HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Pettersson, nu enbart i stereo
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/03/24 :  19:08:37  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Hej, nu när man har landat ordentligt i ett hus så tänkte jag presentera mitt system. Det är ännu tyvärr under uppbyggnad fortfarande, av olika orsaker.
Jag jobbar med Marten som ni kan se, så det kommer naturligtvis slå igenom, men det här är mina grejor (och åsikter).

Kommer visa min hembio först och sedan ev. min stereo. Först ut är hjärtat i min Ella (som byggs färdig i veckan hoppas jag):






Ursäkta bildkvaliten, det kommer att bli bättre, använde min "party"kamera till dessa bilder.

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2010/01/09 16:25:40

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/25 :  10:48:05  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Ojojjj!! Kom igen nu Mange!! BILDER !!!! Vad väntar du på??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/03/25 :  17:23:17  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
ja mer bilder tack :D

eoJeud
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/03/25 :  21:30:27  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Jovisst kommer det mer bilder på Ella, imorgon kväll. Hon kände sig lite trött idag.



Visst är det skoj med kablar??. Det är salig blandning av bra kablar och lakrissnören vilka ska bytas ut allt eftersom jag får råd.
Jag har upplevt skillnader mellan kablar och därmed är det skillnad på olika kablar enligt mig, snälla ingen debatt här, va?

Kommer med mera bilder snart och en bättre bild på härligheten. Har dock två jobb och familj att sköta så lägg av å tjööta va Mahler

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2009/02/28 18:20:57
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/26 :  08:29:52  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
quote:
Kommer med mera bilder snart och en bättre bild på härligheten. Har dock två jobb och familj att sköta så lägg av å tjööta va Mahler




Naaaaah, stackare!!

Jobbigt med heltid??


-----------------------
Tabula Rasa!

Edited by - Mahler on 2008/03/26 08:38:53
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/03/26 :  22:12:12  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Nu har Ella piggnat till lite



och här är hjärtat på plats



Ella är en stadig 2-vägare på ca 25liter. Vikt ca 12-15kg (tom).

mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/03/26 :  23:08:32  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
quote:
Vikt ca 12-15kg (tom)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/03/26 :  23:11:32  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Ella är alltså en centerhögtalare som gjordes endast två ex. Den passar utseende mässigt med Marten gamla Miles 2:or och Mingus 3:or. Den har samma "bestyckning" som Miles 2 dvs keramdiskant och två kerambasar.

Så här ser den ut i mattsvart med grovkornigt metalick tilsats.


Den hade körbärs faner och den var portad bakåt när jag tog hand om Ella men jag har satt igen porten och ska köra den sluten.

Ännu en bild:




Vad tycks??

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2009/02/28 18:23:01
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/03/26 :  23:15:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kommer bli läckert helt klart.
Att du ändrade från portad till sluten, vad berodde det på ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/03/26 :  23:28:14  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Ser brutal ut redan innan elementen kommit i.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/27 :  08:30:28  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Ssllurpp!!

När blir man bjuden på hembesök hos dig tro??

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/03/27 :  12:34:22  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
quote:
Att du ändrade från portad till sluten, vad berodde det på ?

Del var porten bakåt vilket gör,tycker jag, att man lättare kan få problem med att man måste ha ett visst avstånd bakåt för att den ska kunna "andas"(jag vet, konstig förklaring).
Jag tänkte dock ha port nedåt för att komma runt det problemet och ändå komma ner till kanske ca 35 hz, men då förlorar man lite i kontroll så jag kör den sluten, kan kanske komma ner till 40-45 hz ändå. Jag får prova ut den och ev. porta den senare.
En viss Leif hade ett visst inflytande över detta beslut.

quote:
När blir man bjuden på hembesök hos dig tro??


ja, som kommunalare så har du väl gott om tid så snart så....
Måste fixa färdigt Mingus:arna först. De har också fått sig svart metalick lack.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/03/27 :  12:50:21  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Njaa,

KommunARBETARE visst!!

Men inte kommunalare!! ;-)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/03/31 :  12:36:15  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
quote:
Njaa, KommunARBETARE visst!!Men inte kommunalare!! ;-)
Same shit, diffrent name

Tänkte skriva vad det är för grejor jag har, så kommer kanske lite bilder ikväll.

TV: Panasonic 42PX700
Dvd: Marantz 6600 och en billig Philips
Video: Philips 630
GameCube tv-spel
Comhem HD Dekoder
Ljud: Parasound AVC-1800 + Parasound HCA-855A (5-kanals slutsteg)

Kablar:
Videosignal: Monster Cable M-series HDMI-kabel som används ihop med Marantzen, Supra HDMI-kabel som används ihop med Comhems dekoder. Supra scart som används ihop med Philips DVD:n, noname scart till videon samt någon universal historia till GameCube.

Digital ljudsignal: 2 x JormaDigital kabel som används ihop med DVD:erna, noname optiskt kabel som används ihop med Comhem dekodern.

Analog ljudsignal: Till alla analoga signaler används noname kablar, sk. lakrissnören, samt något mera påkostade signal och högtalarkablar. Dessa kostar dock inte mer än max 150-200kr/st.

Högtalare: Mårten Design Ella, tvåvägs center med två 7 tums kerambasar och en keramdiskant. Vikt ca 25-30kg
Mårten Design Mingus 3, tvåvägare med en 7 tums kerambas och en keramdiskant. Vikt ca 25-30kg/st
Hembyggda Needle med Jordan bredbands element med en billig diskant som sateliter.
Sub: REL R-305 och ett hemmabygge med en tiotums aluminium element och 2.0 Hypex som förstärkare.

Investeringarna längre fram kommer att först handla om att byta ut analoga signalkablar och
högtalarkablarna till bättre grejer.
Jag har köpt båda Parasound delarna beg. för jag väntar på att försteg eller att surround
recivrar som klarar av de nya HD-ljudformaten ska komma ner i pris, ett annat krav är att den
även ska ha en HDMI-bildväxel med två utgångar, en för plasman och en för full HD-projen
som jag vill ha i framtiden.
Jag vill också ha ett Wii ,för barnen naturligtvis , och en PS3, för Blu-ray spelaren naturligtvis .

Suck, mycket pengar bli det#8230;.

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2008/03/31 12:39:52
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/08/06 :  19:51:53  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Nu börjar det falla på plats hemma...


Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/08/06 :  21:18:31  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
En bild mer......


och en till..

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2008/08/07 :  10:21:12  Show Profile Send 80-talet a Private Message  Reply
fina bilder, ser ut att bli grymt snyggt i svart!! men jag vill se helheten

eoJeud
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/08/07 :  11:37:12  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
quote:
fina bilder, ser ut att bli grymt snyggt i svart!! men jag vill se helheten

Tack, och jag är mycket nöjd med färgen. Mattsvart med stora metallick korn i. Gillar inte "high gloss" riktigt.

Mingus III i full frihet...


Och så en dålig bild tagen med min mobilkamera på Ella när det sitter element i. Tyvärr så finns inte bas elementen kvar där, det ar Mingus elelmenten som sitter där och de spelade ungefär 3dB för högt pga av det lite modade Miles 3 filtret som finns in Ella:n. Det fanns basar som passade men de behövdes tydligen till några som kallas "riktiga kunder", vet inte riktigt vad Leif menade med det.....
Men det kanske ordnar sig imorgon....

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/08/07 :  12:09:15  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Och här är systemet (och även trådskaparen fot).......


Bänken har jag fixat genom att köpa två billiga skåp på IKEA, sågat till en MDF-skiva och målat den i den mattaste (?) svarta färgen som fanns och skruvat, trälimmat och silikonat fast den i de två skåpen.
Blev rätt så bra om jag får säga det själv.... Det finns också möjlighet att skaffa glasdörrar men jag får se....
Tyvär så måste jag ta bort benen på denna då Ella är väldigt stor och hon får inte plats under tv:n. Skaffar nog korta dörrstopp så får jag en lite vibration dämpning på köpet.

En liten närmare bild på Mingus, hmm borde ha damm torkat lite...


Vad tycks

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2008/08/07 :  12:35:44  Show Profile Send Mahler a Private Message  Reply
Najjjs,

Hur funkar det ljudmässigt med subban i mitten???
Lite smått nyfiken bara då jag själv funderat både en åck två gånger
på att bygga om min egen bänk och placera en sub i mitten.

Snyggt annars!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

Marina Jansson
Member

2328 Posts

Posted - 2008/08/08 :  00:09:05  Show Profile Send Marina Jansson a Private Message  Reply
quote:
Hur funkar det ljudmässigt med subban i mitten???

Var är hon???

Waf, Waf!

Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/08/08 :  04:48:49  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
quote:


Hur funkar det ljudmässigt med subban i mitten???


Var är hon???


Här kunde jag ha skrivit något fyndigt, tex. hon sitter i soffan.
Men det vågar jag inte....min fru läser ibland vad jag skriver här..

Jag inte inte testat ut subbens placering men iom att man kan köra REL (och MJ-acutics) med både hög- och lågnivåsignal simultant och tanken är att den ska stödja Ella nedåt så blir placeringen naturlig (tror jag iaf). Har byggt en sub som jag ev. ska använda oxså.

Bakom Mingusarna så sitter det hemgjorda bas-absorbenter, och jag behöver diffusera och/eller absorbera första reflexen. Funderar på denna lösning:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=66524
fast bygga en djup ram runt det hela så att lite dämp mtrl får plats under.
Mer bilder och en utvärdering kommer nog nästa vecka då jag för hoppningsvis har byggt färdigt Ella och hon har fått spelat (eller tjötat in sig;trots allt en kvinnonamn) in sig.

Mvh

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/08/13 :  12:34:23  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
Firar mitt 200:e inlägg med att äntligen presentera Ella i sin hemma miljö:




Ella låter mycket bra, och mycket. Var tvungen att sänka center-kanalen med 6dB för att inte den ska ta över totalt från Mingusarna. Dels beror det på att hon verkar mer lättdriven och så är det två 7'' basar som svänger...

Nuy skulle jag egentligen kollat på någon sjysst musik dvd eller action film men en lite Ida kom emellan... och nu visas Askungen 3 eller nåt. En bild på frontsetupen...(jäkligt svårt att fotografera i min källare tyvärr, får någon konstig oskärpa)



Tyvärr så verkar det ha hänt något med min Rel-sub, det låter inget från den så jag har ställt dit mitt hemmabygge istället och den duger så länge. Testade den igår och ställde den visst lite högt när jag justera in lite parametrar, för när min fru kom ner under en Depche Mode konsert så undrade hon varför subben stod "utanför" bänken. Den hadde hoppat ivag 3-4 dm....

Vad tycks ???

Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2008/08/13 :  12:36:56  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message  Reply
Brutalt snygg blev hon där hon står,Ella.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Rob
Member

242 Posts

Posted - 2008/08/13 :  16:15:48  Show Profile Send Rob a Private Message  Reply
Har du en bra film hemma så kommer jag med snasket och drickan...

Pelle
Go to Top of Page

Pettersson
Member

441 Posts

Posted - 2008/08/13 :  23:58:20  Show Profile Send Pettersson a Private Message  Reply
quote:
Brutalt snygg blev hon där hon står,Ella

Tack Mc Square, lite speciellt att veta att jag är den enda som har en Ella och att är den byggd efter Martens "principer"

quote:
Har du en bra film hemma så kommer jag med snasket och drickan...

Pelle

Älskar när du pratar så...
Naturligtvis blir det filmkväll. Någon nuskaviskjutaallasomsynsmedettoändligtstortmagasin film eller en tråkig seriös film kan vi prata om. Ska bara se om jag kan få igång REL:en så rutorna på källar fönstret hoppar ut..., annars tar vi det ändå.

Jag bestämde mig att jag ska vara nöjd i två-tre månader innan jag börjar fundera på nästa steg innan jag insåg att det var bara tre veckor kvar till Arken...Jag ska satsa hårt på akustik nu och bygga och skaffa mig dämp- och diffusor grejor för att optimera ljudet så långt som det går.

Mer bilder på hembion och min stereo kommer...inga fler komentarer?

Mvh


Marten svansen....mina åsikter är mina egna
Det är resan som är målet.......
Mina Spotify favoriter..pettersson
Gondul M + Audio Space KT-88 + keram-stativare

Edited by - Pettersson on 2008/08/14 00:05:01
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000