Author |
Topic |
emilivarsson
Member
96 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 17:53:44
|
Funderar på att köpa en lp spelare men jag vet inte vad jag skall köpa. Behöver tips och råd. Spelaren får kosta runt 5000:-. Vill helst se resentioner
Mvhj Emil |
Edited by - emilivarsson on 2008/06/01 18:31:51 |
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 18:37:14
|
Mitt tips: Rega P2 med en Denon DL-103 Pickup, där har du ett bra paket för precis 5000:- |
|
|
emilivarsson
Member
96 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 18:39:55
|
Har Hifiklubben dom sakerna eller kan du skicka länkar till dom om det e någon annan butik. |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
|
millenniumking
Member
985 Posts |
|
emilivarsson
Member
96 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 18:49:46
|
Hur funkar det med kablar mellan förstärkare och spelaren. Sist jag såg en spelare så satt det rca kablar men jag hoppas att man kan välja detta själv numera |
|
|
emilivarsson
Member
96 Posts |
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 19:21:35
|
Hur funkar det med kablar mellan förstärkare och spelaren. Sist jag såg en spelare så satt det rca kablar men jag hoppas att man kan välja detta själv numera
Rega P2 låter dig tyvärr inte väja RCA själv, det är väl den enda nackdelen med den spelaren jag kan hitta...
Till Pro-ject kan du välja RCA kabel själv!
Fördelen med Regan gentemot Pro-ject spelarna i samma prisklass är den stabila Rega armen som är mycket bra! |
|
|
emilivarsson
Member
96 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 19:35:15
|
jaha Har du några bilder på diit system så jag får se hur den ser ut |
|
|
Hannes
Member
112 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 20:04:14
|
Jag kör en Pro-Ject Debut Esprit (akryltallrik) med en Denon DL-160. Jag är jätte nöjd men har inte så mycket att jämföra med. Föredrar den i regel framför CD. Dessutom tycker jag att den är riktigt snygg! Skrevs ganska positiva saker om den i HiFi&Musik för ett tag sen. De klagade på brist på lågbas vilket helt beror på orginal pickupen. Blev ett stort lyft med Denon pickupen!
Lycka till!
|
|
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 21:31:51
|
En P2:a som jag nämnde finns flera återförsäljare för, bara kolla prisjakt. En Denon pickup köper du enklast på Hifi Klubben. Jag är säker på att du kommer att trivas med denna kombination och enligt många här på hififorum (bla jag själv :) så är Regas spelare ihop med Denon pickup en mycket lyckad kombo som du kan ha i många år. |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2008/06/01 : 22:40:19
|
Jämför antalet aktiva skivspelartillverkare idag med antalet tips du får om Rega eller Regakopian Project! Bygg sedan din egen konspirationsteori!
Det här är inget köptips, men räkna gärna antal trevliga egenskaper den här skivspelaren har, som Rega-anhängarna skulle räkna som kostsamma nackdelar: http://www.elexatelier.com/AT_PL120Improved.htm
Personligen skulle jag dock hellre välja en halv- eller helautomatisk
P.S: Det går inte att borsta bort damm från skivan på en Regaspelare, för då halkar tygmattan mot glastallriken.
|
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
magnus1967
Lämnat på egen begäran
739 Posts |
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 06:15:12
|
Ronnie Ericsson Att man rekommenderar Rega eller Project t.ex. beror väl på att man har goda erfarenheter får man anta. Själv har jag det. Dom är ju ganska vanliga och populära. Betyder väl inte att man rackar ner på andra skivspelare. "Rega-anhängare", "Regakopian Project"? Hmmm... konstigt prat. Jag skulle rekommendera Rega/Denon 103kombon också. En härlig kombination ljudmässigt och spårningsmässigt. Sen är det ju en nackdel att det är bökigt att växla mellan 45 och 33 och halvautomatik kanske uppskattas av många. Det går ju att få tag på gamla direktdrivna skivspelare jättebilligt som är väldigt bekväma och säkert skapligt bra ljudmässigt. Finns ju nya också som sagt. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
emilivarsson
Member
96 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 14:49:59
|
fÅR SE VAD DET BLIR MEN JAG TROR DET BLIR EN REGA OCH DENON PICKUP |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 17:33:33
|
quote: Att man rekommenderar Rega eller Project t.ex. beror väl på att man har goda erfarenheter får man anta. Själv har jag det.
Jag tror att det i 95% av fallen bara handlar om vana och populäritet snarare än om skivspelarens egenskaper.
quote: Dom är ju ganska vanliga och populära.
Just det.
quote: Betyder väl inte att man rackar ner på andra skivspelare
Det betyder det inte, men just här sätter du igång med att racka ner på andra skivspelare redan i nästa mening:
quote: Det går ju att få tag på gamla direktdrivna skivspelare jättebilligt som är väldigt bekväma och säkert skapligt bra ljudmässigt. Finns ju nya också som sagt.
Rega är alltså härlig och rekommenderad, medan 99% av skivspelarna på marknaden formodligen är "skapligt bra". Inte vilt varierande i kvalitet från bättre till sämre än Regan, utan "skapligt bra". |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
|
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 19:26:22
|
Kör på det, det hade jag gjort om det handlade om 5000:- Fördelen med Denon pickupen är att den är ganska enkel att ställa in, för det första har den raka sidor vilket gör inställningen med protractorn ganska mycket lättare. Sen så är det en rund nål som inte heller kräver veckor med slit för att ställa in, till skillnad från en mer komplicerad nålslipning. Så ihop med prylarna relativt snabbt o enkelt sen är det bara att njuta av vinyl länge, länge i soffan :) |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 20:58:16
|
Instämmer Kansas.
Kommentar till Ronnie E.: Just när det gäller billigare vinylspelare har jag skaplig erfarenhet. Har varit stolt ägare till åtskilliga sen slutet av 60-talet. En som lät väldigt bra var JVC A-40 med en Pickering XSV-3000. Har också testat Technics, Lenco, Dual, Hitachi, Thorens av olika modeller m.fl. Därför är det ju inte bara prat om jag rekommenderar Rega med Denon tycker jag. Och om du har goda erfarenheter av andra spelare är det ju bara att tipsa. Det blir vi alla glada och berikade av. |
Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39 |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2008/06/02 : 21:55:13
|
quote: Jag tror att det i 95% av fallen bara handlar om vana och populäritet snarare än om skivspelarens egenskaper.
Du kanske tillhör de andra fem procenten, Eref. Svårt för mig att avgöra .
Jag har inga tips, eller motivation att tipsa. Jag vill bara peka på att tips inte alltid har så mycket med erfarenhet eller prestanda att göra. |
|
|
Eref
Member
1029 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 04:10:51
|
Jag skiter ärligt i vilka procent jag tillhör. Men själv tycker jag det är roligt att delge andra sånt som jag tycker är bra. Tycker också det är intressant när andra delger tips.
Tycker det skulle vara väldigt intressant om någon kunde berätta om en riktigt välljudande vinylrigg med direktdrift och automatik till ett bra pris. Hur är det t.ex. med Denons vackra skivspelare i jämförelse med Rega och Project? (Jag tycker f.ö. inte Rega och Project är särskilt lika varandra.) |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 20:25:50
|
Har det blivit nåt köp? |
|
|
emilivarsson
Member
96 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 21:13:34
|
Näää Inte än kollade på kånes hifi men deras hemsida funkar ju inte som den skall verkar det som. Verkar som dom e snabbast på att levrera spelaren men picupen hämntar jag på Hifiklubben i Jönköping. |
|
|
emilivarsson
Member
96 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 21:14:30
|
Kansas Vart köpte du din spelare?? |
|
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2008/06/04 : 21:37:13
|
Jag har handlat på ljudmakarn, dom kan jag verkligen rekommendera! Riktigt bra och kunnig personal, sen levererar dom snabbt också. |
|
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2008/06/11 : 18:43:40
|
köpt nåt? |
|
|
Topic |
|