HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Stora surroundhögtalare!?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/24 :  20:10:19  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Hej,

Jag är lite sugen på att uppgradera surround högtalarna i hemmabiosystemet till mer liknande frontarna (som är rätt stora). Är det att kasta pärlor till svin eller blir det en mer homogen ljudbild runt omkring? Till film är det ju mest effekter som finns i surround högtalarna men om det är mer musik och till musik-dvd så borde det göra lite mer skillnad.

Ett icke-ljudmässigt skäl är att det blir mer barnsäkert med en rejäl högtalare än en stativhögtalare på ett halvstadigt stativ..

Har ni några konkreta erfarenheter av detta? (inte det sista med barnsäkerheten då..)

Mvh
Bosse

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:35:02  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Har "små" bakhögatalare... 2st 3" bredbands i varje. Pink Floyd - Pulse DVD:n fick dem att bottna och jag höjde därefter delningen till 130 Hz, så nog kommer det en del tryck därifrån på vissa inspelningar. Annars upplever jag det som att mest ljud kommer bakifrån kommer vid demo-effekter.

Har för mig att SACD och DVD-A Multi-ch stipulerar att alla 5 kanalerna skall vara identiska "rätt" återgivning, men också att vinkel och avstånd skall vara "rätt".

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/08/24 21:35:44
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/24 :  21:50:03  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
inte fel alls att ha större runt om. Jag har stativare bak tex.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/08/25 :  00:04:18  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag körde med golvare runt om en gång i tiden plus sub. Körde man dom som small o tittade på U571 så hörde man omedelbums hur mycket tryck det finns i dom bakre kanalerna på vissa skivor. Det tillförde även mer "värme" på dom filmerna som var skurna så hade jag haft plats så hade jag helt klart lurat in ett par större burkar fär bak.

Men först hade jag siktat på en center som var lika stor som mina frontar !!!!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/25 :  00:23:46  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Mjo, men svårt/dyrt att köpa en sådan "center".. Får köpa 4st högtalare för att använda 3st då... En center som är 110cm bred blir rätt rejält.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2008/08/25 :  10:21:15  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Det är ju klart att det bästa är fem lika stora eller helst identiska högtalare runt om. Men om man lyssnar mest på klassisk musik då innehåller Ls+Rs mest ambiens som inte kräver någon bas att tala om. Vid film tittning så kan det vara mycket olika men ändå oftast ganska mycket bas. Jag planerar just nu att byta min 5.1 och då kommer jag att försöka ha alla högtalare(golvare)identiska. Jag undrar bara hur det ska gå till för att centern inte ska skymma bilden. En grej är att ha låga golvare typ JBL och dom små Array´erna. Det är viktigt att man har hyfsat stora baselement. En annan lösning är att göra som många i filmmixern gör. Man har fem bi-ampade mindre högtalare typ Genelec 8000 serie eller Dynaudio´s Air modell mindre. Naturligtvis ska man ha en riktigt kompetent subwoofer.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/25 :  10:56:45  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
quote:
Jag undrar bara hur det ska gå till för att centern inte ska skymma bilden.


Ställer bakom duken som är av ljudgenomsläpplig typ!

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/25 :  11:26:30  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
finns massor av de stora centrarna kolla på"earthquake" märket.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/25 :  11:28:52  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
http://www.federalstereo.com/earthquake-pn-4421.html

# Passive Radiator bass reflex
# Two 1" tweeters
# Four 4" mid-range
# One 10" SLAPS (symmetrically loaded
# audio passive system)
# Sensitivity: 89dB at 1W/1M
# Bandwidth: 20Hz to 35kHz
# Net weight: 30lbs.
# H=6" W=28" D=11"


.....Med reservation för subjektivitet och stavfel

Edited by - B-200 on 2008/08/25 11:29:27
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/08/25 :  11:31:13  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
När jag jobbade som biografmaskinist gick jag fram och undersökte
detta, hålen på vår duk (ca 4*10 meter) var ca 2-3 mm i diameter och
satt med ett avstånd från vara på 2-3 cm i symmetriska rader med
varannan rad förskjuten ett halvt radavstånd vill jag minnas...

Det fanns tillräckligt många hål för att man kunde stå bakom duken
och se publiken igenom den.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/31 :  19:07:33  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
Hej,

Jag är lite sugen på att uppgradera surround högtalarna i hemmabiosystemet till mer liknande frontarna (som är rätt stora). Är det att kasta pärlor till svin eller blir det en mer homogen ljudbild runt omkring? Till film är det ju mest effekter som finns i surround högtalarna men om det är mer musik och till musik-dvd så borde det göra lite mer skillnad.

Ett icke-ljudmässigt skäl är att det blir mer barnsäkert med en rejäl högtalare än en stativhögtalare på ett halvstadigt stativ..

Har ni några konkreta erfarenheter av detta? (inte det sista med barnsäkerheten då..)

Mvh
Bosse

Mina erfarenheter går i rakt motsatt riktning.

Jag tror inte på vare sig pärlor för svin eller någon fördel annat än möjligtvis enkel kabeldragning.

Jag har haft både 2 och 4 surrounder tidigare och det blir alltid mer homogent/snyggare panoreringar/mer verklighetstrogen upplevelse ju fler man har. Har man många kan de dessutom göras väldigt små. Jag kan inte se nån anledning till varför man ska ha olika uppställningar för film och musik heller, men det beror väl på att mina filmer innehåller mycket musik.

Jag håller mig därför till små vägghängda surrounder. Jag har 6 st, men funderar på att öka till 8 eller 10. Det är dessutom mycket enklare att få till basåtergivningen bra om den kommer från samma del av rummet istället för från flera platser med olika avstånd till dom som lyssnar. Jag kör därför samtliga surrounder som " small " delade vid ca 100 Hz.

I praktiken sitter man altså mitt i ljudmiljön istället för att ha 2 lättidentifierade punktkällor. Ett besök på stadens biograf illustrerar exakt vad jag menar undantaget det faktum att ljudbilden är lättare att få till hemma än i en jättesalong för hundratals besökare.

Vad gäller barnsäkerhet torde väl små vägghängda högtalare 1,5 m upp på väggen funka?

Ett större gruppköp av ett 3" bredbandselement pågår nu på " ett annat forum ". Priset blir typ 150:- styck.
Tänk vad häftigt med 10 surroundhögtalare! Eller 20....

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/31 :  19:18:11  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Jag körde själv golvhögtalare bak ett tag, och OJ vilken skillnad det var! Det är så man ska köra helt klart. Det blev sådan enorm tyngd i ljudbilden som jag inte hört innan, då både jag och de flesta andra kör små högtalare bak.

Testa innan du bestämmer dig, jag kan nästan garantera att du sitter där med golvare runtom efteråt :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/31 :  20:45:27  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Det verkar bli av att jag blir med stora surround'r om en månad. Sen saknar jag bara en stor center. Jag kommer nog att prova att köra en av högtalarna som center (lägger ner den bara, den är symmetrisk i högtalarelementplacering redan). Då kan jag få en högtalare som reservdelshögtalare med tanke på att högtalarna har några på nacken.

Det ska bli spännande.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/31 :  22:10:24  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Jag går själv i samma tankar, men med en 3 veckor gammal baby, så får det bli ett något senare projekt :)

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/31 :  22:58:05  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Ah, fullt upp nu då joakim? Det blir så här om nån månad oxå. Jag förbereder på mitt eget sätt.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/09/01 :  00:11:15  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
Inte riktigt fullt upp, men det är ju ganska annorlunda med hur det var för 4 veckor sedan..
På ett bra sätt.. Men jobbigt att inte få sova "som vanligt". Men det är det värt!

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000