HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Oljemålning för att täcka absorbent?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/28 :  20:06:42  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hej,

Jag håller på att snickra ihop en absorbent där jag hade tänkt ha en en duk med en oljemålning på utsidan. Men nu blev jag fundersam när Marina skrev det här i McGyvers medlemstråd:
quote:
Tyget måste vara ganska glesvävt för att släppa igenom ljud. Jag och Bernt testade lite olika tätheter innan vi hittade något som passade. Det kan ju inte vara för glest heller för då syns ju hålen i BAD-panelen. I Bernts systemtråd http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=23, kan man se en närbild på tyget vi valde. Färdigsydda gardiner från Klädkällaren. 2 st räckte gott och väl till 4 paneler.

Jag håller med till viss del att högfrekvent ljud nog studsar lite grann men 10kHz ljud har en våglängd på 3,4cm och borde därmed gå igenom ett hinder på endast ca 2mm.

Jag vill egentligen mest absorbera högfrekvent ljud så det är lite olyckligt. Ska jag köra med ett vanligt tyg istället? Dock behöver tavlan en ram av något slag i vilket fall.

Mvh
Bosse

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/31 :  21:43:24  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
Prova dig fram. Du kan höra skillnaden med olika tyger.

Waf, Waf!

Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/08/31 :  23:01:35  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Mm, det ska jag. Men rent intuitivt så känns det som att ett glesare tyg bättre åstadkommer det jag vill åt.

Min medlemstråd
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/09/01 :  06:54:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Jag håller med dig Bosse. Jag hade också satsat på ett glesare tyg. Din oljemålning kanske blir en bra membranabsorbent istället?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

BosseBula

3057 Posts

Posted - 2008/09/01 :  19:07:50  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Pac: Vad menar du med membranabsorbent då? En "vanlig" absorbentpanel?

Min medlemstråd
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/09/01 :  20:31:21  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
quote:
men 10kHz ljud har en våglängd på 3,4cm och borde därmed gå igenom ett hinder på endast ca 2mm

Våglängden har egentligen inte så mycket med saken att göra. Den spelar direkt roll när man ska avgöra om ljud går "runt" ett objekt; inte igenom det som är fallet här.
I det här fallet vill du ju att luften ska kunna gå igenon direkt (inte bar fortplanta sig genom materialet), så oljemålning är nog inte att rekommendera.

Go to Top of Page

Magic
Member

105 Posts

Posted - 2008/09/04 :  14:04:50  Show Profile  Visit Magic's Homepage Send Magic a Private Message  Reply
En tum regel är att man skall kunna blåsa igenom matrialet man sätter framför absorbenten för att den skall kunna absorbera något.

"Ljudrätts Aktivist Javisst"

Jobbar med snygga ljudabsorbenter åt Akustikmiljö i Falkenberg. www.akustikmiljo.se

Nu med Web-shop
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2008/09/05 :  09:34:49  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message  Reply
Jag har en följfråga: Vad händer ifall man spraymålar rakt på Dacronskivan? Täpper man till porerna och tar bort effekten eller är detta OK?

Artphotography
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000