Author |
Topic |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 02:31:11
|
Dags att göra ett litet repotage för att sporra alla som bara går och funderar på en tvätt till att få inspiration till ett mycket vettigt inköp.
Det finns ju som bekant flera bra alternativ i olika prisklasser, den här tycker jag är både snygg, bra och prisvärd.
Matchar Siemens Porschebryggare
Snygga vippbrytare.
Kommer mer........ |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2008/06/16 02:33:01 |
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 08:21:17
|
Jag är nyfiken
- Har själv funderat på just den modellen - eller modellen från Amari som i mina ögon är ännu snyggare, se länk |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 09:39:41
|
Ja varför inte, dom är ju såpass lika att mab tror dom är syskon. Kanske tillverkas dom på samma fabrik, i kina. För så är det med VINVAC i alla fall, det behöver ju inte innebära några problem, bara fördelar förutsatt att konstruktionen är bra och kontrollen/nogrannheten på fabriken är hög,
Vad kan man säga om just denna då, jo den är en fröjd att använda. Alla rörliga delar känns gedigna och relativt precisa. Suget är skitbra, inga spår eller rester. Sugen är så pass stark att man efter att ha svängt ut sugarmen bara slår på sugen varpå munstycket suger sig fast på skivan av egen kraft(det gäller att man skruvat fast skivan ordentligt annars fastnar skiva även om talriken snurrar) När man slår av efter ett eller två varv släpper armen/munstycket automatiskt utan att lämna minsta lilla spår eller rest på skivan. Enda nackdelen är och förblir ljudvolymen.
Ingredienser till en god tvättvätska, nästa gång ska jag prova vätmedel, kanske. Den här är bra och nästan luktfri.
Jag brukar ha en fördigblanad "grogg" på separat flaska och bara hälla på en kork manuellt.
Sen borstar jag ut det med det medföljande borsten som är riktigt bra.
Sen är det bara att starta oljudet
Ja, så enkelt är det och ganska kul. Framför allt är det chokerade kul att lyssna på det tvättade reltatet. Visst är det roligt med en massa uppgraderingar och så men källan först, glöm inte det. Man kan inte säga sig vara en god vinylanhängare utan att först ta tag i problmet med smutsiga skivor. Även helt nya skivor bör tvättas minst en gång gärna två, innan pickuppen får groova ner sig i spåret.
Jag sa att ingen otvättad skiva skulle få spelas med min nya PU, men att vara konsekvent är inte lätt. Ibland måste man bara spela den där skivan och då kanske man inte har lust att sabba stämningen men att braka igång en VINVAC.
|
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 19:44:15
|
Var köper man en sådan smidigast? Kan man beställa en nånstans? |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 21:50:23
|
Priset på en dylik? |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 22:33:24
|
Alla som säljer Benz har ju HighFiconsult som leverantör så där ska det gå, kommer inte ihåg priset men tippar på ca 9000 kr, give or take några hundringar. |
|
|
Jamo
Member
724 Posts |
Posted - 2008/07/09 : 22:09:32
|
Har just provkört vår nya Vinvac. Den lirar i en annan division än den gamla Okki-Nokkin, men jösses vad den låter! |
Hälsningar Jamo |
|
|
bluemindboy
Member
380 Posts |
Posted - 2008/07/09 : 22:50:48
|
Har länge tänkt på en Okki eller den billigare varianten från Clearaudio, men efter sett dina bilder och läst dina rekommendationer Adagio, kommer det med stor sannolikhet bli en Kuzma när plånboken känns lagom tjock.. |
|
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 18:29:02
|
Enl uppgift är Okki Nokki och Clearaudios minsta samma tvättmaskin,bara kosmetika som skiljer Mvh |
|
|
|
Topic |
|