Author |
Topic |
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 12:41:02
|
Läste lite om ett företag som använder ljud för att skapa trivsamma miljöer. Här är de på Internet: http://www.audiotechture.se/main.html
Gav mig faktiskt lite ideer om rumsakustiska åtgärder. Man vill ju trolla bort det egna rummet, kanske är dämpning/diffusering inte det enda sättet? |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 13:51:16
|
verkar det inte mer att handla om att få ett mysigt bakgrundsljud ? Att släcka ut ljud via motfas har ju funnits ett tag o rent teoretiskt borde man väl kunna åtgärda sitt rum på det sättet ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 14:22:58
|
Johan: testat att koppla en Y kabel från t.ex. vänster kanal på försteget till slutsteget hö/vä ingång. Koppla seda ena högtalaren ur fas. Spela och lyssna.
Är det tyst i lyssningsposition?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 14:28:35
|
I princip är det mysigt bakgrundsljud men med en lagom nivå på det kan man kanske få väggarna att försvinna samtidigt som det är så lågt att man inte tänker på det. Det är inte alls ovanligt att tillförsel av brus i elektronik kan maskera mer störande oljud och man skulle kunna tänka sig något liknande i ett rum för musiklyssning. Direktstudsarnas inverkan rår man inte på men kanske bakgrundsljudens inverkan. Om man går in i ett rum med förbundna ögon kan man "känna" ungefär hur stort det är även om inga ljud tillförs. Det hade varit kul att prova en diffus ljudkälla som avger "naturljud" i lyssningsrummet på låg nivå och höra hur det påverkar upplevelsen. Kanske är det positivt, kanske inte? |
|
|
Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ
1035 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 14:34:38
|
Vad fick du för rumsakustikåtgärdsidéer? postade för sent. Intressant!
Själv fick jag idén att skaffa några naturljudskompaktskivor. Jag är ett stort fan av vågskvalp!
#8221;Audiotechtures smått revolutionerande metod är att maskera de dåliga, ohörbara ljuden med ytterst svaga ljudmixar av bra ljud från naturen. Som vind, porlande vatten, fågelsång. Det rör sig om ytterst låga nivåer, som knappast uppfattas, men som till skillnad mot de dåliga subliminala ljuden, är stimulerande. De gör oss pigga och vakna#8221; |
heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house |
Edited by - Ronnie_Ericsson on 2008/05/16 14:36:03 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 14:41:55
|
quote: Johan: testat att koppla en Y kabel från t.ex. vänster kanal på försteget till slutsteget hö/vä ingång. Koppla seda ena högtalaren ur fas. Spela och lyssna.
Är det tyst i lyssningsposition?
Hade det varit såå enkelt Pär då hade det redan funnits fungerande system för musik. men på bullriga arbetsplatser har det funnits ett tag. Inga fulländade system men det kommer ! |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 14:53:36
|
Min poäng är att det inte funkar i ett så enkelt test som det jag beskrev. Jag tvivlar inte på utvecklingen, men ser att vi har lååång väg frammåt innan vi har fullt fungerande system.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 16:19:45
|
Nelson Pass har ju ett patent på en aktiv basabsorbent som arbetar med motfas. Den anordningen testades i High Fidelity för några år sedan. Edit: HF nr 1-2003, US patent nr 4,899,387
(Har hört ryktas att Svanå håller på med nåt liknande)
MatsT, du har väl byggt något sådant också? Jag är sugen på att bygga själv, jag får snart baselement över till detta. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2008/05/16 16:25:36 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 17:59:38
|
Man kan ju öppna fönstret på glänt stänga av steron och bara lyssna på riktiga fåglar ! Man kan ta en promenix i skogen, UTAN ipodd, rekommenderas!! Bernt, det var jag som snickrade ihop en aktiv basfälla.. skall skrämma igång den igen vad det lider... lovar att ringa då!!
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2008/05/16 : 21:36:49
|
Visst ja Esl, så var det ju! |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
|
Topic |
|