Author |
Topic |
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 10:02:20
|
För ett bra tag sedan så fick jag ett bra pris på en ny skivspelare och bytte därför min gamla Thorens 166a m Grado-black mot en pro-ject 6.9 med ny högnivås Benz Micro MC20E2 http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=838&menu=1
Iallafall så kör jag den nu utan nått speciellt riaa utan använder det som sitter i mitt försteg, Rotel RC850. Problemet är när jag byter sida eller skiva så gör jag så att jag stänger av spelaren, skuvar av stabiliseringspucken och byter skiva. Under hela denna tiden så sprakar, knastrar och knäpper det nått fruktansvärt. Ungefär som om man skulle råka peta på nålen när spelaren är på men nu är den ju avstängd. Hur kommer detta sig och hur kan jag fixa det?
Spelarens jordkabel sitter ansluten till försteget men vägguttagen i lägenheten är inte jordade. |
.....where the music comes to die. |
Edited by - Kmj on 2008/05/24 14:38:03 |
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 11:08:43
|
läste någonstans att om man inte hade jordade uttag så kunde man testa att skippa köra med jordkabeln. Om det stämmer det vet jag inte. Någon annan? |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 11:30:10
|
Hei, Det høres iallfall ut som et jordingsproblem. Jeg har opplevd noe tilsvarende, og hos meg forsvant problemet helt etter at jeg jordet lageret til platetallerkenen. Hvorvidt det hjelper når du har flytende jord er ikke godt å si.... Jeg hadde testet ut,forslaget til asimov666, hade jeg vært deg. Det høres jo fornuftig ut.
mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 13:58:54
|
Det funkar att köra utan jordkabeln men knastret försvinner inte. Dock uppkommer det när man tar bort skivan och kansterna på centrumhålet river mot gängerna på centrumtappen samt när man lägger armen i vaggan. Att det är gänger på tappen är ju för att den där stabiliseringspucken ska sitta, man kanske helt enkelt ska skippa pucken då jag tror mig minnas att vissa anser att den tar bort lite av livet i musiken på vissa spelare. |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 14:37:15
|
Kan det vara statisk elektricitet du hör? Om man inte jordar spelaren ordentligt så bildas statisk elektricitet vid avspelningen. Den statiska elekriciteten har ingen stans att ta vägen om man inte jordat spelaren på ett bra sätt. När man då lyfter av skivan kan det knäppa till ordentligt en till två gånger. Är det det du upplever?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 15:14:38
|
exakt det men den var ju jordad i försteget. Jag kanske ska plocka fram mejseln o kolla att allt sitter där det ska. |
|
|
tkr
Member
551 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 15:44:50
|
Hei, Kmj, Forstår jeg deg rett i at platespilleren er jordet i forsteget, men forsteget er ikke koplet til er jordet strømkrets?
Jeg synes ellers at jeg kjenner igjen problemet ditt. Jeg ville absolutt sjekket om du har jording til lageret i platespilleren. Hos meg smalt og spraket det noe så j..lig, særlig når jeg skulle snu/skifte plater. Etter at jeg fikk jordet platespilleren skikkelig, har det vært helt tyst! mvh |
Musica, dona vobis pacem |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/04/05 : 17:24:07
|
tkr Ok, jag ska ta en titt på det och se vad jag kan se samt kolla om det finns nått lämpligt ställe att fästa en jordkabel på.
Och, japp. Du har fattat rätt. En jordkabel går från spelaren till försteget men försteget är inte kopplat till jorden till nätet. Vägguttagen i lägenheten har nämnligen ingen jord. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 07:40:24
|
Nu får jag nog verkligen ta en titt, tidigare brusade det men nu så smäller och knastrar det. Jag satte på en skiva där introt är en berättande slinga och då funkade det men så fort musiken kom igång så trodde jag att jag fått DC på utgången, det smällde och lät nått förbannat. |
|
|
urban
Member
317 Posts |
Posted - 2008/04/15 : 17:38:55
|
Min Lencospelare med Projectarm kräver att verket och armen är jordade. Utan jordanslutningen så knastrar det när armen rör sig över skivan. Naturligtvis mest märkbart när jag lyfte armen tillbaka till startposition. Verket i sig var inte jordat när det satt i sin originalplint så det verkar vara armen som i mitt fall ställde till det! |
|
|
rovis
Member
274 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 09:50:45
|
Bara ett litet påpekande, du skriver:
quote: Ungefär som om man skulle råka peta på nålen när spelaren är på men nu är den ju avstängd.
Nålen genererar ljud utan att strömmen är tillslagen. Ljudsignalen som alstras av nålen är lite som en dynamo, men magneter som rör sig etc. Den externa strömmen används bara för att hålla skivtallriken rullande (prova att snurra den manuellt med nålen liggandes på en skiva! Men snurra åt rätt håll... :) ). |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 10:05:23
|
Jo, men nu är det ju så att skivspelarens jordkabel är ansluten i försteget. Försteget har inbyggt riaa och ingen jordad kontakt. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 10:12:32
|
Det jag menar är ju att den har funkat tidigare och felt plötsligt börjat att visa fel som nu har förvärrats. Det framgick kanske inte av mitt tidigare inlägg men nu är felen närvarande vid normal drift. |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2008/04/16 : 10:49:37
|
Jag tycker att du skall lyfta på locket till försteget och se att allt står rätt till dvs att jorden är kopplad, jag hade en förstärkare för länge sedan där jordskruven hade en kallödning.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 19:29:53
|
Jag tänkte att det var bäst att ändra överskriften för att mer passa mina tankar.
Nu i slutet av månaden så är ekonomin inte den bästa och då jag ska jobba över på söndag så kan man lika gärna göra något "vettigt" under helgen. Så, imorgon kväll ska jag skruva upp mitt försteg och kolla så att alla jordkabalar sitter där de ska, sedan under lördagen så hoppades jag att ni här skulle kunna hjälpa mig att gå igenom min spelare för att på så sätt kolla om jag kan få bukt med den. Det borde ju funka fint med en digitalkamera, hjälp och lite tid |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 10:25:01
|
Så, jag har skruvat upp försteget och den skruv man fäster jordkabeln i har direktkontakt med chassit, så jag antar att det är som det skall vara där.
Nästa steg var att kolla jordanslutningen på spelaren och den sitter visst där den skall den med. Det är den svarta cirkulära saken på botten som är chassijorden.
Nålen ser riktig ut den med. Tror jag...
Så, hur går jag vidare nu?
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 10:39:21
|
Exakt när får du den statiska elektriciteten? 0.5 Det sprakar medan du spela? 1. Skivan stannar och så fort du lyfter pickupen sprakar det till? 2. Skivan stannat, pickupen lyft och sedan sprakar det? 3. Skivan stannar, pickupen lyft och du tar i skivan? 4. Skivan stannar, pickupen lyft, du tar i skivan och lyfter den? 5. Skivan stannar, pickupen lyft, du tar i skivan, lyfter den och när du fått den bort några centimeter sprakar det?
Är det någon av ovanstående? |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 10:45:23
|
Det sprakar medan jag spelar, under introt (endast tal) så sprakar det mindre och när musiken startar så är det mkt värre. Missljudet är volymsrelaterat, ingen volym=inget sprak. Så punkt 0.5, 1, 3 och 4 stämmer. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 10:56:36
|
Jag tog kameran och filmade en snutt med symptomen men det är en quicktime-fil på 99meg. Kan man få lägga upp den på bildservern temporärt? |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 11:30:15
|
Jag tog mig friheten att ladda upp den. Självklart så kan den raderas senare. Det tar ett tag innan det märks och ljudet är inte det bästa men förhoppningsvis ger det kanske en ledtråd till felet.
LÄNK BORTTAGEN! |
Edited by - Kmj on 2008/05/24 14:39:09 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 13:37:07
|
Hmmmm... Den filmen visade på två olika problem(tror jag...)
Jag tror att du har problem både med jordningen av armen och jordningen av skivan/lagret
Prova det här: 1. Fäst en kabel i en av skruvarna som pickupen sitter fast med, det skall vara ektrisk kontakt) och dra den längs armen till jordpunkten på skivspelare. 2. Fäst en kabel(elektriskkontakt) i lagerhylsan på plinten och dra den till jordpunkten på skivspelaren.
Gör bägge innan du provar.
Om det här fixar problemet så är det dags att kolla vart den blå kabeln som sitter i jordpunkten går och varför den inte gör sitt jobb.
|
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 14:37:39
|
Jag får erkänna att man kanske borde vara lite nogrannare i sin kontroll istället för att bli helt håglös när ytterligare en sak börjar krångla.
Saken är nämnligen den att jag började med den sista rekommenderade kontrollen och kollade kablarna som sitter på baksidan av pickupen igen. Vid första anblick såg de ut att sitta där de skulle men jag tog trots detta en liten tång och började gå loss på kontakterna och mkt riktigt så satt de ganska dåligt. En var såpass lös att den inte klämde det minste på pinnarna och en annan är så misshandlad av lödning/lödtenn att den sitter ganska dåligt i största allmänhet. Dock sitter de där nu och allt missljud är borta (bortsett från standardknaster).
Det är ju typiskt att man ska behöva dra igång en massa trådar för att få tummen ur och kolla nogrannare. Eller ta till våld som i detta fallet .
Tackar och bockar Pac och nu till nästa projekt, högtalarna i bilen gillade inte Double nature med mustach, något som snarast måste åtgärdas |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 18:04:13
|
quote: högtalarna i bilen gillade inte Double nature med mustach, något som snarast måste åtgärdas
Hmm du kanske skall byta bil .
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/24 : 18:58:34
|
Du, inte ont om min toyota!!!! Nä, jag skaffade nya högtalare istället men traditionen ska ju hålla i sig och då jag har fått en sak att fungera igen så ska ju nästa sak krångla så nu måste jag fräsa/såga till trädistanser att sätta mellan plåt och högtalare då de är för djupa. Att det alltid ska krångla med nått... |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 16:01:34
|
quote: En var såpass lös att den inte klämde det minste på pinnarna och en annan är så misshandlad av lödning/lödtenn att den sitter ganska dåligt i största allmänhet. Dock sitter de där nu och allt missljud är borta (bortsett från standardknaster).
En vanlig koll att allt är som det skall är bra innan man börjar djupare felsökning. Så det var vanlig glappkontakt som orsakade de ljuden. Man lär så länge man lever. Tack för det!
|
|
|
|
Kmj
Member
2870 Posts |
Posted - 2008/05/29 : 20:37:08
|
Japp, jag får dock påpeka att jag kollade kablarna först men det var/är så att kontakterna har en plasthylsa om dem så om man drar lite lätt i dem så bryter de kontakten med pinnen med sitter kvar och det ser ut som om de sitter där de ska, så man fick kolla mkt noga. |
|
|
|
Topic |
|