HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Dilemma med Squeezebox och Popcorn hour
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/08 :  17:05:20  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Jag har en SB. Kör Squeezecenter i en laptop. Jag har en extern hårdisk till laptopen som jag har musiken på. Även filmer ligger på denna externa hårddisk.

Nu till dilemmat:

Om jag köper en Popcorn Hour så vore det skönt att köra den utan att behöva ha en dator inkopplad. Kan jag dela den externa hårddisken mellan
Squeezeboxen och popcorn Hour? Eller måste dem ha en varsin?

Tyckte jag hört att Popcorn Hour med en hårddisk kunde agera server åt en Squeezebox. Är detta sant? Det vore ju toppen! DÅ kunde jag både köra Sb och popcorn hour och inte behöva en dator alls, right?!

Någon som har insikt om hur det fungerar?

TACKSAM FÖR SVAR

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/08/08 :  18:54:31  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
Om det går så blir det nog till priset av att välja låtar långsamt. Tror jag iaf.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/08/08 :  21:44:47  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
Kan du installera Squeezecenter och köra det på Popcorn ?
Om inte är det kört.
/Micke
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2008/08/09 :  10:35:46  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message  Reply
Det är just det jag undrar

Kan jag köra Squeezecenter på Popcorn Hour?

Någon som vet????

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/08/09 :  10:51:55  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Vilka operativsystem går det att köra på Popcorn?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2008/08/09 :  16:16:56  Show Profile Send Patrik a Private Message  Reply
Nej, man kan inte köra Squeezecenter på Popcorn. För att få det att fungera behöver en av två saker ske; Antingen så lägger popcorn själva in Squeezecenter på samma sätt som de idag har torrentklient etc., eller så får någon hacka boxen och själv lyckas stoppa dit programvaran. Idag har ingetdera skett så vitt jag vet.

Däremot har faktiskt Tvixen hackats. Ännu har jag inte sett någon som lagt dit squeezecenter men väl andra saker såsom en torrentklient.

Dock tvivlar jag på att prestandan skulle bli godtagbar att köra Squeezecenter på en sådan liten burk...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/08/11 :  23:41:59  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Nu gick det ju ändå inte, men det finns fler skäl att inte sätta hårddisk i Popcornlådan. Dels att den kommer att låta en del, men framför allt att den kommer att bli varm. Hårddiskens livslängd begränsas drastiskt när den blir varm.

Själv är jag nybliven Popcorn-ägare, men har en kompis som är rätt påläst. Här finns en bra tråd på ett annat forum med mycket info.
SB har jag inte skaffat än, men det dröjer nog inte så länge.

Vill du slippa dator och kunna koppla till två apparater får du nog skaffa en NAS, med prestanda nog för Squeezecenter. Har den bara en nätverksanslutning behöver du väl även en switch.
Jag valde att leva med strömförbrukning och skruvade ihop en rätt billig dator istället, tyckte det gav mer för pengarna. Valde delar som var lämplig för lagring med säkerhet, istället för extrem prestanda. Bl.a. en fläktkyld insats som håller hårdiskarna under 25 grader (3 x 500 Gb i RAID 5).

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2008/08/11 23:43:24
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000