Author |
Topic |
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 18:44:08
|
Jag är ganska övertygad om att ljudet från min anläggning kan bli ganska mycket bättre om rummet som den spelar i hade förbättrats. Det gäller både basen där stående vågor borde reduceras men även efterklangen som jag har en känsla av är för lång. Det låter så när man talar i rummet i alla fall.
Rummet det handlar om är mitt vardagsrum, och det ska fungera som sådant. Jag har en hyreslägenhet så det går inte att bygga om rummet helt heller utan det är rimliga åtgärder som ser rimligt trevligt ut som jag eftersöker.
Frågan är var man kan få hjälp med erfarenheter, mätningar och förslag till åtgärder. Jag bor i Helsingborg och jag känner inte till någon lokalt. Min hifi-handlare Malmströms hifi ger sig inte in i akustikträsket. Engelhom här på forumet verkar bara ta större, dyrare och rejält seriösa projekt. Så vad återstår?
Jag kommer (bla pga brist på verktyg och utrymme, dels pga utseendet och dels pga tummen som sitter halvvägs till mitten av handen) inte att köra DIY-vägen här utan jag vill ha hjälp med snygga produkter (alt produkter som kan döljas eller i alla fall ser ok ut) som förbättrar akustiken. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 19:38:18
|
Jag har mailat dem ett par gånger utan att få svar och även PM:at här på forumet. Jag får kanske ringa istället, men att inte svara på mail ger inte ett sådär jättebra intryck. Även om ett svar är negativt är det ju bättre än inget svar alls. |
Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable. Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 20:23:48
|
Semestertider...
// Jonas . |
Konsult hos Consulterna |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 21:06:07
|
Inte alls, har försökt att maila 2 ggr i vår samt när det misslyckades 1 ggr PM... Men som sagt, det är kanske bättre att ringa. Erbjudandet låter ju klart intressant!
Någon som känner till fler möjligheter? |
Edited by - staffann on 2008/07/18 21:06:35 |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2008/07/18 : 21:49:37
|
Jag har för mig att Engelholm Audio sysslar med akustikhjälp. http://www.engelholmaudio.com/index2.htm |
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 10:47:05
|
quote: Jag har för mig att Engelholm Audio sysslar med akustikhjälp. http://www.engelholmaudio.com/index2.htm
Sant, men: quote: Engelholm Audio jobbar uteslutande för ett riktigt bra resultat, inte bara ett #8221;lite bättre#8221;. Jag jobbar för helhetslösningar eller om du hellre vill systemlösningar. Akustikreglering handlar mindre om produkter och mer om tjänster och produkter#8221; varför varje kund och rum tar tid, kräver kunskap och engagemang. Av den orsaken hanterar inte Engelholm Audio akustikärenden under 10#8217;000 kr då jag anser det vara en för liten förbättring för att det ska ge någonting.
Dels kan jag inte garantera att jag ska handla för 10000 (det beror ju på vad man kommer fram till behövs i rummet samt vad som är förenligt med funktionen som vardagsrum). Det låter också som om Engelhom hellre sysslar med mer kompromisslösa rum än ett vanligt vardagsrum. Där kan jag ju ha fel förstås. |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 14:21:31
|
Akustikreglering är rätt enkelt och billigt om man vet vad man gör men svårt om man inte vet eller dyrt om man skall betala någon för jobbet.
Mitt första tips är att skaffa kunskap, det finns mycket skrivet på Internet om det.
Mitt andra tips är att öka mängden textil och stoppning i rummet för att i någon mån ta ned efterklangen, det krävs mindre än man tror. Bokhyllor fyllda med böcker gör underverk t.ex. Sedan kan du använda hörnen för att ytterligare ta ned efterklangen, det ger mer bredbandig dämpning och "dödar" inte rummet. Flytta sedan runt högtalarna lite för att hitta bästa möjliga position.
Om du efter dessa enkla åtgärder upplever problem med basresonanser så blir det nog till att mäta (eller räkna) lite för att ta hand om resonanserna, inte heller detta är så särskilt svårt eller dyrt egentligen men det kräver lite jobb. |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/07/19 : 20:10:37
|
Jag har gjort lite mätningar i mitt rum och kanske någon redan mha dem kan ge någon feedback. Mätningarna är gjorda med min bärbara dators inbyggda ljudkort och en enkel elektretmikrofonkapsel som jag hade liggande sedan mitt exjobb för länge sedan.
Frekvensgång vänster högtalare. En del rejäla peakar och dippar. Peakar vid 38, 56, 63, 104, 253 Hz. Dippar vid 46, 82, 157, 388 Hz.
Höger högtalare mätt på lyssningspositionen. Peakar vid 38, 55, 80, 105, 130 och 261 Hz. Ordentliga dippar vid 46, 90, 200 och 340 Hz.
Vattenfallsplot för vänster högtalare. Det ser ut som om peakarna vid 38 och 105 Hz ger de längst kvarhängande resonanserna.
Vattenfallsplot från höger högtalare. Åter är det 38 Hz och 105 Hz som är mest framträdande.
Mätning av efterklangen med TimeDec. Högtalarna var vänta åt sidan vid denna mätning. En efterklangstid på rund 0.6 för många frekvenser (ca 500-5000 Hz).
Kommentarer på mätningarna ovan är välkomna. Även fler tips på aktustikhjälp i skåne tas tacksamt emot! |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 09:00:18
|
Du har bara 3dB mellan strecken på frekvensgångskurvorna så det ser troligen lite värre ut än det är.
Jag skulle börja med att dra ut högtalarna en bit från väggen, särskilt vänster högtalare verkar ha lite för mycket basstöd. Sedan är det efterklangen som behöver tas ned. Jag är lite tjatig med mitt tips om att stoppa dämpmaterial i rummets hörn men det är där det är effektivast så prova det också. Det är ingen idé att börja med basresonanserna innan du fått ned efterklangstiderna lite. |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/07/20 : 10:34:49
|
En markskiva av stenull kan ju bli en hur snygg tavla som helst med just det tyget du o regeringen i huset tycker är snyggast, varför inte snickra till några sånna!? Dessa skivor älskar att mumsa i sig oljud Busenkla att konstruera även för den ohändige.
Hade ett rum med mycket stående vågor i och rullade ihop ett täcke och lindade sedan in detta med ett snyggt tyg och hängde från tak till golv i varje hörn med riktigt gott resultat. så gott som alla probs med låga frekvenser var borta.
Sen håller jag med om föregående att du kommer en bra bit med placering av högtalaren men inte tillräckligt, enligt mej dock.
Lycke till.
Daniel |
|
|
staffann
Member
691 Posts |
Posted - 2008/07/21 : 18:30:19
|
Jag har även tidigare sett just att vänster högtalare verkar ha mer basstöd trots att högtalarna står lika långt från bakvägg och symmetriskt i förhållande till sidoväggarna. Skumt! Visst kan jag justera den generella energin i basen mha att justera avståndet till bakvägg men tyvärr så påverkar inte detta kvaliteten på basen som antagligen påverkas av efterklangen vid resonansfrekvenserna. Inte heller att spela på andra ledden är en lösning - det blir alldeles för lite bas och den bas som finns är inte av bättre kvalitet.
Jag inser att jag inte skrivit vad jag har för rumsmått: Längen är ca 5.15, höjden 3 m och bredden varierar mellan 4.20 och 4.75. Väggarna är av betong och golvet är ett furugolv som är byggt på ganska svajig trästomme. Urk!
MatsT: Hur menar d med "Det är ingen idé att börja med basresonanserna innan du fått ned efterklangstiderna lite"? Jag håller med om att efterklangen bör ner generellt, kanske mha ett par absorbenter i kombination med lite mer tyg i rummet, men trots det så är min upplevelse att det finns mest att hämta i basen!
Daniel_S: Som boende i lägenhet utan tillgång till utrymme eller verktyg att bygga (samt med mkt lite erfarenhet) så är jag tveksam till att bygga själv. Jag är säker på att den händige som har tillgång till ovanstående kan fixa något snyggt men inte riktigt jag... Jag är förvånat att du uppnått så bra resultat med bara hängande täcke även ner till låga frekvenser. Där trodde jag att det behövs helmholtzresonator eller mycket stor volym!
Min utgångstanke är svanå basabsorbenter i 2 hörn, 2 generella absorbenter (t.ex. minimizer single från akustikmiljö) samt veckat tyg som hänger från tak till golv och döljer absorbenterna och dessutom minskar efterklangen ytterligare. Allt placerat längs den vägg som högtalarna står vid pga praktiska inredningsskäl. Vad tror ni om det?
Ni kan förresten se några bilder på min anläggning här om bildservern någon gång får för sig att fungera: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=60142&whichpage=7
|
Edited by - staffann on 2008/07/21 18:38:14 |
|
|
|
Topic |
|
|
|