HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Avgörande fråga om Squeezebox som transport.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/10 :  21:33:28  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply

Om man kör digitalt ut ( i detta fall optiskt ) från en Squeezebox.
Hur står sig kvalitén hos denna utsignal jämfört med en utsignal ( också optiskt ut )från en annan digital mediaextenderenhet tex Popcorn Hour, Dvico Tvix, Tomacro eller liknande?

Jag vet att Squeezebox är lätthanterlig med sina fina menyer och med Squeezecenter. Men rent kvalitétsmässigt är den digitala utsignalen bättre från Squeezebox än hos sina konkurenter?

Anledningen att jag frågar är för att jag köpt en Tomacro 210s ( nypris ca 3000kr utan hårddisk )mediaextender. Den har display, inbyggd hårddisk och jag kan köra optiskt ut.

Det vore så skönt att slippa ha en dator igång. Det vore också skönt med bara en enhet och slippa ha 2 boxar.

Jag undrar helt enkelt. Vad tror ni? Blir det minst lika mycket välljud med denna Tomacro som med min Squeezebox?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2008/08/10 :  21:57:54  Show Profile Send ninja a Private Message  Reply
Du har både Squeezebox och Tomacro! Jag tycker att det är enklare att du lyssnar själv på dom och skriver sen till oss alla vad hörde du!?

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2008/08/10 :  22:06:25  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message  Reply
http://www.stereophile.com/digitalprocessors/906slim/

"Summing up
While the Slim Devices Squeezebox with stock power supply (footnote 1) offers generally good performance from its analog outputs, it was the sound it produced driving a high-end DAC from its digital output that persuaded me to purchase the review sample."

Där har du en ingående recension. Jag är mycket nöjd med min digitalutgång...

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/10 :  22:08:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Jo, det kommer jag självklart göra

Borde få min Tomacro i slutet av nästa vecka.

Tänkte bara om någon hade rent vetenskapliga argument om det ena är bättre eller likvärdigt som det andra.

Men självklart kopmmer jag ge en reflektion av den själsliga upplevelsen av Tomacron jämfört med Squeezeboxen.

Hoppas inte tråden tog slut här

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/10 :  22:30:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Varför optiskt? En välgjord elektrisk utgång är bättre än en toslinkutgång.
De som utvecklade Squeezeboxen tog den elektriska digitalutgången på allvar eftersom de själva ville ansluta den till en bättre DAC.
Man kan tänka sig att avsaknaden av rörliga delar, exempelvis hårddisk, kan ge ljudförbättringar, men toslinken är nog flaskhalsen.

Squeezeboxen har fått bra kritik som transport, bl.a. i High Fidelity.
Själv tycker jag att den låter bättre som transport än de cd-transporter jag använt tidigare.
Den låter också bättre via den elektriska utgången än Airport Express som bara har en toslink-utgång. Men via Squeezeboxens toslink så hör jag ingen skillnad.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/11 :  00:22:34  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
På vilket sätt skulle en elektrisk förbindelse vara bättre än en optisk?

Det finns en stor fördel med Toslink, nämligen det faktum att man slipper binda ihop apparaterna elektriskt. Lite större anläggningar för både 2- och flerkanal blir fort ganska komplexa i den här aspekten.

Kan inte själv höra nån skilnad på dessa sätt att koppla samman aparater digitalt, men jag är känd för att höra " fel " ibland

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/11 :  06:41:43  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Anledningen att jag kommer att köra optiskt är för att mina aktiva högtalare endast har optisk ingång

Avi Adm9.1 heter dem.

Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/08/11 :  10:14:26  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Även om jag inte har belägg för vad jag skriver nu så är det iallafall en beskrivning hur jag tänker...
Det känns lite onödigt att göra om en elektrisksignal till optisk för att sedan göra om den igen till elektrisk. Det måste bli fler ingående komponenter på det sättet, och så kort signalkedja som möjligt verkar vara bättre. Men det är klart att det kan finnas fördelar med att inte koppla ihop de olika prylarna elektriskt.
Men om någon sitter inne på lite vetenskap i ämnet är jag intresserad av att dela den.

comfortably numb
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/08/11 :  16:14:08  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
På vilket sätt skulle en elektrisk förbindelse vara bättre än en optisk?

Bandbredden på toslink är för dålig. En välgjord elektrisk har 100ggr större bandbredd. Toslink är ett lågkostnadsalternativ.
Jag får ett lugnare och mer naturligt ljud med den elektriska utgången på Squeezeboxen. Men testa själva.

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/11 :  16:22:58  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Nämen säg inte sådär Björn-Ola. jag har ju bara toslink in på mina aktiva högtalare

Det blir nog välljud ändå skall ni se

Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/08/11 :  18:05:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag är en känd glädjedödare.

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/08/11 :  21:07:30  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
quote:
Björn-Ola:Bandbredden på toslink är för dålig.

Specifikt på vilket sätt är bandbredden för dålig?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/08/11 :  23:02:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Den är för smal!

Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/08/11 :  23:22:50  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
På vilket sätt är den för smal? Vilka frekvenser tror du man behöver få igenom?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/08/12 :  00:06:47  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag har för mig att någon annan nyligen refererade till Robert Harleys bok The Complete guide to high-end audio i samma fråga (i en annan tråd), men jag gör det igen.

Enligt Harley är det önskvärt med största möjliga bandbredd på den digitala signalöverföring. Syftet med detta är att minska jitter, det har allstå inte med ett stort frekvensomfång att göra. (står på sidan 245 i den utgåva jag har, inköpt 1994.)

Det är ju några år sedan boken kom, men jag har inte läst några nya "sanningar" i ämnet.

Även Harley anser att en elektrisk digtal signal är att föredra, om den är rätt gjord, för att slippa omvandlingen till och från ljus.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/08/12 :  08:04:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Det är riktigt. För långsam överföring leder till att flankerna på pulserna lutar, vilket leder till en osäkerhet om när pulsen börjar och slutar och därmed får man jitter-problem.

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/12 :  12:42:39  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
om signalen går till en dac som tar bort jitter då?

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/12 :  13:36:56  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Hur stor bandbredd behövs till överföring av PCM 16/44 via SPDIF-protokollet?

Hur stor bandbredd fås med en 75 Ohms coax och Toslink?

Vissa auktoriteter påstår ju till skillnad från den sk. highend-falangen inom hifi-branschen att jitter tvärtom är lägre via Toslink och att bara frånvaron av HF-överhörning i sig gör en 75-Ohms förbindelse ointressant i jämförelse förutsatt korta längder på Toslinkförbindelsen ( < 6 m ) och frånvaron av skarpa knyckar på fibern.

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/08/12 :  14:25:02  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
OhmBoy: Om jag har förstått dig rätt; du vill slippa ha datorn på när du lyssnar på musik via Squeezebox. Det kan man göra om man tappar musiken från en NAS via nätverken till Squeezeboxen. För att göra detta måste man inte ha datorn påslagen. Eller...!?

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/12 :  14:45:05  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply

Vissa auktoriteter påstår ju till skillnad från den sk. highend-falangen inom hifi-branschen att jitter tvärtom är lägre via Toslink och att bara frånvaron av HF-överhörning i sig gör en 75-Ohms förbindelse ointressant i jämförelse förutsatt korta längder på Toslinkförbindelsen ( < 6 m ) och frånvaron av skarpa knyckar på fibern.

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/08/12 :  16:29:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:

Hur stor transformator behöver en förstärkare? Det kan ju räcka med en liten men det blir ju bättre ju större den är.

quote:

Jag minns inte siffrorna men jag har för mig att en elektrisk överföring har 100 gånger större bandbredd än toslink. Jag läste detta i Harleys bok som har några år på nacken.

quote:
Vissa auktoriteter påstår ju till skillnad från den sk. highend-falangen inom hifi-branschen att jitter tvärtom är lägre via Toslink

Intressant. Då skulle det ju vara meningslöst med dyra elektriska utgångar. En toslink är ju en billig standardpryl. Men jag upplever att de flesta är överens om att toslink inte är något vidare och att en elektrisk är bättre. Jitternivån är högre med toslink jämförd med en korrekt utförd elektrisk digitalöverföring. Du hittar exempelvis ingen jittermumsare med toslinkutgång. Hade toslink varit bättre så skulle den ha konkurrerat ut de dyra elektriska utgångarna för länge sedan. Ingen tillverkare har råd med fördyrande lösningar som inte ger något utbyte i välljud. Såpass påpassad är hifimarknaden idag.

Jag har själv kört med separata DA-omvandlare hemma de senaste 10 åren och har testat många olika transporter. Jag har hört tydliga skillnader. Bäst ljud har jag fått med elektrisk överföring. Men också sämst. Det kan fuskas med elektriska utgångar kan jag säga.

När jag körde med Airport Express så var jag tvungen att använda dess toslinkutgång. Jag upplevde en klar ljudförbättring när jag gick från en standardkabel till Supras toslinkkabel med bättre kontakter och slipade fiberändor. Det lönar sig med bra kablar även vid toslink.
Men nu kör jag enbart med Squeezebox och jag får då snäppet bättre ljud via den elektriska utgången. Upplösningen blir lite bättre vilket ger ett mer mjukare och avslappnat ljud.
Men en kompis föredrog faktiskt ljudet från toslinken som han upplevde som mer engagerande, så jag tycker att man bör pröva själv vad som passar.

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/12 :  17:56:41  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
adi6606:

Jo men då måste jag ju köpa en NAS eller hur (?) Och den kostar väl minst 3-4 tusen kr (?)

Mvh

Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/12 :  18:22:58  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
quote:
Ingen tillverkare har råd med fördyrande lösningar som inte ger något utbyte i välljud. Såpass påpassad är hifimarknaden idag.

Min syn på hifi-branschen är väl kanske tvärtom; Apparaterna är mycket sämre än vad dom skulle kunna vara och dessutom alldeles för dyra. Man förlitar sig på dyra skrytkomponenter i tekniskt undermåliga och illa genomförda konstruktioner. Man ser hela tiden slarvigt justerade slutsteg som helt nya ur kartong kan fås att mäta och låta mycket bättre efter en enkel justering av tex tomgångsströmmen, dyra cd-spelare som börjar hacka och leva rövare efter bara nåt år, woodoutrustning som ska ligga under eller ställas ovanpå utrustningen för att öka välljudet osv.

Många förståsigpåare finns, men hur mycket vet man egentligen och hur mycket är bara tro?

Linkwitz Orion
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2008/08/12 :  20:22:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tja..

Här är bandvidderna enligt Robert Harley:
Toslink: 6 MHz
ST: 50-150 MHz (en inte längre vanlig typ av optisk överföring)
Elektrisk upp till 500 MHz (utförd korrekt med galvanisk avskiljning och hela baletten)

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/08/12 :  22:09:45  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
quote:
Jo men då måste jag ju köpa en NAS eller hur (?) Och den kostar väl minst 3-4 tusen kr (?)

Tja, det finns inga gratis luncher....

Vill du ha en väl fungerande lösning med hårddisk kopplad till flera enheter är en nätverksdisk det som behövs. Ska du även kunna köra Squeezecenter så krävs ju att det är minst en NAS med lite prestanda. Med tanke på hur mycket jobb det är att läsa in sina skivor och filmer vill jag inte heller riskera allt om en hårddisk kraschar. Då krävs flera diskar i RAID 1 eller 5 för att man ska ha möjlighet att återskapa. Som jag svarde i den här tråden så valde jag en dator, även om det kostar lite ström.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/08/13 :  08:38:20  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
OhmBoy: Man kan använda vanlig extern hårddisk på säg 750 GB via USB:n på router och konfigurera den som NAS Det kostar runt 700-800 kronor.

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000