HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Vettigt Ljudkort för under 1000kr
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pougen
Starting Member

1 Posts

Posted - 2008/08/26 :  23:09:01  Show Profile Send Pougen a Private Message  Reply
Hej,

Efter att har köpt ny anläggning (Harman/Kardon 255) har jag insett hur katastrofalt dåligt mitt intregrerade ljudkort i datorn kopplat med Rca låter (man blir gråtfärdig).

Således behöver jag ett nytt ljudkort, jag har ca 8 meter mellan dator och anläggning, ett avstånd som kan ökas något i händelse av ny bostad. När jag sitter vid datorn har jag hörlurar (Sennheiser HD205) 99% av tiden.

Jag kommer inte att rippa själv utan enbart uppspelning av mestadels flac.

Min budget är max 1000kr, frågan är vad jag ska satsa på för ljudkort? Vilken typ av kabel är bäst för mitt avstånd koaxial eller optisk? Behöver man verkligen 7.1 ljud, en vanlig .avi ripp har väl bara 2.0 eller? Har läst på forumet, läst recensioner och kollat jämförelser etc men det är verkligen en djungel så jag är mycket tacksam för tips, tankar, åsikter och råd.

Mvh
Johan

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2008/08/26 :  23:17:11  Show Profile Send Bogus a Private Message  Reply
Jag har själv kört med ett Creative x-fi kort (som går att hitta under 1000 kronor) och det är mycket ljud för pengarna. Dock betalar man nog lite för mycket för alla funktioner i programmen som följer med. Men ändå mycket ljud för pengarna.
Ett annat kort som jag hört mycket gott om är M-Audio Audiophile 2496 som kostar ca 900 kronor. Inte testat själv, men man blir nog inte besviken med tanke på priset. Vilket kort du än köper så kan du räkna med att det kommer att låta bättre än det inbyggda, vilket inte brukar vara mycket att hurra över.

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/26 :  23:42:16  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
vet ej vad auzentech korten ligger på nu men är grymt nöjd med det jag har. endel av dem går att byta OP-ampar på också för att göra dem ännu bättre

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2008/08/27 :  10:07:40  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Jag kör också Auzentech, det man kan byta opampar på . Mycket nöjd.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/08/27 :  21:35:31  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
quote:
Vilket kort du än köper så kan du räkna med att det kommer att låta bättre än det inbyggda, vilket inte brukar vara mycket att hurra över.


Där håller jag dock inte riktigt med dig. Jag väljer det inbyggda på moderkortet över mitt X-Fi då det är mycket mer neutralt. Förvisso kostar mitt moderkort närmare 2k då...
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2008/09/01 :  22:21:10  Show Profile Send Snoop a Private Message  Reply
Asus Xonar kortet sägs ju vara riktigt bra också.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2008/09/02 :  08:37:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Är det ren tvåkanals så tycker jag nog att ett M-Audio Audiophile 2496 borde funka riktigt fint. Är det flerkanal eller DSP-delningsfilter så funkar ju M-Audios Revolution 5.1 eller 7.1 bra. Jag är själv mycket nöjd med mitt Rev 7.1.
Kom ihåg att för välljud så skall du ha ASIO4ALL i windows eller en realtidskärna i Linux.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000