HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Maruders system *Det faller på plats..*
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/09/03 :  09:23:44  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Då min hemmabioförstärkare/dvd är en riktigt simpel historia, så har den bara högtalarutgångar. Och då behövs ju en högnivå till lågnivå omvandlare för att kunna koppla till slutsteget, så en sådan tillverkades. Den vart dock kanske lite väl exklusiv....


Hemmabioförstärkare/dvd + PS2
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/09/03 :  15:24:03  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Mixerbordet


Slutsteget


Förstärkare/cd (ursäkta oskärpan)


Halvdassig helhetsbild över bänken, allt sitter som sagt provisoriskt ihop än så länge..


Högtalarkablarna till basmodulerna, inget fancy, 2,5mm2 Proson Crystal Smoke med lödda bananer (dom "riktiga" kablarna används till stativarna)


Closeup på spikes under basarna
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/09/04 :  15:37:47  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Nej då, mina Infinity är lite äldre stativhögtalare.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/09/04 :  23:20:57  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
quote:
Stativarna då, jag kan ju avslöja så mycket som att dom är billiga (under 1500 spänn) samt att tillverkaren "aldrig" har tillverkat dom enligt deras hemsida. Nu borde det ringa i alla fall en liten klocka tycker jag?


quote:
Oh yeah!

Men vilken modell? ;) Som sagt så finns den inte med på deras hemsida.



quote:
Äh, vafan, det är ett par Prosn Conquest Sat 6010 MK2 (en 5010 med större bas/mellanregister).


Nu hänger jag inte med riktigt längre, burkarna finns visst på deras hemsida:
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2685

Kanske de precis lagt ut dem på hemsidan?

De skriver ju att det är en specialmodell för annan marknad som inte blivit uthämtad av kunden.

Hur som helst så är det alltid kul när billigt också låter bra

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/09/05 :  10:06:30  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Jag skrev tillverkarens hemsida, inte distrubitörens ;)
http://www.proson.se/

:) Det skiljer för övrigt lite mer mot 5010 också än bara baselementet, men det är den stora skillnaden. Dom var för övrigt billigare än dagens pris då jag köpte dom.

mvh
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2008/09/05 :  11:52:31  Show Profile Send CarlssonH a Private Message  Reply
quote:
Jag skrev tillverkarens hemsida, inte distrubitörens ;)
http://www.proson.se/



OK, då är jag med
Fast jag förknippar alltid Fynda med Proson, har alltid trott att just Proson "äger" Fynda.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/09/05 :  12:56:46  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Proson säljs av en del andra firmor också, men det är väl främst fynda som pushar för dom.

Hur som helst så är dom helt klart värda dom 800:- dom kostade nya, inget snack om saken!
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/09/25 :  13:59:54  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Söker med ljus och lykta efter en rörförförstärkare att ersätta mixerbordet med, skiter i hembion, det får bli 2kanal för hela slanten. Dock verkar det vara hyffsat svårt att få tag på, speciellt för rimliga pengar?

Basmodulerna har börjat vakna till liv nu, spelar bra mycket tightare än vad jag hade vågat hoppas på. Mgr elementen får stanna. Sen har det tillkommit ett par graverade "emblem" på dom också, bild på det kommer.
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/09/30 :  22:28:45  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Sådärja, lakritskablarna puttsväck.

Kabelvalet följer samma princip som resten av systemet, billigt men förhållandevis välljudande.

Har man lite kontakter inom profilbranchen så kan ett par sånahär fixas billigt och enkelt också


Och en förjävla suddig bild på dom monterade, jag måste fixa en bättre kamera...

Edited by - Maruder on 2008/10/01 22:10:22
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/30 :  23:27:36  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
bilderna funkar inte så bra. och vad är rimliga pengar?

de billigaste jag kommer på är dessa. Yarland, Dared, Dynavox och Xindac. dessa finns hos justaudiomagic. jag gör ingen reklam de visade sig bara vara så att de hade endel, var inte smidigt att fixa snabblänkar så du får jobba lite själv.
http://www.justaudiomagic.se

denna kanske är dyr 7papp men den är snygg om inte annat
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1499&menu=1

även den#180;för 8papp som finns här
http://www.akkelisaudio.com/audiospace.htm


Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/01 :  11:10:20  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Nej, imageshack verkar ha krånglat till det. Ska försöka fixa det ikväll.

Tack för länkarna, dom ska kikas igenom. Verkar mycket intressant!
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2008/10/02 :  07:54:11  Show Profile Send marcus_ec a Private Message  Reply
Hitta en begagnad Xindak 3200MKII, rena fyndet för pengarna! Hör med dessa om dom har den i lager: http://www.nysound.com/exec/servlet/CategoryServlet?action=productdetail&itemID=xdk-2036-01011&formID=0
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/22 :  13:48:51  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Ny DVD spelar är beställd och borde komma imorgon, ingen värsting men inget rent skräp heller, utan den följer den röda tråden i hela anläggningen. Nu åker hemmabion ut och det blir ren 2 kanal även till filmtittande.

Utöver det har det inte hänt speciellt mycket bortsett från att jag har börjat irritera mig på att röster lätt hamnar några steg bakom instrumenten i musiken, men det kan nog ha nåt att göra med att rummet är väldigt kalt än så länge.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/22 :  14:15:50  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Är du nöjd med slutsteget

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/22 :  16:26:25  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Ja, det driver på bra. Kraft finns i massor! Enda nackdelen är att om man spelar halvhögt så hörs fläktarna lite, men vid låg volym går dom inte in öht, och vid hög volym så, ja, då hör man dom inte ,) Det kommer att få stanna kvar.

Dock kommer högtalaranslutningarna bytas ut, då dom är rikrigt klena och bara tar skalad kabel..
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/26 :  21:04:20  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
DVD:n lirar nu, fungerade riktigt bra. 5kanalaren är bortskänkt till föräldrarna.

Det vart en Pioneer DV-410K


("lider" av kamerbrist, därav ingen egen bild..)

Överväger en VAL E10 som försteg, kan det vara nåt det?

Edited by - Maruder on 2008/10/26 21:04:49
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/28 :  09:18:51  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Sådärja, äntligen en hyffsad översiktsbild på anläggningen (Tv prioriteras inte alls....)


Samt höger högtalarkanal


Nya dvd:n


Sen la (släpade) jag upp slutsteget på köksbordet..


Den främsta anledningen är högtalaranslutningarna som ska bytas, men även fläkten ska bytas till en ännu tystare


Det hela vart dock lite mer komplicerat än vad det borde ha varit då det var 24v matning till fläkten, men jag hittade efter lite bök en som verkar lovande på elfa som är beställd. Även högtalaranslutningarna vart lite bökigare än jag trodde, då yttermåttet på den nya är mindre än hålet efter de gamla, men det ska nog gå att lösa det med...

Trafon verkar hyffsad iaf...
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/30 :  22:41:12  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Det spelar igen! (efter ett smärre missöde med en högtalaranslutning som fick kontakt med chassit..)

Provkörning


Nya anslutningarna (att hålen var för stora löstes med en bit plexiglas, och ja, snoddarna var bara vid provkörning, nu är det skruvat)


Även nya fläkten fungerar bra, nu är det inget man hör öht! *nöjd*
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2008/10/31 :  06:35:54  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
När man ställer stativare på baslådorna ska man någon dämpning emellan då? Hur har du gjort?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/10/31 :  07:59:41  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Jag har dubbla möbeltassar emellan, och det funkar lite sisodär. Visserligen spelar inte baslådorna med specielt mycket, men nåt vettigare än möbeltassar ska det bli i framtiden. Man kan känna små vibrationer som gått upp till stativarna.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2008/10/31 :  09:45:14  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Kul med ett lite annolrunda system :) Hur låter det ?
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/01 :  20:08:56  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
Blir så när man plockar ihop det som finns och uppgraderar längs vägen :)

Det låter tillräckligt bra för att jag inte ska störa mig på att det låter illa, om man säger så. Inga problem att lyssna på musik :) Dock lämnar rummet mycket övrigt att önska, avlångt med kala betongväggar..
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2008/11/15 :  12:34:29  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Hej Vad hittar man det slutsteget du har till basarna och vad har det för effekt?
Go to Top of Page

Maruder
Member

240 Posts

Posted - 2008/11/15 :  18:19:53  Show Profile Send Maruder a Private Message  Reply
emilivarsson:

Det finns här: http://www.conrad.se/?article=301629

2x300w rms @ 4ohm

Dom har en större variant och en mindre också. Räkna dock med ca 2 veckors leveranstid.
Go to Top of Page

emilivarsson
Member

96 Posts

Posted - 2008/11/16 :  07:52:17  Show Profile Send emilivarsson a Private Message  Reply
Hmm Kanske skall köpa ett. E lite sugen på att bygga egen hemmabiobas
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000