HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Avgörande fråga om Squeezebox som transport.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/13 :  09:12:40  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Förlåt om jag är lite novis på detta.

Vadå? en valig trådlös router kan bli en NAS med en extern hd till via usb?

Är detta möjligt?

Detta vore fantastiskt!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2008/08/13 09:20:25
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/08/13 :  10:08:07  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
quote:
OhmBoy: Man kan använda vanlig extern hårddisk på säg 750 GB via USB:n på router och konfigurera den som NAS Det kostar runt 700-800 kronor.

adi6606: Hur installerar man och kör Squeezecenter, i routern ?
/Micke
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/13 :  10:57:24  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Jag misstänker att den berömda bakfoten är inblandad här.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/08/13 :  12:48:49  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
Micke65:
Jag har inte svar på din fråga, än. Men allt är beställt och ska fixas nästa vecka. Altså, enligt min kompis som kommer att installera hela härligheten åt mig är det en baggis. Följande har införskaffats: Assus WL-500G Premium, http://www.webhallen.com/prod.php?id=59283
och LaCie 750GB Extern HD Desktop, http://www.webhallen.com/prod.php?id=89316
En vanlig Squeezebox Duet, förstås :)
Jag ska bra fylla på disken med musiken och resten ska han fixa.

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Edited by - adi6606 on 2008/08/13 12:49:18
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/13 :  13:50:22  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
1. Det där är inte direkt en vanlig trådlös router, utan en som specifikt är utrustad med USB-port för att ansluta en extern hårddisk. Knappast något som är standard.

2. Jag sökte och visst finns det de som installerat Slimserver på den med modifierad firmware mm. Inget som bara är att klicka "installera" i standardutförande.

3. Hårdvaran talar inte direkt för något fartmonster.

Det fungerar säkert om han säger det, men jag hade nog aldrig gått på den här lösningen.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/08/13 :  14:53:08  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
OhmBoy, det ska bli kul att höra vad du tycker om Tomacron. Glöm inte att skriva!

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2008/08/13 :  15:39:29  Show Profile Send adi6606 a Private Message  Reply
ztenlund:
Fick veta att det ska vara router som agerar NAS och hårddisken ska vara storage. Kompisen i frågan är civ. ing. med data som specialitet och han har gjort beräkningar som säger att lyssna musik ska inte vara problem men för att ladda ner kommer att ta mycket länger tid Vi får se...

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/13 :  16:31:20  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
JA! kom gärna med resultatet av den installationen!

Vore grymt om det funkar!

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/15 :  17:37:06  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Har fått Tomacron nu!

Grym spelare. Fick den med inbyggd hårddisk på 200gig. Kör Bluray filmer direkt till projektor med hdmi. GRYM bild. Dock är menyerna endast på skärmen och inte på displayem på lådan. SÅ än en gång så är Squeezebox oslagbar.

Fattar inte varför man inte skulle kunna en extern hårddisk direkt till SB och sedan bara tuta och köra. vore väldigt bekvämt :)

Men men...

Vore grymt om man kunde lägga in Squeezecenter på Tomacrons hd och ha den som server. Men så duktig är inte jag.....

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000