HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Benz Ace M (0,8mV)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/17 :  10:54:05  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Är det någon som har erfarenheter eller vet något om Benz Ace modellen i transparent hölje med 0,8mV output??
Vad är tanken med att ha en modell med 0,5mV högre output än Ace L?

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/09/17 :  13:03:59  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Vad är tanken med att ha en modell med 0,5mV högre output än Ace L?

Tanken är nog att om man kan avstå från de finaste fina detaljerna i ljudåtergivningen så kan man klara sig med ett brusigare eller mindre känsligt RIAA-steg alternativt att man slipper investera i en step-up-transformator.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/17 :  14:18:22  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Tack för svaret Jamo.
Men en PU med 0'8mV i output räknas väl som en lågnivåpuppa?
Och då behövs ju en trafo till denna också om man inte har ett lämpligt RIAA?
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/09/17 :  16:34:27  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
quote:
Och då behövs ju en trafo till denna också om man inte har ett lämpligt RIAA?

Jag hade en gång ett "gränsfalls-RIAA" till låns, det var JJ283. Det är specat för 0,5 mV och högre. Vi provade med en PU som ger 0,28 mV. Jag hörde brus men stördes inte av det. Min son stördes av bruset. Med en PU som ger 0,8 mV hade jag nog upplevt det RIAA:t som brusfritt. Det är nog kombinationen av PU:s utspänning, RIAA:ts förstärkning och egna upplevelsen som avgör om step-up behövs eller inte.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2008/09/17 :  22:42:30  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message  Reply
ACE L = 0,4 mV Röd
ACE M = 0,8 mV Klar
ACE H = 2,5 mV Blå

Som Jamo sa, det är så man kan matcha sin RIAA för bästa ljud.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/18 :  00:09:22  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Tack för inputen.

Av ACE L och ACE M, är det någon som är bättre lämpad till mitt Primare R20 Riaa med ställbar ingångsimpedans mellan 10 ohm och 47K ohm??

Hur pass olik låter mellanmodellen jämfört med ACE L?

Edited by - bluemindboy on 2008/09/18 00:10:21
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/09/20 :  11:36:10  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Det var ju inte så många som hade åsikter om Ace-pickuperna. Jag tänkte avstå från att svara eftersom jag inte hört någon Ace-pickup (däremot Glider och Ebony). Emellertid, Hifi&Musik hade ett test i 11/2007 där de jämförde Ace L och Ace H, och från det testet kan man ju dra slutsatser om Ace M. H&M ansåg att L och H var klangmässigt lika, medan skillnaderna låg i bättre upplösning, mjukare "spelning", mer "drag", till Ace L:s fördel.

Jag har tittat på specen för Primare R20. Det verkar vara ett "tyst" RIAA så jag bedömer att brus bör inte vara något problem med någon av pickuperna. Förstärkningen är hygglig (55 dB) men lägre än Benz' eget RIAA som har 62 dB förstärkning och mitt egna Dynavector P75 som har 63 dB. Risken är att spänningen till förstärkaren kan bli något knapp med Ace L. Känner du att din förstärkare ger tillräcklig volym med volymvredet måttligt påvridet, så är det säkert inga problem med Ace L, vet du med dig att du får "vrida på" rätt mycket på volymvredet så kanske Ace M är att föredra.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/09/20 :  11:57:44  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
jag har använt Benz AVE low med mitt Musical fidelity x-lps riaa i nästan 2 år fann inga problem att få ut ett bra ljud. Har lyssnat på primare R20 med en annan setup dock ej tillsammans. Tror (är nyckelordet) att det skulle gå bra att driva en low med r20 men misstänker att M skulle passa bättre. Man skall ju aldrig pressa sin förstärkare till max hela tiden likaså med förförstärkare. Jag tror att dynamiken och de små microdetaljerna blir lite tama om man pressar sitt riaa maximalt, men vad vet jag?

Jag har nu bytat riaa iaf mest för att matcha setupen ej för att jag var missnöjd på någo tsätt

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/21 :  00:48:41  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Stort tack för dina åskiter och ord Jamo.

Jag tänkte inom kort uppgradera pickup och vill gärna hålla mig inom Benz-familjen, då jag har varit nöjd och glad med min Benz Silver (2mV i utnivå).

Då nästa steg då är en Ace, och många bra ord yppats om Ace Low, plus att H&M favoriserade den, gör att man själv undermedvetet föredrar den röda - utan att själv jämfört dem

Jag är dock ingen större fantast att dra volympotten i botten för att få en vettig lyssningsnivå, och kom då att tänka på mellanmodellen bland AcePU, men blev då lite undrande varför den bara hade 0,5mV mer i utnivå än den röda.
Trodde att den skulle ligga mitt imellan runt 1,5-1,7mV kanske..

Men förhoppningsvis gör de 0,5mV så man får lite av båda världar..

Dels tycker jag rent estetiskt att transparent plast är ljuvligt snyggt
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/21 :  02:08:22  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
en fråga till förresten.

Tror det är Needle Doctor som har något typ av inbyte av sin gamla Benz PU till en ny.
Gäller det bara hos dem, eller är det något Benz kör med?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/09/23 :  22:46:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Låt RIAA Styra ditt val, i ditt fal ska du ha en Low. M kan ge lite jobbiga effekter med nivåmatchning och det är, vad jag hört, svårare att "få till". Om du har rörRIAA så kan du mycket väl välja en M.
I valet mellan L o H är det mycket enkelt då jag hört de två monterade på exakt lika spelare/arm och RIAA. L har verkligen mer av allt, H har en lite mer förlåtande karatär pga mindre makro o mikrodynamik annars är klangen mycket lik. Jag måste rekomendera ACE L.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2008/09/24 :  18:54:12  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Den svenska importören berättade vid ett tillfälle att mellan-modellen sålde bra mycket mindre än de båda andra - de få som såldes gick främst till England och folk med rörförsteg med hög förstärkning.

Jag är mycket förtjust i både L och H men föredrar definitivt L. Den är klart subtilare.

/Olle

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/25 :  01:31:19  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
quote:
till England och folk med rörförsteg med hög förstärkning.

Men borde då inte en ACE L vara ännu svårare för RIAA't?

quote:
Låt RIAA Styra ditt val, i ditt fal ska du ha en Low

Det är inte alls omöjligt att mitt Primare Riaa får ersättas med ett Naim Riaa..
Tveckar dock på om deras billigare steg kommer bli någon smärre förbättring, och då lutar det åt Naims finaste Riaa, och då kanske man ska leta sig längre upp i familjen än ACE??
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2008/09/25 :  09:01:22  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Det beror alldeles på hur mycket RIAAn förstärker. Har försteget mycket hög förstärkningsgrad är L bättre än M.

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000