HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Är AM Record Cleaner bra?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/23 :  11:13:24  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Finns det någon som har erfarenhet av att använda AM Record Cleaner?
Ska man skölja skivan efteråt, eller räcker det bara med att rengöra skivan med denna?

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/23 :  11:43:56  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Har för mig att man torkar av vätskan med en medföljande trasa/duk...
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/23 :  12:52:08  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Aha. Inget vatten alltså.
Det kan inte vara så dålig om det har funnits så länge.

Jag måste skaffa nånting för att rengöra alla mer eller mindre smutsiga skivor man köper in på alla ställen.
Borde de inte sälja den på Hifiklubben också?

Den här verkar intressant:

http://www.needledoctor.com/Audio-Technica-6012-Record-Brush-Kit

Fast det finns säkert många olika sätt.

Edited by - pick-me-up on 2008/09/23 12:58:36
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/09/25 :  19:05:39  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Jag har beställt hur som helst ett par flaskor. Berättar sen hur det gick.
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/09/26 :  13:45:18  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
ska bli intressant att få en recension.
Kanske detta kan vara lösningen på skitiga skivor innan man får tummen loss och man köper sig en ordentlig skivtvätt..
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/10/02 :  13:13:31  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Thorens gör ett rengörningsset med någon sorts vätska. Undrar om det inte är något liknande AM:

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/10/05 :  14:51:57  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Kan mycket väl vara.

Sorry att det dröjer med värdering av AM Record Cleaner, men grejen är att jag har inte använt den så mycket just ännu.
En sak har jag dock märkt. Den dunstar oerhört fort. Man hinner knappt applicera medlet innan den börjar gå upp i rök *s*

Jag har inte hittat några riktigt smutsiga skivor heller ännu. (Försöker undvika sådana.) Rent spontan känsla är att man måsta trycka ganska hårt för att få bort ingrodd smuts. Eller så är det bara jag som inbillar mig. För även om det kan se ut som fläckar på skivan, kanske det bara ser ut smutsigt utan att vara det.

Men under några som helst om ständigheter kan inte det här medlet ersätta en riktig skivtvätt. Det är bara en fattigmans konst att rengöra skitiga skivor så gott det går utan att skada dem.

Jag undrar vilka andra vätskor det finns som man inte behöver skölja bort med destillerat vatten?

Edited by - pick-me-up on 2008/10/05 14:54:14
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000