Author |
Topic |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/06 : 21:59:53
|
Hallå i hatten!
Jag är lite intresserad av lite mer avancerade slipningar än standard elliptisk, dvs FG, Shibata, FineLine etc. Har fått mig lite Ortofon om40 till livs, och gillat upplösningen, men inte priset. En variant är att skaffa ett om10s hus och sedan köpa sig om40 nål (fullt kompatibel), eller rentav ett Ortofon Concord ProS-hus med om40 nål (skall också funka finemang enligt Ortfon själva, och reducerar massan vid pickupen) till mitt framtida tagentialbygge. Om40-nålen har dock en rätt så slapp upphängning vilket resulterar i hög komplians som inte riktigt är kompatibelt med tagentialarmar. Skivan skall ju driva släden, som är jämförelsevis tungdriven jämfört med en radiell arm. Man får problem med ocentrerade skivor etc. Om40-nålen, huset exklusive, ligger på modiga 2kkr och verkar vara på utgående. Ortofons hemsida vill inte kännas vid om-serien alls, mer än kanske som reservnålar
Audio Technica AT440MLa verkar dock vara ett ljus i mörkret; låg komplians (10micro mot om40#180;s 25 micro) och naken sk MicroLine (variant av Shibata, om jag fattat det rätt). LP-Gear kränger den för $99.95, vilket inte är så lite lockande.
Frågan är nu; har ngn lyssnat på den? Hur verkar den? Erfarenheter?
http://www.audio-technica.com/cms/cartridges/2cafc1c694070c54/index.html
|
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/06/06 : 22:08:24
|
Hei, Har liggende en AT OC 440 ML som jeg har brukt som partypickup- jeg år ut ifra at du ikke snakker om den, men om en nyere modell? mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/06 : 22:16:54
|
tkr:
Har ingen aning om de stämmer överens med varann. AudioTechnica är ju duktiga att förse produkterna med alfanumreriska namn. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/06/06 : 22:23:58
|
@Vee- Eight: Hei, kanskje like bra...den puen jeg har, er nok best som partypickup - hard, metallisk lyd med en kraftig boost i diskanten. mvh |
Musica, dona vobis pacem |
Edited by - tkr on 2008/06/06 22:24:27 |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/07 : 19:26:53
|
Ingen mer med erfarenheter eller åsikter? |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2008/06/09 : 00:07:08
|
Notera att komplianssiffror inte är direkt jämförförbara.
AT ger statisk (0 Hz) och dynamisk komplians (100 Hz). Ortofon ger kompliansen vid ca 10 Hz.
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/09 : 08:20:43
|
TA:
Hur översätter jag det i praktiskt tillämpning till arm? |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/10 : 20:07:14
|
Har försökt bli klok på kompliansen. Skall man ta reda på den inom vettigt område 9-12 så får man mäta upp. Jag hittar heller inga vettiga rekommendationer på armens massa. Tänkte som så att eftersom jag tampas med en relativt stor masströghet i tangentialarmen så behöver jag en styv puppa. Hittade en sprängskiss AT#180;s puppor och där finns en inre dämpning, antagligen för att bredda urvalet matchade armar. Kan det vara så att det är därför man inte skriver ut komplians, för man räknar kallt med att den passar det mesta, sålänge man har rekommenderar nåltryck? |
|
|
Zombie
Member
2502 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 08:36:39
|
Köp en nål där du har koll på kompliansen istället. Om du fortfarande vill veta exakt, köper/lånar du en testskiva. |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 08:59:50
|
Köper/lånar jag en testskiva så måste jag ju köpa/låna en pickup.
För att inte ocentrerade skivor (skall ju orka flytta släden) skall bli ett gissel så verkar ju MC-puppor vara the shit. Jag letar vidare helt enkelt. |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 23:58:49
|
V8,
svårt att ange några exakta siffror; är kompliansen 10 vid 0 Hz och 40 vid 100 Hz, lär den hamna 15-25 vid 10 Hz. Ungefär.
Man kan ju också få en hint om kompliansen av det rekommenderade nåltrycket. Ligger det rekommenderade nåltrycket ungefärligt samma så är kompliansen säkert densamma också.
|
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/12 : 09:43:33
|
TA;
Vettigt resonemang... Jag har iaf mailat teknisk support på Audio Technica med en den raka frågan om vilken effektiv massa man bör matcha mot. Man borde eg testa med en högkompliant pickup för att se om man har ett verkligt problem med resonanser och ocentrerade skivor i en tangentialarm. En del påstår ju att det inte spelar så stor roll längre. |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/12 : 20:15:52
|
Fick svar från AT där man menar att allt är i sin ordning, kompliansen är på 10 (x10-6 cm/dyne) och ger resonansfrekvensen för given massa enligt den vanliga formeln. Jag svarade med en undran att kompliansen verkade misstänkt låg, lägre än många MC-puppor, samtidigt som man i manualen skriver att den är förhållandevis hög. Får se vartåt det barkar. Spännande!
edit: Jag tar fortfarande gärna emot fler lyssningsintryck om de finns. |
Edited by - Vee-Eight on 2008/06/12 20:20:18 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/09/16 : 11:41:37
|
Det är mycket underligt att Audio-Technicas puppor verkar vara så okända i Sverige! Finns det inga återförsäljare eller vad är det som är problemet? Mikrofoner och hörlurar verkar det finnas, men inga pickisar.
På utländska sajter finns det hundratals trådar om dessa. Och väldigt många har oerhört positiva omdömen av dem. Ofta finns dem att hitta på bra pris också. Om jag skulle köpa en pickup i dag, så skulle det med stor sannolikhet bli en AT. Vilken modell, har jag lite svårare att svara på.
Eventuellt 150MLa eller 150MLX. Om man kunde lyssna på ett par modeller, så varför inte en ATOC9 också. |
Edited by - pick-me-up on 2008/09/16 11:55:54 |
|
|
NtR
Member
680 Posts |
Posted - 2008/10/01 : 14:48:31
|
Du är helt rätt ute när det gäller slipningen här, tror jag. Mina erfarenheter från alltför många puppor är att slipningen är viktigare än principen MM/MC. Min erfarenhet säger mig också att mjuka upphängningar ofta är att föredra, men det funkar ju inte med tangentialarm. Vad göra? Försök hitta en av Shures finaste VST-V eller v15xMR (eller liknande, de har gjort många såna där puppor). Micro-Ridge slipning och dämpborste som driver armen medan nålen har det fint och lugnt med musikavläsningen. Enda problemet är att de inte tillverkas längre, men om du surfar runt lite i New York (på nätet alltså) så hittar du säkert något. |
Nicke the Rocker |
|
|
|
Topic |
|