Author |
Topic |
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 12:26:00
|
Vilken vätska är bäst när man ska rengöra en LP? |
Wizard |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/05/13 : 18:00:36
|
Har varit uppe förr , flyttar till vinyl... |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 11:06:27
|
Hej wizard!
Många skolor... De som säljer Okki Nokki använder ett koncentrat att späda 1:10 som består av en ammoniaklösning och ett vätmedel (tensid) och hävdar att valet funkar både på vinyl och stenkakor, medan vissa andras spritbas inte skall vara så lyckad på stenkakor. Själv har jag gjort rent skivor åt kunder med okki nokki och är skivorna inte smutsigare än vid normal användning; feta avtryck, damm och kanske någon skvätt av exotiskt bryggda drycker, funkar okki nokkis super. Har dock stött på skivor som en kund inhandlat på e-bay och ville jag skulle göra ett försök... Den "ytbeläggning" och punktvisa smuts vägrade lossa med ovan vätska. Jag gick över till allt ökande grad av alkohol (på skivan) och slutligen lim och färgtvätt från Bostic där jag satt och spänt studerade när skivan skulle börja smälta... Inget hjälpte. Funderade ett tag på den lokale industriblästraren, men sans och balans infann sig, när ett sällsynt infall av klarsyn lät berätta att det troligen skulle äventyra den musikaliska infomationen präglad på skivan... Skulle tro dock att vid manuell tvätt, är vanligt diskmedel helt ok, spola sedan av med kranvatten och sist för att inte få ännu värre smuts, skölj noga med destillerat vatten. De mineral och annat som kranvatten innehåller ger ofta bedrövligt med oljud och jag tror inte det är hälsosamt alls för nålen, så sista steget är enligt min erfaring, mycket viktigt. Skall bli intressant höra fler inlägg i denna tråd. |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2008/06/14 : 12:00:57
|
Jag tappade hakan totalt när jag prövade dukar + vätska från Zerodust. Vätskan heter LP raiser och skall alltså läggas på manuellt. Produkten säljs av Vinylbutiken.
Den rengör och motverkar statisk elektricitet.
När jag första gången prövade var det som att få en helt ny skiva. Inte bara var mycket av den smutsiga överlagringen till stor del borta utan själva musiken var påverkad till det bättre. (fastare bas t ex).
Jag var skeptisk men har köpt ett paket själv nu! Använder det varje gång jag ser att en skiva är ordentligt nersmutsad.
Hur det fungerar relativt "riktiga" skivtvättar kan jag inte säga något om.
mvh
S |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 14:56:28
|
Jag kör med det gamla receptet, renat destilerat vatten från apoteket(Bas), isopropanol från apoteket(smuts/fettlösare), ca 33ml isopropanol och renat vatten ca 400ml samt en eller två droppar yes sensetive(tensid). Fungerar riktigt bra tillsammans med min Kuzma VINVAC. Finns säkert bättre och dyrare vätskor, men denna blandning har det som krävs för ett mycket bra resultat. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/06/15 : 22:35:39
|
Kör med Adagios blandning med undantag att jag använder vätmedel (Ilford) till filmframkallning isf diskmedel, vilket är drygare och framför allt helt rent utan parfymer och andra osäkra kemikalier jag inte vet vad de gör med skivan. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
Edited by - Vee-Eight on 2008/06/15 22:36:15 |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 02:19:04
|
Kodac photoflu ska visst vara bra som vätmedel, lite krångligare att få tag i än yes. Jag kör med yes sensetive för den är fri från färgämnen, parfymer och annat otyg, det räcker som sagt med en eller två droppar så ytspnningen försvinner. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
|
|
Topic |
|