HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  18:21:24  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Andy: Du har nog alldeles rätt! Kan inte du ta reda på hur detta med stegmotorer funkar, vid vilket varvtal trivs dessa varianter bäst etc.? Att jag tyckte 7,5graders verkade rätt var med vetskapen om att 24poliga synkronmotorer drivna med nätfrekvens verkligen fungerar i praktiken.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  18:24:28  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Det är väl sk-t detsamma vad som händer vid starten! Bara eländet drar igång och stbiliseras inom någon minut så kan det väl gärna få stå och vicka litegrann. Normalt sett brukar man ju låta skivspelaren stå på hela tiden eftersom lagringarna sägs må bäst av detta.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  18:28:44  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Tommy: Förstår fortfarande inte vad du menar med ditt uttryck:

"Hur Du än vrider och vänder på det får Du två radiallager ett axiallager."

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/31 :  18:34:21  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
reVintage:
quote:
Att jag tyckte 7,5graders verkade rätt var med vetskapen om att 24poliga synkronmotorer drivna med nätfrekvens verkligen fungerar i praktiken

Dina erfarenheter är nog rätt. Det är väl lättast att använda sig av nätfrekvens. Men Altmann säger:

"We need a sine-wave for coil #1 and a 90 deg offset sine wave for coil #2... This is often done with a mains transformer plus a capacitor for delaying the sine for coil #2. This is not really accurate and also not adjustable."
Det är därför han förordar tex en CD och en förstärkare... Då kan man välja att ha 53,7 Hz om det behövs.

Jag kan naturligtvis inte stå för hans ord. MEN en sak kan jag säga: om vi väljer nätspänning/transformator, så krävs det en EXAKT avpassad pulley. Men om man tar det med en CNC samtidigt som tex skivplattan fräses, så har man väl löst det problemet?

Mvh
Andy

Edit: Jag ska titta in i stegmotorer också, om jag har möjlighet. Men jag tror inte vi behöver göra en stor vetenskap av det.

Är stationerad i Uppsala.

Edited by - Andy on 2008/07/31 18:36:56
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  18:56:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Tommy: Förstår fortfarande inte vad du menar med ditt uttryck:

"Hur Du än vrider och vänder på det får Du två radiallager ett axiallager."

Lars: Våra krafter radiellt, verkar efter en linje inte en punkt. Om vi har ett "kombilager" har vi bestämt en punkt. Inte en linje. I praktiken är det svårt (minst sagt) att samla alla krafter till en punkt.
Vi behöver två punketer, och då kan definiera en linje.

Ditt koncept har två punkter radiellt sett och en linje.

Om jag bara kan förklara lite bättre, men jag är ingen pedagog.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  19:46:28  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Du får ursäkta, men din förklaringen är fullständigt obegriplig!
En bild säger mer än tusen ord........

Hur som helst så är det väl bra att vi inte är inne på samma linje. Min idé är som sagt att eliminera behovet att ett radial-lager med snäva toleranser då det troligtvis blir för krångligt/kostsamt att ta fram.

Om vi ser realistiskt på det ev. projektet så är nog snarare tallriken stötestenen då jag tror att den har ännu större betydelse för ljudet än lagret. Men med rätt utformning kan samma tallrik säkerligen användas oavsett lagringstyp.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/31 19:48:58
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/31 :  19:59:00  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
En bild säger mer än tusen ord.......

Japp, så är det, Gubben har du en bildversion?

quote:
Hur som helst så är det väl bra att vi inte är inne på samma linje. Min idé är som sagt att eliminera behovet att ett radial-lager med snäva toleranser då det troligtvis blir för krångligt/kostsamt att ta fram.

Det är väl det som är ideen med ett forum, vi diskuterar utan att komma med egna sanningar hela tiden, utan vi diskuterar oss fram till en rimlig lösning som dels fungerar och som de flesta av oss har en rimlig chans att åstadkomma.

Som jag ser det finns det flera olika lösningar på lagret, det optimala finns nog redan, men det viktiga ÄR att det ska finnas en rimlig möjlighet att kunna tillverka det själv...

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  19:59:48  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Andy:
Tycker att Altmanns förslag med att alstra två fasförskjutna sinustoner med "rätt frekvens" i datorn och att sedan bränna ner dem på CD är helt genialt! Äntligen får man en vettig användning av CD-spelaren ihop med grus-förstärkare!!!!! Dessutom försvinner behovet av att få exakt rätt diameter på trissan vilket inte är det lättaste då yttre faktorer säkert påverkar. Bra för köksbord-DIY!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/31 20:01:34
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:00:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Lars dert är riktigt det Du säger. Ditt koncept har kvaliteer som ska lyfta fram, kan användas.

Har Du fler så upp med dom!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:03:34  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Rackarns vad Ni är snabba å skriva.

quote:
Japp, så är det, Gubben har du en bildversion?

Jag ska se vad jag kan åstadkomma, bumms!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:05:28  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Andy:
Tycker att Altmanns förslag med att alstra två fasförskjutna sinustoner med "rätt frekvens" i datorn och att sedan bränna ner dem på CD är helt genialt! Äntligen får man en vettig användning av CD-spelaren ihop med grus-förstärkare!!!!! Dessutom försvinner behovet av att få exakt rätt diameter på trissan vilket inte är det lättaste då yttre faktorer säkert påverkar. Bra för köksbord-DIY!

Håll i denna variant. kommer säkert till pass vid behov.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:09:39  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Har funderat på plinten. Jag gillade den allra första varianten av Continuo, den som luktade styren när man borrade i den(fäste för 3012R på den tiden SPU Gold gällde).

Ett annat säkert kort är granit alt. marmor. Diskuterade detta med "min" kille då han gjorde fönsterbänkar och diskbänk i dessa material åt mig. Det verkar inte vara några problem att ta fram sådana till vettigt pris. Standardtjocklek är 30mm så man skulle kunna tänka sig två lager som ev. limmas med DG-U2.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/07/31 20:17:07
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:15:06  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Har Du fler så upp med dom!

De bästa behåller jag för mig själv!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:26:33  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Näääää.....

Du får inte bli "putt" för att jag "stular till att".

Jag gå hällre på reträtt och ber om ursäkt, än och kränker Dina kreativ insattser, det ska Du vet Lasse.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/31 21:29:24
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:32:51  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Oroa dig inte Tommy! Det är bara på skoj alltihop. Vi måste få skämta på samma gång som vi kivas.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  20:39:07  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Phuuuu.....

Jag jobbar på Ditt förslag. Och vi ska ge det en seriös "genomlysnig".
Det gäller att sätta fingret på svagheterna. Och sedan komma med konstruktiva förslag, så vi kan "bygga bort" dom.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  21:15:03  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Du PG....

quote:
vi diskuterar utan att komma med egna sanningar hela tiden,

......vi ska försöka, att inte "finta" Newton, Hook, Pytagoras och andra killarna Du vet...

Jag lovar Dig, man får surt käka upp det.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2008/07/31 :  22:05:10  Show Profile Send patst577 a Private Message  Reply
Ni är ju otroliga... har ni inget vettigt att göra en torsdagkväll?

Jag är mycket intresserad av det här! Fortsätt med det här så bygger jag nog gärna. Jag må vara maskiningengör men lager är inte riktigt min starka sida. Gillar dock Lars koncept, fast jag tror Tommy har mycket vettigt att säga han med.

/Patrik
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/31 :  23:05:42  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
reVintage:
quote:
Äntligen får man en vettig användning av CD-spelaren ihop med grus-förstärkare!!!!!

Dessutom kan man styra skivspelaren med fjärren!

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/07/31 :  23:11:33  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
quote:
Det gäller att sätta fingret på svagheterna. Och sedan komma med konstruktiva förslag, så vi kan "bygga bort" dom.

Svagheterna är:

1 För dålig anliggning av remmen.
2 Pendelverkan och därmed krav på viskös dämpning med kleggig silikonolja
3 Stora krav på balansering av tallriken
4 Svårt att anordna eget chassi till motorerna

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  23:33:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Såhär ser "mekaniken" ut för konceptet.

Variationerna i krafterna F1, F2 och F3 ger reaktionskrafterna R1, R2 och R3.
Hur det påverkar skivtallriken beror nog på hur man konstruerar och framför allt dimensionerar det hela.
Vad den viskösa dämpningen bidrar till beror lite på hur hårt den dämpar.
Om nålens vinkel i spåret kan påverkas på ett kritisk sätt, kan jag inte bedöma som det ser ut nu.
Men låt oss först analysera variationerna mellan F1, F2 och F3.

Om vi får "knorr" på den viskösa dämpningen......hur, hur.

Kulan är ritad i förstoring och överdrivet, för att visa anliggnings punkterna. det är dessa som förmodligen har "jäckat jappsen" i deras projekt.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/31 23:57:28
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  23:37:00  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Svagheterna är:

1 För dålig anliggning av remmen.
2 Pendelverkan och därmed krav på viskös dämpning med kleggig silikonolja
3 Stora krav på balansering av tallriken
4 Svårt att anordna eget chassi till motorerna

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/31 23:37:28
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/31 :  23:45:52  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
patst577@

quote:
Ni är ju otroliga... har ni inget vettigt att göra en torsdagkväll?

Näe....och inte Du heller!

Häng på "patst577". När Du minst anar det är det Din tur att "slänga in ett köttben".
Vi ser fram emot det!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/08/01 :  00:07:47  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
....vi ska försöka, att inte "finta" Newton, Hook, Pytagoras och andra killarna Du vet...

Jag lovar Dig, man får surt käka upp det.

Så är det.............

Lite "runtom teorier" skadar inte, .

Det här är en lärorik tråd, och det finns säkert ännu mer att ta till sig.

PG

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2008/08/01 :  01:39:52  Show Profile Send reVintage a Private Message  Reply
Gubben: Nu tänker jag ifrågasätta alla dina antaganden och förklaringar. Detta för att vi tillsammans ska få en djupare belysning av vad som händer.

Man måste nog titta på de inbördes relationerna mellan krafter och massa i systemet. Det är du också inne på när du nämner konstruktion och dimensionering.

Jag saknar kraftpilar riktade mot tallrikscentrum orsakade av remspänningen.

Om vi förutsätter att vi har en "tung", 4-8kg,tallrik där tyngdpunkten förlagts lågt och att vi när systemet stabiliserats inte behöver någon nämnvärd drivkraft så kan inte kraftvariationerna vara ens värda att ta i beaktande. Min idealtallrik har en densitet på 2-3kg/dm3 dessutom med ett tyngre material, ex.vis bly, förlagt perifert nära undersidan(jfr Goldmund Studio, f.ö. den i särklass sämsta skivspelare jag haft, då kombinerad med Air-tangent).

Jag får för mig att du fortfarande är inne på vad som händer innan systemet stabiliserats. Det jag ser är en förklaring på hur eländet skulle kunna bete sig vid uppstart. Någon annan orsak kan jag inte se till varför kulan annars skulle vandra upp på sidan av den konkava thrust-platen.

Den gyroverkan som kan tänkas uppkomma, iofs positivt om den gör det, är nog inget att räkna med då hastigheten är alltför låg.

En variant skulle vara att anbringa drivning i exakt samma nivå som anliggningen i axiallagret. Detta skulle dock innebära en sämre dämpning av ev. pendling.

Den viskösa dämpningen bör bli betydligt mindre i rotationsriktningen än i "sidled". Men jag har ingen koll på hur och om den påverkar, det är mer en "magkänsla" att den skulle göra nytta. Rent hypotetiskt skulle vi kunna ta bort den viskösa dämpningen eftersom den mer är att betrakta som en "option". Vad händer då med din tänkta R3?

Förstår ej heller varför du strukit två vedertaget viktiga och ljudpåverkande "nackdelar". Måhända pga att du kanske inte har så stor erfarenhet av att leka med "hajänd"-skivspelare? Du skulle höra hur mycket som händer när man ex.vis driver en Continuo(Bo H håller dock inte alls med mig) med separat motorkassett och silketrådsdift. Personligen skulle jag inte ens i mina vildaste hajfajmardrömmar bygga en skivspelare med motorn/motorerna monterad i samma chassi som arm och tallrik.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2008/08/01 09:12:09
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000