Author |
Topic |
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 22:39:05
|
Jag tycker att det vi kommit fram till är fantastiskt en hel del spånande har gjort att vi har kommit en bit på vägen.
Men nu tänker jag vara lite negativ på det hela upplägget. Vad vi försöker göra är en skivspelare som man kan kalla hifi-forumets egen, men gör vi det?
Vad jag menar är att den som vill skall kunna göra denna skivspelare utan egentliga maskiner och gärna på köksbordet med minimal tillgång av verktyg. Jag känner att det finns risk att vi tillverkar ett visst antal lagerhus sedan blir det inte fler då kanske vi har stillat vårt ego och det blir inga fler skivspelare.
Vad jag efterlyser är en skivspelare alla kan tillverka år efter år med enkla medel gärna av standard grejer utan en avancerad maskinpark precis som HFLS-1 annars är det risk att det blir för svårt för att kalla den HFRP.
Ett alternativ jag kan tänka mig är att vi utgår från vilka verktyg man oftast har hemma och bygger allt efter detta, visst det kan bli väldigt knepigt att få till det men det skall gå.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 23:07:14
|
quote: Vad jag efterlyser är en skivspelare alla kan tillverka år efter år med enkla medel gärna av standard grejer utan en avancerad maskinpark precis som HFLS-1 annars är det risk att det blir för svårt för att kalla den HFRP.
Ett alternativ jag kan tänka mig är att vi utgår från vilka verktyg man oftast har hemma och bygger allt efter detta, visst det kan bli väldigt knepigt att få till det men det skall gå.
Det här är en bra grundinställning.....
Gubben "numera på Öland" är säkert av samma uppfattning , och du Gubbe, var än du befinner dig, tack för ditt engagemang...., det är värdefullt .
Bubbel, lite får man offra om man ska lyckas, det räcker inte med en kökskniv och en korkskruv, så lite krav kan det ställas på verktygsparken
PG
|
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 23:52:29
|
quote: det räcker inte med en kökskniv och en korkskruv
Lägg till en stekspade så ordnar det sig .
Visst har man en del saker men och jag vet att man kan lösa svåra saker med enkla medel, men det jag har tänkt på är att det inte får bli engångs grej av det hela.
Anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 17:53:10
|
Bubbel: Tycker att köksbordsbygge är en bra idé!
Nu har jag varit på Robbans Speed-shop och handlat för en dryg femhundring:
1 insugsventil Shovelhead 1 ventilstyrning Ampco-45 till d:o 1 teflonventiltätning till d:o
Tycker det är lockande att kunna bygga av färdiga bitar. Tänker testa med inverterat, mao vända upp och ned på Altmanns lösning. Därför behövs tätningen. I original har tätningen två klämringar, men när man tar bort den undre som ligger kring ventilen får man presspassning som säkerligen hindrar smörjmedlet att försvinna. Ytfinheten i styrningen är väl inte så imponerande men det är inte lika kritiskt med ett inverterat lager.
Ska beställa 8mm keramiska kulor. De kostar ca 25kr/st och miniorder är ca 450kr +frakt från USA. Ska kolla med ett svenskt företag som heter Spekuma också.
Vet ej hårdheten i ändan på ventilen, funderar på en hårdmetall alt. keramisk platta istället om något sådant finns färdigt. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2008/07/30 18:06:12 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 20:03:08
|
Gubben: quote: Ölnad
Talar du av egen erfarenhet
Bubbel: Helt ok med ett köksbordsbygge. MEN det finns ju vissa här som faktiskt har en partner av ett visst kön, som ogillar just KÖKSBORDSbyggen. Skämt åsido, förmodar att du underdriver lite granna... Om just lagret är en så viktig del, tänker jag att det krävs lite extra energi som läggs där - några pannor som läggs i veck. Annars kan vi ju skippa vårt mål med -60dB också och det måste ju vara en liten utmaning - nåbar, dock.
Kanske någon kunde speca vilka verktyg som krävs för denna skapelse?
Gubben: En liten fråga: Min tanke bakom det här nya konceptet (som för övrigt känns som att det är på rätt väg) är att lagret består av: 1) en stabil axel, som inte rör sig 2) en kula 3) en "huva" som snurrar med plattan (för att göra ytan plan och hård) och 4) ett rör som går ner från skiv-plattan för att centrera axeln - mindre rumble. Är det rätt tänkt?
I så fall: Är det inte ett rätt så svårt företag att få till röret? Det känns som Akilles-hälen för mitt oupplysta sinne. Borde inte det vara det som är det mest stabila på hela strukturen? Om vi ska ha det exakt, exakt, krävs precision. Hur mycket mellanrum blir det? Om man inte får innermåtten helt exakt, borde det öka friktionen rätt rejält. Men de fabrikstillverkade cylinderrören kanske har hög precision? I mitt stilla sinne, känns det som att man ska lägga lagret högre upp. Då har vi en kortare hävstång och en lägre tyngdpunkt. Dessutom känns det som att "huvan" skulle skapa rumble - är det klokt att lägga en platta på EN KULA? Känns precis som de där "Saturnus-bollarna" man hade i småskolan för att öva på sin balans Exempel på hur man kan göra det enkelt:
Angående Altmanns inverterade lager (som det här är ett enkelt exempel på): Hur man får fettet att stanna kvar? Man använder naturligtvis vakuum-tryck! Lägg bara ett silikon glidlager överst i ventil-guiden, fyll upp dit med olja. Ytspänningen borde också göra sitt till, för att få den att stanna. Eller så skippar man fettet helt och använder två silikon glidlager.
"Simplicity - that's my style!"
Mvh Andy
Edit: Tog bort onödigt missförstånd ang röret. |
Är stationerad i Uppsala. |
Edited by - Andy on 2008/07/30 22:15:16 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 20:12:16
|
I det här exemplet borde för övrigt kulan spela en annorlunda roll än i det förra: Den snurrar med spelarplattan, så det krävs inte en hård yta på borrhålets slut. Då blir själva "pivoten" istället änden på axeln. (Jag förmodar att kulans roll i den förra konstruktionen syftade till att snurra hälften så snabbt som plattan, och därmed verka som en spridare av friktionen till två ytor? Men då förstår jag inte helt varför det silikon lager som tjänar som en stabiliserare av kulan också går upp runt "huvan". Men jag förmodar att man inte kan separera de två helt?)
Mvh Andy |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 21:17:43
|
F-n vad ni krånglar till det! Tryckluft etc.!
Ang. gubbens nya koncept så är det rakt av Continuo och detsamma som Altmanns inverterade.
Andy: Tror att du missat det fundamentala med ett inverterat lager: Det blir mindre viktigt hur "röret" är beskaffat pga av att det är mindre krafter som påverkar. Läs också på lite om keramiska lager jag föreslår: De kräver mindre smörjning.
|
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/30 : 22:05:17
|
Tack för rådet, reVintage... Det tages tacksamt emot! Har du några länkar på lager (förutom den lååååånga som du väl hänvisade till förut, men jag varit för lat för att ta mig igenom...)?
Mvh Andy |
Edited by - Andy on 2008/07/30 22:08:09 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 10:42:07
|
Liten idé i marginalen;
Har man tre motorer så slätar man ut koggningen betydligt till idén ovan, förutsatt att de är ngt vinkelmässigt förskjutna jämfört med varann. Ligger de exakt lika så förstärker de istället varann, dvs adderar koggningen. Dessutom kan man använda mindre motorer som i sig ger mindre koggning. Vanliga stegmotorer är faktiskt rätt billiga och enklare än att hitta/konstruera lagerhus till medlöparna. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 11:14:29
|
Tror inte att drivningen är det primära problemet, snarare om den konkava lagringen utan lagerhylsa fungerar. Tallriken utgör ju faktiskt en pendel som ska dämpas.......
Kanske ett siliconbad() längst ner som på en uni-pivotarm?
Jo, stegmotorer med 7,5graders stegvinkel är det som gäller. Kolla Altmanns http://www.altmann.haan.de/turntable/.
Kullager kan ge ljud ifrån sig vilket nämns i kvicksilverlänken.
Det borde inte vara något problem med förskjutningen, det skulle nog snarare vara svårt att få dem exakt lika.
Å andra sidan kan man nog använda enbart axlar och lagringar från två stegmotorer och bara driva med en om adderad kuggning blir ett problem.
|
Edited by - reVintage on 2008/07/31 11:19:48 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 11:17:06
|
Nu är vi snart tillbaka på det lagret jag föreslog i början av denna tråden
Men varför vill man har tre yttre rotationpunkter(motor+ två lager)?? Det borde räcka med motor o ett yttre lager mittemot motorn.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 11:41:30
|
Tobbe: Jag har också nämnt denna lösning tidigare, men det är som vanligt, ingen lyssnar. Det är ju detta som gör inverterat lager så attraktivt.
3 punkter stabiliserar tallriken i alla riktningar, glöm inte att den blir en pendel när hylsan är helt eliminerad. Jag vet inte om thrust-platen ens behöver vara konkav?
5V stegmotor från Elfa 140:-/st(10):
http://www.elfa.se/pdf/54/05450739.pdf
Ev. behövs viskös dämpning:
Lagom att driva med ett litet stereoslutsteg. Här duger t.o.m. grus! |
Edited by - reVintage on 2008/07/31 11:57:31 |
|
|
Vee-Eight
Member
1015 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 11:48:07
|
revintage:
Precis. Man kan ju justera med stetoskop så att de låter minst. |
- Carlsson Illuminati - "Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet Admin www.Faktiskt.se |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 12:52:10
|
Jo det är ju sant. En pendel vill vi inte ha Men alla lager har någon form av glapp o jag vill personligen hålla nere antalet roterande prylar till så få som möjligt Frågan är om man kan göra de yttre lagren av någon lämplig plast som remmen kan glida över. Alltså de är fast monterande, om vi nu inte ska ha tre motorer |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 12:57:23
|
En fråga
Varför 7,5°/steg stegmotorer? Varför inte 1,80°/steg tex. Elfas 54-461-09 187:-/st vid köp av 10st.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 13:15:19
|
Sådärja! Tillbaka från Öland. Öland brukar vi inte vara på mellan midsommar och första helgen i augusti. Ni ska veta att det är "packat" med "sommargäster". Det är folk överallt, hopplöst att parkera mm. Ska Ni dit, undvik absolut "att vara på vägen" första och sista "semesterhelgen". Då bilbas det köer pga att trafiken är för tät. Skulle olyckan vara framme, blir ni sittandes ett par timma i kön. Ska Ni till ön och vila upp, åk mellan första helgen i augusti och till skolstarten. Detta om den älskade ön Ölnad.
Jag ska väl först rikta mig till alla "trådläsare". Det är viktigt att förstå att vi "jobbar" i projektets första del, "förstudien". Förstudien förpliktar inget. Den läggas i "malpåse" för en tid, den kan tas upp på nytt, och så vidare. Det är här vi bla spånar fullständigt fritt. Och underlaget från förstudien ska ge oss så mycket "kött på benen" att vi kan säga; detta vill vi göra och vi ska vara övertygade om att nå vårt mål. Och då startar man upp skälva projektet.
Nu låter detta lite väl akademiskt, normalt tänker man inte på dessa övergångar. Jag vill bara understryka var på "tiden ström" vi befinner oss.
Anders@
quote: Jag känner att det finns risk att vi tillverkar ett visst antal lagerhus sedan blir det inte fler då kanske vi har stillat vårt ego och det blir inga fler skivspelare.
Jag förstår inte riktigt vad Du menar. Som jag förstår det har vi tre "del-system"; lagring av skivtallriken, motor och driv, tonarm och kanske en fjärde, ett RIAA steg matchande HFTA:an. Ska forum-gänget "ro iland" ett sådant projekt, i HFLS-1:an anda, krävs det en utökat kompitens. Men duktiga forumiset lider vi inte någon brist på, som jag fattat.
Detta med "köksbords-karatären" hänger nog ihop med att vissa delar delas upp i flera smådetaljer. Det ser inte "proffsigt" ut hel enkelt. Detta bottnar i att vi arbetar med "allmäntillgänglig" verktyg. Detta är en utmaning i sig, vi talar här om "DIY-koncept", inte "monterings optimerat", inte "produktions optimerat". Vi lirar i vår DIY-division tillverkningmässigt, men vi strävar efter höga prestanda.
quote: Vad jag efterlyser är en skivspelare alla kan tillverka år efter år med enkla medel gärna av standard grejer utan en avancerad maskinpark precis som HFLS-1 annars är det risk att det blir för svårt för att kalla den HFRP.
Zix och Du tog upp det tidigare i tråden. Och det finns inga vettiga skäl till att släppa på det. Mycket bra formulerat.
reVintage@ Hoppas att Du lyckas med "Altman" varianten. Det vore kull att ha ett "genomtänkt" referens objekt. Utgå ifrån att ventilen är seghärdad HRc 60. Det är utmattningegenskaperna som är viktiga på ventilmaterialet. Om Du ska prova vilket material som är lämpligt, finns det en tumregel som säger "hårt sliter mer på mjukt". Undantaget från regeln gäller vissa polymera material.
Anderas@
quote: Är det rätt tänkt? Är det inte ett rätt så svårt företag att få till röret?
Ja som jag ser det, rätt tänkt. Var vi har två tre spår (koncept) att jobba vidare på ska vi göra en sk "back to back deal". Det innedär att vi försäkrar oss om att leverantörerna ställer upp och levererar. Jag har kollat tänkbara leverantörer, grosister, detaljister och tillverkare av hydraulcylindrar. Kontentan är att det finns lite att jobba med på den punkten.
quote:
Borde inte det vara det som är det mest stabila på hela strukturen?
Jo, det är sant, Anderas. Men vi strävar efter att få hela konstruktionen "jämnt stabilt".
quote: Om vi ska ha det exakt, exakt, krävs precision. Hur mycket mellanrum blir det?
Om vi bara tittar på radiallagret är målet något som på "maskintekniskt" språk kallas "H7 - g6, eller också "nogrant löpande passning". I siffror blir det ett spel mellan 0,006 till 0,035 mm. OBS, OBS detta är målvärden. Sen kan man givetvis ifrågasätta om detta är realistiskt ur DIY-synvinkel med "köksbords-montering" osv. Jag tror det i alla fall och kan utveckla det senare.
quote: Om man inte får innermåtten helt exakt, borde det öka friktionen rätt rejält.
Man kan "stöta på patrull" om monteringen av lagrena blir fel. Men om, jag säger OM vi får ett grepp mellan axel ock lager. Tar vi hoktuna:s förslag på slippasta så fixar vi det också.
quote: Men de fabrikstillverkade cylinderrören kanske har hög precision?
Japp! Det är därför vi "sneglar" på dessa både i aluminium och stål.
quote: I mitt stilla sinne, känns det som att man ska lägga lagret högre upp. Då har vi en kortare hävstång och en lägre tyngdpunkt.
Det var nog inte bara i Ditt sinne den tanken for igenom. Kulan kan vara 12 mm och tryckas ihop lite till. Men se detta som en "skiss" en principiell lösning.
quote: Dessutom känns det som att "huvan" skulle skapa rumble - är det klokt att lägga en platta på EN KULA?
Konstruktionen med "huvan" har två uppgifter. Först att centrera kulan och sen att "isolera" kulan. Materialet i "huvan" ska ha hög "inre dämning" för att "käka vibrations energi". Ester- eller eterbaserad polyuretan tex. Lager egenskaper är underordnat.
quote: "Simplicity - that's my style!"
Vi ska jobba på den linjen vi också. Men utan att tappa funktionalitet. Som jag nämnde ovan har DIY-koncept den "knepigheten" att det blir många delar.
quote: Ang. gubbens nya koncept så är det rakt av Continuo och detsamma som Altmanns inverterade.
Ja det var tanken också. Ett "Basic-koncept" som fokuserar på grundprinciperna för skivtallrikens rotation, axiellt lager, radiellt lager. Förstår man detta är det lättare att förstå andra koncept. En skivtallrik måste ha en radiell och en axiell lagring, annars tippar den.
Medan jag skrivit detta har det kommit upp fler förslag. För återkomma senare hel enkelt.
Jag blir såååååå trött på alla stavfel. |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/31 16:42:41 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 13:46:27
|
Tobbe: 7,5 grader ger 250rpm med 50Hz. Det blir en vettig diameter på motortrissan då.
Ang. de "yttre lagren" så kan man som jag föreslog köra 2 motorer passivt med lindningen bortplockad. Alternativt kan man ju kopiera en motorlagring: Axel med plast alt. bronslager. Jag beställer en motor så att jag kan klura vidare.
Har fått för mig att motorn centreras i höjdledd när den är igång så att den inte behöver bottenlagring vilket borde vara positivt.
Kostnaden för tre motorer är iofs inte oöverkomlig.
Gubben: HD-stuket var igår. Fick nygamla idéer i natt efter att ha suttit och fingrat på delarna hela kvällen.
|
Edited by - reVintage on 2008/07/31 14:15:14 |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 16:49:19
|
reVintage: Jag kollade upp Altmanns länkar. Där kostar motorerna runt ¤4! LIITE billigare än Elfa ;-)
En fråga: Vad är tanken bakom att sätta drivbandet så pass långt ner på plattan? Ska den stabilisera plattan? Använder du något annat material än gummi då, som har stabiliserande egenskaper? Vad skulle hända om man satte bandet så nära själva lagerytan som möjligt? Skulle minsta lilla rörelse då generera en stor gungning längst bort?
Ytterligare en fråga: Altmanns idé var ju att köra en sinuskurva från datorn. Varför skulle man inte genom samma koncept kunna producera en med 1,8 graders stegmotor? Skulle det ge mindre vibrationer (högre frekvens)?
Gubben: Tack så mycket för dina klargöranden! Det är bra att du ger feedback, så att alla kan hänga med!
Mvh Andy |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 16:56:21
|
"En skivtallrik måste ha en radiell och en axiell lagring, annars tippar den."
Gubben: Detta stämmer inte helt och hållet! Ett inverterat lager klarar sig utan den ena men behöver ändå lite "stöd" då den kan komma i pendling. Dessutom behöver den ev. en symmetriskt anlagd drivning(kan nog betraktas som radiell lagring) då sidkrafterna från en osymmetrisk skulle tippa ekipaget en aning.
För dig som verkar vara bevandrad i mekanik kanske det är f.h.vis enkelt att bedöma hur hög massa och låg tyngdpunkt man behöver för att påverkan från en osymmetrisk skulle bli försumbar.
Andy: Priset på motorn är irrelevant på det här stadiet, det finns alltid en billigare runt hörnet. Stegmotorer är billiga, det är iaf säkert. Det är principen det handlar om just nu.
Att lägga remmen långt ner ger stabilisering åt den befarade pendlingen och kan nog betraktas som en radiell lagring. Ett alternativ kan vara att lägga en osymmetrisk drivning på samma höjd som kontaktpunkten för axiallagret så att den inte tippar tallriken.
Hur mycket max. 5gram nåltryck ställer till det har jag ingen aning om men det borde vara försumbart.
Självklart blir det viktigt med optimal balansering med en kostruktion av den här typen.
Ang. remmen så handlar det om remspänning i f.h. till materialet.
En 1,8graders går väl saktare e.h? |
Edited by - reVintage on 2008/07/31 17:29:30 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 17:25:02
|
quote: Gubben: Detta stämmer inte helt och hållet! Ett inverterat lager klarar sig utan den ena men behöver ändå lite "stöd" då den kan komma i pendling. Dessutom behöver den ev. en symmetriskt anlagd drivning(kan nog betraktas som radiell lagring) då sidkrafterna från en osymmetrisk skulle tippa ekipaget en aning.
Så fort Du kröker axiallagret får Du ett kombinerat axial och radiallager. Så fort Du kröker axiallagret får Du en radiell kraft (komposant). Om Du därefter driver tallriken får Du ytterligar en radiell kraft. Om inte "axiallagret" är tillräckligt krökt. Trillar kulan av. När man har dom mekaniska förutsättningarna klara bestämmer Du själv var Du vill anbringa radialkraften av drivningen.
Hur Du än vrider och vänder på det får Du två radiallager ett axiallager. Om det är fördelaktigare med ett kombinerta axial-radiallager och ett radiallager vet jag inte förn konceptet är genomräknat.
quote: För dig som verkar vara bevandrad i mekanik kanske det är f.h.vis enkelt att bedöma hur hög massa och låg tyngdpunkt man behöver för att påverkan från en osymmetrisk skulle bli försumbar.
Bestämmer ni er för att en lösning som bygger på idéen, står jag till Ert förfogande.
Jag ska väl säga det att det är inte själv drivningen i sig som dinentionerar, utan startmomentet.
Edit utrykte mig "slarvigt"
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/31 17:41:31 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 17:50:30
|
Tommy: Jag tror att du missade min skiss där thrustplaten är konkav och axeln dessutom är försedd med en kant för att hålla smörjmedlet på plats, så någon dikeskörning är nog inte att befara. De radialkrafter du talar om är väl att anse som små, men betraktar du dem som försumbara i detta sammanhang? Bortse ifrån hur det ser ut vid uppstart, det är när systemet stabiliserat sig som är intressant. "Hur Du än vrider och vänder på det får Du två radiallager ett axiallager." Om det är stödlagren i de två ytterligare motorerna du syftar på så får man inte glömma att remmen utgör ett utmärkt filter.
Ska kolla med kompisarna på Granlund Tools vad ett antal polerade HM thrustplates, plana alt. konkava ligger i för kostnadsnivå. De keramiska kulorna kostar inte mer än några tior/st som tidigare nämnts. Diskuterade med ett välutbildat bollplank på lunchen och kom fram till att pivoten idealt skulle vara spetsig(minimal radie) men att det säkerligen fanns någon större radie som var optimal ur slitage/rumblesynpunkt. Mao gäller det att välja en lagom stor kula! Ett alternativ till keramikkula skulle kunna utgöras av en Permaglide behandlad ståldito. |
Edited by - reVintage on 2008/07/31 18:14:18 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 18:09:26
|
reVintage@
Jo har har studerat Din skiss. Det är inte "fundamentalt fel" på ideen.
quote: Tommy: Jag tror att du missade min skiss där thrustplaten är konkav och axeln dessutom är försedd med en kant för att hålla smörjmedlet på plats, så någon dikeskörning är nog inte att befara. De radialkrafter du talar om är väl att anse som små, men betraktar du dem som försumbara i detta sammanhang? Bortse ifrån hur det ser ut vid uppstart, det är när systemet stabiliserat sig som är intressant. "Hur Du än vrider och vänder på det får Du två radiallager ett axiallager." Om det är stödlagren i de två ytterligare motorerna du syftar på så får man inte glömma att remmen utgör ett utmärkt filter.
Detta Du skriver motsäger inte det jag skriver, inte det minsta. Det är bara att bestämma sig. "Vi ska titta igenom ett koncept med ett kobinerat axial-radiallager" That´s it. så får vi se var vi hamnar i slutänden. |
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 18:12:36
|
reVintage quote: En 1,8graders går väl saktare e.h?
Inte med högre frekvensmatning, va?
Mvh Andy
|
|
|
Andy
Member
269 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 18:16:48
|
Angående pendling vid uppstartningsfasen: Skulle den kunna fixas mha ökande hastighet på motorn? Det skulle i så fall kunna göras antingen elektriskt, eller mha en stigande sinuskurva från datorn i början av filen... (Altmanns drivnings idé) Eller? |
Edited by - Andy on 2008/07/31 18:25:10 |
|
|
Topic |
|