HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 DIY skivspelare kanske?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 59

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/24 :  23:11:16  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Här kommer en lite större bild men original bilden är rätt risig så det blir en del pixeleringar men man ser lite bättre hur det är gjort.

Om min chef gav mig bliden och bad mig skriva ett utlåtande, skulle det se ut som följer:

Bilden visar en typisk labb.-funktionsmodell. Den är väl använd och har förmodligen legat på hyllan en tid innan fotot togs.
Modellen tycks inte vara komplett. Detaljer för montering av tex drivning eller och mätutrustning finns kvar. Dessutom finns på axelns övre del ett tydligt märke efter slitage.
På modellen finns ett vitt snedställt hjul. Axeln har slitamärken efter hjulet. Det borde ge axel en axiell kraft i en riktning eller oscillerande. Under axeln finns en anordning som ser ut som en anslutning för mätutrustning.
Enligt sakkunniga har det vita snedställd hjulet inte införts i produktion.

Vi tar lite tid och grunnar på rullager-konceptet. Jag börjar så smått komma in cad-programmet och jobbar med den inverterade basic-varianten. Familjen vill vara på stranden när solen skiner, så tiden får jag dela upp. Och därför tar det lite extra lång tid.
Ritningarna blir lite otydliga i A2 format. Men i diskussions-stadiet duger det säkert.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/24 23:14:01
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/07/25 :  10:16:27  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Vill absolut inte vara någon glädjedödare men om tanken är en forumspelare så börjar det blii avancerat för 99,8 % av medlemmarna...
Ett inverterat lager verkar alla var överens om, även att tex Bosses lager funkar utmärkt. Om man tar konceptet, förfinar det och tänker utanför lådan vad gäller material, smörjning och tillverkning kanske det kommer fram något användbart ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/25 :  11:02:18  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Vill absolut inte vara någon glädjedödare men om tanken är en forumspelare så börjar det blii avancerat för 99,8 % av medlemmarna...

Jovisst helt korrekt time, projektstyrning behövs. Jag gick och funderade på om jag inte "snackar lite över huvudet" på DIY-gänget.

Jag ber så mycket om ursäkt för det. Och samtidigt uppskattar jag Eran rakhet och hoppas att vi kan ta ner diskussionen på en vettig nivå. Vi får klassicera snedsteget som "yrkesskada".

quote:
Ett inverterat lager verkar alla var överens om,

Jag håller på att ta fram ett "diskussionsunderlag" i form av ev skiss. Pga det vackra vädret blir det så många timar per dag över till "skissandet". Dessutom är det ett nytt cad-program.

Vill samtidigt understycka att jag är mycket intresserad av Era synpunkter. Min uppgift, som jag uppfattar den, är att rita ett eller flera koncept som Ni vill ha och tror på.

Någon, Imperial, Andy eller zix, tog upp frågan om hur man mäter "lagerljud". Vi får fundera lite. Utmaningen ligger i att göra det på DIY-nivå. Men vi får ta upp det igen lite senare.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/25 :  16:58:30  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Du gör ett BRA jobb, Gubben!!!!

Att det blir lite över huvudet på oss är ok - så länge det förs tillbaka. Det kan verka lite passivicerande, bara. Man vet inte riktigt vad man ska hjälpa till med.

Skissen: Mycket bra med en första skiss. Har någon en konstruktiv tanke kring den? Är det en kula i botten, eller räcker det med den välvda ytan på tappen?

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/25 :  17:05:55  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
När det gäller att mäta lagerljud: Jag slängde iväg ett brev till Mr Altmann, för att få veta vad hans lager skulle mäta. Har dock inte fått något svar...

Om vi vet vad målet är (-60dB), men inte vet hur vi ska mäta målet, hur vet vi då att vi är "framme"? Ska vi bara gå på magkänslan? Ska Gubben gå på ett koncept, och någon/några andra bygger andra koncept, och så träffas man och utvärderar?

EFTERFRÅGAS: HAR NÅGON GJORT EN DIY SKIVSPELARE REDAN? Vilka lager användes där? Det kanske kan vara bra "motspelare"?

(Tyvärr känner jag att jag inte har tillräcklig sakkunskap i det här projektet. Jag känner att mitt jobb är att stå lite på avstånd och ställa "intelligenta" frågor.)

Mvh
Andy

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/07/25 :  17:35:28  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Jag kanske är ute på tunn is men,kanman modda ett stetoskop och montera in en mic i stetoskopet.
SKF har nog utrustning att mäta på kullager men det kanske inte funkar på ett glidlager lager.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/25 :  18:05:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Att kunna mäta lagerljudet, borde vara intressant.

Friktionskofficienten är väl underordnat eojeudet som lagret skapar, men det hänger säkert i hop på något vänster .

Bra med en konkret ritning Gubben.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/07/25 :  23:44:45  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
En GALEN idé: Man kunde ju tejpa fast pickupen på plattan, rotera några varv, och spela in det! Eller är det mer GALET än SMART? Får naturligtvis se till att man inte skadar nålen...

Har förresten precis köpt ett Goldring GL75 lager, begagnat, men i mycket fint skick (enl. säljaren;-). Det kan man ju testa!

Mvh
Andy

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/26 :  10:10:18  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Jag tror jag vet vad "japanerna" har användt "riggen" till. Men Anders och jag kan ta det lite vid sidan om.

När vi kommer till kulager-komceptet ska vi titta på detta med kullager och spel, i all enlelhet.

quote:
Skissen: Mycket bra med en första skiss. Har någon en konstruktiv tanke kring den? Är det en kula i botten, eller räcker det med den välvda ytan på tappen?

Jag det finns en tanke bakom sättet att bygga "DIY-optimerat". Dvs få och enkla verktyg som möjligt. Och samtidigt vill vi ha precision. Det finns mycket att säga om ordningen och monterigen för att inte tappa precisionen. Men vi får återkomma med detaljer när vi "satt ner fötterna" (valt koncept).

I DIY-konceptet är det ingen kula. Axeln är härdad, "den välvda ytan" har en radie motsvarande diametern dvs R8 i vårt fall.
Min tanke är att ta ett fint bryne och med en sakta roterande axel, putsa sfären. För ytfinhetens kull.
I och med att sfären är hård (HRc 60), tillräcklig fin yta, bör den gott och väl kunna ersätta en kula.

Jag är ingen "labbingenjör" men en sk "accelerometer" brukar vara användbart. Men det är väl ingen risk att någon har en såda i "braohalådan".
Den känsligaste givaren vi alla har tillgång till är "pickupen" som Andy är inne på. Men det är viktigt att förstå att det är relativa mätningar vi gör. Och i DIY-sammanhang kan det vara fullgot.
Om det finns ett bakgrundsbrus på -90 dB. och inte får en ökning när taliken snurra kan vi vara "nöjda med maginal".

quote:
Jag kanske är ute på tunn is men,kanman modda ett stetoskop och montera in en mic i stetoskopet

Njaaa... Rent mättekniskt är det att gå en omväg. Det vi ska mäta är "vibrationer". En Beatles Lp är ju bara en "samling vibrationer" som sen omvandlar till hörbart ljud (luftburna vibrationer). Vi ska sträva efter att komma "källan" så nära som möjligt.

quote:
Friktionskofficienten är väl underordnat eojeudet som lagret skapar, men det hänger säkert i hop på något vänster

Ja kanske, men för att se det lite klarare, ska vi lära oss att tänka i "energi termer".
Vi har en given roterande energi. Om den inte omvandlades skulle den snurra i evigheter. Men nu vet vi att den stannar efter ett tag. Och detta pga friktionen.
Men var tog all energi vägen, om den följer "termodynamikens andra lag", och alls inte förbrukas utan omvandlas till någon annan energiform.
Jo pga friktionen får vi nya enregiformer, värme och ljud (vibrationer).
Vi vet inte proportionerna, men låg friktion bör ge mindre vibrationer (ljud).

Jag är inte nöjd med det inverterade konceptet, så det blir ett "omtag" med tillhörande försening, siktar in mig på måndag.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/07/26 :  13:05:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Thorens gjorde ett instrument att mäta rumble med längst ner på denna sidan finns en bild på detta instument klickar du sedan på bilden så finns det beskrivning på hur de mätte. http://www.thevintageknob.org/MISCELLANEOUS/SS1980TT/SS1980TT.html#

Kolla även in vintage skivspelarna som finns på sidan det finns många där som platsar lätt hemma hos mig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/07/26 :  18:59:59  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
Jo pga friktionen får vi nya enregiformer, värme och ljud (vibrationer).
Vi vet inte proportionerna, men låg friktion bör ge mindre vibrationer (ljud).

Du ser ut att förespråka en 8 mm axel, vilken inverkan har axel/lagerdiameter på friktion och lagerljud?

Bosse H vill gärna ha en större diameter på axeln, >15 mm.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/26 :  21:02:53  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Du har en bra punkt där PG en sak som vi inte har tagit upp innan vi startade lager snack tallriken hur tung eller lätt skall den vara vi kan göra den väldigt lätt ca 1,5 kg och en svagare motor eller 3-6kg och en något starkare motor. Thorens - EMT hade gjort tester och kommit fram till att en tallriks max vikt skulle vara 6kg med den tidens teknik.

Vad jag menar bör lager och tallrik vara i symbios med varandra.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2008/07/26 :  22:58:57  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

Gubben i K:Jag höll på å jobba i Hårdmetall för flera år sedan så idag vet jag inte var man köper Hårdmetall.
Sandvik borde kunna veta, dom gör ju skärande verktyg till industrin.

HSS stansar borde bimex kunna fixa till h7.

Bubbel:Där har du en bra fråga. Det är inte bara frågan om motorn som ska driva tallirken Vikt /styrka.
En tyngre tallrik borde rimligtvis ge mera lagerljud. Värt att tänka på.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/27 :  10:12:57  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
Thorens gjorde ett instrument att mäta rumble...

Här har vi fint underlag till mättjobbet. Kan inte bli bättre. En "Thorens jigg" ska vi nog kunna DIY:a till vår "skapelse". Referens värden har vi massor på olika maskiner.

quote:
Du ser ut att förespråka en 8 mm axel, vilken inverkan har axel/lagerdiameter på friktion och lagerljud?

Diametern i sig (rent fysikaliskt) har intet med friktion/lagerljud att göra.

Skälen till att axeln är 8 mm är två, ett DIY-skäl och ett mekanik-skäl.

DIY-sälet:
En handborr och ett stativ ska räck för att bygga det som på ritningen kallas "lagerstöd". Chucken tar max 13 mm, men vi behöver borrar med intervallet 11,9 11,8 11,7 osv. Detta för att kunna tillverka presspassningar i olika hårda material, från aluminium till hårt trä. Dessa borrar finns från 12 mm och neråt. Glidlager är skapligt standardiserat, ett Dy på 12 ger Di 8 mm.

Mekanik-skälet:
Jag ska försöka förklara det på ett lättbegriplig och förenklat sätt.

Titta på formeln:

Rotationsenergin är den roterande energi som talriken har vid en viss hastighet.
Vinkelvägen är är den sträcka mätt i grader som tallriken till-ryggalägger innan den står helt still. Sträckan mäts i grader så sträckan "ett varv" är 360 grader och "två varv" är 720 grader osv.
Kraften är den kraft som försöker bromsa tallriken. Axiellt är det Tallrikens vikt. Radiellt är det drivningen, rem eller mellan hjul.
Friktionskoefficientenär ju en faktor mellan 0 och 1.
Radien är det avstånd son kraften verkar på, från axelns centrumlinje räknat.

Om vi återgår till PG:s fråga om varför 8 mm skulle vara en fördel framför >15 mm.
Radiellt verkar kraften som bromsar tallriken på avståndet 8/2 i vårt fall och BoH:s 15/2.
Kontentan är att vår tallrik kommer att ha en "vinkelväg" som nästa är dubbelt så stor som BoH:s under samma förutsättningar. Om det nu är vinkelvägen vi vill påverka. Det kan lita gärna påveka kraften.
Men, men notera att friktionkoefficienten förändras inte.

Nu vet jag att det finns andra kvalitéer som kanske ska prioriteras högre på bekostnad av axeldiametern.
Men en sak kan vi alla vara överens om och det får bli lite av en "doktrin" för projektet.
Så låg friktionskoefficient som möjligt.

Hur mycket ljud från lagret, som del genereras av lagret själv och dels överförs via lagret, vet jag inte. Det jag vet säket är att friktionskoefficient är "boven i dramat".

Hoppas jag inte tråkar ut Er med utläggningen. Men det är bra om vi är överen med Newton och grabbarn.

quote:
Vad jag menar bör lager och tallrik vara i symbios med varandra.

Helt rätt Anders.
Om Du betraktar tallriken vikt som axialkraft och sätter in den i ovan formel. Så ser Du vad som händer. Radien i detta fall är lite svår att beskriva i ord. Om axeln slutar med en "nålspets" bil Radien kanske 0,05 mm. Slutar axeln, som på vår koncept, blir radeien kanske 0,5 mm.
Hur vi än konstruerar kommer till slut att hanma på "smörj-problemet". Grafit som jag föreslagit är mycket gångbar vi låga varv och höga yttryck.

quote:
Gubben i K:Jag höll på å jobba i Hårdmetall för flera år sedan så idag vet jag inte var man köper Hårdmetall.
Sandvik borde kunna veta, dom gör ju skärande verktyg till industrin.

HSS stansar borde bimex kunna fixa till h7.

Jo vist Imperial. Jag har kollat Bimex.
Om DIY-gänget bestämmer sig för ett koncept med grövre axel än den föreslagna, kommer jag att rita ett med delar från stansverktyg.
Vi tar om axlar med diameter min 25 mm kanske också min 16.
Föresten kanske ett utkast på en sådan skiss kan vara intessat att diskuter. Och då gör jag en sådan.
Hårdmetallen kan komma in i "matchen" som ett axiallager, "thust plate" tro jag det kallas på "utrikiska".

BoH - varianten. Upp med Era synpunkter!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/27 11:20:53
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2678 Posts

Posted - 2008/07/27 :  10:45:21  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Tjenare!

BH's lager har en stålkula längst upp.
I toppen på tappen har BH en fösänkt HM platta
medans det bara är metall uppåt.

Det skrevs för länge sedan on Continuo att lagret hade lång inspelnings tid.
Det beror till stor del på att kulan skal hitta rätt läge å inte snurra omkring.

/

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/27 :  11:18:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Imperial det har Du alldeles rätt i.

Det är "Akiles-hälen" i konceptet. Problemet är att sfären finns där redan när man köper axeln. Och jag är inte säker på att den sitter centriskt heller.
Att rotera axeln och samtidigt stryka med ett bryne, bör förbättra centrisiteten och öka ytfinheten. Båda egenskaperna är "bysviktiga" för bra lagerfunktion.

Har någon nått annat förslag på hur vi fixar det?

Så här der detajlen ut i förstiring!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/27 11:34:46
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/07/27 :  11:27:35  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Det finns en "inkörnings pasta" för kamaxlar som man stryker på nockarna när man monterar ny kam i bilar.
Det kanske går att köra in kulan med?
2000 rpm i 20 minuter sen är saken biff

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/27 :  11:40:37  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

hoktuna@

Bra idee!

Men hur får vi axeln att snurra utan att kasta?
Eller rättare sagt, hur får vi den att kasta så lite som möjligt, om vi inte har spännhylsor och svarv?

Tänk till så det kankar, alla uppslag är värdefulla.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/27 11:42:26
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2008/07/27 :  12:02:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message  Reply
Inkörning av kulan måste väl ske när allt är monterat i den nya spelaren,eller?
Kanske går med ventil slip pasta oxå?

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/27 :  12:45:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Vi börjar med axeln jag vet att man tillverkade oftast bättre skivspelare med 10mm axel men det från gicks efter att ekonomerna hade sagt sitt. Om jag inte minns fel så skulle 10mm vara en bra medelväg som Wilhelm Franz provade fram och jag har högsta respekt för vad han kom fram till.

Jag såg att det finns axlar som är urborrade skulle inte en sådan vara bättre då skulle vi kunna använda en kula i stället för den sväriska slipningen.

quote:
"thust plate" tro jag det kallas på "utrikiska".

På svenska kallar vi det spegel vilket jag tycker är fel namn stödplatta skulle kanske vara rätt men vi kör på med det gamla.

quote:
"inkörnings pasta" för kamaxlar

Det kanske är idé att ta reda på vad det innehåller har man otur kan det innehålla aggressiva ämnen som förstör lagerytan på lagerhylsorna.

quote:
Kanske går med ventil slip pasta oxå?

Nej nej det är till för att metaller skall täta mot varandra vi skulle få väldigt hög friktion.

Ritningen på det inverterade lagret ser bra ut, men låt lagerhus gå ända ner till plattan så kan man strunta i stöd plattan och istället trycka dit ett nållager om det finns som passar. Har vi tur kan vi hitta nållager som är sväriska i ändarna.

Bra med lite formler och beskrivning hur man använder dem.

quote:
Eller rättare sagt, hur får vi den att kasta så lite som möjligt, om vi inte har spännhylsor och svarv?

Kan du utveckla det mer, jag ser det inte framför mig.

quote:
Wilhelm Franz

Grundade EMT som är fortfarande bland det bästa man kan vinyla på, han gjorde proffsprylar ägde Thorens och lät mycket av proffs idéerna filtrera ned till hemma skivspelarna.

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/27 :  19:50:40  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

quote:
....jag vet att man tillverkade oftast bättre skivspelare med 10mm axel....

Men då går vi ifrån vår DIY-filosefi om enkelhet. Det finns att köpa cylinderrör med H7-H9 i lite grövre dimentioner. Kromade stänger finns också. Priset vet jag inget om. Men det är standard material.

quote:
Jag såg att det finns axlar som är urborrade skulle inte en sådan vara bättre då skulle vi kunna använda en kula i stället för den sväriska slipningen.

Detvärsta är att sfären inte ens är slipad.
Svårigheten med den som är ur-borrad är att tolerans-en är m6 och inte h6. Det gör att lagrena inte passar utan att först justerats ett antal hundradelar.

quote:
På svenska kallar vi det spegel vilket jag tycker är fel namn stödplatta skulle kanske vara rätt....

Jag ska ändra ritningarna och uppdater dom. Stödplatta sja det vara.

quote:
...men låt lagerhus gå ända ner till plattan så kan man strunta i stöd plattan och istället trycka dit ett nållager om det finns som passar. Har vi tur kan vi hitta nållager som är sfäriska i ändarna.

Längden på lagerhuset bestäms av möjligheten att kunna borra utan att hålet blir krokigt och konskt. Nu snackar vi <0,1 och bra 0,05 mm. Jag vet inte om någon mer exakt vet hur långa hål man kan gör med hög precision.
Att man ska använda en centrumborr - dubb-hålsborr är helt klart.

Detta med rullningslager Du Anders får vi ta upp i ett separat koncept. Med den lager typen bygger vi in en mer komplex lagerfunktion. Men vi ska titta på det också tycker jag.

quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Kan du utveckla det mer, jag ser det inte framför mig.

Jo vad jag mena var att "snygga till" sfären före monteringen. Tex spänna fast den i borrchucken och med lågt varvtal polera sfären men fint byrne eller pasta som hoktuna föreslog.

Jag ska ner i morgon till järnhandlaren och undersöka våra möjligheter att köpa cylindrisk pinne, hydraulcylinderrör och stång.

Sen är det nog dags att bestämma ett par (3 till 4) spår att jobba efter.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/07/27 :  21:03:38  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Detta med rullningslager Du Anders får vi ta upp i ett separat koncept. Med den lager typen bygger vi in en mer komplex lagerfunktion. Men vi ska titta på det också tycker jag.

Nja nu kanske jag var lite otydlig. Istället för att vi använder en stödplatta pressar man i en lagerrulle i änden av lagerhuset kulan eller sfären ligger an mot änden på lagerrullen, då skulle vi enkelt komma runt att leta efter stödplatta av god kvalitet. Jag vet att det har gjorts och fungerar.

Anders

Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/27 :  21:23:01  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Ja om jag fatta det rätt eller fel, så bör man bygga med standard komponenter på ett sådan sätt att precisionen ökar. Axelns sfär kan vi nog inte räkna med ska vara centrisk. Men det får inte heller ligga an mot en sned yta. För då får vi krafter radiellt.

Tänk, tänk och tänk!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/27 :  21:55:24  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Detta är en överdriven bild. Men visar hur vår problem kan se ut.

Axelns anliggningspunkt ligger inte i centrum.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/07/29 :  21:21:11  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
quote:
Nja nu kanske jag var lite otydlig. Istället för att vi använder en stödplatta pressar man i en lagerrulle i änden av lagerhuset kulan eller sfären ligger an mot änden på lagerrullen, då skulle vi enkelt komma runt att leta efter stödplatta av god kvalitet. Jag vet att det har gjorts och fungerar.

Jag tror jag fattar. Det är givet vis en möjlighet som passar våra DIY-ambitioner perfekt.

Nytt koncept in!

Förutsättningarna är att använde en "styrpelare" till stansverktyg som axel, diameter 16 mm. Och det yttre röret "lagerstödet" är en del till en tryckluftscylinder. Lagrena är dom samma men lite större.

Pelaren är plan på toppen. Därför sitter det en kula över. Kulan ligger an mot polymera material med hög inre dämpning. Och ska inte överföra onödigt mycket vibrationer.
Finessen med cylinder-styrpekar konceptet är att vi får en mycket bra precision. Rakhet < 0,02 mm och H9 tolerans på hålet.
Det borde ge oss en chans att komma kusligt nära BoH:s skapelse.

Leverantörs-spesar har jag inte lyckats få upp. Men det är på gång.
Priset för en upplagring landar någonstans kring 400:- +-30%.
Jag vet att leverantörer tar bra betalt när dom kan. I synnerhet på "småorder" med kapning och brutna förpackningar.
Järnaffären här i Kalmarsäljer "obruten förpackning", men inte enstycke. Har frågat.

Nu är jag med familjen på Ölnad i morgon. I bästa fall är jag tillbaka sent på kvällen.
Men rada upp Era funderingar.

Jag borde tillägga att luftcylinerrör ska kunna vara ett alternativ till dom andra koncepten också, fast med innerdiametern 12 mm.
Skulle det knipa får vi helt enkelt kolla vad en ny komplett cylinder kostar.

Vi provar.

Cylinderrör.

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com

Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/29 22:00:01
Go to Top of Page
Page: of 59 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000