HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Söker inställningshjälp Thorens TD166 Mk2
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2008/04/11 :  12:55:39  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Har äntligen beslutat mig för att börja anväda vinylsvarven jag köpte för flera år sedan.
Jag har inte plats med den i ordinarie stereo just nu, därför tänkte jag använda den för att digitalisera min mediokra skivsamling.

Det är en Thorens TD166 Mk2 med OM10 pickup och nål(?).

Det som stör mig just nu är att den distar i diskanten. Jag är helt nybörjare på vinyl, så om du säger "stäng av Dolby:n" kan jag bara säga att jag inte hittar knappen...

Jag bor i Kumla, så någon som bor i närheten och är duktig på att justera Thorens-spelare kan ha förbarmande över mig?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2008/04/11 12:58:38

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2008/04/11 :  18:32:31  Show Profile Send kansas a Private Message  Reply
Hejsan! Det första du ska/måste göra är att ställa in pickupen i skalet så bra du kan genom att använda en såkallad "protractor". Länkar en här som funkar väldigt bra:
http://www.enjoythemusic.com/freestuff.htm (bara att plocka ner i pdf format och skriva ut!)
Sen måste nåltrycket vara rätt inställt. Ganska enkelt med tanke på att de flesta skivspelare har inställningsratt för det. Ta alltid lite högre nåltryck än rekommenderat. Testa och se om detta blir bättre!
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts