och starta motorn, tryck på drivaxeln och kolla om den sackar.

Annars kan det vara något med mellanhjulsmekaniken som släpper efter.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2008/09/30 :  09:26:27  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
OK Jag lyfte på locket justerade till hastighetskonen och nu verkar våra 78 varvare rulla på bra?
Tack för hjälpen.
ska manm smörja centrumkonen mot skivtalriken ? Eller blir det mambo jambo av det hela då ?

Edited by - poppen on 2008/09/30 09:34:42
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000