HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spela på diagonalen i små rum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/02/27 :  09:19:51  Show Profile Send Sundström a Private Message
Suck! Jag brukar lyfta ut ett par högtalare till storrummet när jag vill lyssna på avspänd musik. Mitt lyssningsrum är på 4*4 meter och ger inte det där samspelet mellan inspelat rum och lyssningsrum som kan få tonerna att sväva i luften. (studioskivor låter många gånger alldeles för torrt och tråkigt)

Nu ger jag mej på att prova några futtiga decimeter mellan högtalarna och skiljevägg i mitten för att behålla stereobilden. Är det någon som har prövat? Jag hoppas att den ökade längden till sidoväggarna ska underlätta för svävande toner.

Med några deci mellan högtalarna så slår det mej att det går göra uppställningen på diagonalen i rummet....tror inte ens på den idén själv. Jag får se om jag orkar pröva det med. Diagonalspel borde ju inte ge reflektioner från sidoväggar....det är nog mindre bra i mitt sökande efter svävande toner? Men men, jag kanske blir först i världen att spela på diagonalen så jag antar att jag testar det med.

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/02/27 :  10:02:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
ställa högt 30 cm från en diagonal borde rimligtvis motsvara 15 cm vinkelrätt - om jag förstår det rätt att du sitter i ett hörn och burkarna i motsatt dito?
du kan ju kasta in ett gäng filtar och kuddar i hörnet också och testa...
nackdelen kanske är att du får direktreflexerna 90 grader till dina öron och de är på strålningens huvudaxel i st f sidostrålning (svagare) som studsar mot en rät vägg...labba mer tjocka filtar på väggen vinkelrätt från din sweet spot...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2008/02/27 10:03:39
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2008/02/27 :  10:11:57  Show Profile Send jonsson a Private Message
Har iaf sett några här på forumet som spelat på diagonalen med GOTT resultat.. Prova!!! Det är ju helt gratis och 100% återställningsbart om det inte funkar hos dig!!

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/02/27 :  10:40:43  Show Profile Send Sundström a Private Message
Fostexhögtalarna kanske blir riktigt lyckliga när de får sin hornmun förlängd av rumshörnet :-) Jag ger mitt lyssningsintryck i morgon.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2008/02/27 :  11:06:01  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Blandade känslor för diagonalspel här.
Klart testvärt iallafall!
Skulle inte förvåna mig om du får lite "Wow!"-upplevelse till en början.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/02/27 :  11:11:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man får en kraftig basförstärkning om man sitter inne i hörnet.
Radiolagret i Göteborg körde med denna placering och förordade den. Högtalarna stod med knappt en meters mellanrum och ingen skiljevägg.
Ljudbilden blev en aning smalare än vad jag är van vid men gick långt utanför högtalarna, så det blir inte så ihopklämt som man kanske skulle tro.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2008/02/27 :  11:31:13  Show Profile Send vole a Private Message
En bekant till mig kör på detta viset med MYCKET gott resultat.. Visst där är ett par saker som "spökar" men det är mer frågan om akustik åtgärder (har för mig att han har brottat omkull ett av problemen nu).. Kör på åå se vad det resulterar till !!

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2008/02/28 :  11:22:52  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det funkade ganska bra att spela på diagonalen. Jag kunde inte sätta mej så nära hörnet bara. Då blev ljudet burkigt. 1,7 meter in lät det bra. Med skiljevägg kom stereobilden fram. Men mitt rum fortsatte att låta torrt.

Bäst blev det när jag ställde högtalarna på mitten av ena väggen med 70 cm från element till element. Luftigt och till och med bättre djupperspektiv än vad den vanliga breda högtalaruppställningen gav. Stereobredden är minskad och lite luddigare, men inte så det stör. Eftersom högtalarna nu spelar mer rakt emot mej vinner jag också detaljskärpa (funkade inte med toe-in i gamla standarduppställningen).

Det verkar vara som jag hade tänkt. Att musiklyssnandet vinner på att ha lite längre från högtalarna till sidoväggarna. För mej blir det här alldeles utmärkt! Äntligen svävar tonerna runt så där trevligt igen trots att jag sitter i ett litet rum :-)
Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2008/02/28 :  12:43:12  Show Profile Send llerk a Private Message
Låter inte som en lyckad kombination. Men jag har inte testat,så vem vet!!!

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000