HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Grattis XTZ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/27 :  16:43:46  Show Profile Send huzze a Private Message
Kanontest i senaste (Norska) fidelity av XTZ 99.26

"Råbillig High-end monitor"
"Budsjettreferansen"
"Er det ingen ende på hvor billig high end kan bli?"

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2008/02/27 :  16:46:47  Show Profile Send matte76 a Private Message
Kul, men vad innebär "high end" egentligen?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/27 :  17:21:47  Show Profile Send huzze a Private Message
Ja det är ju frågan, men jag har min tolkning, tidningen sin.
Sammanfattningsvis i testet, så är högtalaren lite kräsen på kringutrustning vilket gör att den passar bättre i en dyrare anläggning än i en budgetanläggning. Kanske det de avser?
Som high end avser de även byggkvalitet och komponentkvalitet som här tydligen fås till rimlig peng.

Edited by - huzze on 2008/02/27 17:22:31
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2008/02/27 :  17:48:16  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
High end eller ej, jag tycker de verkar mycket lovande!
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/02/27 :  17:52:34  Show Profile Send Eref a Private Message
Norrmännen är väl jäviga, SEAS...

Men grattis ändå! De verkar ju inte bara snygga utan låter visst
riktigt bra till ett rimligt pris.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2008/02/27 :  17:52:59  Show Profile Send jonasz a Private Message
Har personligen aldrig hört dem men med tanke på elementen som sitter i finns riktigt bra förutsättningar för välljud! Går ju knappt att köpa elementen för samma pris som högtalaren kostar...

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2008/02/27 17:54:10
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2008/02/27 :  23:14:40  Show Profile Send FBK a Private Message
Fick tidningen idag så den testen ska man läsa

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2008/02/28 :  06:39:17  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
XTZ är fruktansvärt prisvärda.
Jag är kanonnöjd med mina. Bara centern just nu som inte är XTZ men det skall åtgärdas snarast

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/28 :  09:48:48  Show Profile Send jos a Private Message
Finns inget uttryck inom HiFi som är så urvattnat som "high-end". "High-end till budgetpris" "High-End för 299 kr.."

Men värst är tidningen Bild och Ljud Hemma (Namn?) som har minst tre artiklar om High-End prylar för under si o så mycket pengar i varje nummer...

Hur svårt kan det vara generellt? Är High-End en högtalare för 6000kr eller är det kanske ett par Watt Puppy? Äh, - säg att båda är det så blir allt high-end...

Här är en definition från wikipedia:
quote:
High-end audio är HiFi-utrustning som skapas för finsmakare och entusiaster för att vara det allra bästa, oavsett vad det kan komma att kosta. High-end audio-maskiner kan därför bli extremt dyra. Man kan jämföra med bilmärken eller viner och tala om high-endapparaterna som ljudteknikens Ferrari eller Romanée-Conti.

Den här artikeln är hämtad från http://sv.wikipedia.org/wiki/High-end_audio


Edited by - jos on 2008/02/28 09:55:07
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2008/02/28 :  09:52:27  Show Profile Send jos a Private Message
Blev så trött så jag glömde säga att det vore intressant att lyssna på den där högtalaren
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2008/02/28 :  11:53:25  Show Profile Send Jamo a Private Message
quote:
Kul, men vad innebär "high end" egentligen?

Det finns en bok i tegelstensformat (600 sidor) som heter The Complete Guide To High-End Audio, skriven av Robert Harley. Det är säkert många av er som har boken. I inledningskapitlet som han kallar What is High-End Audio? så skriver han:
First, the term "high-end" refers to the products' performance, not their price.
Second, high-end audio is about communicating the musical experience, not adding elaborate, difficult-to-operate features.
Finally, the goal of high-end audio is to make the equipment "disappear"; when that happens, we know that we have reached the highest state of communication between musician and listener. High-end audio isn't about equipment; it's about music.

Harley kopplar alltså inte high-end med prislappar eller design eller status utan endast till musikupplevelsen, känslan att man lyssnar på musikanter och inte på en hifi-anläggning.

Det här är måhända i gränslandet till OT, men jag tycker det förtjänar att lyftas fram. Behöver jag påpeka att jag gillar Harleys inställning till uttrycket high-end väldigt mycket?

Edit: Rättat stavfel

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2008/02/28 12:29:42
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/02/28 :  12:31:39  Show Profile Send huzze a Private Message
High End-diskussionen kan fortsätta här http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67147
Det gör inget att det är OT men det verkar förtjäna en egen tråd och det är inte meningen att XTZ's vara i high end eller inte skulle vara debatten.

Edited by - huzze on 2008/02/28 12:32:37
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000