Author |
Topic |
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 10:33:45
|
quote: Håller med. De här chipen har aldrig varit i närheten av maxeffekt när jag har hållit på. Jag har tagit den kylfläns som legat närmast i skrotlådan.
Så länge man labbar och grejar så skulle jag också göra så.
Men till en slutlig design tycker jag man bör dimensionera korrekt, och ta hänsyn till worst case.
Däremot behöver man troligen inte ta i lite extra, om man väl designat efter worst case fallet. För i realiteten går ju en audioförstärkare aldrig på max hela tiden. Fast det vete tusan egentligen, fortsätter musikbolagen med komprimeringsjakten och loudness war så är vi kanske där förr eller senare ... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 10:35:59
|
Gör kortet enkelsidigt, så är det mycket lättare att etsa ett eget kort hemma. Något fåtal byglar är inte så besvärligt.
Ska vi inte göra ett ytmonterat kort förresten ? |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 12:25:24
|
Fortsätt på samma spår Magils. Vi ska inte ändra allting.
Vill nån ha ett ytmonterat kort så varsågod och designa det själv. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 12:40:20
|
Håller med, SMD är inget vanligt folk rår på.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 14:04:27
|
Att bara vrida upp IC'n (TDA2040) mot kanten verkar inte ge så stora problem med dragningen.
Men däremot är det kanske inte så lämpligt att sätta IC'n på samma sida som anslutningsterminalerna. Lite krock med kablar och kylfläns blir det nog.
Det kanske bör tänkas till lite nu ...
Ska man skruva kylflänsen mot högtalarlådans baksida och sen låta kortet sitta inne i lådan på kylflänsen, hur gör man då med poten?
Ska den vara riktad mot samma sida som kylflänsen, så man borrar hål i kylaren för axeln. Ja man ska väl kanske tom skruva fast poten i själva kylflänsen.
Hur blir det med alla anslutningar, ska ledningarna dras in i lådan genom någon genomföring och sen anslutas till kortet eller ska man försöka låta tillämpliga anslutningar vara åtkomliga direkt på utsidan, även här på kylflänsen då? |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 14:09:47
|
TDA2040 kostar 60:- +moms på Elfa. LM1875 som verkar ha liknande prestanda kostar 22:- + moms. http://www.national.com/ds/LM/LM1875.pdf
Men jag har inte kollat så noga, TDA2040 är kanske såpass mycket bättre.
Dom verkar fö pinkompatibla, så det går kanske att använda vilken som ... |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 14:11:02
|
Jag får väl syssla med lite "skunk works" här i hemlighet, så kanske det poppar upp en SMD-version så småningom. |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 15:13:48
|
TDA2030 kostar 39 spänn med moms på conrad.se |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2009/09/11 : 16:15:21
|
LM1875 "anses" bäst av fempinnarna i normalt bruk. Brukar säljas billigt i storpack på Ebay, kanske läge att ta hem ett gäng när det blir kort gjorda. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 10:18:13
|
Bra att det ställs lite frågor om kylning! Bernts egna erfarenheter om hur mycket effekt som går åt är värdefulla.
Är Poten till för att ställa gain? Behöver fas kunna justeras?
Vad gäller layout på kretskortet så ser jag gärna att det görs lite plats för några skruvhål så man kan sätta fast det. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 12:23:52
|
Poten ställer gain ja. Fasen behöver inte justeras. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 13:51:24
|
Jag har börjat om nu....med layout..
Pot, förstärkarkrets(fläns/låda), och anslutningsterminaler får alla varsin sida av kortet. Några skruvhål ska väl också går att klämma dit. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2009/09/12 : 13:53:35
|
Har funderat lite på det där med filtret och egentligen verkar det ju helt rimligt att köra med 6dB lågpass. 12dB har väl 180 graders fasvridning vid brytfrekvensen, jag får det till att det måste begränsa både den verksamma bandbredden samt kraftigt begränsa hur mycket gain man kan vrida på innan det blir rundgång. Nu tror jag iofs inte att ett baselement i en sluten låda är särskilt faslinjärt med marginalen måste ändå bli mycket större med 6dB filter. Praktiska prov kring detta känns angeläget.
Om man antar att filtrets brytfrekvens påverkar max förstärkning innan rundgång så skulle man ju kunna göra brytfrekvensen justerbar också för att täcka olika behov av mumsning. Har man en kraftig efterklang vid t.ex. 40Hz kanske man skulle kunna ratta in ett par mumsare för att jobba med maximal effektivitet vid låga frekvenser samtidigt som man har ett par andra som jobbar med att äta bummel vid högre frekvenser. Lösa teorier bara.
Mickens placering i förhållande till elementet skulle man också ha forskat närmare kring. Med optimal placering bör man kunna plocka ut mer bandbredd och gain, likadant tänker jag kring elementstorleken i förhållande till de frekvenserna som ska absorberas. Med små element (5" eller så), optimal mickplacering och omsorgsfull filtrering kanske det går att få verkan betydligt längre upp i frekvens än vad vi sett så här långt, 250-300Hz borde inte vara orimligt. Med så små element kanske det kan vara läge att högpassfiltrera signalen också så att det inte slår i botten så lätt.
Och, som sagt, att använda den här principen som aktiv dipolkompensation måste jag testa. Sist jag provade fick jag väldigt konstiga resultat men det var i ett rum som var alldeles för litet för dipolbas öht så det säger kanske inte så mycket. Vet inte riktigt hur filtret ska utformas för att bli funktionellt men en utgångspunkt skulle kunna vara att använda 6dB LP med en brytfrekvens som motsvarar dipolbasens resonansfrekvens. Dipoler faller väl med 6dB/oktav från baffelns brytfrekvens ner till Fs, där de sen faller med 18dB/oktav teoretiskt (tror jag). |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/09/16 : 23:38:47
|
quote: har fått nackspärr
Botas med långa pass i favvo-fåtöljen tillsammans med skön musik och ett litet whisky-glas* i näven.
*eller annan dryck man gillar, varm choklad kanske ... |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 00:31:34
|
Nuså...nacken är bättre och ska strax få vila...
Det behöver nog städas och optimeras lite på kortet, vet ej hur jag skall göra med texter etc. Men så här blidde det...
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 09:53:11
|
Nu börjar det att arta sig ! Text är inte nödvnändigt, räcker gott o väl med komponentnummer. |
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare
4935 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 10:18:58
|
Snyggt. Kan du redigera din post och lägga in schemat under, så kan vi kolla lite på var de olika signalerna är dragna jämfört med ev störande signaler. Men jag tycker det verkar bra så här vid en snabb kik. Är X4 för mic?
Det jag just nu kan tycka är att flytta upp potten och R8, R13, C7 några mm. Så ryms en plåtvinkel att fästa kortet med mot kylflänsen bättre. C10 skulle vara fint att få lite åt höger av samma anledning alt förlänga kortet några mm åt vänster.
Men det är alltså inte mycket extra plats som behövs, det fungerar nog sådär också, men jag tycker inte det är optimalt.
En del kommer dessutom säkert fästa sitt kort mot en bottenplatta istället, med alla fyra hålen och distanser.
Lagom kompakt kort, eller hur? Möjligt att jobba med för normalfumliga diy'are men inget slöseri med kortyta. |
Edited by - Mickel-mackel on 2009/09/17 10:20:57 |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 15:04:42
|
Tack för synpunkter....
X4 är MIC och X3 Speaker.... av nån anledning är det omvänt mot X1 och X2....
Resten borde väl gå att ordna, fast ikväll...
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
PelleW
Member
311 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 21:48:11
|
Jag gjorde för ett tag sedan en variant som saknar den aktiva förstärkardelen. En tanke med den var att den även skulle kunna användas som vanlig mätmikrofonsförstärkare med några enkla byglingar, därför har den också gain-inställning i två steg.
Om någon vill bygga vidare på konstruktionen så kan jag skicka schema- och layout-filer till intresserade. Motståndsvärden i schemat t.ex. måste dubbelkollas. Alla komponenter finns att få tag på ELFA. Jag kommer dock inte ha tid att hjälpa till så mycket så filerna får ni "as is".
Jag har provat den lite snabbt för att se så funktionen verkar korrekt men har ännu inte provat den tillsammans med en riktig mikrofon och högtalare. Med några enkla byglingar går det att få olika branthet på filtren om man vill laborera. Den drivs med enkel växelspänning på ~12-15 VAC.
Skicka ett PM ifall någon är intresserad så kan jag skicka schema- och layoutfiler till Eagle.
-Pelle
Såhär ser schema, layout och kortet ut.
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/09/17 : 22:50:44
|
Jag har nu några frågor som rör designen Eagle och allmän layout, och kanske både och.
Design: Jordbanor....det finns 3st helt separerade(glättad, regulerad/ingång och utgång), vilken gör att några "hänger" lite fritt...t.ex. utgångjorden från TDA2040. Ska de tre jordbanorna kopplas ihop? Jag tänker mig att det kan göras i en punkt under skruvplintarna.
Eagle: om vi inte skall se några värden på kortet, så fattar jag inte hur jag skall ta bort dessa utan att också ta bort dem från schemat, vilket inte känns så bra.
Eagle: Monteringshålen i hörnen, förstår inte riktigt hur dessa defineras och vilken storlek, jag tror jag har 3 mm just nu?
Allmän layout: Nu är det tomt mellan banorna....ska man som PelleW fylla ut där det går så att kortet blir så täckt som möjligt? Eagle: Om man skall göra det dvs. täcka områden, hur gör man det i Eagle?
Sedan behöver jag nog lite anvisning om det skall skapas Gerber etc...
och så bilder...som läget är nu...
|
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2009/09/18 : 10:26:13
|
Jag är själv Nob på detta. Inte visa värden på schemat skulle jag tagit spara som,sedan sedan spara som igen,med nytt namn kanske"Board no value" tagit bort värdena från kortet,sedan använt scemat från den föregående backuppen samt.brd från sista backuppen,skulle det funka?
3mm eller 3,1-3,2 skulle jag tro blir bra.
Det finns ett verktyg som heter Polygon som ska användas till att fylla ut oanvänt utrymme,vet ej riktigt hur den funkar, men det finns beskrivet i manualen.
Här finns beskrivet hur man får ut Gerbers: http://olimex.com/pcb/index.html Som sagt är nybörjare,skriv gärna hur du får till det,intressant att veta.
|
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
Topic |
|