HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Dags för "hififorum speaker byggar contest" ??
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic 
Page: of 6

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/24 :  14:26:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Har mobilen åäö ? :)

Vi väntar gärna en vecka till, så det blir lättare att läsa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/24 :  15:12:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jo när jag skriver blir det riktigt. Har lite tråkigt, är inblåst i Böda hamn. Inte så kul med kuling även om det låter så.
edit: Jo när jag skriver blir det riktigt. Har lite tråkigt, är inblåst i Böda hamn. Inte så kul med kuling Även om det låter så

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/06/27 21:07:13
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/06/24 :  19:21:23  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Simma lungt.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2008/06/24 :  21:07:21  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message  Reply
Om man ändrar visningen av teckenkodningen på sidan till Unicode UTF-8 så funkar Magils åäö. Fast då funkar inte de andra inläggen

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/06/24 :  22:08:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Bra tips, tack! Men jag tror att vi avstår.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/25 :  18:41:22  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Nu då? Jag har ändrat över-koden

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/25 :  19:44:39  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Nopp,,, Vi väntar till helgen, tror jag minsann

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2008/06/26 :  12:19:22  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Trevligt initiativ.
Mina 2 ören: Ha bara en klass. Med maxbudget helst, ev inte.
Vad är tanken med detta? Jo, det kan mycket väl visa sig att en konstruktion med TB-element för låt säga 2000 kr totalt låter bättre än en annan med budget på 15000. Och då är det mest rättvist om de tävlar i samma klass och att den duktigaste konstruktören premieras.
Dimitri
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/06/27 :  11:37:55  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Dayton DIY's motsvarande tävling har rätt namnkunniga domare...

http://www.daytondiy.com/diyjudges.html


You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2008/06/27 :  12:21:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jo det kan man säga att det är en duglig jury, men deras tävlingsregler är rätt bra de med något att ta efter.

quote:
Open Drivers (any brand, any type, no restrictions)

Speaker project can include any brand drivers.

1) Projects <$200 / speaker to build ($ limit for drivers only)

2) Projects >$200 / speaker to build ($ limit for drivers only)

Note: The dollar amount limits are for the speaker pair.



Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/06/27 :  13:25:48  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Mycket bra regler även om just $200 är väldigt lågt med Skandinaviska mått mätt. Tycker att kanske 3000:- kunde vara en lämpligare gräns med våra galna elementpriser...

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/27 :  23:54:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Okej, nu är jag strandsatt och har filat lite till. Hoppas att dessa någorlunda kan falla på läppen.

Notera alternativet på "prislappen"...



Syfte

Hififorums högtalarbyggartävling är ett sätt att uppmuntra HiFiforums medlemmar att lära sig själva och andra mer om högtalarkonstruktion och ljudåtergivning. Detta sker under en lättsam och samarbetsinriktad tävlingsform som bidrar till ökad mångfald på HiFiForum.nu.

För att så många som möjligt skall kunna och vilja deltaga i tävlingen så finns det två klasser.

Limited: En normal högtalarkonstruktion, dvs. ett par högtalare med passiva filter och som drivs med stereo högnivåsignal. Prisbegränsad och skall kunna byggas av alla intresserade medlemmar jfr. HFLS-1.

Unlimited: Scrapheap, Active, Vintage, Rör#8230;bygg vad och hur dyrt som helst som låter. Matas med stereo lågnivå-signal eller stereo högnivåsignal.


Gemensamma regler (Regler behövs för att det skall kunna kallas tävling )

Det skall konstrueras och byggas ett högtalarsystem för stereoåtergivning. Systemet skall konstrueras från början (DIY/GDS), inga färdiga eller modifierade färdiga konstruktioner kommer att tillåtas, vilket också gäller eventuella filter och slutsteg. En medlem kan deltaga med en befintlig egen konstruktion om den i övrigt uppfyller samtliga regler.

Konstruktion och byggnation skall dokumenteras i en speciell tråd i avsedd plats (avdelning) på HiFiForum.nu, där också anmälan sker. Designkoncept, ritningar, inköpskanaler, mätningar, samt bilder från byggandet skall redovisas på ett tydligt och informativt sätt. (Viktigt för att skydda mot plagiering.)

För att öka mångfalden så är det endast trådskaparen bakom varje bidrag som deltar i tävlingen, det innebär att inga grupper eller klubbstugor tillsammans kan delta. Däremot vill vi uppmuntra till hjälpsamhet och samarbete i konstruktionstrådarna. Om en deltagare väljer att anlita extern hjälp så accepteras detta, så länge övriga krav tillgodoses.

Alla konstruktioner är Public Domain dvs. inga äganderättsliga krav kan ställas på privatpersoner som är intresserade att kopiera. Om intresset är av kommersiell karaktär så skall tillstånd inhämtas från Forumledningen och konstruktören.


Speciella regler för Limited i tillägg till ovan.

Systemet skall byggas av komponenter som, för privatpersoner, är tillgängliga på eller kan importeras till svenska marknaden och hela konstruktionen skall slutredovisas på så vis att intresserade medlemmar kan bygga sin egen version.
Systemet skall kunna drivas av en normal tvåkanals förstärkare t.ex. Arcam A28, Denon PMA-700AE, Marantz PM-7001 via högtalarutgångarna och i två kanaler!

Maxpris för ett par högtalare 7500 kr

Ingående komponenters inköpspris skall medräknas i angivet prisspann om det är av betydelse. Detta omfattar material till låda och evt. stativ, högtalarelement, filterkomponenter, terminaler.
Mindre kostnader skall ej medräknas. En spole för flera hundra kr skall medräknas medan en resistor på kanske 10 kr kan ignoreras.

Alternativt.

Priset(i detta fall 5000kr) beräknas på samtliga ingående högtalarelement och är per par. (Övriga komponenter förutsätts matcha elementkvalitén)


Bedömning och korande av vinnare

Vinnarna kommer att koras vid finalen som sker vid den stora DIY-träffen våren 2009 i Göteborg.
Beroende på antal bidrag kan kvalificeringsrundor eller krav på finalister ställas. På grund av detta tillåts inga nya anmälningar efter den 31 december 2008 och bidrag måste vara klara för bedömning senast 1 Mars 2009. Konstruktören ansvarar för transport till och från final samt eventuell kvalificering.

Bidragen kommer att bedömas enligt följande kategorier och ges poäng inom varje, maximum antal poäng anges sist och anses representera fulländning.


Presterat välljud (allmänt) 20p
- Upplösning? 10p
- Ljudbild?(3D) 10p
- Attack? 10p
- Fyllighet? 10p

Designfilosofi och dokumentation ( Vad är tanken bakom konstruktionen och hur presenteras bygget.) 10p
Nedanstående gäller endast limited
Estetik och utförande ( Är de trevliga att se på?) 10p
Byggbarhet (En någorlunda händig person ska kunna bygga sig ett par, utan ett snickeri!) 10p
Placeringsbarhet (Skall inte ställa orimliga krav på rummet) 10p


Varje jurymedlem kommer att utvärdera finalistbidragen enligt ovan och enskilt sätta poäng inom varje kategori. Slutlig poäng beräknas därefter som ett genomsnitt av de avgivna poängerna. Maximal poäng för en konstruktion är alltså 100(70) och får då anses utgöra en totalt fulländad konstruktion. Vid lika totalpoäng vinner den högtalare med högst välljudspoäng.

Musik/material som används vid utvärderingen kommer i förväg bestämmas av juryn och avslöjas innan finalen men efter att bidragen är färdiga.

Det kommer även koras en Peoples Choice vinnare, som röstas fram vid träffen av besökare på träffen. Denna gäller oavsett klass enligt ovan.



- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/06/27 23:57:40
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/06/28 :  09:11:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Trist att ingen modifierad elektronik får användas i "unlimited". Hur sjuttsingen ska man t.ex. kunna konstruera ett digitalt elektroniskt filter helt från grunden?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/28 :  09:38:30  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Bra att du tar upp den frågan, för det har jag haft huvudbry över....nämligen var går gränsen mellan högtalare och annat.
Med ett digitalt filter kan man ju "slänga ihop" vad som helst för att sedan korrigera digitalt (generalisering), vad tävlar vi då i?


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/28 :  09:42:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Grunden för de flesta filter är väl lika ?! Svårt som sagt att komma på nåt eget.

"Nedanstående gäller endast limited
Estetik och utförande ( Är de trevliga att se på?) 10p
Byggbarhet (En någorlunda händig person ska kunna bygga sig ett par, utan ett snickeri!) 10p
Placeringsbarhet (Skall inte ställa orimliga krav på rummet) 10p"

Är inte dessa till Unlimited, annars förstod jag nog inte hur det blir 70 poäng för limited klassen.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/06/28 :  09:43:32  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Att "slänga ihop vad som helst" är väl det unlimited handlar om?

quote:
Trist att ingen modifierad elektronik får användas i "unlimited". Hur sjuttsingen ska man t.ex. kunna konstruera ett digitalt elektroniskt filter helt från grunden?

Ja det är ett bekymmer när "the sky is the limit".
Skulle vi inte kunna låta den delen gälla enbart för "Limited"?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22002 Posts

Posted - 2008/06/28 :  09:48:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Personligen känner jag att penninggränsen för limited borde lyftas en aning. En HFLS1 hamnar på runt 5kkr med de reglerna. Varför inte 10.000:- så att vi skapar utrymme gentemot HFLS1?

P.S. får man anmäla mer än ett bygge per person? Kan jag anmäla HFLS1 och ändå få chansen på något eget?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/28 :  09:58:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Att räkna enbart elementkostanden kändes som en enkel regel,, för enkel är frågan?
Hela byggkostnaden måste väl ändå redovisas i byggbeskrivningen?

Hur menar du med at anmäla HFLS1, Pac ?
Ett bygge per klass borde väl kunna vara tillåtet ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/06/28 :  10:56:45  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
HFLS1 är ju ett grupprojekt, alltså går den inte att anmäla... Problemet löst!
Pinsamt nog har jag faktiskt aldrig lyssnat på ett par HFLS1.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/06/28 :  11:04:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Om man inte får använda färdiga slutsteg eller filter för att bygga i unlimited-klassen blir den nog synnerligen begränsad. Det blir ett rätt stort projekt om man ska bygga högtalare, aktivt filter och två eller fler slutsteg från grunden. Detta på mindre än ett år. Regelskrivaren vet väl själv hur lång tid vissa saker tar. Klassen riskerar att enbart bli en dyr-klass och inte unlimited i bemärkelsen vad som helst, känns det som.

Om det är unlimited, ska man inte då kunna ta två gamla halvruttna 70-talsreceivers och bygga in i högtalaren och montera radioskalan ovanför diskanten? Det blir ju en lysande högtalare! Jo, det är förvisso helgerån så jag föreslår inte att man gör det på med SX-1250 eller så...
Vi behöver nog lite av den komiska aspekten också!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/28 :  12:30:50  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Hehe, lite debatt, kul!

För mig så kan egentligen unlimited vara hursomhelst, den moraliska segraren kommer ändå vara limited. ( min högst personliga åsikt ). Så visst kan den delen endast gälla limited och att man i unlimited kan tillåta färdiga filter,slutsteg etc. men när vi börjar ge oss in i digitala domänen så går det att göra så mycket mer... Ska det vara tillåtet att ställa dit diffusorer och basmumsare också (analog korrektion)? (Jag vet att digitala filter bara kan kompensera, men....)

Om de olika skapelserna i unlimited blir väldigt stora så kan bli ganska knepigt att kunna utvärdera alla....eftersom det bör ske i samma rum?


Penningagränsen är ju enkel att korrigera, bara vi bestämmer oss. Förmodar att Pär menar 10K i totalpris.

Visst kan vi använda HFLS-1 men som jämförelse.

Tanken vara att limited skulle kunna ge 100 p och unlimited 70 p eftersom de tre sista kan vara svåra, men samtidigt så skulle samma värdering kunna gälla för bägge klasserna. Lyckas man med alla så lyckas man, normalt är det ju en trade-off och det kanske skulle speglas.

quote:
Grunden för de flesta filter är väl lika ?! Svårt som sagt att komma på nåt eget.


Helt rätt och det är ju just det som är grejen, den enkla teorin och svåra praktiken.


Jag försöker endast skriva ihop nåt som vi slipper debatt om senare, jag är inte ute efter att spela übersturmführer som ska bestämma allt.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2008/06/29 :  00:34:19  Show Profile Send Saro a Private Message  Reply
borde väl gå att kolla med Emmas skiva och regler för bedömminig?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2008/06/29 :  03:03:12  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag tycker det är ett måste att man skall få använda färdiga filter. Tycker inte att det spelar någon roll om de är analoga eller digitala heller. Varför då? Jo, för att det är väl tänkt att det är så de skall låta som färdigt system? Då kan man kanske inte tävla med det system man egentligen hade tänkt sig. Om byggaren har tänkt att till mitt system skall jag ha filter X, som är ett köpefilter, skall han/hon då behöva lägga ner pengar och tid på ett DIY-filter som sedan åker i soperna bara för att kunna vara med i tävlingen? Det tycker inte jag i alla fall. Min tanke är, OM jag kommer till skott att deltaga själv, att jag skall dela aktivt, det blir nog något billigt analogt pga av budgetrelaterade orsaker, men jag skulle inte ha några problem med att gå upp mot deltagare med digitala filter, av orsaker jag nämnt ovan. Detta gäller även för slutsteg ect. Då blir det ju annars en "systemtävling", och inte en högtalarbyggtävling? Jag tror att det skulle bli än mer orättvist enligt mitt sätt att se på saken så här mitt i natten. Det var ju inte slutsteg vi skulle börja bygga? Det är ju lite olika krav på förstärkare och förstärkare om man så säger. En fullregsiterhögtalare och ett "biffigt" tre- eller fyrvägssystem drivs ju inte med självklarhet av lika enkla apparater? Det blir ju orättvist hur man än gör så klart, det gäller ju bara att komma överens om hur och var man sätter gränser. Jag har sagt var jag vill ha mina, för nu.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/29 :  09:50:08  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
I unlimited borde man kunna få använda aktiva filter. Det blir nog lite svårt i klassen limited, om det ska räknas med steg och avtiva filter.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/06/29 :  23:07:36  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag kommer på nästa sida publicera ett förslag som ni få suga på i ca. 2 veckor...i detta har jag uppdaterat enligt senaste motkopplingen.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic   
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000