HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Lustigt fenomen :o)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/21 :  18:01:44  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mitt nya rum är mer eller mindre öppet på ena sidan, annars är det 5x5 met med en takhöjd på 2.32. Så runt 35 hz borde det burra till ganska rejält.

men kolla här

Och

<Det kan ju bara vara öppningen som gör att jag får en dip istället men där är antydningar till efterklang.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/07/21 :  20:56:19  Show Profile Send Jamo a Private Message  Reply
Dipen vid 35 Hz är väldigt kortvarig, mindre än 10 millisekunder, man kan kanske tolka den som att det tar lite extra tid att "dra igång" rumsresonansen vid 35 Hz än vid andra frekvenser.

Jag har själv Room Analyzern och jag anser att det kan vara vilseledande att få upp frekvensgången vid tiden 0 millisekunder direkt (fast jag har inget bättre förslag). Programmet har ju en funktion där man kan se frekvensgången hos rummet vid valfri tidpunkt. Du har en väldigt tydlig topp vid 35 Hz om du läser av kurvan vid t.ex. 100 ms.

Samtidigt får jag gratulera till utomordentligt fin akustik i basområdet.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/07/21 :  23:10:45  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Även om det inte är nån kraftig resonans, så finns den ju vid 35 i mätningen oxå.
Klart och tydligt, annars verkar det vara ett bra rum. Lite mer nivå i mätningen är kanske önskvärt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/07/22 :  06:49:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jamo/Zalve
Kollar jag frekvens i tid (röda linjen) så ser jag toppen vid 35 hela tiden. Jag ska lägga upp fler dumpar o filerna på ftp så kan ni kolla dom

Nivån var satt så hela mätningen skedde inom grönt men bara precis, ville inte göra grannarna super tjuriga
Det här är BARA tagit vid sweetspot o soffan har placerats där den står med öra. Halvmeter fram/bak då ser det inte lika kul ut
Jag ska mäta upp hela rummet o justera mina rör så det kommer mer !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000