Author |
Topic |
Tomas.S
Member
96 Posts |
Posted - 2008/10/30 : 10:30:32
|
Vilken respons! vad glad jag blir Skall se över mitt schema framöver så borde vi kunna boka både en mätning och vid något tillfälle en träff om det finns intresse. |
|
|
Tomas.S
Member
96 Posts |
Posted - 2008/10/30 : 10:58:47
|
quote: et var verkligen en fin anläggning och jag kan förstå din frustration angående resultatet. Stora problem måste oftast lösas med högtalarplacering. Små skillnader, millimetrar hit o dit gör skillnad, men jag antar att du redan testat detta?! I ditt fall skulle jag testa att utgå från 1/3 delsprincipen, dvs ställa högtalarna en 1/3 del in i rummet och lyssningspositionen på 2/3djedelar av rummet och därefter börja iterera med flyttningar av högtalare, respektve lyssningsposition.
Jo placering har jag provat mkt, men karaktären på rummet består tyvärr. |
|
|
matta
Member
627 Posts |
Posted - 2008/11/01 : 20:35:49
|
Om det är den soffan du sitter i så ser det väldigt nära ut |
Marantz -> Leben RS-100 + Leben CS660P <- EAR834P <- ZYX R-1000 Airy3 <- Continuo+Cantus =>Tannoy Kensington se (ihopsnörat med auditorium 23) |
|
|
Tomas.S
Member
96 Posts |
Posted - 2008/11/02 : 12:32:10
|
quote: Om det är den soffan du sitter i så ser det väldigt nära ut
Jo jag sitter där, det är mest en biprodukt av att det låter så illa i rummet. Genom att sitta nära o få mest närfältljud så slipper jag en del av rumpåverkan. |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof
1580 Posts |
Posted - 2008/12/17 : 11:17:11
|
Hej!
Det kan ju mycket väl finnas akustikproblem alldeles oavsett rumsform/mått dessutom:
Är väggar, golv och tak av ogynnsamma material, så resonerar ju dessa med och mot. Samtidigt kan ju bassvackor bero på att basenergi helt enkelt släpps ut ut rummet!
Det är nog "farligt" att bara räkna på dimensioner eftersom materialen avgör en massa dessutom.
/Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.
|
|
|
Jens1966
Starting Member
45 Posts |
Posted - 2009/01/23 : 22:51:53
|
Tomas.S,
Kan du ge oss lite feedback ang dina problem?
Har själv flyttat till nytt boende och hamnat i liknande problem, utsläckning av basåtergivningen, mycket irriterande...
Mitt rum är 4x7x2,6 m (bxlxh), och jag spelar på längden.
Har ej råkat på problem med utsläckning förut och skulle gärna vilja höra vad du gjort för att försöka komma tillrätta med återgivningen.
Jens |
|
|
Tomas.S
Member
96 Posts |
Posted - 2009/05/20 : 10:46:08
|
Vad finns och säga, stereon står inte i samma rum längre. Skall troligen snart flytta oxå så vi får se om det kommer dyka upp nå mer problem då. |
|
|
Topic |
|