HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Min Vintageanläggning
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tommyb
Starting Member

5 Posts

Posted - 2010/01/17 :  12:54:04  Show Profile Send tommyb a Private Message  Reply
Dessa otroligt väljudande JBL L 212 köpte jag 1978/1979 på Expert i Stockholm / Gallerian. Ultrabasen har dåvarande Spånga Radio servat (2004) samt bytt en nätlikriktare på. Basen är omskummad av HIFI-Kit (2004). Fronten har nytt tyg (gamla under) Da det Blivit lite slitet Samt att märket saknas, nytt kommer.
Basarna på sidosystemen vart omskummade 2005 av HIFI-kit och har orginaltyget på.Men det saknas Ett märke som beställas kommer att.
Slutsteget H / K Citation 16A även det inköpt på Expert i Stockholm / Gallerian 1978 har servats av Sontec bytts Där det ingångs och drivtransistorer, byte av vilströmskretsar i BADA kanalerna samt kontroll av uteffekt V / H i 8 ohm, vid 188/190W 0, 05% Distoration.







Mvh Tommy

Edited by - tommyb on 2010/01/17 18:32:52

Forsman
Member

212 Posts

Posted - 2010/01/17 :  13:09:15  Show Profile Send Forsman a Private Message  Reply
Ett kul udda system från JBL, hur låter dom i jämförelse med dom mer konventionella JBL burkarna från samma tid?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2010/01/17 :  15:32:53  Show Profile Send 24U a Private Message  Reply
Häftigt! Hade ingen aning om att sådant fanns, trots att jag har JBL-bibeln hemma och läst den pärm till pärm... Kul!

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

tommyb
Starting Member

5 Posts

Posted - 2010/01/17 :  15:49:10  Show Profile Send tommyb a Private Message  Reply
Jag tycker nog att det är en mycket bättre / luftigare och detaljerad ljudbild som beror på att det är ett 4-vägssystem, ultrabasen tar signalerna ifrån 70 hz ner till 20 hz. Ultrabasen har ett eget delningsfilter/förstärkare som sköter detta.
Detta med att det sedan bara är 8" basar i sidosystemet gör att det aldrig blir påträngande högt ljud.
Ljudmässigt är dessa helt underbara och låter bättre.

Mvh Tommy
Go to Top of Page

OliverBjuhr
Member

99 Posts

Posted - 2010/01/17 :  19:06:07  Show Profile Send OliverBjuhr a Private Message  Reply
Haha fint farsan :)
Måste hålla med om att systemet låter riktigt trevligt! ovanligt som tusan, finns 1 system tillsalu i USA för 10000:-


MVH Oliver Bjuhr

JBL L212 + Ultrabass
JBL L100 Century
Harman Kardon Citation 17S
Harman Kardon Citation 16 x2

Vintage for life!

BMW m5 Turbo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000