HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Oförklarliga störningar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2008/08/10 :  11:54:24  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Hej

Spelar på en Rega P3-24 med AT95a tillsammans med ett JJ283 riaa-steg. Detta fungerar inget vidare p g a störningar av olika slag.

Då jag inte är någon expert på det elektriska området så är det svårt att förstå sig på dessa problem.

Störningen som är mest markant är vid spelande av framförallt taktfast musik då man hör mycket tydliga knäppningar i högtalarna i takt med musiken. Jag trodde först att detta berodde på hyllan spelaren står på,golvet i rummet eller dåliga skivor. Jag har flyttat ut spelaren i ett intilliggande rum men det blev ingen skillnad. Golvet i rummet ( parkett ) är inte så stabilt som jag skulle vilja men det är inte nålen som hoppar då jag provat att mer eller mindre hoppa intill spelaren och det blev inte någon markant skillnad.

En annan typ av störning som jag uppmärksammat idag är att riaat kanske inte är helt utan skuld i detta. När jag kopplade in riaat utan att skivspelarens nätkabel var i då uppstod ett högt knäppande ljud i högtalarna. Provade också att jorda steget men det blev heller inte någon skillnad.

Någon/några som har tips om vad detta kan bero på och vad jag skall göra åt detta. Det hjälper väl inte bara att köpa ett rack av bättre sort? Vilken del i kedjan är den stora boven?

Mvh JayBee

PS Har ägt skivspelare tidigare men aldrig haft sådana här problem. Är dagens utrustning känsligare för störningar? DS

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2008/08/10 :  20:49:27  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message  Reply
Kolla alla nätanslutningar och jord. Om du skulle ha ett nätfilter inkopplat, koppla i så fall från detta.

Annars kan det vara någon dålig filtrering i RIAAt.

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/10 :  22:25:29  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
" Är dagens utrustning känsligare för störningar" NEJ...

Är pickupen ordentligt inställd? Testa flytta riaat från sin nuvarande position och byta elkontakts placering. Hur gamla är rören?

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2008/08/11 :  09:35:02  Show Profile Send bruce a Private Message  Reply
Någon trasig rör kanske? Det skrapade nämligen rejält i mina högtalare häromdagen och provade byte rör och vips var knäppningar borta:
Go to Top of Page

JayBee
Member

201 Posts

Posted - 2008/08/12 :  19:01:50  Show Profile Send JayBee a Private Message  Reply
Hej

Bruce: Jag har kollat rören och de glöder alla fyra.

asimov66: Pickupen är inställd av generalagenten för kort tid sedan.
Har flyttat riaat men utan någon märkbar ändring. Riaat köptes i april så rören borde vara OK.

T.A.Edison: Alla anslutningar verkar ok. Har provat med olika signalkablar. Nätfilter finns ej inkopplat.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000