HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Söker inställningshjälp Thorens TD166 Mk2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/04/11 :  12:55:39  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Har äntligen beslutat mig för att börja anväda vinylsvarven jag köpte för flera år sedan.
Jag har inte plats med den i ordinarie stereo just nu, därför tänkte jag använda den för att digitalisera min mediokra skivsamling.

Det är en Thorens TD166 Mk2 med OM10 pickup och nål(?).

Det som stör mig just nu är att den distar i diskanten. Jag är helt nybörjare på vinyl, så om du säger "stäng av Dolby:n" kan jag bara säga att jag inte hittar knappen...

Jag bor i Kumla, så någon som bor i närheten och är duktig på att justera Thorens-spelare kan ha förbarmande över mig?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/04/11 12:58:38

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/04/11 :  18:32:31  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Hejsan! Det första du ska/måste göra är att ställa in pickupen i skalet så bra du kan genom att använda en såkallad "protractor". Länkar en här som funkar väldigt bra:
http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm (bara att plocka ner i pdf format och skriva ut!)
Sen måste nåltrycket vara rätt inställt. Ganska enkelt med tanke på att de flesta skivspelare har inställningsratt för det. Ta alltid lite högre nåltryck än rekommenderat. Testa och se om detta blir bättre!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2008/04/11 :  18:43:47  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Glöm inte antiskatingvikterna, på TD166 med origoinalarm, så var det lösa vikter i nylonlina, skall regelmässigt vara samma vikt som nåltrycket.
Var även försiktig med azimuth, Pu skalet vrider sig lätt ur läge på armen, men en protractor är som tidigare beskrivits rätt väg att gå.
F.Ö. en bra spelare som jag tidigare levt med i över 20 år, originalarmen lämpar sig dock bara för MM pu.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/04/12 :  00:03:53  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Jag ska skriva ut protractor-mallen imorgon och kolla lite.
Saknar nål-våg så jag har ingen koll på nåltryck. Varken vad jag har eller vad jag ska ha.
Det är lite glapp i signalkabeln, men jag har en annan lågnivåkabel jag tänkte skarva in (blir en skarv innanför chassit).

Remmen ser fortfarande ok ut, men när jag känner på den får jag känslan av att den är lite torr. Hur fungerar CRC Silicone Spray på remmen, eller silikon-fett typ Armatur-fett? Har i och för sig funderat på att knalla till Apoteket och köpa lite glycerol...

Skeptic Friends Network

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/04/12 :  12:35:08  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
En annan har ju använt silikonspray för att minska friktionen vid rattstångens genomgång i golvet på bilen (metallstång mot gummigenomförning). Det gnekade och jag dränkte i silikonspray för ett par år sedan och det är fortfarande tyst. Du kan ju själv avgöra om du tror att det är en bra egenskap för en produkt som du planerar att använda på en drivrem.

Mitt förslag är att du skaffar en ny rem om den är dålig, kostar 225:- på Svalander men går säkert att hitta någon annanstans också.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/04/13 :  19:12:01  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Glöm inte antiskatingvikterna, på TD166 med origoinalarm, så var det lösa vikter i nylonlina, skall regelmässigt vara samma vikt som nåltrycket.
Var även försiktig med azimuth, Pu skalet vrider sig lätt ur läge på armen, men en protractor är som tidigare beskrivits rätt väg att gå.
F.Ö. en bra spelare som jag tidigare levt med i över 20 år, originalarmen lämpar sig dock bara för MM pu.

Jag har kollat med protractor-mallen och det ser bra ut. Jag måttar med spetsen på pickupen, och den stämmer med mitten på bakkanten.
Ökade nåltrycket ett snäpp och justerade upp anti-skating också. Har tyvärr ingen test-skiva, men provade att släppa ner nålen vid run-out-groove på en skiva för att se om nålen driver utåt eller innåt. Nu ligger den kvar, jag antar att det är så det ska vara.

Något som jag undrar över är dock att nålen ser stukad ut. Armen som kommer ut ur pickupen är rak, men precis längst fram är den böjd något vänster (om man följer armen ut), så själva nålen spelar ett eller ett par varv "efter" vad spetsen på PU pekar.

Yttre spåren på LP-skivan låter bättre nu, men tycker fortfarande att den distar en del när man spelar de innersta spåren.

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2008/04/13 :  19:37:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Av det du beskriver så har du en skadad nål. Den kan vara orsaken till disten du hör.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/04/19 :  00:43:23  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
quote:
Av det du beskriver så har du en skadad nål. Den kan vara orsaken till disten du hör.

Jag plockade ur nålen och försökte räta ut nålen, men det gjorde ingen skillnad på ljudet.
Möjligen är det lite mer statiskt knaster nu än förut.

Bilder på nålen som den var:

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/04/19 :  00:44:46  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Jo, en sak till...

Eftersom flera nålar passar till pickupen, vilken är mest prisvärd?

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2008/04/19 :  12:08:32  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message  Reply
En protractor mall för Thorensarmar som är monterade på 215,6mm avstånd från centrumlagret i bifogad länk. Kanske kan var till hjälp när du skall sätta dit en frisk pu

http://www.vinylengine.com/cartridge-alignment-protractors.shtml

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus

Edited by - Audionet on 2008/04/19 14:31:08
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/04/21 :  20:27:11  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Om jag nämde i en annan tråd, så saknar jag krispighet i ljudet på skivorna jag spelar. Antar att OM10-pickupen har blivit stel och behöver mjukas upp eller bytas ut.

Om sätter en tusenlapp som gräns, vad föreslår ni för åtgärder?
Ny nål? Ny pickup (och nål)?

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

Quadophile
Member

199 Posts

Posted - 2009/04/21 :  20:54:03  Show Profile Send Quadophile a Private Message  Reply
Nagaoka MP-11 för 946:-

http://www.svalander.se/pickuper/pickuper.htm

Min lilla recension hittar du här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=73848

En trevlig och prisvärd liten puppa. Spårar bäst vid 2 gram eller precis över.

Shure M97xE är också bra, men något dyrare och definitivt inte krispig. Snarare mjuk och snäll.

Bra ljud är bättre än dåligt.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2009/04/23 :  13:34:17  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Min favvis är Grado Gold (1.200:-), MM-puppa med hygglig komplians för lättare tonarmar. Annars finns det gott skäl till originalet OM-serien. Väldigt "riktig" avstämning mot armen. Toppnålen i serien; OM40 (>2.000:-), är riktigt bra, men kanske inte riktigt fartig utan mer kontrollerad och nykter (en favvis för LTS, har jag hört...).

Grado för rock, OM40 för "pianoklink för rikfinkar", som Jerry Williams sade... ;-)

Lite mer än Du satte som tak, men men...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/04/24 :  11:36:09  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Jag kanske kunde spela in ett stycke skiva på datorn och lägga upp så ni kan lyssna på?
Ni som är vana vinyl-lyssnare och vinylfelsökare borde kunna lyssna er till vad det är som inte är ok...
Det värsta är att jag vet inte vilka skivor i min skivsamling som är mest audiofila, det borde vara lättare att höra felen med en sådan.

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2009/04/24 :  12:02:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Tittade lite på Svalanders sidor: En ny OM10 pickup med nål ligger under tusenlappen. Man kanske ska skaffa en sådan i alla fall...

Skeptic Friends Network

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000